• Anonym (TS)

    10-åring som vägrar äta

    Vad gör man?

    Vår 10-åriga tjej vägrar äta. De ringer från skolan flera dagar i veckan och säger att hon inte ätit lunch. Sen vägrar hon äta middagen också. Tycker all mat förutom tre rätter är äckliga. Hon gör egen frukost på morgonen oftast macka och oboy och det är det enda hon äter förutom de tre rätterna. Hon vill äta det och gör det ibland när hon är hemma en stund själv efter skolan, vilket gör att hon inte orkar middagen.

    Hennes förhållande till mat känns lite konstigt ibland. Hon äter godsaker och bakverk från frysen och färska bär om vi har det hemma till smoothies. Allt som oftast när man ska ha bären är de slut och frågar man henne ljuger hon om att hon inte har ätit dem. Senare kommer det fram att det varit hon som ätit dem för att hon "inte kunde motstå". Känns nästan tvångsaktigt...

    Men vad gör man? Vi kan inte tvinga i henne maten och man kan inte leva på tacos, köttbullar och pizza eller oboy och macka...

  • Svar på tråden 10-åring som vägrar äta
  • Meriall

    Man kan definitivt leva på tacos och o'boy och pizza och bär...

    Men är det något son hänt plötsligt eller har hon alltid varit petig?

  • Anonym (Z)

    Det kan vara selektiv ätstörning. Om det är det så låt henne äta det hon kan äta. Men kolla upp med tex BUP för en utredning.

  • Anonym (TS)
    Meriall skrev 2018-10-02 15:23:10 följande:

    Man kan definitivt leva på tacos och o'boy och pizza och bär...

    Men är det något son hänt plötsligt eller har hon alltid varit petig?


    Hon har ätit all mat tidigare. Vi kan inte börja ge barnen olika mat, så ska hennes småsyskon också ha annan mat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2018-10-02 15:29:32 följande:

    Det kan vara selektiv ätstörning. Om det är det så låt henne äta det hon kan äta. Men kolla upp med tex BUP för en utredning.


    Nej. Det tror jag inte. Hon har tidigare ätit all mat.
  • Anonym (A)
    Anonym (Z) skrev 2018-10-02 15:29:32 följande:
    Det kan vara selektiv ätstörning. Om det är det så låt henne äta det hon kan äta. Men kolla upp med tex BUP för en utredning.
    Så tycker jag med.
  • hammarhajen

    Kanske läge att sluta köpa hem oboy och godsaker så hon inte fyller sig med bara onödigt socker? Se till att det finns bara bra pålägg (som ost, leverpastej, skinka och sånt) och fiberrikt bröd hemma, så blir mackorna i alla fall bra mat. 

  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2018-10-02 19:37:02 följande:

    Kanske läge att sluta köpa hem oboy och godsaker så hon inte fyller sig med bara onödigt socker? Se till att det finns bara bra pålägg (som ost, leverpastej, skinka och sånt) och fiberrikt bröd hemma, så blir mackorna i alla fall bra mat. 


    O'boy har vi slutat med när det tog slut på alla affärer och kommer inte köpa hem mer. Bra bröd och massor av olika pålägg har vi alltid hemma plus alltid färdigt uppskjutet paprika, tomat och sallad man kan ta på mackorna. Godsaker finns alltid i frysen då jag bakar och sätter i frysen så det finns att ta fram när gäster kommer på besök. Detta kommer jag inte sluta med.
  • cosinus

    Hur ser hennes tillväxt ut eller är det för tidigt att säga?

    Börjar hon dippa rejält så är det ju liksom läge att hon får äta det hon äter. Håller hon kurvorna kan man mer vänta ut och se om det vänder.

    Men de tre saker hon äter, låt henne få det till mellis ist för macka. Se till att hon har så hon kan värma när hon kommer från skolan. Då får hon i sig mat samtidigt som hon inte behöver ha speciell mat till middagen med syskonen, då spelar det mindre roll om hon äter utan kan mest sitta med och smaka lite.

    Gillar hon bär och smothie så göm lite bra saker i den.

  • Anonym (Rådfråga med läkare)

    Hej!

    Måste vara jobbigt och frustrerande som förälder att barnet inte äter. Jag var själv ett barn som inte åt allt och hade ett antal få rätter som jag tyckte om.

    Både läkare och skolsköterska rekommenderade att skolan inte skulle tjata på mig som barn. Jag hade fått uppleva allt ifrån att sitta kvar över lunchrasten och stirra på maten, försök till tvångsmatning, lärare som öste upp mat som jag inte tyckte om vilket orsakade en hög press och stress över maten. Resultatet blev att jag åt ännu mindre på skoltid. När skolan väl lyssnade åt jag hårdmackor till lunch och mjölk. Och åt när det väl var något gott.

    Mina föräldrar valde att inte anpassa maten hemma. Dög det inte fick jag vara utan, men kanske något maträtt då och då som jag tyckte om. Eller iaf något tillbehör. Sen hade jag fri tillgång till mackor, fika, bakverk osv så länge det inte var före maten.

    Jag började smaka mer mat i högstadiet och mycket släppte i gymnasiet.

    Råder är väl egentligen att kontakta vården om problemet om det är så allvarligt att hon inte äter. Men att samtidigt säga till skolan "vi vet att hon inte äter men pressa henne inte".

    Det låter som att hon inte har ätstörning i form av att svälta sig själv vilket är positivt! Hon behöver bara upptäcka att det går äta annat än tacos och pizza. Kanske det går variera tacosen med olika tillbehör? Kött, fisk, kyckling. Tortilla eller pita? Olika såser? Osv så att hon kanske smakar nya saker?

Svar på tråden 10-åring som vägrar äta