• Utbrytarkonst

    Kan ett barn heta Lilith?

    Undrar över namnet Lilith som jag tycker är så himla vackert. Kan ett barn heta det idag eller får folk alldeles för negativa vibbar? Hur skulle du reagera om du mötte ett barn som hette Lilith?

  • Svar på tråden Kan ett barn heta Lilith?
  • Anonym (E)

    Fint namn men jag skulle nog vara lite osäker på uttalet. Uttalas det Lilitt? Lill-itt? Lill-itt?

  • fluu

    Eftersom att det finns människor med det namnet så kan ett barn heta så. Personligen får jag negativa vibbar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Hv)

    Tänker på lågutbildade sjukskrivna psykiskt sjuka knarkare alkis

    Inget kungligt namn direkt

  • Meriall

    Tänker på serien Regenesis där huvudpersonens dotter heter detta. Tycker det är ett fint namn med både bra och dåliga associationer. Men så har ju min dotter samma namn som en kaosgudinna också :P

  • Kokoskorven
    Utbrytarkonst skrev 2018-10-05 14:58:39 följande:

    Undrar över namnet Lilith som jag tycker är så himla vackert. Kan ett barn heta det idag eller får folk alldeles för negativa vibbar? Hur skulle du reagera om du mötte ett barn som hette Lilith?


    Jag skulle bli illa till mods och tycka synd om barnet. Hennes föräldrar är antingen satanister eller hyfsat dumma i huvudet, ursäkta mitt hårda uttryck. Namn är viktiga. Namn har associationer; det handlar inte bara om de subjektivt är "fina" eller inte.
  • Utbrytarkonst
    Kokoskorven skrev 2018-10-05 15:44:42 följande:

    Jag skulle bli illa till mods och tycka synd om barnet. Hennes föräldrar är antingen satanister eller hyfsat dumma i huvudet, ursäkta mitt hårda uttryck. Namn är viktiga. Namn har associationer; det handlar inte bara om de subjektivt är "fina" eller inte.


    Jag håller med dig om att det inte bara handlar om det är fint eller inte. Kommer nog inte att ge min dotter det namnet, föredrar i normala fall klassiska namn så som Ingeborg, Birgitta, Ingrid osv. Men Lilith var ändå ett namn som jag tycker låter väldigt vackert. Tyvärr förstör ju namnets historia det.
  • Bunny on speed
    Anonym (.) skrev 2018-10-05 15:03:05 följande:

    Tror det är bättre att stava det Lilly/Lilli isf.


    Fast då blir det ett annat namn.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • rabbes

    Visst kan det det, enligt SCB finns det 192 som heter det så Skatteverket kommer givetvis att godta det. Det att Lilith är namnet på en demon behöver du inte bry dig om, Seth, Amy, Mara och Aisha är också namn på demoner, men de är ju väldigt populära runt omkring i världen. För övrigt har namnet börjat öka i popularitet i USA, det ligger för tillfallet på plats 491.

    På Wikipedia står följande om Lilith:
    "I judisk mytologi spelar Lilith en framträdande roll. Allra närmast förknippas hon med födsel och spädbarnsdödlighet. I äldre texter, som den judiska bibeln, omnämns hon som en bifigur utan någon förklaring till hennes bakgrund. Precis som i sammanhanget av Gilgamesh-eposet kan detta tolkas som att hon redan var välkänd från en muntlig berättartradition. Det sägs också att Lilit var Adams första hustru, men hon var precis som Adam självständigt formad ur lera av Gud och välsignad med den fria viljan. Så när hon vägrade lyda Adams order ersattes hon av Eva som formades av Adams revben och inte fick en fri vilja."

    Så om det är så att man är feminist och vill namnge en dotter efter en mytologisk karaktär som inte är klen och foglig är Lilith ett ypperligt namn.

  • Meriall

    Tror många sammanknippar namnet med en stark kvinna som inte är underlägsen män och inte någon demon.

  • Nimzay

    Hmm ja, det skulle nog iaf jag för min del kunna tänka mig att ett barn skulle kunna heta. Tycker man har hört långt mer konstiga och skumma namn på barn än det, så jag personligen skulle nog inte alls tycka det lät speciellt konstigt om jag hört ett barn heta det. Kan väl tycka det låter hyfsat fint oxå för den delen.

  • Anonym (mm.)

    Klart man kan heta det, men är det så fint egentligen?

    Jag känner förstås till konnotationen utifrån bibeln men den bryr jag mig inte speciellt mycket om. Tänker nog mer på Lilith i "Frasier" men det är ju bara en karaktär i en serie, inte heller nåt att bor sig om

    Jag är lärare och om jag på uppropet fick en elev med namnet Lilith på klasslistan hade jag reagerat lite grann. Jag hade undrat varför man som förälder vill ha det namnet. Dels pga ovan skrivna men också för att det är så ovanligt så att det blir för ovanligt, om du förstår. Varenda kotte kommer fråga henne hela hennes liv varför hon heter så. 

  • Anonym (Ralf)

    Varför heter man:

    Isa

    Jesus

    Djibril

    Jacob

    Moses

    Adam

    Marcus

    Lukas

    Matteus

    Johannes

    Eva

    Maria

    Magdalena...religiösa namn har varit och kommer alltid vara poppis, att ifrågasätta säger nog mera om dig faktiskt.

    WT namn som Cevin, Colin och Liam däremot

  • Ignoramus

    Men Lilith i Skål/Frasier är ju fantastisk. Jag får bara positiva vibbar av namnet tack vare henne.


    Anonym (Hv) skrev 2018-10-05 14:59:49 följande:

    Tänker på White trash

    Eller serien fraiser


  • Meriall
    Anonym (mm.) skrev 2018-10-06 09:38:54 följande:

    Klart man kan heta det, men är det så fint egentligen?

    Jag känner förstås till konnotationen utifrån bibeln men den bryr jag mig inte speciellt mycket om. Tänker nog mer på Lilith i "Frasier" men det är ju bara en karaktär i en serie, inte heller nåt att bor sig om

    Jag är lärare och om jag på uppropet fick en elev med namnet Lilith på klasslistan hade jag reagerat lite grann. Jag hade undrat varför man som förälder vill ha det namnet. Dels pga ovan skrivna men också för att det är så ovanligt så att det blir för ovanligt, om du förstår. Varenda kotte kommer fråga henne hela hennes liv varför hon heter så. 


    Hur skulle du reagera på Loke? Det är väl liknande grej? Och har blivit vanligt nu. Eller Eris för den delen? Eller Pandora eller Seth?
  • egon41

    KLart de kan. De flesta tänker inte på demoner och bibeln... DDe flesta vet nog inte ens vem Lillith var.

Svar på tråden Kan ett barn heta Lilith?