• MissKelli

    Hjälp att tyda NC kurva

    Timal89 skrev 2018-10-11 08:45:52 följande:

    Så här Ser min kurva ut idag. Lite tråkigt att vi inte lyckades få till det igår men satsar på kommande dagar och spec direkt efter tempen gått upp (då ägget släppt?) vilket försök är ni inne på? :)


    När tempen gått upp är det oftast redan för sent. Tappen stänger sig rätt fort efter äl och en slempropp bildas. Dessutom tar det ett tag för spermierna att ta sig till äggledaren. Ligg på innan istället!
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 09:56:17 följande:

    Ok tack för infon!! Tror du min höjning idag indikerar på att de e försent? Eller kan de stiga lite innan själv äl-tempo-ökningen?


    Nejdå, det krävs en mycket större höjning. Den ska passera det breda strecket, alltså över 36,3. Men det kan lika gärna vara imorgon den hoppar upp, så passa på och ligg idag :)
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 10:27:42 följande:

    det ska vi verkligen göra!!! Gud så man håller på att vrider o vänder me alla tankar ?räcker det med en gång innan äl eller är de för lite? osv. De är ett projekt att försöka bli gravid!


    Timal89 skrev 2018-10-11 10:29:20 följande:

    Ps. Mina två mätningar på 36,3 är efter jag snoozat 20 min. Därför jag tror dom är högre (visste inte bättre då..) så kanske borde ta bort dem värdena för att få en bättre översikt?


    Det kan ju så klart räcka med en gång, men ju mer desto bättre. Vi ska börja försöka nästa äl och har tänkt ligga varje dag fem dagar innan äl, men det är för att jag är så otålig och vill göra allt vi kan :) Okej, ja då är dom ogiltiga. Dock kommer nog ändå din linje logga där så just i detta fall gör det nog ingen skillnad att ta bort dem. Efter äl kommer du nog ha en temp kring 36,5.
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 11:27:26 följande:

    Ja ju mer desto bättre :) vilket försök är ni inne på? Har du provat nå mer ?knep? typ rosenrot eller sånt?


    Vi är på försök 0. Ska börja i november :) Jag har testat munkpeppar för att se vad det gjorde och jag fick lite mer fertilt sekret iaf, Men tänkte köra naturligt till en början Iaf. Jag har dock förberett mig genom att jag slutat med p-piller för över ett år sedan och har tempat och trackat cykeln sedan dess. Och ätit vitaminer för fertilitet och så :) Sen har jag bett sambon äta zink sedan några månader tillbaka för att förbättra spermiekvalitet.
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 11:27:26 följande:

    Ja ju mer desto bättre :) vilket försök är ni inne på? Har du provat nå mer ?knep? typ rosenrot eller sånt?


    Vilket försök är ni inne på? :)
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 12:35:37 följande:

    Shir vad förberedda ni är!

    Jag tog ut min spiral vid midsommar. Men missade precis den äglossninen. Så vi hqr försökt 3 månader. Vet att de inte är nån lång tid men jag blir ändå så stressad av tanken att de kanske inte går, därför jag började med NC från o med nu:)


    Haha jag försöker påverka allt jag kan påverka iallafall. Och vi har inte kunnat börja men eftersom jag längtat så mycket har jag förberett så mkt som går. Okej, jag förstår! Jag kommer också bli stressad om det tar tid, Är så orolig att något ska vara fel även om inget tyder på det. Det kan ju vara så enkelt som att ni legat för lite eller på fel dagar och det kommer ni ju få svar på med NC. :)
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 14:31:51 följande:

    Okej :k) va smart av dig att börja förbereda ;)

    Hue gamla är ni? :)

    Ja nu kommer jag iaf kunna se när de är försent haha. Tidigare har jag mätt med äl test men de kan ju vara lite oklart. NC känns tydligare.


    Inte säkert att det gör någon skillnad, men det får jag väl veta snart :) Jag är 25 och min sambo 27. Ni då? Haha ja men det är ändå Nice att se hur bra man prickat och när exakt mensen är beräknad - och då helst inte kommer. En kombo av test och NC kan nog vara bra. Annars att lära sig tolka sekret och tapp för att förstå när äl är på G.
  • MissKelli
    eaalin skrev 2018-10-11 15:37:14 följande:

    Vad tror ni om mina chanser denna gång enligt min graf?

    Jag är 28 år min sambo 35 år. Han har barn sen innan men inte jag. Tog ut spiral i maj sen mixtra ja med ppiller som ja sluta med i juni. Blev gravid i augusti fick missfall v.5 och mens i september. Hoppas på min tur nu...

    Är de era första försök?


    Att ni låg dagen innan ägglossning är ju bra! Du har absolut chans att bli gravid. Dock kan man inte se sånt på en kurva så här tidigt. Beklagar missfallet! Håller tummarna för dig!

    Ja, nästa cykel blir vårt första försök. Ska ha mens om ca en vecka och troligtvis äl den 2 nov. (Har en väldigt regelbunden cykel). Otroligt spännande!
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 15:50:47 följande:

    Okej :) jag är 29 och min man 32. Ja håller me! För om ja förstod de rätt så dippar tempen vid mens rätt mkt?

    Jag har tyvärr inga flytningar så tolka sekret blir svårt för mig. Har även försökt länna på tappen men hittar den inte haha!

    Mitt egentligen enda orosmoment som gnager i mig är att jaf har så lite mens. Typ 1,5 max 2 dagar. Och då väldigt lite. Är orolig att jag ska ha pco :p men därför ska de bli skönt nu me NC o se om jag faktiskt har äl!!


    Ja, man kan säga att man under en cykel har två temperaturnivåer. Låg temp innan äl, och dagen efter äl stiger tempen och håller sig på en högre nivå ända fram till mens. Om man inte är gravid sjunker tempen tillbaka till den låga nivån igen.

    Förhoppningsvis har du det ändå, men att det främst sitter runt tappen och inte kommer ut så mkt. Spermierna behöver det nämligen för att överleva, så troligtvis har du det ändå bara att du inte märker det :) men har du verkligen inte det kan fertilitetsglidmedel vara ett alternativ, det innehåller sånt som spermierna behöver. Annars testa ät munkpeppar, jag fick mer sekret av det.

    Jag har också kort mens, men det kommer rätt mkt under de dagarna. Vet inte vad som räknas som för lite. men så länge du kan se att du ägglossar och har minst 10 dagars lutealfas tror jag inte du behöver oroa dig för mensmängden :)
  • MissKelli
    eaalin skrev 2018-10-11 15:57:46 följande:

    Ja precis de borde ju öka chansen lite men vågar inte hoppas på för mycket heller. Jag testade med äl stickor med och hade stegring i söndags och vi hade mys då men tyvärr inte dagen efter äl.

    Spännande håller tummar för dig! Vi får uppdatera här för varandra allihopa. Jag borde ha bim runt 21/10


    Ja man kan ju aldrig veta. Även om man prickar perfekt är det ju inte säkert att det går. Men svårt att inte hoppas ändå! Jag har tom hoppats att jag ska ha råkat bli gravid de senare månaderna av avbrutet samlag. Hahaha trots att jag vet att vi behövde vänta. Vill knappt veta hur jag kommer vara när vi börjat försöka.

    Ja men verkligen! Kul att vara med i en lite mindre tråd. Tycker att bimgrupperna nästan kan bli för stora!
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 20:23:26 följande:

    Räcker 1gång om dagen? Finns så många olika teorier, vissa säger att varannan dag är de bästa för då hinner de fyllas på med nya spermier. Andra ligger 2gge om dagen. Men antar att de inte finns nått eätt svar..


    Jag har för det mesta ett svagt streck oavsett var i cykeln kan befinner mig. Men tycker du har starkare än så, dags att ligga! En gång om dagen måste räcka. Endast om mannen har få spermier är det bättre att ligga varannan dag. Den senaste forskningen säger att det är bäst att ligga så ofta som möjligt för då är spermierna så färska och pigga som möjligt. Ju längre de ligger i pungen desto mer skadat blir spermierna dna. Sen är man ju inga robotar och orkar ligga hur mkt som helst. Men, ju oftare desto bättre säger den nyaste forskningen :)

    Vad kul att vi är så många i denna grupp som försöker med första barnet! :)
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 20:23:26 följande:

    Räcker 1gång om dagen? Finns så många olika teorier, vissa säger att varannan dag är de bästa för då hinner de fyllas på med nya spermier. Andra ligger 2gge om dagen. Men antar att de inte finns nått eätt svar..


    Jag har för det mesta ett svagt streck oavsett var i cykeln kan befinner mig. Men tycker du har starkare än så, dags att ligga! En gång om dagen måste räcka. Endast om mannen har få spermier är det bättre att ligga varannan dag. Den senaste forskningen säger att det är bäst att ligga så ofta som möjligt för då är spermierna så färska och pigga som möjligt. Ju längre de ligger i pungen desto mer skadat blir spermierna dna. Sen är man ju inga robotar och orkar ligga hur mkt som helst. Men, ju oftare desto bättre säger den nyaste forskningen :)

    Vad kul att vi är så många i denna grupp som försöker med första barnet! :)
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 20:23:26 följande:

    Räcker 1gång om dagen? Finns så många olika teorier, vissa säger att varannan dag är de bästa för då hinner de fyllas på med nya spermier. Andra ligger 2gge om dagen. Men antar att de inte finns nått eätt svar..


    Jag har för det mesta ett svagt streck oavsett var i cykeln kan befinner mig. Men tycker du har starkare än så, dags att ligga! En gång om dagen måste räcka. Endast om mannen har få spermier är det bättre att ligga varannan dag. Den senaste forskningen säger att det är bäst att ligga så ofta som möjligt för då är spermierna så färska och pigga som möjligt. Ju längre de ligger i pungen desto mer skadat blir spermierna dna. Sen är man ju inga robotar och orkar ligga hur mkt som helst. Men, ju oftare desto bättre säger den nyaste forskningen :)

    Vad kul att vi är så många i denna grupp som försöker med första barnet! :)
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-11 22:53:08 följande:

    Fan va konsrigt de kändes att ligga på bewtällning idag. ?Jahapp då ligger vi o försöker skapa en bebis? kändes så oromantiskt men nu är de gjort :p hoppas vi hinner imorgon oxå innan temp-ökningen


    Åh jag kan tänka mig! Känns inte som att vi kommer vara sugna lika ofta som man bör ligga. Men vi får försöka få till det ändå! Uppdatera imorgon hur tempen ligger! :)
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-12 06:33:48 följande:

    Näe man är ju som sagt ingen maskin. Men minst varannan dag är mitt mål under den fertila perioden. (Helst såklart varje men de får vara en bonus)

    Samma temp idag som igår. (Igår 36,07) idag 36,01. Ska ta ett ägglossningstest vid lunch så får vi se. Ger det fullt utslag idag borde jag ha äl om 24-48h och en temp ökning på söndag kanske. Blir spännande o se i helgen!


    Varannan är nog ett bra mål! Men perfekt om din äl kommer på helgen, då kanske det är lättare att ligga varje dag precis innan?

    Okej, ja verkligen! :)
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-12 08:59:28 följande:

    Haha ja jag har ändå haft tur att få alla mina 4 äl på helgen när man har mer tid o ork men de är svårt att komma ifrån den här stressen man ändå känner kring äl. Känner du samma?


    Ja men det är ju super! Jag kommer säkert att känna samma, men det är ju fortfarande några veckor tills vi börjar försöka så jag vet inte. Men ja, jag tror att jag kommer stressa massor! Och sen efter äl vet jag inte ens hur jag ska stå ut med väntan!
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-12 11:03:56 följande:

    Näe väntan efter äl är hemsk haha. Man försöker qtt koppla av, absolut inte hänga här på fl, inte känna erter på symptom (men de e sååååå svårt) o bara koppla av. Lättare sagt än gjort


    Haha förstår det! Jag har hängt här på fl från och till i över ett år (mest läst) så jag undrar om jag skulle kunna hålla mig borta! Är ju också kul att se hur det går för alla andra :)
  • MissKelli
    Timal89 skrev 2018-10-12 16:54:00 följande:

    Ja man blir ju så nyfiken!

    Nu tror jag att min ägglossning är på G. Tog precis et test. (En stav och en sticka. Stickan har jag dock aldrig fått positivt på...? Skumt..) bild från igår vs idag.

    (Synd att jag är borta hela kvällen ikväll.. men siktar på imoegon!!)


    Ser ju positivt ut på staven! Synd att ni inte kan ligga både idag och imorgon. Men imorgon får räcka! Superspännande! :D
  • MissKelli
    eaalin skrev 2018-10-21 09:03:54 följande:

    Jag plussa imorse :O hoppas så de går vägen denna gång. Är så glad men vågar inte ta ut riktigt i förskott. Bara hålla alla tummar att allt går som de ska denna gång :)

    Hur går de För dig?


    Jag är också kvar! Men grattis!!!!! :D förstår att det kan kännas så, det lossnar väl till slut. Själv väntar jag på att mensen ska ta slut imorgon. Sen är det bara att ligga en massa fram till äl. Känns helgalet att vi ska börja med detta nu!
Svar på tråden Hjälp att tyda NC kurva