Inlägg från: MCMXCV |Visa alla inlägg
  • MCMXCV

    Namn till tvillingpojkar

    Vi kan inte riktigt bestämma oss för vilken kombination vi ska välja. Storebror heter Gösta.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namn till tvillingpojkar
  • MCMXCV
    Anonym (B) skrev 2018-10-11 14:16:19 följande:

    Stackars barn säger jag.


    Salmiakk skrev 2018-10-11 15:34:18 följande:

    Oh, my god! Stackars barn


    Snacka om att överreagera.
  • MCMXCV
    GGN skrev 2018-10-11 19:41:03 följande:

    Vänta tills barnen kommer ut och se vad dom heter.

    Vad spelar det för roll vad storebror heter?


    Pojkarna är redan här. Jag vill att namnen ska låta bra ihop.
  • MCMXCV
    Anonym (hm) skrev 2018-10-11 19:49:29 följande:

    Uno var det enda som jag tycker låter okej. Fritz? Då tänker jag på mannen som låste in barn i källaren.


    Vad trist att höra att det är sådana associationer namnet ger dig. Han hette förövrigt Josef i förnamn han där mannen. Gillar du inte heller det? Hade tänkt ge en av killarna Josef i andranamn. Jag är inte så känslig när det kommer till namnassociationer. Det fanns en tjej med namnet Erika som mobbade mig i mellanstadiet, men jag tycker fortfarande att det är ett otroligt vackert namn oavsett.
  • MCMXCV
    Anonym (Dr A) skrev 2018-10-11 19:57:23 följande:

    Absolut inte Fritz....


    Varför inte? Jag tycker att det låter gulligt och busigt.
  • MCMXCV
    Lilyje skrev 2018-10-11 19:58:22 följande:

    Jag tycker inte något av dom namnen låter bra :/


    Inte det? Vad tycker du låter bra med Gösta?
  • MCMXCV
    Anonym (123) skrev 2018-10-11 20:05:34 följande:

    Ta de två namn du gillar bäst och ge dem till barnen. Jag har en massa åsikter om vad jag tycker men det är inte mina barn och du vänjer sig med rytmen att säga namnen. Oavsett vilka två du väljer.


    Jag tycker att alla fyra är bra men jag vill gärna höra vad andra tycker. Dela gärna med dig av dina åsikter.
  • MCMXCV
    Lilyje skrev 2018-10-11 20:11:34 följande:

    Till Gösta så skulle jag välja något i stil med Ola, Erik, Jörgen, Mårten eller liknande.


    Ola och Mårten känns som namnen på två skånska bönder, vilket inte nödvändigtvis är någonting dåligt, de är helt okej tycker jag, men Gösta känns mer förnämt och aristokratiskt - jag tycker dessutom att de är för opopulära.

    Jörgen tycker jag känns mest som en sliskig gubbe från en pilsnerfilm och jag tycker att det ljudmässigt är för likt Gösta.

    Erik har jag redan släktingar och vänner i min ålder som heter så det skulle bara bli krångligt, sen tycker jag också att det är för populärt - jag är inte intresserad i namn som ligger på topp 100-listan.
  • MCMXCV
    GGN skrev 2018-10-11 21:30:58 följande:

    Ja, vad sägs om Arne och Göte?


    Det känns som namnen på två dansbandsmusiker. Jag är mer ute efter nåt som säger nåt i stil med '1800-tals poet'
  • MCMXCV
    Lilyje skrev 2018-10-11 20:52:39 följande:

    Och du säger att Ola och Mårten är för opopulära, men sen säger du att du inte vill ha populära namn, kan du förklara lite närmre?


    Mårten gavs till 0 pojkar förra året och Ola gavs till 4.
  • MCMXCV
    Lilyje skrev 2018-10-11 20:50:42 följande:

    Oj, Gösta är väl ett hederligt bondenamn om något! Men ja, smaken är som baken, och tur är väl det :)


    När jag tänker bonde-namn så tänker jag namn som förr i tiden var överrepresenterade på landsbygden, dvs. namn som Jöns, Måns, Bengt, Jan, Håkan, Ola, Pål, Olle, Mårten, Peter, Johannes, Boel, Pernilla, Inger, Karna, Maja, Marit, Bengta, Kerstin, Lena, Lotta, Stina, Kajsa, Lisa, Inga, Elna, Brita, Greta, etc.

    Namnet Gösta ger mig helt andra associationer.
  • MCMXCV
    Anonym (IlIlI) skrev 2018-10-13 15:21:22 följande:

    Den första Gösta jag tänker på när jag hör namnet är Berling. Jag tänker även på Cederlund, Ekman (den äldre), Nystroem, Sandels. Så vitt jag vet hade Alice Tegnér också en son som hette Gösta


    Jag älskar Gösta Berlings Saga!
  • MCMXCV
    Anonym (B) skrev 2018-10-12 23:15:40 följande:

    Testa Goethe.


    Goethe är ett efternamn inte ett förnamn.
  • MCMXCV
    Anonym (anneli) skrev 2018-10-13 17:41:16 följande:

    Har man tvillingpojkar så ska man väl döpa dem till likvärdiga namn? Inte låta den ena ha ett mycket längre namn än den andra?


    Förstår vad du menar men Lorentz och Tyko har båda två två stavelser var, och mellan dem skiljer det bara två bokstäver + de har båda två O och T i sig. Uno har också två stavelser.
  • MCMXCV
    telly skrev 2018-10-15 23:34:23 följande:

    Mina förslag... vad tycker du?


    telly skrev 2018-10-12 20:58:01 följande:

    Tore och Teodor

    Uno och Fabian


    Jag har redan släktingar och nära bekanta med dessa namn men jag uppskattar förslagen
Svar på tråden Namn till tvillingpojkar