• Sandraas1

    Arbetsrätt vid uppsägning

    Då jag ej är medlem i facket. Så skulle jag behöva hjälp i en juridisk fråga. Jag har en fast anställning via företaget sedan 2013. Jag har varit sjukskriven ett tag bland annat p.g.a en arbetsskada. Men min tanke var nu att jag lite smått skulle återvända till min tjänst. Jag fick mig en chock häromdagen när jag fick ett mail från min arbetsgivare som ville att jag skulle säga upp mig via mail!!. Jag förstod ingenting och försökte ringa upp hon som hade skickat mailet, men möttes av en svarare. Jag skickade ett svar att jag kommer absolut inte säga upp mig. Jag undrar nu får verkligen en arbetsgivare bara gå och säga upp en som är fast anställd. Jag känner inte till alla lagar om just hur arbetsrätt fungerar, men vet att det finns en lag som heter LAS. Någon som kan tipsa mig om hur jag ska gå till väga..? Eller känner till någon duktig jurist som kan hjälpa mig. 
    Vore väldigt <3 Tacksam

    //
    Sandra
  • Svar på tråden Arbetsrätt vid uppsägning
  • Kjell2
    Sandraas1 skrev 2018-10-12 11:59:47 följande:
    Då jag ej är medlem i facket. Så skulle jag behöva hjälp i en juridisk fråga. Jag har en fast anställning via företaget sedan 2013. Jag har varit sjukskriven ett tag bland annat p.g.a en arbetsskada. Men min tanke var nu att jag lite smått skulle återvända till min tjänst. Jag fick mig en chock häromdagen när jag fick ett mail från min arbetsgivare som ville att jag skulle säga upp mig via mail!!. Jag förstod ingenting och försökte ringa upp hon som hade skickat mailet, men möttes av en svarare. Jag skickade ett svar att jag kommer absolut inte säga upp mig. Jag undrar nu får verkligen en arbetsgivare bara gå och säga upp en som är fast anställd. Jag känner inte till alla lagar om just hur arbetsrätt fungerar, men vet att det finns en lag som heter LAS. Någon som kan tipsa mig om hur jag ska gå till väga..? Eller känner till någon duktig jurist som kan hjälpa mig. 
    Vore väldigt <3 Tacksam

    //
    Sandra
    Ja, du kan bli uppsagd. Men är uppsägningen inte korrekt kan du fått ett ordentligt skadestånd.

    Nu hänger det på vad du vill - sluta och få en summa eller jobba kvar?
  • Ms H

    Det beror lite på, skulle jag säga. Vad har bestämts i era möten under sjukskrivningen? Är prognosen att du ska kunna återgå till din tjänst?

  • sextiotalist
    Sandraas1 skrev 2018-10-12 11:59:47 följande:
    Då jag ej är medlem i facket. Så skulle jag behöva hjälp i en juridisk fråga. Jag har en fast anställning via företaget sedan 2013. Jag har varit sjukskriven ett tag bland annat p.g.a en arbetsskada. Men min tanke var nu att jag lite smått skulle återvända till min tjänst. Jag fick mig en chock häromdagen när jag fick ett mail från min arbetsgivare som ville att jag skulle säga upp mig via mail!!. Jag förstod ingenting och försökte ringa upp hon som hade skickat mailet, men möttes av en svarare. Jag skickade ett svar att jag kommer absolut inte säga upp mig. Jag undrar nu får verkligen en arbetsgivare bara gå och säga upp en som är fast anställd. Jag känner inte till alla lagar om just hur arbetsrätt fungerar, men vet att det finns en lag som heter LAS. Någon som kan tipsa mig om hur jag ska gå till väga..? Eller känner till någon duktig jurist som kan hjälpa mig. 
    Vore väldigt <3 Tacksam

    //
    Sandra
    Din arbetsgivare gör fel, såvida det inte finns något annat än din sjukskrivning som kan ligga bakom denna uppmaning, så kan det bli dyrt att bli av med dig.
    Synd att du inte är med i facket, de hade kunnat ge dig massor av juridisk hjälp (kanske läge att gå med direkt).
    Men om du inte vill det, så tag kontakt med en jurist som kan detta med arbetsrättsliga frågor.
  • Sandraas1

    Jag hade velat jobba kvar, men som det ser ut nu och efter det att jag fått detta mail från min arbetsgivare att dom vill säga upp mig. Jag skrev ( min missade att skriva) att om nu min arbetsgivare vill säga upp mig så får dom göra det. Jag kommer absolut inte skriva under någon som helst uppsägning, utan att få något skadestånd eller avgångsvederlag.

    Jag har endast haft ett personligt möte med min arbetsgivare sedan jag blev sjukskriven och det handlade om att dom inte kan omplacera ( fast jag vet att det finns lättare arbetsuppgifter) men enligt min över ordnare inga lediga vakanser på just dessa avdelningar. Blev sjukskriven just för att jag skadade mig på arbetet, men tanken var att jag nu under hösten skulle återvända om det fanns lättare arbetsuppgifter. Men företaget hade inte det att erbjuda. Är detta ett rimligt själ till att säga upp en anställd? 

  • Mandel

    Oavsett om man är med i facket eller inte så ska man inte säga upp sig själv i första taget. 
    Har för mig att karensen på a-kassan vid egen uppsägning numera är 90 arbetsdagar och klarar du dig så länge utan inkomst?
    Vill de bli av med dig så är det bättre ekonomiskt för dig att de säger upp dig i så fall. 
    Och det är inte så smart att säga upp någon som ådragit sig en arbetsskada på jobbet och du väljer att gå vidare med detta.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kjell2
    Sandraas1 skrev 2018-10-12 13:07:43 följande:

    Jag hade velat jobba kvar, men som det ser ut nu och efter det att jag fått detta mail från min arbetsgivare att dom vill säga upp mig. Jag skrev ( min missade att skriva) att om nu min arbetsgivare vill säga upp mig så får dom göra det. Jag kommer absolut inte skriva under någon som helst uppsägning, utan att få något skadestånd eller avgångsvederlag.

    Jag har endast haft ett personligt möte med min arbetsgivare sedan jag blev sjukskriven och det handlade om att dom inte kan omplacera ( fast jag vet att det finns lättare arbetsuppgifter) men enligt min över ordnare inga lediga vakanser på just dessa avdelningar. Blev sjukskriven just för att jag skadade mig på arbetet, men tanken var att jag nu under hösten skulle återvända om det fanns lättare arbetsuppgifter. Men företaget hade inte det att erbjuda. Är detta ett rimligt själ till att säga upp en anställd? 


    Har företaget gjort en ordenlig rehabutredning, försökt anpassa och hitta nya uppgifter mm och det ändå inte funkar kan de säga upp dig. Problemet du har om företaget väljer denna linje är att du inte har någt fack bakom dig.

    En lösning är att du erbjuder attt gå frivilligt om du får ett bra avgångsvederlag. Vad det kan landa på hänger mycket på din anställningstid.


Svar på tråden Arbetsrätt vid uppsägning