• Anonym

    Hur ansöka om enskild vårdnad?

    Hur ansöker man om enskild vårdnad och var skriver man på faderskapspappren? Pappan går med på att jag har enskild vårdnad så det är inte aktuellt med någon rättegång/familjerätt

  • Svar på tråden Hur ansöka om enskild vårdnad?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2018-10-15 10:19:14 följande:

    Hur ansöker man om enskild vårdnad och var skriver man på faderskapspappren? Pappan går med på att jag har enskild vårdnad så det är inte aktuellt med någon rättegång/familjerätt


    Familjerätten
  • tankfull
    Anonym skrev 2018-10-15 10:19:14 följande:

    Hur ansöker man om enskild vårdnad och var skriver man på faderskapspappren? Pappan går med på att jag har enskild vårdnad så det är inte aktuellt med någon rättegång/familjerätt


    Om ni inte är gifta behöver ni helt enkelt inte skriva på papper som ger pappan delad vårdnad - gör ni ingenting så får mamman automatiskt enskild vårdnad. Är ni gifta vet jag inte hur man gör.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2018-10-15 10:20:26 följande:

    Familjerätten


    Är det familjerätten i hans eller min kommun? Vi bor inte i samma kommun
  • Meriall
    Anonym skrev 2018-10-15 10:36:36 följande:

    Är det familjerätten i hans eller min kommun? Vi bor inte i samma kommun


    Den kommun där barnet föds så förmodligen din.
  • Anonym
    Meriall skrev 2018-10-15 10:39:15 följande:

    Den kommun där barnet föds så förmodligen din.


    Ok. Ska jag kontakta familjerätten själv eller kommer dom kontakta mig?
  • tankfull
    Anonym skrev 2018-10-15 10:36:36 följande:
    Är det familjerätten i hans eller min kommun? Vi bor inte i samma kommun
    Fast jag är tveksam om det är familjerätten du ska vända dig till. Ring kommunens växel och fråga efter socialtjänsten och enskild vårdnad...?
  • Anonym (Mamma)

    Familjerätten kontaktar dig för att boka tid för fastställande av faderskap. Ensam vårdnad har du redan automatiskt, så där behöver du inget göra.

    Jag är säker på detta, har själv gjort det tre gånger.

  • Kjell2
    tankfull skrev 2018-10-15 10:42:47 följande:
    Fast jag är tveksam om det är familjerätten du ska vända dig till. Ring kommunens växel och fråga efter socialtjänsten och enskild vårdnad...?
    Familjerätten är en del av den komunala socialtjänsten
  • tankfull
    Kjell2 skrev 2018-10-15 11:14:00 följande:
    Familjerätten är en del av den komunala socialtjänsten
    Jo det vet jag, har bara inget minne av att det var på Familjerätten vi skrev på papper om faderskap och gemensam vårdnad. Tänkte att kommunens växel kunde lotsa rätt.
  • Anonym (Familjerätt)

    Hej!

    Är man inte gifta när barnet föds blir mamman automatiskt ensam vårdnadshavare.

    Är man gifta kan man i ansökan om äktenskapsskillnad fylla i att ena personen skall ha ensam vårdnad.

    Har man gemensam vårdnad kan man skriva ett avtal om ensam vårdnad att få stadfäst i dom i tingsrätten.

  • Anonym (Humanus)
    Meriall skrev 2018-10-15 10:39:15 följande:
    Den kommun där barnet föds så förmodligen din.
    Ska vara den kommun där barnet är folkbokfört. Vanligtvis samma som mammans men inte nödvändigtvis.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-10-18 17:59:12 följande:

    Ska vara den kommun där barnet är folkbokfört. Vanligtvis samma som mammans men inte nödvändigtvis.


    Barnet blir när det föds automatiskt folkbokförd på mammans adress.
Svar på tråden Hur ansöka om enskild vårdnad?