• Anonym (Grad 3)

    Nekad försäkring till mitt ofödda barn pga högt BMI

    Jag är gravid med mitt tredje barn.

    När jag väntade första hade jag BMI 33 vid inskrivning och med andra BMI 42.

    Det nämndes aldrig som ett problem när jag skulle teckna försäkring för dem innan de föddes.

    Idag fick jag hem avslag på att teckna försäkringen iom att mitt inskrivningsBMI denna gång var 45. Jag hittar INGENTING i försäkringsvillkoren om begränsningar pga mammans vikt. Det enda som berör mig är att jag ska vara vid god hälsa (det är jag) och att tidigare graviditeter ska ha förlöpt komplikationsfritt (det har de). Denna gång har jag knappt gått upp i vikt alls och är mer än halvvägs, så jag väger de facto lika mycket som när försäkringen tecknades för barn 2.

    Försäkringsagenten nämnde aldrig att min vikt kunde vara ett problem när försäkringen tecknades, utan sa bara att vi kommer få hem försäkringsbrev samt första faktura inom några veckor.

    Är det värt att överklaga?

    Jag vill ha denna försäkring då den om den tecknas nu (innan en viss vecka) är helt fri från klausuler om medfödda fel. Även för att barnet kommer föddes mitt i värsta RS-tiden, och flera vänner som fått barn då har hamnat på sjukhus länge.

  • Svar på tråden Nekad försäkring till mitt ofödda barn pga högt BMI
  • Anonym (Grad 3)
    Anonym (O) skrev 2018-10-15 20:18:22 följande:

    Du vet att även låga värden kan indikera på att något inte står helt rätt till med organen. Och vid BMI på 45 så är man inte vid god hälsa. Läs vilken rapport som helst från WHO som visar att vid ett BMI på över 35 så fyrdubblar man risken för att dö innan 45 års ålder....


    Då måste hälsovården beta mindre än du då de kallar mina värden för perfekta och just tex mitt låga levervärde för fantastiskt. Vid mätning med våg som ger fettprocent osv är fettmängden runt mina organ (minns inte vad det kallas just nu, vaskulärt kanske?) inom normalspannet. Merparten av min övervikt sitter på rumpa och lår och är ytligt fett.
    Anonym (Men snälla) skrev 2018-10-15 20:52:00 följande:

    Du är sjukligt fet. Inte bara lite tjock. Sjukligt fet. Dina organ ligger packade med massa fett, ditt hjärta kör slut på sig själv för att förse din kroppsmassa med syre. Du. Är. Inte. Vid. God. Hälsa. Hur kan du inte förstå det?! Du har en sjukdom. Fetma.

    Om du på riktigt tror att du kommer leva lika länge som medelsvensken så får du nog ta dig en funderare för rätt vad det är så kommer alla sjukdomarna en efter en.


    I vår årliga hälsokontroll på jobbet så får jag väldigt bra resultat på konditonstestet, men blir sedan "underkänd" pga att de måste räkna in vikt i slutresultatet. Min prestation/resultat är helt i linje för vad en kvinna i min ålder bör klara för att vara vid god hälsa.

    Jag har ännu inte träffat en enda person inom sjukvården (läkare, ssk, dietist osv) som har haft åsikter om min vikts påverkan på min hälsa före de får veta vad jag väger. Vad vill jag ha sagt med det? Jo att jag är tung, inte fet. Det finns en stor skillnad i det. Till min längd är idealvikten drygt 60 kg. Det har jag inte vägt sedan jag var 10-12 år. I min senaste kroppsmätning bestod min kropp av 54 kg muskler, jag har även en genetisk defekt som ger tätare skelett (vilket är fantastiskt ur benskörhetssynpunkt men även väger mer än ett "normalt" skelett) men för att räkna ut vikt på det behövs mer avancerade mätningar.
    Anonym (Förståeligt) skrev 2018-10-15 22:27:53 följande:

    Jag hade lage mer energi på att jobba mig ner i vikt om jag var du. Du är som andra förklarat, inte vid god hälsa.

    För barnens skull och egen hade jag försökt mer än någonsin nu att ta tag i det verkliga problemet.

    Jag förstår att försäkringsbolag har en gräns. Du är mer högrisk än normalviktiga.

    Hoppas du kan känna pepp att vända runt på din livsstil. Livet blir lättare.


    Fast eftersom de går på min vikt vid inskrivningen spelar det ju absolut ingen roll alls om jag skulle gå ner i vikt nu? Vilket jag i verkligheten gjort då jag i stort sett stått stilla i vikt fast jag är så långt i min graviditet som jag är.
    Anonym (F-snubbe) skrev 2018-10-15 22:19:54 följande:

    Försäkringsbolagens önskan är att folk ska teckna försäkringar hos dem, det är hela deras affärsidé. Men de gör naturligtvis en riskbedömning. Ditt BMI gjorde denna gång att du inte fick teckna försäkring, risken för skadeutbetalningar var helt enkelt för stor.

    Tycker nog man ska fundera igenom sin livsstil då den uppenbarligen innebär att försäkringsbolag inte vågar försäkra dig. Tänk på vilka risker du utsätter ditt barn för. Det är kanske steg 1.


    De ska inte försäkra mig. Försäkringen gäller endast det ofödda barnet, den täcker inte mig på något vis eller ev skador jag får vid förlossningen. Blir jag och barnet inlagda täcker den endast barnets kostnader.

    Det intressantaste är att min sambo delar min livsstil och kostvanor. Han rör sig dock mindre. Han har bmi 19. Även hans syskon kan äta precis vad de vill utan att öka i vikt, de hade tur i det genetiska lotteriet, om man ser till vikten åtminstonde.
  • Anonym (Grad 3)
    Anonym (ns) skrev 2018-10-16 05:26:13 följande:

    Och så lider du faktiskt av en i många fall väldigt allvarlig sjukdom. Nämligen fetma.

    Det skriver jag inte för att vara elak utan för att förklara för dig hur troligtvis försäkringsbolaget kom fram till sitt beslut.

    Så någon god hälsa har du ju inte.

    Det är bara att beklaga.


    Anonym (ns) skrev 2018-10-16 05:22:45 följande:

    Det är inte tjockisförakt att förklara varför ts fått avslag på ansökan, det är ett relevant svar på ts fråga.


    Samma svar till er båda:

    Inte mer än vid min förra graviditet. Gränsen för fetma grad 3 (högsta klassen) går vid 40. De nämner ingenstans mammans vikt som en begränsning i sina försäkringsvillkor.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Grad 3) skrev 2018-10-16 05:37:38 följande:
    Då måste hälsovården beta mindre än du då de kallar mina värden för perfekta och just tex mitt låga levervärde för fantastiskt. Vid mätning med våg som ger fettprocent osv är fettmängden runt mina organ (minns inte vad det kallas just nu, vaskulärt kanske?) inom normalspannet. Merparten av min övervikt sitter på rumpa och lår och är ytligt fett.
    Anonym (Men snälla) skrev 2018-10-15 20:52:00 följande:

    Du är sjukligt fet. Inte bara lite tjock. Sjukligt fet. Dina organ ligger packade med massa fett, ditt hjärta kör slut på sig själv för att förse din kroppsmassa med syre. Du. Är. Inte. Vid. God. Hälsa. Hur kan du inte förstå det?! Du har en sjukdom. Fetma.

    Om du på riktigt tror att du kommer leva lika länge som medelsvensken så får du nog ta dig en funderare för rätt vad det är så kommer alla sjukdomarna en efter en.


    I vår årliga hälsokontroll på jobbet så får jag väldigt bra resultat på konditonstestet, men blir sedan "underkänd" pga att de måste räkna in vikt i slutresultatet. Min prestation/resultat är helt i linje för vad en kvinna i min ålder bör klara för att vara vid god hälsa.

    Jag har ännu inte träffat en enda person inom sjukvården (läkare, ssk, dietist osv) som har haft åsikter om min vikts påverkan på min hälsa före de får veta vad jag väger. Vad vill jag ha sagt med det? Jo att jag är tung, inte fet. Det finns en stor skillnad i det. Till min längd är idealvikten drygt 60 kg. Det har jag inte vägt sedan jag var 10-12 år. I min senaste kroppsmätning bestod min kropp av 54 kg muskler, jag har även en genetisk defekt som ger tätare skelett (vilket är fantastiskt ur benskörhetssynpunkt men även väger mer än ett "normalt" skelett) men för att räkna ut vikt på det behövs mer avancerade mätningar.Fast eftersom de går på min vikt vid inskrivningen spelar det ju absolut ingen roll alls om jag skulle gå ner i vikt nu? Vilket jag i verkligheten gjort då jag i stort sett stått stilla i vikt fast jag är så långt i min graviditet som jag är.
    Anonym (F-snubbe) skrev 2018-10-15 22:19:54 följande:

    Försäkringsbolagens önskan är att folk ska teckna försäkringar hos dem, det är hela deras affärsidé. Men de gör naturligtvis en riskbedömning. Ditt BMI gjorde denna gång att du inte fick teckna försäkring, risken för skadeutbetalningar var helt enkelt för stor.

    Tycker nog man ska fundera igenom sin livsstil då den uppenbarligen innebär att försäkringsbolag inte vågar försäkra dig. Tänk på vilka risker du utsätter ditt barn för. Det är kanske steg 1.


    De ska inte försäkra mig. Försäkringen gäller endast det ofödda barnet, den täcker inte mig på något vis eller ev skador jag får vid förlossningen. Blir jag och barnet inlagda täcker den endast barnets kostnader.

    Det intressantaste är att min sambo delar min livsstil och kostvanor. Han rör sig dock mindre. Han har bmi 19. Även hans syskon kan äta precis vad de vill utan att öka i vikt, de hade tur i det genetiska lotteriet, om man ser till vikten åtminstonde.
    Jag kan säga som så att din vikt är ABSOLUT en risk för ditt barn framför allt när det kommer till förlossningen. Om något skulle gå fel och du skulle behöva ett akut kejsarsnitt så är i princip allt med det betydligt svårare och riskablare jämfört med en normalviktig person. Det är svårt och ibland omöjligt att lägga ryggbedövning på någom med så högt BMI, det är VÄLDIGT riskabelt att söva någon som både är höggravid och sjukligt fet. 

    Ledsen att jag låter så brutal men du verkar ju helt ha slagit dövörat till när det både gäller riskerna och med hur din vikt påverkar din hälsa! Du måste se saker i ett längre perspektiv också. Dian värden kanske är ok nu när du är relativt ung men kommer garanterat inte att vara det när du blir äldre om du inte dramatiskt minskar i vikt. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Grad 3) skrev 2018-10-16 05:37:38 följande:
    Då måste hälsovården beta mindre än du då de kallar mina värden för perfekta och just tex mitt låga levervärde för fantastiskt. Vid mätning med våg som ger fettprocent osv är fettmängden runt mina organ (minns inte vad det kallas just nu, vaskulärt kanske?) inom normalspannet. Merparten av min övervikt sitter på rumpa och lår och är ytligt fett.
    Anonym (Men snälla) skrev 2018-10-15 20:52:00 följande:

    Du är sjukligt fet. Inte bara lite tjock. Sjukligt fet. Dina organ ligger packade med massa fett, ditt hjärta kör slut på sig själv för att förse din kroppsmassa med syre. Du. Är. Inte. Vid. God. Hälsa. Hur kan du inte förstå det?! Du har en sjukdom. Fetma.

    Om du på riktigt tror att du kommer leva lika länge som medelsvensken så får du nog ta dig en funderare för rätt vad det är så kommer alla sjukdomarna en efter en.


    I vår årliga hälsokontroll på jobbet så får jag väldigt bra resultat på konditonstestet, men blir sedan "underkänd" pga att de måste räkna in vikt i slutresultatet. Min prestation/resultat är helt i linje för vad en kvinna i min ålder bör klara för att vara vid god hälsa.

    Jag har ännu inte träffat en enda person inom sjukvården (läkare, ssk, dietist osv) som har haft åsikter om min vikts påverkan på min hälsa före de får veta vad jag väger. Vad vill jag ha sagt med det? Jo att jag är tung, inte fet. Det finns en stor skillnad i det. Till min längd är idealvikten drygt 60 kg. Det har jag inte vägt sedan jag var 10-12 år. I min senaste kroppsmätning bestod min kropp av 54 kg muskler, jag har även en genetisk defekt som ger tätare skelett (vilket är fantastiskt ur benskörhetssynpunkt men även väger mer än ett "normalt" skelett) men för att räkna ut vikt på det behövs mer avancerade mätningar.Fast eftersom de går på min vikt vid inskrivningen spelar det ju absolut ingen roll alls om jag skulle gå ner i vikt nu? Vilket jag i verkligheten gjort då jag i stort sett stått stilla i vikt fast jag är så långt i min graviditet som jag är.
    Anonym (F-snubbe) skrev 2018-10-15 22:19:54 följande:

    Försäkringsbolagens önskan är att folk ska teckna försäkringar hos dem, det är hela deras affärsidé. Men de gör naturligtvis en riskbedömning. Ditt BMI gjorde denna gång att du inte fick teckna försäkring, risken för skadeutbetalningar var helt enkelt för stor.

    Tycker nog man ska fundera igenom sin livsstil då den uppenbarligen innebär att försäkringsbolag inte vågar försäkra dig. Tänk på vilka risker du utsätter ditt barn för. Det är kanske steg 1.


    De ska inte försäkra mig. Försäkringen gäller endast det ofödda barnet, den täcker inte mig på något vis eller ev skador jag får vid förlossningen. Blir jag och barnet inlagda täcker den endast barnets kostnader.

    Det intressantaste är att min sambo delar min livsstil och kostvanor. Han rör sig dock mindre. Han har bmi 19. Även hans syskon kan äta precis vad de vill utan att öka i vikt, de hade tur i det genetiska lotteriet, om man ser till vikten åtminstonde.

    Problemet är ju att ett BMI på 45 är ohälsosamt och medöfr en hel del väldigt höga risker. Exempelvis risken att någonting händer med barnet så du måste göra ett akut kejsarsnitt. Med det höga BMI är sövning en stor risk, allt fett ökar risken för massiva blödningar etc. Det kan göra så att man i en nödsituation inte får ut barnet i tid för man behöver rädda dig. Det finns ju även en större risk för blodproppar när man har så högt BMI, skulle en blodpropp då sätta sig i moderkakan och orsaka syrebrist hos barnet så att det blir skadat eller dör så ska försäkringen täcka det isåfall för barnet. Men det är ju din hälsa som höjt dessa risker för barnet. Därav att försäkringsbolagen även tar in din hälsa när du ska teckna försäkring för barnet. 

  • Anonym (F-snubbe)
    Anonym (Grad 3) skrev 2018-10-16 05:40:53 följande:

    Samma svar till er båda:

    Inte mer än vid min förra graviditet. Gränsen för fetma grad 3 (högsta klassen) går vid 40. De nämner ingenstans mammans vikt som en begränsning i sina försäkringsvillkor.


    Försäkringsvillkoren gäller först när du köpt försäkringen. Innan dess gäller riskurval och dessa står inte i villkoren.
  • Anonym (Grad 3)
    Anonym (ssk) skrev 2018-10-16 06:37:11 följande:

    Jag kan säga som så att din vikt är ABSOLUT en risk för ditt barn framför allt när det kommer till förlossningen. Om något skulle gå fel och du skulle behöva ett akut kejsarsnitt så är i princip allt med det betydligt svårare och riskablare jämfört med en normalviktig person. Det är svårt och ibland omöjligt att lägga ryggbedövning på någom med så högt BMI, det är VÄLDIGT riskabelt att söva någon som både är höggravid och sjukligt fet. 

    Ledsen att jag låter så brutal men du verkar ju helt ha slagit dövörat till när det både gäller riskerna och med hur din vikt påverkar din hälsa! Du måste se saker i ett längre perspektiv också. Dian värden kanske är ok nu när du är relativt ung men kommer garanterat inte att vara det när du blir äldre om du inte dramatiskt minskar i vikt. 


    Ledsen att göra dig besviken men jag gjorde narkosbedömning inför förra förlossningen, och både första narkosläkaren samt överläkaren undrade varför jag var där. Jag bedömdes som lättintuberad, men de ville att jag fick tidig EDA lagd högt. Det fick jag och det gick helt felfritt, lätt och smidigt enligt anestesi ssk som assisterade, de behövde inte ens använda långa nålen (röret?) som hon hade lagt fram för säkerhets skull.
  • Anonym (Men snälla)

    Hur kan du tro att ditt lite tätare skelett ens bidrar till din fetma? Det ut gör max något enstaka kilo av din vikt. Och att din kropp består av ca 54 kg muskler är ju inget konstigt med tanke på din vikt. Musklerna utgör ca 40 % av den totala vikten.

    Men hey, ignorance is a bliss! Fortsätt du leva i din fantasivärld där du tror att du är frisk och hälsosam. De enda det kommer att drabba är dig själv och din stackas familj den dagen du får en hjärtinfarkt och din kropp klappar ihop.

  • mammatill6

    Tycker faktiskt synd om dig som dig som inte förstår din sjukdom. Att du har toppenvärden bu och mår bra betyder ingenting för framtiden. Risken att du drabbas av diabetes eller hjärtproblem ökar enormt. Risken att ditt hjärta inte orkar mer är stor. Och det utan förvarning. Dina leder kommer inte orka i längden. Risken att dö i förtid är enorm och oddsen för att man för detta vidare till sitt barn är stor. Vill du inte uppleva dina barnbarn? Sök hjälp istället för att lägga energi på att få folk att tro du är frisk.

  • Anonym (Tragiskt)

    Om normalvikt till din längd är drygt 60kg så är du ca 173 cm lång alltså?

    Känns både tråkigt och märkligt att du hela tiden benhårt försöker bortförklara din sjukdom istället för att inse fakta och försöka bli frisk.

Svar på tråden Nekad försäkring till mitt ofödda barn pga högt BMI