• tjocken

    Seperation o barn?

    Hej jag och min sambo som har 2 gemensamma barn ska nu efter 10 år separera och vi kommer ha barnen varannan vecka.

    Jag är nöjd med detta beslut förutom ångesten över barnen. Pappan jobbar dag jobb 07-16 och mina barn kommer då få gå på dagis/fritids mycket längre dagar än va dom är vana vid "vanligtvis innan så va det 3 dagar i veckan 7-15"

    Jag har sån ångest över att dom kommer må dåligt över detta och vill såklart att seperationen ska påverka dom så lite som möjligt!

    Ena ungen på 5 år är också redigt mammig så är så klart orolig för att det blir väldigt långa dagar hos pappa utan sin mamma?

    Måste finnas fler där ute som separerat och haft tankar hur det bli med barnen

    Berätta gärna hur din situation såg ut samt hur det gick!

  • Svar på tråden Seperation o barn?
  • Anna60

    Men MÅSTE ni ha varannan vecka? Här handlar det ju om barnens bästa, inte föräldrarnas vilja. Att slita och dra i barnen bara för att "jag vill minsann också träffa dom" känns ju inte alls optimalt. 

    Skulle han inte kunna ha barnen fredag-söndag varannan vecka? Eller fredag-måndag? När de blir större kan de själva gå hem i hyfsad tid från fritids och kanske vara hemma nån timme eller två själva? Men det dröjer ju några år.

  • Meriall

    Jag tänker att det är viktigt att barnen får tid med pappan men kan inte han dra ner lite på arbetstiden, jobba 80% typ?

  • Anna60

    Är ni lite smarta så kan man låta barnen ha det som nu, och att pappan bor väldigt nära er. Då kan barnen ha mer eller mindre daglig kontakt ändå med pappa, med övernattning fred-sönd. Det här borde inte vara så svårt att lösa om ni båda har viljan och vill samarbeta. Allt till barnens bästa.

  • Zizazi

    Alternativt kan pappa ta 5 åringen på heltid så att 5 åringen vänjer sig vid som pappa också. Verkar som anknytningen inte blivit optimal.

  • Anonym (Anne)

    Vår yngsta var fyra år när vi separerade och vi har valt ett 2-2-3 system där vi båda ser till att jobba kortare dagar de dagar vi har barnen och tar igen det med att jobba längre dagar när vi inte har barnen. Och detta inom samma vecka så det blir inte en hel arbetsvecka med jättelånga arbetsdagar och en med jättekorta dagar för det hade inte funkat för någon av oss.

    Hade vi inte båda haft möjlighet att nyttja flextid hade vi nog båda gått ner i arbetstid för att minska tiden på fsk.

    Vi bor också nära varandra och fsk/skola för att minska restider.

    Vi gar ett gott samarbete så om han inte kan hämta någon av sina dagar så hoppar jag in och hjälper till och på så vis får man lite extra tid här och var med barnen.

    Vi har dubbla uppsättningar av det mesta förutom cyklar och iPads som får åka med fram och tillbaka varje lämning.

    Vad gäller mammigheten så kan man göra så att du har barnet lite extra i början för att sedan fasa in 50/50 när barnet vant sig. OCH kom ihåg att barn är anpassningsbara. De vänjer sig ganska fort med det nya sättet att leva så länge föräldrarna är lugna, vänliga och lyhörda.

  • tjocken
    Meriall skrev 2018-10-16 13:44:09 följande:

    Jag tänker att det är viktigt att barnen får tid med pappan men kan inte han dra ner lite på arbetstiden, jobba 80% typ?


    Eftersom han ska ta över vårat hus kommer han tyvärr inte kunna gå ner i tjänst rent ekonomiskt :/
  • tjocken
    Anna60 skrev 2018-10-16 13:39:00 följande:

    Men MÅSTE ni ha varannan vecka? Här handlar det ju om barnens bästa, inte föräldrarnas vilja. Att slita och dra i barnen bara för att "jag vill minsann också träffa dom" känns ju inte alls optimalt. 

    Skulle han inte kunna ha barnen fredag-söndag varannan vecka? Eller fredag-måndag? När de blir större kan de själva gå hem i hyfsad tid från fritids och kanske vara hemma nån timme eller två själva? Men det dröjer ju några år.


    Han är tyvärr inte medgörlig utan det ska enligt hon8m delas lika punkt typ :/
  • tjocken
    Anna60 skrev 2018-10-16 13:46:27 följande:

    Är ni lite smarta så kan man låta barnen ha det som nu, och att pappan bor väldigt nära er. Då kan barnen ha mer eller mindre daglig kontakt ändå med pappa, med övernattning fred-sönd. Det här borde inte vara så svårt att lösa om ni båda har viljan och vill samarbeta. Allt till barnens bästa.


    Det är jag som ska flytta ifrån och har fått lägenhet ca 1 km ifrån. Pappan tycker inte om detta beslut o är darför inte den lättaste o samarbeta med, han vill att jag ska må dåligt och han vet att barnen är det jag bryr mig mest om och också det han kan köra på.
  • Anonym (mmmm)
    tjocken skrev 2018-10-16 20:34:27 följande:
    Det är jag som ska flytta ifrån och har fått lägenhet ca 1 km ifrån. Pappan tycker inte om detta beslut o är darför inte den lättaste o samarbeta med, han vill att jag ska må dåligt och han vet att barnen är det jag bryr mig mest om och också det han kan köra på.
    boka in samtal på familjerätten. Kan vara så att det ändå blir varannan vecka men då har ni i alla fall fått diskutera igenom det med en neutral part innan. 
  • Tonkeryd
    tjocken skrev 2018-10-16 20:27:35 följande:
    Han är tyvärr inte medgörlig utan det ska enligt hon8m delas lika punkt typ :/
    tjocken skrev 2018-10-16 20:34:27 följande:
    Det är jag som ska flytta ifrån och har fått lägenhet ca 1 km ifrån. Pappan tycker inte om detta beslut o är darför inte den lättaste o samarbeta med, han vill att jag ska må dåligt och han vet att barnen är det jag bryr mig mest om och också det han kan köra på.
    Vilket as! Han bryr sig inte om era barns bästa för fem öre. Tycker du ska ta upp detta med rätten och förklara allt du skrivit här.

    Vore även en god idé att låta barnen ha ett samtal med någon instans som kan dokumentera det.

    Era barns bästa är A och O, och om ditt ex älskar dem (vilket känns rätt tvivelaktligt utifrån det du skriver) så håller han med om detta.
Svar på tråden Seperation o barn?