• Girla585

    Hjälp!! Råkat ge min barn för mycket D vitamin.

    Hej,

    Jag har en dotter som ska bli snart 11 månader. Jag råkade ge henne 12 droppar D vitamin varje dag, visste inte att man skulle ge bara fem droppar. Men jag brukar ge henne 3-4 gånger i veckan.

    Min dotter ser fint ut och har inga hälso problem utan bara vikt problem, hon går upp lite varje månad, vissa månader går hon upp mycket och vissa inte.

    Hon väger nu 8150g.

    Nu när jag läste om det så står det att de är farligt. Jag vet inte vad jag ska göra?

    Hoppas på ett snabb svar.

    Mvh

  • Svar på tråden Hjälp!! Råkat ge min barn för mycket D vitamin.
  • Jag är bara jag

    I 11 månader alltså? Missade Bvc att ge korrekt information om hur det skulle ges? Hur som helst... Om du gett 12 droppar 3 ggr i veckan är det i princip samma antal/ mängd som 5 droppar  7 dar i veckan. Om det är 4 ggr i veckan ofta är det ju för mycket, men vilken effekt det kan ha vet inte vanligt folk. Du får kontakta antingen 1177 eller Bvc imorron och fråga.

  • ThomasW

    Säkert inte värre än att du själv äter för mycket fisk en dag.
    Bara fortsätt med rätt dosering från i dag.

  • Anonym (Lisa)

    Inga som helst problem. Dessutom så jämnar det ju ut sig när du inte ger varje dag (varför gör du inte det?) enligt den läkare (särskilt insatt i ämnet) som jag diskuterat med, så är 5 droppar för lite, och bör istället vara just 12. Fast varje dag då. Fast nu råkar rekommendationen ligga på just 5 så kör på det i fortsättningen om du är orolig att ge för mycket. (Det är ett väldigt dåligt underlag till beslutet om den rekommendationen men det kan du sätta dig in i själv om ämnet intresserar dig)

  • Anonym (Lisa)

    Fast råkar du vara ute en solig dag så får du mångdubbelt den dosen (åtminstone om du är under sådär 35 år)


    ThomasW skrev 2018-10-17 20:14:05 följande:

    Säkert inte värre än att du själv äter för mycket fisk en dag.

    Bara fortsätt med rätt dosering från i dag.


  • Jag är bara jag
    Anonym (Lisa) skrev 2018-10-17 20:16:44 följande:
    Fast råkar du vara ute en solig dag så får du mångdubbelt den dosen (åtminstone om du är under sådär 35 år)
    Bebisar ska inte vara i solen alls och dessutom tar inte solen nånting vad gäller d-vitamin denna årstid. Även sommartid krävs ett visst mått av nakenhet så en större yta exponeras för solen. Från september krävs extra D-vitamin för 80% av befolkningen.
  • Anonym (Lisa)

    Öh, ja..? Du tror väl ändå inte det är för risken att bilda d-vitamin som bebisar inte ska vara i solen? (I så fall kan jag upplysa dig om att faran gäller att de kan bränna sig) l övrigt förstår jag faktiskt inte heller vad du vill ha sagt med ditt inlägg och varför du citerar mitt.


    Jag är bara jag skrev 2018-10-17 20:27:18 följande:

    Bebisar ska inte vara i solen alls och dessutom tar inte solen nånting vad gäller d-vitamin denna årstid. Även sommartid krävs ett visst mått av nakenhet så en större yta exponeras för solen. Från september krävs extra D-vitamin för 80% av befolkningen.


  • Anonym (Sara)

    Det står ju klart och tydligt på flaskan att man ska ge 5 droppar per dag. Hur kunde du ha missat det under så lång tid? Läser man inte instruktioner innan man börjar ge? Varför just 12? Är det något du bara fått för dig hux flux, att man ger just 12 droppar?

Svar på tråden Hjälp!! Råkat ge min barn för mycket D vitamin.