• Anonym (Fredagsfunderingar)

    Gamla kompisar gillar inte ny partner, - hård diss.

    Hej jag funderar på en sak. Vad gör man om gamla kompisar inte går ihop med ny partner? Ja, det kanske verkar trivialt men det gör ju ont att förlora gamla kompisar. Det går ju inte att skaffa nya gamla kompisar, sådana som varit med i årtionden. 

    Exet tog några av våra gemensamma vänner, jag fick några men inte så många. Jag värdesätter de som finns kvar. 

    Läget  nu är att efter en lång relation skaffade jag en ny partner. Ja hen är lite knepig, bl.a. för att hen har ett lågt självförtroende, men hen är snäll, vänlig, öppen, älskar mig enormt och jag älskar hen. Min nya beter sig inte illa på något sätt. 

    En av mina äldsta kompisar ?D? gjorde samma resa, separation och ny partner. Helt plötsligt var vi ett gammalt kompisgäng med alla nya partners. 

    Läget nu är att jag har verkligen värdesatt att hänga mer med en av mina äldsta kompisar "D" efter separationen. Vi går årtionden tillbaka. Men min nya partner fick med en gång rätt svårt för D:s nya partner "F". Och ja både D och F är rätt borgerligt pretto, och min nya partner är en mer jordnära person mer arbetarklass. 

    Men jag och D var glada åt att vi alla kunde hänga som ett kul stort gäng. D värdesatte/värdersätter att hänga med mig. Man behöver ju ett gäng att slappna av med på fredagskvällen, och ännu mer när det varit några år med separationer, nya partners och lite turbulens.  


    Min nya partner "R" kände hela tiden att "D och F gillar egentligen inte mig". Jag sade hela tiden ?nej, så är det inte?. Allt kändes trevligt hela tiden vi hängde, tyckte jag. Jag trodde naivt att detta skulle bli bättre med tiden.


    Nu har jag fått en Facebook invit till ?F?s födelsedagsfest, stort glamoröst evenemang. Jag ser på listan att jag är bjuden men inte min nya partner.


    OK det bekräftar väl att F inte gillar min nya partner. Men  D? 


    Jag har inte varit med om något liknande förut, hur göra? Vad göra?
    Prata med D?
    I stillhet ?un-frienda? D. F och inte mera höra av mig?
    Ska jag berätta detta för min nya partner? Eller inte?
    Jag känner spontant att jag inte kan berätta för min nya partner, men hen kommer undra efter ett tag varför jag inte längre träffar D, som ändå är en av mina äldsta vänner.
    Det skulle krossa min nya partner om jag förlorar gamla kompisar pga vår relation.


    Vad göra? Hur förhålla mig?  

  • Svar på tråden Gamla kompisar gillar inte ny partner, - hård diss.
  • Anonym (Trams)

    Även sånt sväljer man ju om man är över 14 år. Nu är nu, man ger sina vänners partners en chans oavsett om man kände till dom sen innan och har haft något emot dom förut...


    AndreaBD skrev 2018-10-19 12:40:23 följande:

    Du ska definitivt fråga vännerna varför de inte gillar henne.  Annars vet du inte verkligen vad det handlar om. Jag tycker det är stor skillnad om man har en konkret anledning eller om det bara är lite "snobberi", att personen inte duger, eller inte verkar tillräckligt "kul". Det senare tycker jag skulle vara en anledning att bryta med såna kompisar. Men man får höra först förstås.

    Att de skulle ha träffat på varandra tidigare och det hände något då är uteslutet?


  • Anonym (Trams)
    Anonym (Står ut med värre) skrev 2018-10-19 12:24:59 följande:

    1:

    Det är svårt att hänga med när du kallar alla för hen (tycker att hen är ett bra alternativ annars, men inte här).

    Det är också svårt att läsa texten när du döper alla till bokstäver. Skriv ?min bästa vän? och ?min flickvän? istället för ?X? och ?Y?. Man minns inte vem som är B och D eller ens vem som är Kalle och Erika, skriv ut relationen till dig istället...

    2.

    On topic. Din så kallade polare är dum i huvet. Man är lojal mot sina vänner och står ut med deras partners även om man inte älskar dom. Att inte bjuda din flickvän/pojkvän var fittigt gjort.

    Jag kan säga att jag är en tjej varav en av mina bästa vänner är en kille som har en fru från helvetet. Hon har alltid varit elak mot mig så fort han inte hör vad hon säger. Det handlar inte bara om att jag inte tycker att hon är rolig att vara med eller att jag tycker att hon ser ut som ett gammalt spöke, hon är skittaskig mot mig och har alltid varit. Jag har dock aldrig besvarat hennes gliringar utan har bitit ihop för att inte förlora min vän. Han har nämligen blivit av med dom flesta av sina andra vänner pga henne.

    Jag har också en syster vars man misshandlar henne psykiskt men där hon försvarar honom och jag har valt att gå med på charaderna efter flera misslyckade försök att säga vad jag tycker. Om jag inte går med på att le och behandla dom som vilket par som helst förlorar jag min syster.

    Att din såkallade polare utesluter din nya bara för att han/hon inte gillar henne är ju superdåligt. Din kompis ska stötta dig och så länge inte din nya partner gjort något oförlåtligt mot din polare är det här inte ok. Inte mycket till varken polare eller vuxen människa.


    Såhär funkar en RIKTIG vän.
  • AndreaBD
    Anonym (Trams) skrev 2018-10-19 12:46:31 följande:

    Även sånt sväljer man ju om man är över 14 år. Nu är nu, man ger sina vänners partners en chans oavsett om man kände till dom sen innan och har haft något emot dom förut...


    Det beror väl helt och hållet på VAD som har hänt tidigare. Det kan ju vara något allvarligt också. Jag säger inte att det är sannolikt, jag frågar bara om man kan utesluta det.
  • AndreaBD
    Anonym (Står ut med värre) skrev 2018-10-19 12:24:59 följande:

    1:

    Det är svårt att hänga med när du kallar alla för hen (tycker att hen är ett bra alternativ annars, men inte här).

    Det är också svårt att läsa texten när du döper alla till bokstäver. Skriv ?min bästa vän? och ?min flickvän? istället för ?X? och ?Y?. Man minns inte vem som är B och D eller ens vem som är Kalle och Erika, skriv ut relationen till dig istället...

    2.

    On topic. Din så kallade polare är dum i huvet. Man är lojal mot sina vänner och står ut med deras partners även om man inte älskar dom. Att inte bjuda din flickvän/pojkvän var fittigt gjort.

    Jag kan säga att jag är en tjej varav en av mina bästa vänner är en kille som har en fru från helvetet. Hon har alltid varit elak mot mig så fort han inte hör vad hon säger. Det handlar inte bara om att jag inte tycker att hon är rolig att vara med eller att jag tycker att hon ser ut som ett gammalt spöke, hon är skittaskig mot mig och har alltid varit. Jag har dock aldrig besvarat hennes gliringar utan har bitit ihop för att inte förlora min vän. Han har nämligen blivit av med dom flesta av sina andra vänner pga henne.

    Jag har också en syster vars man misshandlar henne psykiskt men där hon försvarar honom och jag har valt att gå med på charaderna efter flera misslyckade försök att säga vad jag tycker. Om jag inte går med på att le och behandla dom som vilket par som helst förlorar jag min syster.

    Att din såkallade polare utesluter din nya bara för att han/hon inte gillar henne är ju superdåligt. Din kompis ska stötta dig och så länge inte din nya partner gjort något oförlåtligt mot din polare är det här inte ok. Inte mycket till varken polare eller vuxen människa.


    Ja, i dem två fallen tycker jag också att det var det enda du kunde göra. Det kan dock finnas situationer där man väljer annat, för att situationen är annorlunda. T.ex. så har du ju försökt få systern bort från den mannen, och även i fallet med kompisen gör du så bl.a. för att andra redan har svikit honom. Det finns ofta många faktorer att ta hänsyn till.
  • Anonym (Fredagsfunderingar)

    Hej alla jo det blev kanske lite rörigt där, när jag kallade alla för bokstäver och "hen" sorry för det, ville bara hålla berättelsen lite allmängiltig. 

    Kan bekräfta att det inte finns någon okänd förhistoria mellan någon av de inblandade parterna som kan vara en förklaring. 

  • Anonym (well)

    En inbjudan på fejan som bara går till en person i ett par skulle jag inte ta som bevis för att de inte gillar denne. Är de ens vänner på fejan? De kanske tänkte att det räckte att skicka till dig? 

    Handlar detta mer om din nya partners osäkerhet, att denne tolkar in allt som känns ovant som "de gillar inte mig"?  Du skrev ju att din partner tycker de andra är lite för pretto. 

    Du kan i varje fall inte gå till dina vänner och fråga "varför tycker ni inte om XX?" Då förstör du nog allt för all framtid. Säg mer i så fall att du funderat på en sak, att det känns som om osv. Möjligen fråga om det inte gick att skicka inbjudan på Facebook till din partner, var det något tekniskt fel? (om nu inte din partner har någon inställning som gjort att det faktiskt inte gick, bäst kolla sånt) 

  • Anonym (Står ut med värre)
    AndreaBD skrev 2018-10-19 12:52:48 följande:

    Ja, i dem två fallen tycker jag också att det var det enda du kunde göra. Det kan dock finnas situationer där man väljer annat, för att situationen är annorlunda. T.ex. så har du ju försökt få systern bort från den mannen, och även i fallet med kompisen gör du så bl.a. för att andra redan har svikit honom. Det finns ofta många faktorer att ta hänsyn till.


    Nej jag har inte försökt få min syster göra slut men jag har berättat att det krossar mitt hjärta att se honom prata så nedsättande till henne, se honom reta upp henne hela tiden, hur han gör allt för att nedvärdera och hacka hela, hela, hela tiden. Hon är en sån glad och sprudlande person men han lyckas alltid få hennes ögon att tåras och leende att försvinna. Fy fan. Jag har försökt ta upp det men då låtsas hon om att det inte existerar, att hon tycker det är roligt (även fastän hon börjar gråta och tappar humöret nästan varje gång vi ses efter att han hackat non-stop) skulle aldrig säga ?du borde lämna honom? men däremot försöker jag visa att jag finns för henne så att jag kan lyssna om hon vill prata om det men det har hon aldrig gjort...

    Ja och med kompisen så är det inte för att hans andra kompisar inte pallar med honom och hans fru utan det är för att mina vänner betyder för mycket för mig för att kasta bort. Förstår inte hur hans så himla nära polare han hade från barndom upp till en bra bit in i vuxen ålder bara kunnat släppa honom som en het potatis. Även fast frun verkligen gör sig omöjlig.
  • Anonym (Står ut med värre)

    Håller inte med om det här. Ingen vän kan förstöra vår relation för all framtid genom att fråga varför jag inte gillar deras partner. Vänner pratar med varandra och svarar gärna på frågor. Om jag gillar hens partner så säger jag det och skulle hen ha rätt skulle jag förklara på ett diplomatiskt sätt.


    Anonym (well) skrev 2018-10-19 14:20:04 följande:

    En inbjudan på fejan som bara går till en person i ett par skulle jag inte ta som bevis för att de inte gillar denne. Är de ens vänner på fejan? De kanske tänkte att det räckte att skicka till dig? 

    Handlar detta mer om din nya partners osäkerhet, att denne tolkar in allt som känns ovant som "de gillar inte mig"?  Du skrev ju att din partner tycker de andra är lite för pretto. 

    Du kan i varje fall inte gå till dina vänner och fråga "varför tycker ni inte om XX?" Då förstör du nog allt för all framtid. Säg mer i så fall att du funderat på en sak, att det känns som om osv. Möjligen fråga om det inte gick att skicka inbjudan på Facebook till din partner, var det något tekniskt fel? (om nu inte din partner har någon inställning som gjort att det faktiskt inte gick, bäst kolla sånt) 


  • Anonym (Står ut med värre)

    Isåfall låter polaren som en trist och grund person. En person med klass ser inte ner på någon utifrån klasstillhörighet. En person med klass fryser heller inte ut andra människor. Det är respektlöst mot DIG. Man visar respekt mot sina vänner genom att vara vänlig mot deras partner, andra vänner och familj.


    Anonym (Fredagsfunderingar) skrev 2018-10-19 13:40:14 följande:

    Hej alla jo det blev kanske lite rörigt där, när jag kallade alla för bokstäver och "hen" sorry för det, ville bara hålla berättelsen lite allmängiltig. 

    Kan bekräfta att det inte finns någon okänd förhistoria mellan någon av de inblandade parterna som kan vara en förklaring. 


  • Spagettimonstret

    Du kan artigt tacka nej till inbjudan med motiveringen att du inte vill gå utan din partner. Antingen förklarar de att det var ett misstag och att partnern visst är välkommen eller så framkommer det att det var avsiktligt. Då får du agera därefter.

  • Spagettimonstret

    Du kan artigt tacka nej till inbjudan med motiveringen att du inte vill gå utan din partner. Antingen förklarar de att det var ett misstag och att partnern visst är välkommen eller så framkommer det att det var avsiktligt. Då får du agera därefter.

  • Physalis

    Det är ju ganska illa gjort av din vän om denne väljer att visa sitt ogillande genom att inte bjuda din partner. Så du bör ta reda på om så faktiskt är fallet.

    Sen måste man inte alltid umgås allihop. Man kan ha sina egna vänner trots att man ingår i ett par.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tecum
    Spagettimonstret skrev 2018-10-19 16:06:31 följande:
    Du kan artigt tacka nej till inbjudan med motiveringen att du inte vill gå utan din partner. Antingen förklarar de att det var ett misstag och att partnern visst är välkommen eller så framkommer det att det var avsiktligt. Då får du agera därefter.
    Precis så ska man göra.
Svar på tråden Gamla kompisar gillar inte ny partner, - hård diss.