Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

    BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se

    Hej på er. Jag hoppar in här i elfte timmen... har Bf 21 april, är alltså v 35+1 idag. Andra barnet, vi har en son på fyra år och nu kommer en lillasyster. Ni som fött barn innan - har era lagt sig tillrätta med huvudet ner? Min verkar snurra runt som en cirkusgymnast fortfarande.

  • Mimipig
    jaktenpaflow skrev 2019-03-19 20:58:37 följande:

    Haha vad kul vi har samma BF och min bebis i magen har inte lagt sig tillrätta än... Har har legat i tvärläge och säte men nu vänt sig till rätta. Vänder dock tillbaka efter några dagar och lägger sig på tvären igen. Hur mycket plats kan de ha tänker jag?:)

    Väntar en pojke och har en dotter på 2,5 år:)

    Mår du bra i graviditeten?


    Minsann! Kom din dotter tidigt eller sent? Med sonen gick jag fyra dagar över tiden och han hade lagt sig tillrätta vid det här laget, men det verkar ju vanligt att tvåan snurrar in i det sista. Men det gör mig lite nervös ändå... hur gammal är du? Jag fyller 39 nästa vecka.
  • Mimipig
    jaktenpaflow skrev 2019-03-19 20:58:37 följande:

    Haha vad kul vi har samma BF och min bebis i magen har inte lagt sig tillrätta än... Har har legat i tvärläge och säte men nu vänt sig till rätta. Vänder dock tillbaka efter några dagar och lägger sig på tvären igen. Hur mycket plats kan de ha tänker jag?:)

    Väntar en pojke och har en dotter på 2,5 år:)

    Mår du bra i graviditeten?


    Och jag tycker att jag mår rätt bra, jag har en massa foglossning men det hade jag flera gången med så det hade jag räknat med. På sistone har jag fått mkt sammandragningar när jag går och rör mig, planerar att jobba mars ut, men sen ska jag boa och mysa mig i form. Vi har en pågående renovering hemma sen december med SNART ska slutspurten summeras och vi slipper leva i byggdamm och kartonger. Längtar.
  • Mimipig
    jaktenpaflow skrev 2019-03-20 21:22:08 följande:

    Hon kom 3 dagar tidigt så hoppas även denna vill kika ut lite tidigare:) Gärna en vecka eller så haha! Ja jag har också hört det att andra lägger sig tillrätta senare. Nu tror jag iaf han ligger med huvudet neråt sen någon vecka tillbaka. Hur ligger din bebis nu? Har din BM sagt ngt speciellt?


    Jag var hos bm idag och nu verkar hon ligga med huvudet ner, om än rörligt. Så skönt att höra! Jag vill verkligen inte snittas eller föda i säte (men det gör väl knappt ingen längre?). Även om det ännu finns snurrmån så känns det bra att hon vänt sig.
  • Mimipig
    jaktenpaflow skrev 2019-03-20 21:25:21 följande:

    Jag är 31 i maj:) vart bor ni? Åh jag har också foglossning, fick det tidigt denna grav. I förra hade jag det de sista veckorna. Känner nästan bara i ljumskarna och blygdbenet. Hemskt!!! Är det kraftiga sammandragningar? Men åh vad härligt med renovering!! Vad renoverar ni?


    Jag fick massa foglossning redan tidigt även med sonen, kunde knappt gå utanför dörren på slutet, kunde inte korsa en gata på grön gubbe. Jag tror faktiskt att det är något lite bättre denna gång, men klassas nog ändå som rätt gravt. Det kom redan i vecka fyra typ. Men det är lugnt ändå, det går ju över sen. Däremot har jag inte samlat något vatten alls än. Jag kan ha mina ringar och allt. Det kommer väl, men so far so good.

    Renoveringen känns långtifrån härlig, jag kräks på den. Men snaaart klart! Vi fick riva ut hela köket - golv, väggar, tak, isolering, reglar, rubbet pga en vattenskada, så det har varit obrukbart sen december. Men det var ett gammalt slitet kök, så det skulle ändå ut inom kort ändå, så egentligen var det bra att hinna få det gjort nu innan Bf. Men vi blev entusiastiska och passade på att platsbygga garderober på tre (!) väggar i sovrummet också, så bygget har verkligen fyllt varje vrå. Vi bor i Sthlm. Du?

    Lillasyster k magen har fått väldigt lite uppmärksamhet än så länge... men jag tänker att jag ska hinna tänka på henne i april.
  • Mimipig
    jaktenpaflow skrev 2019-03-21 09:31:59 följande:

    Vad skönt att hon vänt på sig! Hon kommer säkert stanna så:) Nej man känner sig inte direkt sugen på att föda i säte, hade en vän som gjorde det och det gick bra:) Men jag skulle välja snitt! Ja usch och fy för foglossning, att det kom så pass tidigt för dig! Är det så illa att du behöver kryckor eller rullstol? Jag har inte heller samlat på mig något vätska, otroligt skönt!! Tror inte det kommer heller nu när det är rätt nära för oss. Jag har inte förstått det än! Känner mig mer nervös inför denna FL än förra, man vet lixom vad man har att vänta sig haha:) Hur känner du?

    Nej jag tänkte precis det när jag skickade iväg mitt inlägg om renoveringen, fy vad jobbigt att vara mitt i det haha men kommer bli så skönt när det ör klart! Lyxigt med tre platsbyggda garderober:) Vi bor också i Sthlm, ska föda på Danderyd:) Har du valt förlossning?


    Jag har också valt Danderyd! Jag födde där sist och tyckte att det var bra, men jag är ödmjuk för att hamna någon annanstans också. Även om jag inser att det skulle kännas lite snopet nu när jag känner till mitt val men inte de andra.

    Nä, inga kryckor eller rullstol tack och lov, jag går som en geisha och det funkar. Jag har knappt hunnit tänka på den här förlossningen eller att det ska flytta in en liten bäbis hos oss snart. Det har varit så mkt med övriga livet... vet knappt vilken vecka jag är i. Men jag jobbar bara halvtid nu och från 1 april ska jag vara hemma och då hoppas jag att jag hinner fixa, mysa och boa och komma i bäbystämning.

    Av bilder att döma förra graviditeten verkar jag ha samlat vätska från nu ungefär, så jag tänker att det säkert kan dyka upp ändå... vågar inte ropa hej. Inte heller beträffande bristningar. Fick inga sist och har inte fått några än, men min kompis fick plötsligt en massa sista veckan med andra barnet, så även där - ta i trä.
  • Mimipig
    ellie86 skrev 2019-03-23 12:00:36 följande:

    Hoppar in här i elfte timmen känns det som, inte hängt på FL alls mycket efter jag plussade. Går in i vecka 38 imorgon och känner mig himla otålig hehe. Första barnet och BF 13 april.

    Har lyckats få rejäla foglossningar som började i vecka 15, och gått sjukskriven sedan december. Tar mig ut på kryckor men kan inte göra alls mycket. Sedan fick jag även graviditetsdiabetes i januari, så det har inte varit en dans på rosor precis... Nu senast har jag börjat få rejält ont i benen/fötterna om jag sitter eller står. Känns lite som en kokt korv där skinnet spricker, väldigt obehagligt. Bebisen har sjunkit ned så pass att jag bara kan sitta som en halv karl med största manspreaden någonsin. Bebis får gärna komma snart!!


    Ajaj. Jag fattar att du är otålig om du varit sjukskriven så länge och har så ont. Jag hade har foglossning även denna graviditet, men inte så illa så jag fått kryckor, även om det kanske är på håret. Detta ytterst ovanligt att foglossningen blir kronisk - den går över. Men inte ?på sekunden som bäbisen är ute? som en manlig läkare sa till mig. Han hade väl för lite egen erfarenhet... så bli inte rädd om du fortfarande har besvär efter förlossningen, det tar lite tid innan det lättar. Men jag blev helt återställd.
  • Mimipig
    ellie86 skrev 2019-03-23 23:36:53 följande:

    Jaa, jag har läst på och frågat runt så mycket jag bara kunnat! Jag är beredd på att fortsätta ta det lugnt, och att det kan ta ett tag för de hormonerna att klinga av. Diabetesen tex brukar gå över direkt efter förlossningen (oftast) då det är moderkakan som står för den biten som jag förstått det.

    Har blivit en stor omställning rent psykiskt, jag är van vid att ha fullt upp och många bollar i luften och så får man gå till att inte göra mer än att ligga på soffan vissa dagar. I början så försökte jag kämpa på men fick bara onödigt ont och riskerade att skada mig, så jag har försökt se det positivt och verkligen varva ned. Blir nog helt annorlunda sen när bebis väl kommer kan jag tänka... :) Jag tänker inte ge mig ut och springa milen med barnvagnen inom den närmsta framtiden i alla fall, den saken är säker!


    Smart. Själv håller jag på att tackla en envis förkylning och är SÅ orolig över att den ska sätta sig i bihålorna - min akilleshäl. Jag börjar få såna indikationer. Hade bihåleinflammation i två månader sist och den enda medicin som tog till slut får man inte ta som gravid. Men än ska jag inte måla fan på väggen, det kan ju fortfarande hända och bli bra.

    Vi har renoverat hemma och nu flrsöker vi så smått komma i ordning i sluttampen, det är så frustrerande att inte kunna lyfta kartonger och klättra upp och ner på stegar, man känner sågspån handikappad. Taktiken jag-skiter-i-foglossningen-och-kör-på straffar sig snabbt...
  • Mimipig
    jaktenpaflow skrev 2019-03-24 15:39:01 följande:

    Jag födde också där sist och var så nöjd! Hur gammal är din första? Jag kände precis som du att man gärna hamnar där man önskar med jag låg inne på både KS förlossning och på SÖS och all personal var verkligen underbar på båda ställena. Så jag könner mig ändå trygg och lugn att hamna där med! SÖS är ju dessvärre lite nedgånget men fint och nytt babyhotell har jag hört:)

    Nej du har helt rätt, jag ska inte heller ropa hej än:)

    Ja så skönt att kunna varva ner lite innan<3 Du har inga känningar? Har du mkt sammandragningar?


    Sonen fyller fyra imorgon, stora killen! Han ser mkt fram emot att bli storebror, han tror att han kommer att bli så stor att han får köra bil och flytta hemifrån då. Han lär bli besviken...

    Ja, jag har också hört gott om alla sjukhusen i Sthlm så det ska väl bli bra. Fast Huddinge har allt så deppiga lokaler. Södertälje lär vara tipptopp - en tröst om man blir deporterad ändå dit.

    Jag får samma dragningar när jag går för mkt och nu verkar det verkligen som hon sjunkit ner med huvudet i kanalen - det är tomt vid revbenen och jättetryck nedåt. Kom inte än bara. Jag är inte redo...
  • Mimipig
    jaktenpaflow skrev 2019-03-24 15:39:01 följande:

    Jag födde också där sist och var så nöjd! Hur gammal är din första? Jag kände precis som du att man gärna hamnar där man önskar med jag låg inne på både KS förlossning och på SÖS och all personal var verkligen underbar på båda ställena. Så jag könner mig ändå trygg och lugn att hamna där med! SÖS är ju dessvärre lite nedgånget men fint och nytt babyhotell har jag hört:)

    Nej du har helt rätt, jag ska inte heller ropa hej än:)

    Ja så skönt att kunna varva ner lite innan<3 Du har inga känningar? Har du mkt sammandragningar?


    Sonen fyller fyra imorgon, stora killen! Han ser mkt fram emot att bli storebror, han tror att han kommer att bli så stor att han får köra bil och flytta hemifrån då. Han lär bli besviken...

    Ja, jag har också hört gott om alla sjukhusen i Sthlm så det ska väl bli bra. Fast Huddinge har allt så deppiga lokaler. Södertälje lär vara tipptopp - en tröst om man blir deporterad ändå dit.

    Jag får samma dragningar när jag går för mkt och nu verkar det verkligen som hon sjunkit ner med huvudet i kanalen - det är tomt vid revbenen och jättetryck nedåt. Kom inte än bara. Jag är inte redo...
Svar på tråden BF April 2019 och stannar på Familjeliv.se