• Anonym (Förvirrad)

    Vilken åldersskillnad är ok?

    Det är så att jag blivit kär i en 17år äldre man. Han är 50, jag 33.

    Vi är båda singlar och har ett jobbigt förhållande bakom sig. Mitt ex misshandlade mig och hans ex var otrogen. Nu är vi båda less på att vara ensamma.

    Han är fin mot mina barn på 3 och 4 år och de gillar honom. Vi trivs väldigt bra ihop. Jag tror att känslorna är besvarade.

    Men är 17 år ok skillnad? Just nu känns det ok.Men tankarna på framtiden snurrar. Jag har svårt att se mig själv som änka i 17 år. Jag har svårt att se honom gå i pension 17 år före mig. Orkar han med mina barn vid den åldern? Orkar han med dem som tonåringar? Vad ska folk tycka?

  • Svar på tråden Vilken åldersskillnad är ok?
  • Anonym (ViktorNykvist)
    Anonym (Tänk längre!) skrev 2018-10-22 10:23:12 följande:

    Det är helt ok att ha en kortare romans eller sex med någon som är äldre/yngre. Men tänk till litegrann om ni vill ha något seriöst. 25 och 50 funkar utmärkt just idag, men det är inte så jäkla kul om 25 år, när den ena är medelålders och den andre lastgammal.

    Vill du spendera din medelålder med att ta hand om en dement partner?

    Även om man känner starkt för varandra och är "soulmates" så bör man tidsbegränsa det till max några års relation om man inte är ungefär jämnåriga.


    Enligt dig ja. Sen så är TS 33 år. Inte 25.
    Ja, hon vill självklart ha en dement partner i framtiden. Vem vill inte det?
    Ingen vet hur framtiden blir. Inte vad som sker om en minut, eller om ett år. Det enda man kan göra är att leva i nuet. 
    Tänk till lite grann innan du skriver.
  • Anonym (Hälften+7)

    Det var någon här på FL som sa att man ska dela den äldres ålder på hälften och lägga till 7 år på det, därifrån och uppåt är ok. Jag tyckte det lät ganska logiskt och bra, fast undantag finns ju säkert.

    Då skulle det ju bli 50/2=25, 25+7= 32 så i ert fall är det grönt ljus :)

    S


    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-10-21 21:24:40 följande:

    Det är så att jag blivit kär i en 17år äldre man. Han är 50, jag 33.

    Vi är båda singlar och har ett jobbigt förhållande bakom sig. Mitt ex misshandlade mig och hans ex var otrogen. Nu är vi båda less på att vara ensamma.

    Han är fin mot mina barn på 3 och 4 år och de gillar honom. Vi trivs väldigt bra ihop. Jag tror att känslorna är besvarade.

    Men är 17 år ok skillnad? Just nu känns det ok.Men tankarna på framtiden snurrar. Jag har svårt att se mig själv som änka i 17 år. Jag har svårt att se honom gå i pension 17 år före mig. Orkar han med mina barn vid den åldern? Orkar han med dem som tonåringar? Vad ska folk tycka?


  • Anonym (ViktorNykvist)
    Anonym (Hälften+7) skrev 2018-10-22 10:35:26 följande:

    Det var någon här på FL som sa att man ska dela den äldres ålder på hälften och lägga till 7 år på det, därifrån och uppåt är ok. Jag tyckte det lät ganska logiskt och bra, fast undantag finns ju säkert.

    Då skulle det ju bli 50/2=25, 25+7= 32 så i ert fall är det grönt ljus :)

    S


    Ja, det är logiskt att välja partner och kärlek utifrån nåt nån skrev i en bok 1901.
  • Anonym (A)
    Anonym (Tjej30) skrev 2018-10-21 21:53:17 följande:
    JA!! det är helt okey! Så länge alla iblandande (ni två och alla barn) är lyckliga så varför ska åldern vara ett problem?

    Visst kan han bli trött och "gammal" tidigare än dig, men man får komma ihåg att det kan hända någon som är mycket yngre än dig också;)

    Jag är också uppöveröronenkär i en man som är 17år äldre. I vårat fall kommer det aldrig bli något men det beror inte på åldern :)
    Håller med
  • Anonym (Hälften+7)
    Anonym (ViktorNykvist) skrev 2018-10-22 10:46:41 följande:

    Ja, det är logiskt att välja partner och kärlek utifrån nåt nån skrev i en bok 1901.


    Jahaa? Det visste jag inte =D haha
  • Anonym (Tänk längre!)
    Ronja666 skrev 2018-10-22 10:27:56 följande:
    Nu tycker jag att du är trångsynt. Vad är det som säger att den jämnåriga du träffar inte får en stroke i 50-årsåldern och blir ett vårdpaket eller blir dement tidigt.

    Livet är hela tiden under förändring och du kan aldrig veta vad som ska hända. Om du själv hade träffat någon du verkligen blir kär i, hade du gjort slut då bara på grund av åldern?
    Jag har gjort slut med någon jag verkligen älskade och han älskade mig just på grund av åldern ja. Det spelar roll. 

    Jag var nästan 40 och hon ca 20. Det kändes verkligen rätt och jag älskade henne jättemycket, jag var helt galen i henne. Men hon ville ha barn i framtiden, jag har redan barn och skulle ärligt talat inte palla att bli småbarnspappa som då kanske 50 år. När jag förklarade det så sa hon att vi skippar barn då, men jag ville inte beröva henne det eller sabba hennes framtid så jag gjorde slut.

    Jag vet att jag gjorde rätt för hon har träffat en jämnårig och väntar barn med honom och hon är nu runt 25.
  • Ronja666
    Anonym (Tänk längre!) skrev 2018-10-22 14:47:11 följande:
    Jag har gjort slut med någon jag verkligen älskade och han älskade mig just på grund av åldern ja. Det spelar roll. 

    Jag var nästan 40 och hon ca 20. Det kändes verkligen rätt och jag älskade henne jättemycket, jag var helt galen i henne. Men hon ville ha barn i framtiden, jag har redan barn och skulle ärligt talat inte palla att bli småbarnspappa som då kanske 50 år. När jag förklarade det så sa hon att vi skippar barn då, men jag ville inte beröva henne det eller sabba hennes framtid så jag gjorde slut.

    Jag vet att jag gjorde rätt för hon har träffat en jämnårig och väntar barn med honom och hon är nu runt 25.
    Verkligen ledsen för din skull och det är klart att det inte alltid funkar oavsett.

    Jag ville bara ha sagt att bara för att man är jämnåriga betyder inte det automatiskt att allt funkar och man vill samma saker, anser inte att man kan dra alla människor och tillfällen över en kam när det kommer till sådant här.

    Känslor bryr sig inte om ålder och är det meningen så kommer det funka.
  • Anonym (17)

    Jag är gift med en kvinna som är 17 år yngre. Vad som händer i framtiden är ingenting jag kan styra över idag, så varför oroa sig för det. Älskar henne oerhört och o skulle inte vilja ha ett liv utan henne. Struntar fullkomligt i vad samhället pratar o viskar om, mitt liv som jag lever som jag vill och det har ingen annan med att göra. Kör på, man lever bara en gång!!!

  • Anonym (A)
    Ronja666 skrev 2018-10-22 10:21:11 följande:
    Känslor kan man inte styra över, och som vissa skrivit innan så finns det ingen garanti att man lever ihop resten av livet och håller sig friska bara för att man är jämngamla.

    Tänker man utanför boxen när man letar efter kärlek blir ju alternativen många fler och chansen större att man faktiskt träffar sitt livs kärlek. Åldern bestämmer ju inte om man har något gemensamt eller inte. Passa på att lev nu och inte tänka så mycket på sedan!
    Håller med
  • Anonym (Anonym gubbe)

    50åringen vill knulla en ung tjej, därför är han så treclig, han kan alla knep. ????

    Det är bättre att skaffa en man mellan 28 och 35 år, skaffa flera barn eller måste du ha ett förhållande till vilket pris som helst. +/- 5år är lagom...

  • Anonym (KÖR bara)

    Jag känner spontant att du tänker för mycket, KÖR bara. Det kanske tar slut ändå om 5 år och då har du iaf upplevt 5 år av kärlek. Tänk inte så mycket på framtiden, vi vet inget om det som händer då. 

    Kärlek ska man inte tacka nej till, KÖR bara KÖR säger jag. 

Svar på tråden Vilken åldersskillnad är ok?