• Crash Man

    Kan sanningen någonsin klassas som hets mot folkgrupp.

    Om det finns någon lag i Sverige jag verkligen skulle vilja ta bort så är det lagen angående hets mot folkgrupp. Jag ser det inte som något annat än en modern blasfemi-lag. Skillnaden är dock att blasfemi-lagar är till för att förbjuda folk från att häda medan hets mot folkgrupp är till för att skydda minoritetsgrupper från förtryck. Alla borde ha rätten att uttrycka sina åsikter oavsett hur pass kränkande eller stötande de är.

    Österrike har däremot nått en ny lägstanivå. En kvinna dömdes till 480 ? i böter efter att hon kallade islams profet Muhammed för en pedofil. Ett finns ganska stort fel med den här domen dock, nämligen att profeten Muhammed var en pedofil. Alla som är någorlunda insatta i islams historia vet att Muhammed gifte sig med Aisha när hon var sex år gammal och de fullbordade äktenskpet, med andra ord - hade sex - när hon var nio år gammal. Vilket var en låg ålder även för denna tiden.

    Denna kvinnan straffas altså för att hon gjorde ett faktamässigt korrekt uttal. Hur skiljer det sig egentligen från när Gailieo Galilei straffades för att han påstod att solen var solsystemets mittpunkt.

    Detta är verkligen en obahaglig samhällsutveckling och jag är rädd att detta äve kommer bli verklighet i Sverige inom kort.

    www.dw.com/en/calling-prophet-muhammad-a-pedophile-does-not-fall-within-freedom-of-speech-european-court/a-46050749

    Det finns tyvärr inga svenska nyhetsartiklar angående detta.


     
  • Svar på tråden Kan sanningen någonsin klassas som hets mot folkgrupp.
  • AndreaBD
    Crash Man skrev 2018-10-28 14:54:57 följande:
    Fast ärekränkning är väl för att förhindra att försvåra det för människor. Se det så här

    "Annika var drogmissbrukare och prostituerad under sin ungdom. Hon bröt sig fri från sitt drogmissbruk och lämnade livet som prostituerad bakom sig. Hon flyttade till en annan stad, för att börja om på nytt. Hon utbildade sig till förskolelärare. En dag sprider en person från hennes gamla liv en massa bilder på facebook och avslöjar detaljer från hennes tidigare liv.

    Föräldrarna på den förskolan blir misstänksamma och kräver att Annika lämnar förskolan. Hon har svårt att få ett nytt jobb inom samma bransch eftersom folk är missunsamma mot henne.

    Annikas liv är förstört på grund av att hennes hemlighet uppdagades.

    Detta är ärekränkning. Att sprida en sanning som missaktar en person så de får det svårare i vardagslivet.

    Muhammet har varit dör i över tusen år. Kan man verkligen missakta en person som är död? Så vitt jag vet finns det inte ett enda dokumenterar fall där någon som dömts för ärekränkning då de kränkt en död person.

    Det är ju till exempel helt lagligt att säga att Richard II, som var kung av England under slutet av 1300-talet, var gift med ett barn. Därmed borde det även vara rimligt att påstå att Muhammed också var det.
    Jag tror nog att man gör skillnad mellan att säga att någon var gift med ett barn, eller att någon var pedofil. Om man säger pedofil så omfattar det ju att personen gör det för att han har en perversion - eller mer korrekt en parafili. Att någon var gift med ett barn - det ger ju snarare rätt intryck av situationen, nämligen att det en gång i tiden var vanligt att man gjorde så - utan att ha en avvikande sexuell läggning.
  • Kjell2
    Crash Man skrev 2018-10-28 14:54:57 följande:

    Fast ärekränkning är väl för att förhindra att försvåra det för människor. Se det så här

    "Annika var drogmissbrukare och prostituerad under sin ungdom. Hon bröt sig fri från sitt drogmissbruk och lämnade livet som prostituerad bakom sig. Hon flyttade till en annan stad, för att börja om på nytt. Hon utbildade sig till förskolelärare. En dag sprider en person från hennes gamla liv en massa bilder på facebook och avslöjar detaljer från hennes tidigare liv.

    Föräldrarna på den förskolan blir misstänksamma och kräver att Annika lämnar förskolan. Hon har svårt att få ett nytt jobb inom samma bransch eftersom folk är missunsamma mot henne.

    Annikas liv är förstört på grund av att hennes hemlighet uppdagades.

    Detta är ärekränkning. Att sprida en sanning som missaktar en person så de får det svårare i vardagslivet.

    Muhammet har varit dör i över tusen år. Kan man verkligen missakta en person som är död? Så vitt jag vet finns det inte ett enda dokumenterar fall där någon som dömts för ärekränkning då de kränkt en död person.

    Det är ju till exempel helt lagligt att säga att Richard II, som var kung av England under slutet av 1300-talet, var gift med ett barn. Därmed borde det även vara rimligt att påstå att Muhammed också var det.


    Du måste hålla ordning på vem som är målsägande och syftet med det som sägs.
  • KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2018-10-28 15:04:16 följande:
    Här har du missförståndet, eller punkten där vi inte är överens. Du säger "Att ha sex med barn är pedofili.. Muhammed var pedofil". Jag utgår ifrån: Man är pedofil om man har en pedofil läggning (även om man inte har sex med barn). Jag utgå ifrån att Muhammed också hade sex med vuxna kvinnor, sina andra fruar och uppenbarligen inte hade en pedofil läggning och att han antagligen bara hade sex med detta barn, eftersom det  motsvarade traditionen, det kanske förväntades av honom att fullborda äktenskapet.

    Att det är vidrigt är inte frågan här. Det tycker jag också. Och jag medger att det inte riktigt är samma sak med sängvätningen. Samtidigt gör det inte mycket nytta att se det som folk gjorde för 1500 år sedan enligt nutidens moral. DÅ var vanligt, och det måste man förstås ta hänsyn till. Dvs. i så fall var ju Muhammed inte värre än andra människor på den tiden. Och det står förstås vidriga saker i bibeln också.
    "Man är pedofil om man har en pedofil läggning (även om man inte har sex med barn)"
    ja, om man ska hålla sej efter definitionen men de som utövar pedofili kallar vi också för pedofiler, det är en åsikt som normalt skyddas av yttrandefrihet.
    När det handlar om katolska kyrkan heter det pedofilskandal men det finns inget som säger att prästerna var pedofiler.

    "Jag utgå ifrån att Muhammed också hade sex med vuxna kvinnor, sina andra fruar och uppenbarligen inte hade en pedofil läggning och att han antagligen bara hade sex med detta barn,"
    Det var också en norm att ha sex med kvinnor och skaffa barn med dem, att han följde normen är inget som motsäger att han var pedofil.
    AndreaBD skrev 2018-10-28 15:04:16 följande:
    [...]Samtidigt gör det inte mycket nytta att se det som folk gjorde för 1500 år sedan enligt nutidens moral. DÅ var vanligt, och det måste man förstås ta hänsyn till. Dvs. i så fall var ju Muhammed inte värre än andra människor på den tiden. Och det står förstås vidriga saker i bibeln också.
    Mänskligheten har hittat på en hel del skit som var normalt förr och vi dömer det, varför skulle islam vara ett undantag?

    "nutidens moral" det är inte nutidens moral eller Islamsk moral det är västerländsk moral
    Fakta om barnäktenskap - UNICEF Sverige
    unicef.se/fakta/barnaktenskap

    Det är inte alla inom våran kultur som lever upp till den, i vissa delstater i USA finns det kryphål i lagen som tillåter barnäktenskap och det är många som utnyttjat det.
    'It put an end to my childhood': the hidden scandal of US child marriage | Inequality | The Guardian
    www.theguardian.com/inequality/2018/feb/06/it-put-an-end-to-my-childhood-the-hidden-scandal-of-us-child-marriage
    More than 200,000 children married in US over the last 15 years | The Independent
    www.independent.co.uk/news/world/americas/200000-children-married-us-15-years-child-marriage-child-brides-new-jersey-chris-christie-a7830266.html

    Det står mycket skit i bibeln och ett problem med religiösa texter är att man kan inte redigera dem så de passar in i dagens normer som vi har i Sverige, många konservativt kristna tycker fortfarande att homosexualitet är en synd.
    ca 100% av alla muslimer tycker att homosexualitet ska vara straffbart.

    En nackdel med religion är att många vill hålla fast vid något man gjorde för 1500 år sedan
    Förbud mot barnäktenskap i Pakistan drogs in: "Oislamiskt" | Metro

    Det här är inte första gången Pakistans råd för islamisk ideologi uttryckt åsikter om vilken minimiåldern för äktenskap bör vara. I maj 2014 menade rådet att den nuvarande sextonårsgränsen inte är kompatibel med islam. Enligt rådet bör kvinnor istället kunna gifta sig så fort de "visat tecken på pubertet" och rådet har försvarat att kvinnor gifts bort så tidigt som vid nio års ålder.

    www.metro.se/artikel/f%C3%B6rbud-mot-barn%C3%A4ktenskap-i-pakistan-drogs-in-oislamiskt-xr
  • AndreaBD
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-28 15:59:55 följande:
    "Man är pedofil om man har en pedofil läggning (även om man inte har sex med barn)"
    ja, om man ska hålla sej efter definitionen men de som utövar pedofili kallar vi också för pedofiler, det är en åsikt som normalt skyddas av yttrandefrihet.
    När det handlar om katolska kyrkan heter det pedofilskandal men det finns inget som säger att prästerna var pedofiler.

    "Jag utgå ifrån att Muhammed också hade sex med vuxna kvinnor, sina andra fruar och uppenbarligen inte hade en pedofil läggning och att han antagligen bara hade sex med detta barn,"
    Det var också en norm att ha sex med kvinnor och skaffa barn med dem, att han följde normen är inget som motsäger att han var pedofil.
    AndreaBD skrev 2018-10-28 15:04:16 följande:
    [...]Samtidigt gör det inte mycket nytta att se det som folk gjorde för 1500 år sedan enligt nutidens moral. DÅ var vanligt, och det måste man förstås ta hänsyn till. Dvs. i så fall var ju Muhammed inte värre än andra människor på den tiden. Och det står förstås vidriga saker i bibeln också.
    Mänskligheten har hittat på en hel del skit som var normalt förr och vi dömer det, varför skulle islam vara ett undantag?

    "nutidens moral" det är inte nutidens moral eller Islamsk moral det är västerländsk moral
    Fakta om barnäktenskap - UNICEF Sverige
    unicef.se/fakta/barnaktenskap

    Det är inte alla inom våran kultur som lever upp till den, i vissa delstater i USA finns det kryphål i lagen som tillåter barnäktenskap och det är många som utnyttjat det.
    'It put an end to my childhood': the hidden scandal of US child marriage | Inequality | The Guardian
    www.theguardian.com/inequality/2018/feb/06/it-put-an-end-to-my-childhood-the-hidden-scandal-of-us-child-marriage
    More than 200,000 children married in US over the last 15 years | The Independent
    www.independent.co.uk/news/world/americas/200000-children-married-us-15-years-child-marriage-child-brides-new-jersey-chris-christie-a7830266.html

    Det står mycket skit i bibeln och ett problem med religiösa texter är att man kan inte redigera dem så de passar in i dagens normer som vi har i Sverige, många konservativt kristna tycker fortfarande att homosexualitet är en synd.
    ca 100% av alla muslimer tycker att homosexualitet ska vara straffbart.

    En nackdel med religion är att många vill hålla fast vid något man gjorde för 1500 år sedan
    Jo, jag är ju medveten om det mesta du skriver, men jag ska just nu inte diskutera alla dessa sidoaspekter. Visst, ordet pedofil tolkas ibland olika, men jag tycker helt enkelt att det kan vara bra då att undvika det om man inte menar det som läggning. Och jag är inte så övertygad om att dem katolska prästerna inte hade en pedofil läggning. De kunde ju lätt ragga upp vuxna kvinnor. Varför ta risken att ge sig på barn? Jag tror säkert att de var pedofiler.
  • Anonym (SD2022)

    I princip har du rätt, sanningen kan inte klassas som hets mot folkgrupp men ...

    För det första så måste man ha koll på vad som är sant, fanns muhammed överhuvudtaget? Gjorde han det som stod i koranen? Är koranen en vetenskapligt vedimerad skrift ? Är man pedofil om man gifter sig med en ung kvinna? Var äktenskapet fullbordat vid giftermålet eller 10 år senare. Stämmer allt annat i koranen?

    Sen ska man se på vad hets mot folkgrupp är. I grunden handlar det om att man ger en folkgrupp en egenskap som förtalar gruppen i sin helhet. Detta baseras på rasism eller fördomar. Man kan hävda att alla belgare är pedofiler eller att alla österikare sätter på sina egna döttrar i en källare. Detta är inte sant för det gäller inte alla Belgare eller Österikare.

    Sen får man definera folkgrupp, alla länder klassas inte som folkgrupp, de flesta folkgrupper är knutna via seder, kulturer och så vidare.

    I det ovanstånde fallet är inte Muhammed folkgruppen utan muslimer som grupp. Brittet var inte hets mot Muhammed utan hets mopt folkgruppen genom att vanära/smäda deras profet. Huruvida detta är sant eller inte är inte relevant.

  • cb66

    Jag tycker det är så sjukt att man plockar ur vissa delar ur koranen eller bibeln för att använda som argument.

    Muhammed var pedofil - det står i koranen
    I himlen finns 40 oskulder och väntar på martyrer - det står i koranen!
    Man skall inte vara bög - det står i bibeln!
    Man får inte odla olika sädesslag på samma åker - det står i bibeln!

    Folk plockar ut vissa delar och hävdar att de är sanna samtidigt så blundar man för andra delar som man gärna påstår är sagor eller tips från coachen.

    TS: Om du nu allvarligt menar att Koranen är sann i att Muhammed hade sex med en 6-åring, menar du då att hela Koranen är sann? Får då måste du snabbt bli muslim annars går det åt helvete för dig.

  • Anonym (Helen)
    AndreaBD skrev 2018-10-28 15:09:22 följande:

    Jag tror nog att man gör skillnad mellan att säga att någon var gift med ett barn, eller att någon var pedofil. Om man säger pedofil så omfattar det ju att personen gör det för att han har en perversion - eller mer korrekt en parafili. Att någon var gift med ett barn - det ger ju snarare rätt intryck av situationen, nämligen att det en gång i tiden var vanligt att man gjorde så - utan att ha en avvikande sexuell läggning.


    Så det är inte perverst att gifta sig med ett barn och ha sex med det. Räknar man så att det är naturligt att gifta sig och ha sex med ett barn är så jävla sjukt i huvudet!! Klart att dom är pedofiler! Inget sunt förnuft. Jag blir galen av att bara höra om det!
  • Anonym (SD2022)
    Anonym (Helen) skrev 2018-10-29 13:32:17 följande:
    Så det är inte perverst att gifta sig med ett barn och ha sex med det. Räknar man så att det är naturligt att gifta sig och ha sex med ett barn är så jävla sjukt i huvudet!! Klart att dom är pedofiler! Inget sunt förnuft. Jag blir galen av att bara höra om det!
    Du har rätt i sak men man måste sätta det i lite kontext. I sverige var man vuxen och gifte sig i 13 årsåldern fram till mitten av 1800-talet. Idag anses alla under 18 vara barn. I sverige infördes en lag i början av 1600-talet att kvinnan skall vara minst 13 och mannen 15 år. Den uppdaterades 1736 och då skulle kvinnan vara 15.

    Det är dock oavsett perverst att ha sex med någon som är könsmogen eftersom sex enbart är till för att göra barn vilket inte går innan puberteten. Att ha sex med en förpubertal är pedofilt.
  • AndreaBD
    Anonym (Helen) skrev 2018-10-29 13:32:17 följande:
    Så det är inte perverst att gifta sig med ett barn och ha sex med det. Räknar man så att det är naturligt att gifta sig och ha sex med ett barn är så jävla sjukt i huvudet!! Klart att dom är pedofiler! Inget sunt förnuft. Jag blir galen av att bara höra om det!
    Ja, det märker man att du blir galen. Dvs. ingen fakta, bara känslor. Det ÄR självklart en skillnad om en individ har en egen perversion, eller om det är samhällets norm. Då var det så, det var vanligt. Vad vi tycker om det, så var det vanligt.

    Du kan ju säga att det var ett pedofilt samhälle då, men just den personen var ju inte mer pedofil än alla andra då. Och då blir det snett att peka ut just honom som pedofil. Och vad vet vi egentligen om vad han gjorde med tjejen? Kanske väntade han ändå tills hon var tillräckligt gammal? Det är ju ingen som kan veta det.
  • Cunnilingus18

    Mitt korta svar är Ja. Den lagen är ingen bra lag. Ingen grupp ska prioriteras bara för att de är mindre. Alla ska ha samma rättigheter och skyldigheter och yttrandefriheten ska gälla alla oavsett om du inte delar någons åsikt. Så länge man inte för fram sitt budskap med våld eller tvång.

Svar på tråden Kan sanningen någonsin klassas som hets mot folkgrupp.