• Anonymsju

    Varför trycka i barn skit hela jävla tiden?

    Om ni hade förklarat mååånga gånger för er svärmor att ni inte vill introducera godis, glass och fika till erat barn tidigt, men svärmor ändå verkar för trög gör att förstå att det finns inga undantag. Att hon ändå säger kommentarer som "att i sommar kan vi äta glass" till min son, då var han 8 månader. Nu fyller han snart 1 år, hon fortsätter kommentarer om att hon ska fixa en egen tårta till honom, vi förklarar att han ska få annat som inte är lika sött och onyttigt. Ändå så säger hon "jag tänkte fixa en egen tårta till honom" Inte "Vill ni att jag fixar en tårta till honom?" Så att man får möjlighet att svara på en fråga. Nej hon säger att hon TÄNKER. Varför förstår inte folk att man inte vill trycka i dom skit? Varför blir man behandlad som en elak förälder som inte vill ge sitt barn socker?

    Känns inte som att jag kommer slappna av för 5 öre på kalaset, utan kommer få vara en vakt och passa så ingen ger min son något skit.

  • Svar på tråden Varför trycka i barn skit hela jävla tiden?
  • nevermind

    Ja du, folk har väl normaliserat fetma... Jag håller helt med dig TS, men diskutera inte med kärringen. Vänta och se om hon faktiskt gör något. Sen är det din man som får ta snacket. Hans mamma, hans problem.

  • Finlandarn
    elsi skrev 2018-11-06 16:21:56 följande:

    Fruktsocker eller vanligt (raffinerat) socker ger ungefär samma blodsockerhöjning i ett blandat livsmedel som tårta. En saftpinne däremot kommer att ge en mycket mer tydlig blodsockerhöjning. 


    Ja, det beror ju såklart helt på hur mycket socker det är samt hur mycket man äter av båda, men överlag. Nu skrev jag ju inte att en tallrik med frukt är bättre för blodsocker än vad en tesked tårta är.

    Och ja, en saftpinne ger en ordentlig höjning på blodsockret, jag väl medveten om det med. Det var bara ett exempel på att jag inte tänker gå omkring och förbjuda mitt barn från att äta allt "skit" som ts kallar det. Samtidigt förstår jag henne. Måtta med allt är min åsikt.
  • elmadumle

    Ditt barn får inte fetma av att få äta lite tårta och någon kaka på sin ettårsdag. Jag lovar:) du måste välja dina strider och det här är inget att bråka om, tycker jag. Du behöver ju inte servera barnet godsaker resten av året. 

  • Fiiee
    Ljbs skrev 2018-11-06 16:04:49 följande:

    Sen är det ju inte bara socker som är dåligt. Vilken sorts socker, bra och dåliga fetter t ex. mängd är också en balansgång.


    ALLT socker ÄR dåligt!!

    Svårare än så är det inte.

    Du verkar ju inte speciellt upplyst.
  • Ljbs
    Fiiee skrev 2018-11-06 20:05:50 följande:

    ALLT socker ÄR dåligt!!

    Svårare än så är det inte.

    Du verkar ju inte speciellt upplyst.


    Snarare tvärtom. Visst finns det massor av olika typer av sötningsmedel (skulle nog valt sötningsmedel istället för socker) däremot innehåller dessa medel olika hög halt av just socker, fruktos eller vad du nu vill kalla det.

    Så du kan ju själv ta att läsa på då jag ALDRIG någonstans skrivit att det finns någon typ av socker som är BRA.

    Däremot är allt skadligt i stora mängder. Min synpunkt är att smaka någon gång är inget problem. Problemet uppstår i vardagen då man inte orkar säga emot eller saknar kunskap kring mat och dess innehåll.

    Sen inser jag självklart att alla gör sina val. Mina barn har fått lite glass eller en muffins eller smakat på en tårta när vi i familjen fyller år sen har det inte varit något förens dom blivit äldre. Nu är dom 8 och 6 och får bara äta lördagsgodis eller snacks.

    Dom vet vad som gäller under veckorna och har efter resonemang ( tjejerna snackar i en löjligt låg ålder om vikt och socker, ?tjockhet? o bantning) kring onyttigheter ofta valt att poppa popcorn istället.

    Så nej jag är inte dålig kunskap i ämnet. Och ja alla har rätt till sin uppfattning.

    Rakt svar till ts sätt dig ner med tanten, gärna framför dom som brukar stå bredvid i dom situationerna, säg bestämt att det är mitt barn, jag bestämmer och behöver inte motivera mitt beslut för dig. Vänligen sluta trilskas.
  • nevermind
    elmadumle skrev 2018-11-06 19:53:46 följande:

    Ditt barn får inte fetma av att få äta lite tårta och någon kaka på sin ettårsdag. Jag lovar:) du måste välja dina strider och det här är inget att bråka om, tycker jag. Du behöver ju inte servera barnet godsaker resten av året. 


    Barnet dör inte av att snorta lite kokain heller.
  • Ljbs
    nevermind skrev 2018-11-06 21:08:36 följande:

    Barnet dör inte av att snorta lite kokain heller.


    Likaställde du precis socker med kokain?

    Då får det ju vara en mini mini lina då hahaha
  • Sonnet

    Om socker ska ses som skit eller inte för en ettåring lägger jag mig inte i, men jag tycker inte att farmor har någon som helst rätt att gå emot föräldrarnas ord. Det är respektlöst att göra tvärtemot vad föräldrarna tycker. Det finns väl massor av andra goda ätbara saker farmor kan fixa till födelsedagen utan att för den skull envisas med att ge barnet nåt som föräldrarna uttryckligen undanbett sig. Förstår inte varför det är så konstigt? Vore det tvärtom, att TS var den som prompt ville ge någon annans barn nåt föräldrarna motsätter sig, hade det minsann varit annat ljud i skällan. Hade min svärmor hållit på så som TS svärmor gör hade hon inte längre varit välkommen hos oss.

  • elsi
    Fiiee skrev 2018-11-06 20:05:50 följande:
    ALLT socker ÄR dåligt!!

    Svårare än så är det inte.

    Du verkar ju inte speciellt upplyst.
    Det är snarare du som inte är så upplyst. Är laktosen i bröstmjölk dålig? Sockret i frukt? 

    Mat och näring och socker är mycket, mycket mer komplext än att det kan sammanfattas i tre små meningar. 
  • felicityporter

    Herregud vad förstoppad du måste vara. Socker är inte farligt, du bör och ska inte micro-managa vad svärmor vill ge ditt barn. Det ger bara onödig stress till både dig, ditt barn och andra människor runt omkring.
    Slappna av och ta ett micro-lax.

  • Finlandarn
    Fiiee skrev 2018-11-06 20:05:50 följande:

    ALLT socker ÄR dåligt!!

    Svårare än så är det inte.

    Du verkar ju inte speciellt upplyst.


    Du vet inte riktigt vad du pratar om ser jag. Jag rekommenderar dig att börja följa Jacob Gudiol. Traningslara.se eller t.ex. på hans instagram. Han vet vad han pratar och lär inte ut egna åsikter utan följer dagligen upp forskning.
  • Fritidsmamman

     


    Livsmedelsverket uppdaterar råd för skolmåltider: Mer grönt och mindre kött och socker
    Publicerad 6 november 2018

    Minska på köttet, ta bort socker och läsk inom skolans miljö och använd skolmåltiden för att främja lärande och hälsosam livsstil. Så ser Livsmedelsverkets uppdaterade råd till skolorna för skolmåltiden ut.


    Fem år har gått sedan råden uppdaterades och det som nu är nytt är att Livsmedelsverket inte bara har tagit hälsofrågor i beaktning.


    ? En av de stora nyheterna är att vi också har tittat på vad som är bra för miljön, säger Anna-Karin Quetel, nutritionist på Livsmedelsverket.


    Varje år lägger svenska kommuner sammanlagt sex miljarder kronor på skolmaten, och de nya råden ska få skolor att se hur skolmåltiden kan användas för att nå FN:s globala mål för hållbar utveckling.


    Råd: Vegetariskt till alla som vill

    För att nå dit måste köttkonsumtionen minska och andelen grönsaker som elever äter öka.


    Ett råd som skolor nu får är att dagligen servera minst en vegetarisk rätt, som alla får ta del av, och att ett salladsbord med minst fem sorters grönsaker alltid ska finnas.


    ? Tidigare räknades vegetarisk mat som specialkost, men många skolor erbjuder redan nu vegetarisk mat till alla, säger Anna-Karin Quetel.


    Samtidigt ger Livsmedelsverket skolor rådet att minska andelen specialkost, utöver vad som är reglerat i lag.


    ? Många skolor översvämmas av enskilda anpassningar om önskekoster. Vi vill verkligen uppmuntra att sätta gränser och säga att för att få specialkost måste man ha medicinska eller religiösa skäl.


    ?Främja hälsosam livstil?

    Ett annat råd som Livsmedelverket ger är att inte sälja varor med mycket socker inom skolmiljön.


    ? Vi menar att hela skolan ska främja hållbar och hälsosam livsstil, även kafeterior. Det är viktigt att vi skickar med elever kunskap om vad bra vardagsmat är, inte bara hälsomässigt, utan också ur miljöperspektiv, säger Anna-Karin Quetel.


    www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-uppdaterar-rad-for-skolmaltider-mer-gront-och-mindre-kott-och-socker

  • elsi
    Fritidsmamman skrev 2018-11-08 11:30:04 följande:
    Livsmedelsverket uppdaterar råd för skolmåltider: Mer grönt och mindre kött och socker
    Publicerad 6 november 2018

    Minska på köttet, ta bort socker och läsk inom skolans miljö och använd skolmåltiden för att främja lärande och hälsosam livsstil. Så ser Livsmedelsverkets uppdaterade råd till skolorna för skolmåltiden ut.


    Fem år har gått sedan råden uppdaterades och det som nu är nytt är att Livsmedelsverket inte bara har tagit hälsofrågor i beaktning.


    ? En av de stora nyheterna är att vi också har tittat på vad som är bra för miljön, säger Anna-Karin Quetel, nutritionist på Livsmedelsverket.


    Varje år lägger svenska kommuner sammanlagt sex miljarder kronor på skolmaten, och de nya råden ska få skolor att se hur skolmåltiden kan användas för att nå FN:s globala mål för hållbar utveckling.


    Råd: Vegetariskt till alla som vill

    För att nå dit måste köttkonsumtionen minska och andelen grönsaker som elever äter öka.


    Ett råd som skolor nu får är att dagligen servera minst en vegetarisk rätt, som alla får ta del av, och att ett salladsbord med minst fem sorters grönsaker alltid ska finnas.


    ? Tidigare räknades vegetarisk mat som specialkost, men många skolor erbjuder redan nu vegetarisk mat till alla, säger Anna-Karin Quetel.


    Samtidigt ger Livsmedelsverket skolor rådet att minska andelen specialkost, utöver vad som är reglerat i lag.


    ? Många skolor översvämmas av enskilda anpassningar om önskekoster. Vi vill verkligen uppmuntra att sätta gränser och säga att för att få specialkost måste man ha medicinska eller religiösa skäl.


    ?Främja hälsosam livstil?

    Ett annat råd som Livsmedelverket ger är att inte sälja varor med mycket socker inom skolmiljön


    ? Vi menar att hela skolan ska främja hållbar och hälsosam livsstil, även kafeterior. Det är viktigt att vi skickar med elever kunskap om vad bra vardagsmat är, inte bara hälsomässigt, utan också ur miljöperspektiv, säger Anna-Karin Quetel.


    www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-uppdaterar-rad-for-skolmaltider-mer-gront-och-mindre-kott-och-socker


    Vad har detta att göra med att en ettåring får eller inte får smaka lite tårta på ett kalas?
  • Nicco123

    Jag tror vissa när dom blir mormor/ farmor drömmer om att bli den där bullbakande glada varianten man kanske själv hade som barn. Ett intressen man kan ha tillsammans med sitt barnbarn liksom. Kan tänka mig att det kan vara delar av en förklaring. Men ja hon verkar lite väl på...

  • elmadumle
    nevermind skrev 2018-11-06 21:08:36 följande:
    Barnet dör inte av att snorta lite kokain heller.
    Jättebra jämförelse, verkligen imponerande.....
Svar på tråden Varför trycka i barn skit hela jävla tiden?