• Osäkertjejhon

    Namnlappar, skaver dom? Namna sockar?

    Hej!

    Beställt strykfria och strykbara namnlappar från filur. Men kom på nu dom kanske skaver? Hur upplever ni det?

    Ni som jobbat i förskola. Är det ok sätt namnet innanför lappen, alltså på baksidan så man måste lyfta på lappen? Tänker för minimera skav..

    Hur märker ni sockar? Och sätter man namnet innanför skon eller under sulan?

  • Svar på tråden Namnlappar, skaver dom? Namna sockar?
  • LaFontaine

    Min dotter har inga problem med namnlapparna från Filur. Vi sätter dem så synlig som möjligt och hon har aldrig klagat.

    Trosor och strumpor märker vi inte upp. Försvinner de så försvinner det. Känns mer omständligt att märka dem faktiskt.

  • LFF
    Osäkertjejhon skrev 2018-11-07 10:56:12 följande:

    Hej!

    Beställt strykfria och strykbara namnlappar från filur. Men kom på nu dom kanske skaver? Hur upplever ni det?

    Ni som jobbat i förskola. Är det ok sätt namnet innanför lappen, alltså på baksidan så man måste lyfta på lappen? Tänker för minimera skav..

    Hur märker ni sockar? Och sätter man namnet innanför skon eller under sulan?


    Mina har aldrig klagat på att de kliar eller skaver. Sätter namnlapparna så synligt som möjligt, oftast på tvättrådslappen. På vissa plagg hamnar namnlappen i sidan då den inte fäster bra direkt på tyget tycker jag (därav valet att sätt apå tvättrådslappen). 

    Namnar inte strumpor, det är slöseri med namnlappar eftersom de bara försvinner.

    På skor funkar det inte under sulan, den lossnar även där väldigt enkelt. Vi sätter lappen där man ska kunna skriva namn (om sån plats finns) eller där någon annan instruktion finns (tex där det står storlek etc), oftast på plösen.
  • Fia 28

    Namnar inte underkläder. Lägger namnlapparna på tvättlapparna eller de lappar där det är meningen man ska skriva namnet. Mina namnlappar är supermjuka och skaver absolut inte. 

  • syntharen

    Strumpor orkar jag inte namna, det är för omständigt. På skor brukar jag sätta namnet på insidan på sidan av skon. Eller på plösen.

  • Osäkertjejhon
    Fia 28 skrev 2018-11-07 13:48:36 följande:

    Namnar inte underkläder. Lägger namnlapparna på tvättlapparna eller de lappar där det är meningen man ska skriva namnet. Mina namnlappar är supermjuka och skaver absolut inte. 


    Vilka namnlappar har du?
  • Meriall

    Strumpor namnar jag med penna om de inte är svarta. Då struntar jag i det. Använder klisternamnlappar på baksidan av tvättråden till allt annat.

  • mammalovis

    Strumpor märker jag med en bit virkgarn som jag knyter 3 knutar på insidan i den dubbla övre kanten. Likaså gör jag med tum/fingervantar som saknar namnlapp eller är svarta lappar i. På dem har jag oftast sytt en snöstjärna på handryggen, d v s ett kryss med ett extra sträck i. Ibland försvinner garnbiten, men oftast sitter något kvar. 

    I övriga kläder har jag skrivit efternamnet med textilpenna, då kan de enkelt ärvas. 

  • Fia 28
    Osäkertjejhon skrev 2018-11-07 15:55:07 följande:
    Vilka namnlappar har du?
    De är från tarramonsteri (finsk sida). Verkligen skitbra och fastnar på allt och ser likadana ut efter mängder med tvättar. 
Svar på tråden Namnlappar, skaver dom? Namna sockar?