• Deeelicious

    Gravid, vaccinera sig eller inte?

    Är gravid i v. 22 och har nyligen fått råd från barnmorskan om att gå och vaccinera mig.

    Hur gör ni? Vaccinerar ni er eller inte? För- och nackdelar? Vad händer om man blir sjuk när man är gravid? Kan vaccinet ge biverkningar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-07 13:55
    Influensavaccinet menar jag :)

  • Svar på tråden Gravid, vaccinera sig eller inte?
  • Anonym (Nej)
    modsey skrev 2018-11-07 18:24:59 följande:

    Hm har det helt gått dig förbi att människans medellivslängd ökat kraftigt senaste 100 åren...? Och Att barndödigheten minskat enormt!


    Har du missat att främsta orsaken till detta är tillgång till rent vatten och ökad levnadsstandard?
  • nernu
    Anonym (Nej) skrev 2018-11-07 17:00:13 följande:

    Och du sprider inte falsk information då? Att säga vaccin inte är farligt är ren lögn. Har man otur får man en allergisk reaktion på vaccinet och tom dör så sluta sprid falsk information.


    Ja precis. Om man råkar ha lite otur så dör man av influensavaccin. Det är så dumt så jag vet inte ens vad kag ska svara. Gode tid.
  • nernu

    Om 100 år kommer folk se på vaccinmotståndare som vi idag ser på dem som trodde att jorden var platt... Eller det gör nog många av oss redan. Har inte sett en enda seriös källa på att vanligt influensavaccin skulle vara farligt.

  • modsey
    Anonym (Nej) skrev 2018-11-07 18:32:29 följande:

    Har du missat att främsta orsaken till detta är tillgång till rent vatten och ökad levnadsstandard?


    Ja faktiskt eftersom det inte är helt korrekt. Om vaccin vore då skadligt / dödligt skulle så många människor och i synnerhet barn dö bara i Sverige. Vi ligger på topplistan över låg barnadödlighet.
  • Anonym (Vaccinera mera)
    nernu skrev 2018-11-07 18:42:17 följande:
    Ja precis. Om man råkar ha lite otur så dör man av influensavaccin. Det är så dumt så jag vet inte ens vad kag ska svara. Gode tid.
    Ignorera den där antivaxern.
  • Anonym (Boa)
    Anonym (Nej) skrev 2018-11-07 18:32:29 följande:

    Har du missat att främsta orsaken till detta är tillgång till rent vatten och ökad levnadsstandard?


    Och vaccin är en rätt väsentlig del av det. Tar du/skulle du inte ta sprutorna man måste när man åker till vissa länder på semester heller? Som mot malaria t.ex?
  • nernu
    Anonym (Vaccinera mera) skrev 2018-11-07 19:01:53 följande:

    Ignorera den där antivaxern.


    Bra råd. Jag tar till mig det.
  • Anonym (Hallååå)

    Låter som att ni inte ens vet vad ett vaccin är... enkelt förklarat: när du tar ett vaccin så får du en liten del av influensaviruset injicerat i dig. Viruset behöver inte ens vara aktivt, utan kan också bara vara ett ?skal? av det riktiga viruset. Det immunförsvaret sedan gör är att 1.lär sig känna igen och 2. skapa antikroppar mot viruset. Detta för att om du skulle råka ut för viruset igen (fast i större mängd), så har immunförsvaret redan tränat på just den typen av virus och kan därmed snabbare ta död på viruset. Vaccinerar man sig inte, så har man inte tränat upp immunförsvaret, vilket gör att chansen är större att viruset hinner bryta ut. Det tar alltså längre tid att återhämta sig. Med det sagt: hur man kan då tro att vaccin skulle vara något dåligt? Vi utsätter oss dagligen för olika typer av bakterier och virus som enligt er teori då borde ha samma effekt som vaccinet.

  • Anonym (Nope)

    Jag kommer inte att vaccinera mig, eftersom det finns noll dubbelblinda studier som visar hur det påverkar fostret.

  • Anonym (inte)

    Jag kommer inte ta vaccin, skall ha barn i januari. Jag tog mina vaccin när jag var 3 mån, 6 månader, 12 månader. Annars har jag aldrig vaccinerat mig, förutom stelkramp när jag väl fick blodförgiftning. Gick över på någon dag bara så jag tar inga vaccin i förebyggande syfte.

    Är sjuk max 1 gång om året, och då är det inte influensa utan typ en större förkylning och lite feber kanske. Håller mig till mycket C-vitamin. Inte varit sjuk en enda gång under min graviditet och tror inte jag blir sjuk framöver heller. Blir jag det kommer det ändå aldrig bevisas om det var för att jag inte tog vaccinet, då jag ändå kan bli sjuk av vaccinet. Går aldrig att bevisa något. Jag tar det på mitt ansvar om jag blir sjuk :) 

  • Anonym (Helena)
    Anonym (Nope) skrev 2018-11-19 17:32:14 följande:

    Jag kommer inte att vaccinera mig, eftersom det finns noll dubbelblinda studier som visar hur det påverkar fostret.


    Finns visst studier.

    Sluta sprid falsk fakta.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Helena) skrev 2018-11-19 18:19:48 följande:

    Finns visst studier.

    Sluta sprid falsk fakta.


    Vet du vad en dubbelblind studie är? Jag sa inte att det inte fanns studier, utan att det inte finns dubbelblinda.
  • Anonym (Vaccinera mera)
    Anonym (inte) skrev 2018-11-19 18:14:16 följande:

    Jag kommer inte ta vaccin, skall ha barn i januari. Jag tog mina vaccin när jag var 3 mån, 6 månader, 12 månader. Annars har jag aldrig vaccinerat mig, förutom stelkramp när jag väl fick blodförgiftning. Gick över på någon dag bara så jag tar inga vaccin i förebyggande syfte.

    Är sjuk max 1 gång om året, och då är det inte influensa utan typ en större förkylning och lite feber kanske. Håller mig till mycket C-vitamin. Inte varit sjuk en enda gång under min graviditet och tror inte jag blir sjuk framöver heller. Blir jag det kommer det ändå aldrig bevisas om det var för att jag inte tog vaccinet, då jag ändå kan bli sjuk av vaccinet. Går aldrig att bevisa något. Jag tar det på mitt ansvar om jag blir sjuk :) 


    Jag hoppas för din och ditt barns skull att det går bra.
    Kommer du vaccinera barnet enligt vaccinationsprogrammet?
  • Anonym (Helena)
    Anonym (Nope) skrev 2018-11-19 18:38:53 följande:

    Vet du vad en dubbelblind studie är? Jag sa inte att det inte fanns studier, utan att det inte finns dubbelblinda.


    Det är klart att jag vet vad det är.

    Vad exakt skulle en dubbelblind studie vara bra för i detta läget, menar du?
  • Anonym (inte)
    Anonym (Vaccinera mera) skrev 2018-11-19 18:41:31 följande:
    Jag hoppas för din och ditt barns skull att det går bra.
    Kommer du vaccinera barnet enligt vaccinationsprogrammet?
    Tack!
    Ja, han kommer få det jag fick.
  • Anonym (Vaccinera mera)
    Anonym (inte) skrev 2018-11-19 19:28:30 följande:
    Tack!
    Ja, han kommer få det jag fick.
    Det är bra.

    All lycka till!
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Helena) skrev 2018-11-19 18:43:08 följande:

    Det är klart att jag vet vad det är.

    Vad exakt skulle en dubbelblind studie vara bra för i detta läget, menar du?


    För det första om vaccinet verkligen ger effekt (de årliga rapporterna brukar visa att så inte är fallet för majoriteten) samt hur det påverkar fostret.
  • Anonym (Vaccinera mera)
    Anonym (Nope) skrev 2018-11-19 19:40:29 följande:
    För det första om vaccinet verkligen ger effekt (de årliga rapporterna brukar visa att så inte är fallet för majoriteten) samt hur det påverkar fostret.
    Är du medlem i ks-gruppen på fb?
    Du låter som dem.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Vaccinera mera) skrev 2018-11-19 20:00:19 följande:

    Är du medlem i ks-gruppen på fb?

    Du låter som dem.


    För att jag påpekar att det saknas dubbelblinda studier? ;) Nämn nåt annat läkemedel som blivit godkänt utan sådana liksom.

    P.s. jag har inte Facebook
Svar på tråden Gravid, vaccinera sig eller inte?