• viktorianska rebellen

    Bugetomröstningen

    Ska den sossiga övergångsbudgeten vinna?

    Klart är att M kommer lägga en borgerlig budget och lika klart är att C och L inte vill vara med på den.

    I budgetomröstningen ställs saken på sin spets. Kommer C och L att rösta på vänsterbudgeten; moderatbudgeten eller kommer de att lägga ned sina röster?

    Om de lägger ned sina röster så är det samma sak som att rösta på moderatbudgeten.

    Om de röstar på vänsteralternativet så har de blivit vänsterpartier. Detta kommer bli mycket intressant att följa.

  • Svar på tråden Bugetomröstningen
  • Överste Senap
    The Opus skrev 2018-11-09 22:22:12 följande:

    Hallå där överste senap. Hur kan en budget som läggs fram av sosseriet inte vara sosseriets budget? Trar jag smäller av.


    Det är en övergångsbudget och i egenskap av sådan politiskt ofärgad.
  • Överste Senap
    The Opus skrev 2018-11-09 23:38:23 följande:

    Inget är politskt ofärgat.


    Och du tror att en socialdemokratisk budget, färgade av deras politik, klubbas igenom i riksdagen? Grattis..
  • K Markatta

    Det förväntas inte bli några större förändringar i Maggans övergångsbudget jämfört med budgeten som las förra året.

    Den budgeten togs i sin tur fram av S och MP och förhandlades med V.

  • Padirac
    K Markatta skrev 2018-11-10 12:22:37 följande:

    Det förväntas inte bli några större förändringar i Maggans övergångsbudget jämfört med budgeten som las förra året.

    Den budgeten togs i sin tur fram av S och MP och förhandlades med V.


    www.svt.se/nyheter/inrikes/magdalena-andersson-s-haller-presstraff-om-overgangsbudgeten

    Om ingen budget får stöd gäller med automatik budgeten från 2018.

    I Övergångsbudgeten har politiska satsningar skalats bort, sänkt pensionärsskatt ska tydligen vara med då alla är överens om detta.

    M's alternativa budget ska tydligen innehålla ett jobbskatteavdrag, då visst läggs det fram en budget som har politiska satsningar. Vem var det som efterlyste vuxna i rummet... Hoppas UK hittar någon att ty sig till snart
  • Padirac
    The Opus skrev 2018-11-12 23:25:26 följande:
    Jättesmart. Vi köper en till förbifart Stocholm eftersom den fanns i 2018 års budget så bygger vi en aprallell tunnel.
    Kostnaderna för förbifarten är utspridda över väldigt många år. Så att lägga samma summa 2019 som 2018 garanterar snarast att arbetet inte stoppas ut kan fortgå enligt plan i någon mening.

    De allra första kostnaderna torde stamma från 60-talet då Kungshattsleden var på tal
  • Padirac
    The Opus skrev 2018-11-14 23:58:08 följande:

    Anar jag kunskapluckor i hur vägar handlas upp?

    Ska staten köpa samma försvarsmeteriel som man köpte året innan, verkar inte supereffektivt. Hur många MIG-svetsar behöver statministern?


    Du vet, du måste inte skriva samma inlägg här nästa år om du behåller samma konto/nic

    Budgeten är en summa pengar som skall läggas på de olika utgiftsområdena som staten har. Budgeten säger inte mer än summan, vad försvaret eller trafikverket sen gör med summan pengar beslutas på andra sätt.

    Då regeringen SL fick alliansbudgeten betydde det inte att regeringen fick lov att driva alliansens politik. Bara att pengarna fördelades på ett speciellt sätt.
  • Padirac
    Kalle inte Hobbe skrev 2018-11-16 00:03:50 följande:
    Mupp
    En uttömmande analys av budgetens innehåll

    eller presenterar du dig Solig
  • Kalle inte Hobbe
    Padirac skrev 2018-11-16 00:08:28 följande:
    En uttömmande analys av budgetens innehåll

    eller presenterar du dig Solig
    Jag citerar inte dig när jag ska presentera mig. En ledtråd bara.
  • Padirac
    Kalle inte Hobbe skrev 2018-11-16 00:23:10 följande:
    Jag citerar inte dig när jag ska presentera mig. En ledtråd bara.
    citat här?
    Kalle inte Hobbe skrev 2018-11-16 00:03:50 följande:
    Mupp
    Nä, inget citat alls.

    men det känns säkert bra för dig av någon anledning  - ett påstående som detta 'Mupp' är ju inte direkt en högerdebattörs skarpaste inlägg, det är varken höger eller ett debattinlägg skulle jag säga.

    men uttrycksfullt och målande är det i alla fall Solig
  • Kalle inte Hobbe
    Padirac skrev 2018-11-16 00:45:47 följande:
    citat här?
    Kalle inte Hobbe skrev 2018-11-16 00:03:50 följande:
    Mupp
    Nä, inget citat alls.

    men det känns säkert bra för dig av någon anledning  - ett påstående som detta 'Mupp' är ju inte direkt en högerdebattörs skarpaste inlägg, det är varken höger eller ett debattinlägg skulle jag säga.

    men uttrycksfullt och målande är det i alla fall Solig
    Jag är rätt nöjd själv faktiskt.
  • Padirac
    Kalle inte Hobbe skrev 2018-11-16 00:49:18 följande:
    Jag är rätt nöjd själv faktiskt.
    Det måste kännas bra må så bra av att kasta skit på andra - hoppas du kan sova gott då du ångat av dig känslorna.

    Jag ska inte berätta om en jag känner som måste trampa på andra för att må bra.
  • K Kalle
    viktorianska rebellen skrev 2018-11-08 22:27:15 följande:

    Ska den sossiga övergångsbudgeten vinna?

    Klart är att M kommer lägga en borgerlig budget och lika klart är att C och L inte vill vara med på den.

    I budgetomröstningen ställs saken på sin spets. Kommer C och L att rösta på vänsterbudgeten; moderatbudgeten eller kommer de att lägga ned sina röster?

    Om de lägger ned sina röster så är det samma sak som att rösta på moderatbudgeten.

    Om de röstar på vänsteralternativet så har de blivit vänsterpartier. Detta kommer bli mycket intressant att följa.


    Varför skulle C och L rösta ner en M-budget?
Svar på tråden Bugetomröstningen