• Kirenaj68

    Hur sällan är ok att flyga?

    Jag flyger Göteborg-Arlanda-Bangkok t/r en gång per år. Det räcker för mig. Men jag tittade för skojs skull på flygfrekvensen mellan Landvetter-Arlanda/Bromma. På vardagarna går det 30 flyg enkelväg per dag. 30....Jag har absolut inget emot flyget. Tvärtom. Sverige behöver flyget. Men just på sträckan Göteborg-Stockholm skulle säkert många mycket väl kunna ta tåget istället, rent teoretiskt. Men p.g.a av underkapaciteten och framför allt driftosäkerheten på järnvägarna tar många hellre flyget för säkerhets skull och jag förstår dom. Med en fungerande järnväg hade flygavgångarna säker kunnat halveras och mer mataranpassas till Arlandas långlinjer. Kanske kommer vi dit när den nya höghastighetsjärnvägen är klar. När det nu blir......Men där är vi inte än på många år.

  • Kirenaj68
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-11 03:19:47 följande:

    Fast en anledning till att det går så många flyg mellan Gbg och Sthlm är att många pendlar mellan Gbg och Sthlm, med flyg. Att pendla med tåg skulle bli över 8h pendling t/r medans flyg bör landa på runt 3-4h/dag. Vilket ju är mycket mer överkomligt än 8h.

    Jag tar tåget när jag åker till Sthlm, men då har jag ju inga tider att passa på samma sätt som om det skulle vara ett jobb.

    Ja, med den nya höghastighetsjärnvägen bör det till och med bli bättre. För tågen går ju från Gbg C till Sthlm C men för att flyga måste man ju först ut till Landvetter/Arlanda (alt Bromma) vilket ju bara det tar tid. Så där kan man säkert landa på strax över 4 timmar. Eftersom de vill ha ner höghastighetståget på 2 timmar, men sedan tar ju tiden till och från centralen lite tid också.

    Dock håller jag med om att det är rätt sjukt med 30 avgångar per dag och att fler borde välja tåg framför flyg. Men samtidigt har jag en förståelse för att folk behöver transportera sig till/från sina arbeten och kanske inte just nu har något allternativ att jobba i sin stad.


    Ja. Det är en bedömning man går göra individuellt och jag har full förståelse för att för vissa är flyget det enda alternativet. Fast jag undrar just hur många det är som dagspendlar mellan städerna. Det skulle vara intressant att veta. För mig personligen skulle det ta ca 2 tim 45 min från farstun till Stockhom C med flyg både via Arlanda och Bromma. Med tåget ca 3,5 tim. Så tidsmässigt är flyget bättre även om skillnaden inte är så stor, medan tåget är bättre bekvämlighetsmässigt. Med den framtida HH-järnvägen skulle jag kunna hamna på ungefär 2 tim 15 min om hemort får en station, vilket för närvarande verkar bli fallet.
  • Kirenaj68
    Anonym (.)(.) skrev 2018-11-15 00:39:35 följande:

    Jag försökte hitta siffror på folk som dagspendlar mellan Sthlm-Gbg men hittade det inte.

    Dock vet jag att det finns folk som gör det, förra året flög jag mellan städerna (skulle vidare till Beijing) och började prata med grannen jämte. Han sa att de flesta pp flyget (ej fullsatt) är sådanna han ser varje dag när han pendlar och många var liksom finklädda. Så jag tror det finns en hel del som dagspendlar mellan städerna, men tyvärr har jag ingen riktig siffra på det.


    Försökte också att hitta siffror om detta. Runt 3700 pers flyger Göteborg-Stockholm per dag, men hur många av dessa som dagspendlar sägs det inget om.
  • Kirenaj68

    Skrota flygskatten och inför istället en flygavgift på 50 kr per biljett oavsett flygsträcka. Det skulle inbringa nästan 2 miljarder kr/år. Låt pengarna gå avkortat till utveckling av renare flygbränsle och motorer. Det skulle gynna flygets miljöomställning mer än den idiotiska flygskatten vars pengar går till att ?täppa till hål budgeten? (läs göda nyanlända). Sverige är beroende av de långlinjer vi har och tappar vi dem tappar vi i konkurrenskraft. Det innebär även att utsläppen exporteras någon annanstans. Det blir även ingen större miljövinst (om ens någon( när svenskarna tvingas flyga mer transfer ifall långlinjerna försvinner.

    Fan ta Miljöpartiet och deras skitnödiga symbolpolitik!!!!!

Svar på tråden Hur sällan är ok att flyga?