Inlägg från: Anonym (.)(.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)(.)

    Hur sällan är ok att flyga?

    Kirenaj68 skrev 2018-11-11 02:53:58 följande:

    Jag flyger Göteborg-Arlanda-Bangkok t/r en gång per år. Det räcker för mig. Men jag tittade för skojs skull på flygfrekvensen mellan Landvetter-Arlanda/Bromma. På vardagarna går det 30 flyg enkelväg per dag. 30....Jag har absolut inget emot flyget. Tvärtom. Sverige behöver flyget. Men just på sträckan Göteborg-Stockholm skulle säkert många mycket väl kunna ta tåget istället, rent teoretiskt. Men p.g.a av underkapaciteten och framför allt driftosäkerheten på järnvägarna tar många hellre flyget för säkerhets skull och jag förstår dom. Med en fungerande järnväg hade flygavgångarna säker kunnat halveras och mer mataranpassas till Arlandas långlinjer. Kanske kommer vi dit när den nya höghastighetsjärnvägen är klar. När det nu blir......Men där är vi inte än på många år.


    Fast en anledning till att det går så många flyg mellan Gbg och Sthlm är att många pendlar mellan Gbg och Sthlm, med flyg. Att pendla med tåg skulle bli över 8h pendling t/r medans flyg bör landa på runt 3-4h/dag. Vilket ju är mycket mer överkomligt än 8h.

    Jag tar tåget när jag åker till Sthlm, men då har jag ju inga tider att passa på samma sätt som om det skulle vara ett jobb.

    Ja, med den nya höghastighetsjärnvägen bör det till och med bli bättre. För tågen går ju från Gbg C till Sthlm C men för att flyga måste man ju först ut till Landvetter/Arlanda (alt Bromma) vilket ju bara det tar tid. Så där kan man säkert landa på strax över 4 timmar. Eftersom de vill ha ner höghastighetståget på 2 timmar, men sedan tar ju tiden till och från centralen lite tid också.

    Dock håller jag med om att det är rätt sjukt med 30 avgångar per dag och att fler borde välja tåg framför flyg. Men samtidigt har jag en förståelse för att folk behöver transportera sig till/från sina arbeten och kanske inte just nu har något allternativ att jobba i sin stad.
  • Anonym (.)(.)
    thetardis skrev 2018-11-12 00:05:41 följande:

    Jag personligen ser inget behov att flyga alls om det finns andra resemöjligheter

    .

    Men svenskar röstar gärna på miljöpartiet och socialdemokraterna, sedan sätter man sig på ett 20 timmar flyg till diktaturen Thailand.

    Idioter hela bunten.


    Samtidigt som de tänker att ?jag är inte den största boven. Tänk på de som ***, de kan börja och börjar de leva mer klimatsmart kan jag kanske tänka mig att göra något litet?
  • Anonym (.)(.)
    Kirenaj68 skrev 2018-11-12 16:02:46 följande:

    Ja. Det är en bedömning man går göra individuellt och jag har full förståelse för att för vissa är flyget det enda alternativet. Fast jag undrar just hur många det är som dagspendlar mellan städerna. Det skulle vara intressant att veta. För mig personligen skulle det ta ca 2 tim 45 min från farstun till Stockhom C med flyg både via Arlanda och Bromma. Med tåget ca 3,5 tim. Så tidsmässigt är flyget bättre även om skillnaden inte är så stor, medan tåget är bättre bekvämlighetsmässigt. Med den framtida HH-järnvägen skulle jag kunna hamna på ungefär 2 tim 15 min om hemort får en station, vilket för närvarande verkar bli fallet.


    Jag försökte hitta siffror på folk som dagspendlar mellan Sthlm-Gbg men hittade det inte.

    Dock vet jag att det finns folk som gör det, förra året flög jag mellan städerna (skulle vidare till Beijing) och började prata med grannen jämte. Han sa att de flesta pp flyget (ej fullsatt) är sådanna han ser varje dag när han pendlar och många var liksom finklädda. Så jag tror det finns en hel del som dagspendlar mellan städerna, men tyvärr har jag ingen riktig siffra på det.
  • Anonym (.)(.)
    Anonym (Micke) skrev 2018-11-13 14:20:14 följande:

    Dina och mina flygresor är helt försumbara.

    Lek med tanken:  Flyg inom till och från EU är förbjudet.

    Ingen flyger.  Jippi vilken miljövinst ?!!?

    Ja den miljövinsten motsvarar mindre än Kinas ökning av växthusgaser i år.

    OBS:  Ökningen bara, inte deras utsläpp.

    Så flyg lungt vidare , det spelar ingen roll vad du gör så länge fram till år 2030

    då Kinas utsläpp kommer att plana ut.

    Det bästa du kan göra för miljön är att inte köpa varor tillverkade i Kina, det är deras industri som kräver mera el som står för ökningen.

    I princip 90 % av kinas el kommer från kolkraft.


    Håller helt med dig! Och då är jag adopterad från kina, så landet står mig nära. Men deras miljösyn är något jag definitift INTE står bakom. Fy säger jag bara.

    Deras lösningar på miljöproblemen är sinnessjuka, för att ge två exempel:

    De har fabriker som bidrar till en smog som är farlig för hälsan (varningar om det varje dag när jag var där förra året), som lösning på problemet sprutar de vatten över fabrikerna med mest utsläpp. Detta för att partiklarna ska falla ner på marken, himlen bli klar och luften gå att andas. Sinnessjukt!! Det är ju fortfarande skit kvar, fast nu i marken...

    Eftersom man inte ser solen (speciellt i storstäderna, tex Peking ich Shanghai) så har de, tro det eller ej, satt upp en storbildsskärm på Himmelska fridens torg så att Pekings invånare kan komma och se solnedgången där. De har alltså någon form av filmutrustning i luften, ivanför smog-täcket som filmar och sänder ner till storbildsskärmen. Rent idioti, i min mening. Det påverkar ju inte miljön positivt att sätta upp storbildsskärmar, inte heller ersätter det D-vitaminbristen många lider av. (För det är väl D-vitamin man får genom solen?)

    Håller med om att det bästa man kan göra är att inte köpa varor från kina, pga som du säger, deras användning av kolkraft.
  • Anonym (.)(.)
    Anonym (Micke) skrev 2018-11-15 13:27:22 följande:

    Tyvärr är det stora problem även långt ute på landsbygden i Kina.

    Jag var i norra kina förra året i standen Shenyang och på morgonen när vi skulle

    åka bil till flygplatsen så frågade jag om det var skogsband eller något pga det

    gigantiska rökmolnet i Norr. Nej det var ett aluminuimsmältverk 6 mil bort som

    producerade röken.


    Ja, absolut är det illa i hela Kina. Jag minns fortfarande känslan när vi gick utanför Landvetter in till flygplatsen. Igenom alla kontroller osv och sen till flyget till Arlanda. Hur det kändes där ovh då tänkte man inte på, och sen såfort vi gick av flyget i Peking för att byta till flyget till Shanghai slog den förorenade luften mot oss som en vägg. Det kändes som att det gjorde ont att andas av all smog - och folk bor där, hela sina liv, alltså lever där! Jag förstår inte hur de står ut... inte heller konstigt att barn får astma av den dåliga luften.

    Shenyang har jag inte hört talas om, men Kina är ju.. gigantiskt. Jag var i två mindre städer (enligt dem själva, byar), varav den ena var så liten att det bara bodde 3 miljoner invånare där, det var en liten by enligt dem som bor där ( ) så givetvis fanns ingen flygplats i närheten.

    Men jag undrar lite, om de producerar så mycket rök 6 mil bort, hur mycket förkortat blir inte livet av att bo i intilliggande by/stad? Jösses... säkert några årtionden iallafall. Ganska sinnessjukt, och om de absolut måååste ha all den produktionen, kan de inte använda bättre luftrening? I form av typ filter av något slag. Jag tänker, det måste väl finnas. Innan industrierna flyttade till Kina hade vi ju massvis av industrier här. Då hade väl vi någon form av rening innan allt släpptes ut i naturen?
  • Anonym (.)(.)
    Limajo skrev 2018-11-16 07:32:34 följande:

    Reningen var att ha höga skorstenar så röken spreds över ett större område.

    Luftföroreningar dödar ca 7 miljoner människor varje år. Det är mer än krig och terrorism, och mer än vad någon bakterie/virus gör.


    Att ha högre skorstenar för att sprida röken är ju ingen långsiktig lösning, inte heller någon lösning för att rena röken som kommer ut därifrån.

    Hittar inga ord för att beskriva känslan jag får av dessa siffror. Det är ju för tusan något ingen skulle förlora på att återgärda -.- deras luftföroreningar syns ju dessutom, sedan några år tillbaka, från rymden. Jag kan tycka att det borde vara nog med motivation för att vilja (och) göra något drastiskt.
Svar på tråden Hur sällan är ok att flyga?