Inlägg från: Anonym (Tålmodig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tålmodig)

    Hur samarbeta med expartner?

    Separerade för lite mer än 2år sedan. Exet är fortfarande arg och hatar mig. Exet sätter sig på tvären kring det mesta som jag vill/föreslår och vägrar t ex låta mig åka utomlands med barnen (trots att jag gått med på att han åkt utomlands med barnen) då han fått för sig att jag kommer att flytta utomlands med barnen alternativt att barnen kommer bli sjuka eftersom jag inte sköter min/deras hygien (?). Detta är ju helt taget ut luften men är en sanning i hans verklighet och jag har valt att inte bråka om barnen då allt annat varit upp-och-ner för dem. Men mitt i allt det här blir ju barnen lidande. De vet att mamma och pappa fortfarande har en konflikt, de ser att kompisar får göra roliga saker och åka utomlands medan de själva får stå tillbaka pga (som jag ser det) att pappa ska straffa mamma.

    Vad kan jag göra? Vill ju ge mina barn allt! Har varit i kontakt med en advokat som menar att det är extremt svårt att få ensam vårdnad. Någon som har tips, råd, tankar?

  • Svar på tråden Hur samarbeta med expartner?
  • Anonym (Tålmodig)
    Anonym (mmm) skrev 2018-11-12 18:47:02 följande:

    Sånt där är ju alltid svårt men nog kan ni göra roliga saker utan att åka utomlands?

    Sen är ju kanske den viktigare frågan hur det ska fungera i längden. Du kan kalla in pappan på samarbetssamtal hos familjerätten eftersom ert dåliga samarbete behäver förbättras för barnens skull. vägrar han gå med på det skulle jag kontakta en advokat i alla fall. Tror han att du tänker stämma honom på vårdnaden pga samarbetssvårigheter (vilket är en mkt vanlig orsak) kanske han inser att det blir lindrigare att gå med på samtal på familjerätten. (du behöver ju inte göra det på riktigt om du inte vill, bara säg till honom att du talat med advokat för att du är så ledsen över att ni inte kan samarbeta) 


    Tack för ditt svar. Jo, såklart är det inget måste att åka utomlands och jag har vänt mig ut och in för att ge barnen härliga upplevelser inom landet. Men när skälen är helt tagna ur luften tycker jag ju inte att jag borde behöva göra som han säger och när det finns möjlighet att åka så vill man ju göra det.

    Har haft kontakt med familjerätten till och från. Känns som att advokat nog är nästa steg eftersom vi, så här, två år senare fortfarande inte ens kan föra en dialog. Tror dock inte att en stämning skulle skrämma honom, utan då får jag nog vara beredd på en rättegång, vilket jag helst vill undvika.
  • Anonym (Tålmodig)
    Anonym (tråkigt) skrev 2018-11-12 19:09:08 följande:

    Men om han åkt utomlands med barnen är det ju inte mer än rätt att du får göra det. Vad baserar han detta med att du inte sköter barnens hygien på och att du ska flytta utomlands? Låter ju jättekonstigt.Familjerätten är väl rätt instans att vända sig till i det här läget, om ni inte redan har kontakt med dem.


    Eller hur, men så som vi har vårt umgänge så inkräktar en utlandsvistelse på ?hans? tid med barnen plus att barnen behöver nya pass vilket kräver båda vårdnadshavarnas påskrift, vilket han vägrar.

    Nu är det inte bara utlandsvistelser det handlar om utan det mesta jag föreslår att göra med barnen. T ex om jag åker bort en helg med barnen så är jag oansvarig om vi kommer hem för sent (även fast han kommer hem lika sent eller senare när barnen är hos honom) eller åker för långt bort, ?tänk om något skulle hända? osv osv. Det är olika regler för honom och för mig men han vill inte kännas vid det.

    Ja, det där med hygienen handlar om sviter sedan förlossningen som han tar upp för att förnedra mig. Jag sköter både min egen och barnens hygien. (Jobbar inom vården så vill tro att jag har ett hum om vad normal hygien innebär).

    Flytta utomlands är också helt absurt. Jag bor och jobbar i Sverige, har ingen anknytning till något annat land än Sverige..
  • Anonym (Tålmodig)
    Anonym (Kia) skrev 2018-11-12 20:17:04 följande:

    Har samma problem efter 4 år.Ex vägrar samarbeta för att jag inte vill gå tillbaka till honom.Istället krigar han.Svårt det där..


    Usch vad tråkigt! Hur gör du för att hålla modet uppe?
  • Anonym (Tålmodig)
    Anonym (vad) skrev 2018-11-12 20:23:45 följande:

    Ni har gemensam vårdnad antar jag? Då gör du vad du vill på din tid med barnen, han gör vad han vill på sin tid. 

    Visst får du åka en kortare resa utomlands, men ni kan absolut åka oavsett vad pappan säger, så länge han får barnen rätt dag/tid. 

    Ta inga konflikter, fråga honom inte om några fördelar som extra dagar för utomlandsresa, be aldrig om byte av dagar osv. Minimera helt enkelt kontakten och gå inte in i en konflikt. Tala bara om saker som rör barnen, blir han ovettig och kommer med anklagelser, tala om att du lägger på nu, när han är villig att tala normalt med dig om saker som rör barnen så kan han ringa upp igen. 

    Spela in alla samtal, spara alla mail etc. Om han är väldigt ovettig, kräv att all kontakt er emellan sker skriftligt. 

    Vägra svara i telefonen om han ringer, om det går, blockera hans nr för samtal men ha det öppet för sms. 


    Precis, vill inte behöva be om dagar och på så sätt stå i tacksamhetsskuld. Men utan pass kommer vi ingenstans. Respekterar ?hans? tid med barnen och lämnar alltid enligt överenskommelse. Minimerat kontakten, svarar bara på saker som rör barnen och inte på kränkningar. Polisanmält flera kränkningar och hot vid något tillfälle men inte tillräckligt grovt enligt polisen.
  • Anonym (Tålmodig)
    Anonym (Kia) skrev 2018-11-12 21:03:04 följande:

    Så lite kontakt som möjligt och tro på mirakel!


    Ungefär så känner jag med. Håller tummarna för ditt mirakel!
  • Anonym (Tålmodig)
    Anonym (vad) skrev 2018-11-13 20:57:06 följande:

    Har han passen då? Kolla om du kan göra nya med hänvisning att ditt ex vägrar lämna ut de befintliga passen till dig. 

    Sen finns det väl vissa ställen man kan åka till utan pass för barn? Kanske inget varmt ställe men ändå. 

    Nej, tillräckligt grovt, det blir det när du ligger nerslagen typ Helt galet att en förälder ska kunna bete sig illa som fasen, så att barnen far illa, för det gör de ju om de hör/märker. Barnmisshandel tycker jag. 


    Passen har gått ut, jag har ett av passen här. Ska kolla upp det! Tack för tipset!

    Ja, även om barnen inte behöver höra konflikter så vet de ju att det pågår och det skapar såklart en oro.
  • Anonym (Tålmodig)
    Anonym (Cilla) skrev 2018-11-15 06:34:58 följande:

    Det här med passen och att han stoppar en semesterresa är det du ska sikta in dig på om du vill ha ensam vårdnad. Börja med att se till att advokaten skickar brev till honom med begäran om att skriva under för pass, med motiveringen att du vill göra en semesterresa. Om han vägrar så finns det bevis på det och ni kan fortsätta med en stämning.

    Om du stämmer, se då till att få lite längre umgängesperioder, typ en vecka i taget, och byte på en vardag via skolan (så du slipper tjafset om resor på helgen).


    Tack! Har redan varit i kontakt med en advokat gällande umgänge. Kan ta kontakt med henne igen. Exet är inte alls med på längre perioder då han tror att barnen far illa av det (barnen är över 6 år gamla). Jag har diskuterat en hel del med familjerätten om det är värt att driva tex varannan vecka. Familjerätten menar att visst kan jag göra det eftersom barnen inte är så små men eftersom exet har en psykisk ohälsa så kan det bli för mycket för honom att mäkta med att ha barnen en hel vecka i sträck. Jag vill såklart inte riskera nåt men samtidigt är det sjukt frustrerande att inte kunna planera ordentligt och att barnen ska hatta omkring fram och tillbaka pga oss. De hinner ju aldrig landa någonstans.
  • Anonym (Tålmodig)
    Anonym (xxx) skrev 2018-11-15 06:57:48 följande:

    Går igenom något liknande. Det har varit ett helvete verkligen och jag valde att stämma på ensam vårdnad och umgänge, första förhandling i Tingsrätt först i februari dessvärre.

    Mitt x krånglar med precis ALLT och vänder barnen mot mig genom att snacka otroligt mycket skit och matar dem med saker som inte ens är sanna. Jag har valt att inte prata illa om honom (såklart) men det har fått till följd att det är hans ?sanning? som gäller för dem.

    Som någon annan skrev, spela in samtal (funkar inte så lätt på iPhone, jag gjorde så att jag har ytterligare en telefon bredvid med appen Diktafon igång) och börja skriv dagbok asap om du inte gör det redan.

    All styrka till dig!!


    Tack. Yes, sparar allt och skriver anteckningar.. Kämpa på du med!
  • Anonym (Tålmodig)

    Uppdatering: det pågår nu en utredning gällande en orosanmälan för barnen pga exets psykiska ohälsa. Det har nu framkommit att han också använder deiger, cannabis.

    Soc rekommendation är att barnen ska vara hos mig vilket han vägrar gå med på. Hur tungt väger soc rekommendationer? Kan man vägra? Jag kommer inte lämna barnen hos honom imorgon trots att det enligt schemat är hans helg.

  • Anonym (Tålmodig)

    Känns som att det jag började tråden med är inaktuellt nu. Verkar vara ensam vårdnad som är den enda utvägen nu och då gissar jag att passfrågan löser sig automatiskt. Men min fundering är hur tungt väger en rekommendation från soc? Han menar att han har ett val.

Svar på tråden Hur samarbeta med expartner?