• Anonym (anonym)

    Vad ska jag arbeta med?

    Jag är en snäll, försiktig, lugn, omtänksam tjej. Tycker så mycket om att hjälpa andra människor, så mycket jag bara kan. Lyssna och finnas där.


    Jag gick vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet. Tyckte att det var en intressant och lärorik utbildning, speciellt psykiatridelen. Jag valde nämligen den inriktningen. Läste böckerna på kvällarna, för att det var intressant. Så inte för att just "plugga", utan för att jag själv ville det eller så, om ni förstår hur jag menar.


    Men, problemet är den att jag har ångest. Jag är sjukskriven för panikångest m.m. De anar adhd på mig pga ångesten. Osäker och orolig som person, iallafall när jag tex ska göra något nytt som jag inte kan än. Visst. Alla är osäkra i början, åtminstone de flesta. Men jag är nog lite extra nojig så.


    Jag vet att när tiden går och jag kommit in i jobbet så går det skitbra. Då blir jag nästan lite tvärtom. Bättre självförtroende, pratar och försöker gärna hjälpa andra med arbetsuppgifterna och lär dem.


    Min fråga är ju egentligen, ska jag försöka hitta något jobb som inte påverkar mig psykiskt och kan göra min ångest värre? Eller ska jag lägga vården åt sidan och kanske arbeta i en butik eller något annat.


    Jag har egentligen velat arbeta med barn och ungdomar på kanske BUP sedan jag var tonåring. Så det känns lite som att jag går emot mig själv om jag arbetar med något annat. Jag har arbetat på en industri förut, trivdes men kände jag ville göra något mer än så.


    Vet att man egentligen inte ska tänka som jag gör. Ångesten ska inte behöva hindra mig att jobba med det jag egentligen vill. Men jag vet inte alls vad jag ska göra... Något annat som jag är intresserad utav är konst och design, jag hade också kunnat tänka mig att jobba med tex webbutveckling eller webdesign.


    Är så förvirrad. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Tänkte kanske prata med en psykolog på arbetsförmedlignen, har hört det jobbar sådana där som man kan fråga vad man ska göra. Men tänkte fråga er också, vad ni tycker och hur ni hade gjort i min situation.

  • Svar på tråden Vad ska jag arbeta med?
  • Anonym (Pepp)

    Du kan ju att välja ett annat yrke men ändå jobba i vårdmiljö. Jag har en kompis som är utbildad undersköterska. Hon jobbade med det några år, men fick sedan jobb i receptionen på ett medicintekniskt företag. De tyckte att det var ett plus att så många som möjligt i deras personal hade sjukvårdsbakgrund.

  • Kjell2

    Du kommer ha ångest oavsett jobb så varför inte vården som du verkar brinna för.

  • Anonym (Pepp)

    Du kan till exempel försöka bli webbdesigner eller liknande och arbeta med webbsidan hos ett företag i den medicinska branschen.

    Om du lider av ångest bör du kanske inte ta hand om människor?

  • ESofia

    Satsa på ett kreativt eller rörligt arbete. Att arbeta med barn ger många gånger mycket tillbaka.

  • Anonym (Pepp)
    ESofia skrev 2018-11-16 09:54:59 följande:

    Satsa på ett kreativt eller rörligt arbete. Att arbeta med barn ger många gånger mycket tillbaka.


    Kanske inte så bra för barnen med en pedagog som har ångest? Håller med om kreativt yrke dock.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Pepp) skrev 2018-11-16 10:30:08 följande:

    Kanske inte så bra för barnen med en pedagog som har ångest? Håller med om kreativt yrke dock.


    Inget som märks utåt.
  • Anonym (Ångest)

    Jag har haft ångest (ej panikångest men det går ju lättare att "bota" än vanlig ångest) hela mitt liv. Är också blyg och orolig som du.

    Är utbildad till psykolog och har jobbat med ungdomar både på ätstörningsklinik och inom öppenvården i psykiatrin. Det har funkat jättebra och ångesten har snarare gjort det lättare för mig att förstå och hjälpa dem. Man lär sig också mkt under utbildningen att hantera sin egen ångest. Tycker absolut du ska satsa på din dröm.

    Sedan skulle jag inte jobba på bup men det är för att det ofta är sämre arbetsvillkor och stressigt där och jag vill hellre arbeta med unga än med små barn men det finns många möjligheter.

    Är du orolig hur du ska klara det så är ett tips till dig att prova volontärarbeta med människor som mår dåligt. Tex föreningen Storasyster, Mind etc. Då ser du hur det funkar och gör något gott samtidigt och du kan sluta när du vill.

    Men se din ångest som en tillgång och ett verktyg, inte något som hindrar dig. Tror precis såna människor som du behövs inom vården faktiskt. Snälla, ödmjuka och förstående för folk som mår dåligt. Kram!

  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-11-16 11:28:08 följande:

    Men se din ångest som en tillgång och ett verktyg, inte något som hindrar dig. Tror precis såna människor som du behövs inom vården faktiskt. Snälla, ödmjuka och förstående för folk som mår dåligt. Kram!


    Bra tips!
  • Anonym (Mn)

    Tycker du ska satsa på det du tycker är roligt och brinner för det i sin tur kommer göra att du kommer trivs och bli bra på ditt jobb. 

    Men tvivlar du på om det är något för dig så finns det arbetspsykologer på Arbetsförmedlingen som du kan bolla med. På mitt jobb har vi en arbetspsykolog som verkligen brinner för att träffa och guida människor med adhd. 

  • pyssel

    Välj det du är intresserad av, med reservation för om ångesten gör dig skörare för andra människors smärta. Det kommer i så fall påverka hur du förhåller dig till patienter och hur bra du härbärgerar det som sker och sägs i rummet. Har haft några engagerade nära kolleger som både påverkat den de ska hjälpa negativt och själva påverkats illa när deras "filter" håller på att gå i kras, men fungerar alltifrån okej till bra när de inte är nära kanten.

  • ESofia
    Anonym (Pepp) skrev 2018-11-16 10:30:08 följande:
    Kanske inte så bra för barnen med en pedagog som har ångest? Håller med om kreativt yrke dock.
    Jo men man får så mycket av att arbeta med barn. De lägger ingen press på dig utan är alltid så öppna. De ger positiv energi. Deras naivitet och kärlek och deras sätt att se på världen är så "gulligt" och samtidigt glädjande. Man får mycket tillbaka av det. Jag tänker att om man arbetar inom psykiatri så omges man av människor som mår dåligt. Lite jobbigt om deras ångest efter arbetsdagen tynger vidare i tanken. Visst kan jag förstå att man kan finna styrka av att hjälpa men ändå. Människor som ger och inte tar tror jag i alla fall är bättre att engagera sig i än det som tynger ned. Man får mer positiva intryck.
Svar på tråden Vad ska jag arbeta med?