• Lilyje

    Utlandsflytt med 9 åring

    Jag och min son flyttade från sverige till USA när han var 5. Det har enbart varit en positiv upplevelse! Från att inte ha kunnat varken läsa/skriva eller engelska när vi flyttade så är han nu bäst i klassen. (Går i tvåan nu, fyller 8 i slutet av månaden)

    Han har fått många vänner och kommer överens med alla, i Sverige var han väldigt tillbakadragen och hade inga vänner.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Lilyje
    Nettan734 skrev 2018-11-18 16:14:22 följande:

    Det låter betryggande. Hur var det i Starten för din son, hade han lätt för att anpassa sig. Jag vet att det är mer disciplin i den Kanadensiska skolan än vad det är i den Svenska. I Kanada får man även aga barn hemma, upp till dom är 12 år. Men inte med tillhyggen och inte i ansiktet. Men det har jag sagt till John absolut ingen aga på min son, det är bättre med utegångsförbud och lite indragna förmåner. John håller med om det. Nu vet jag inte om du har träffat en ny kärlek i USA? men om du har det var det lätt för din son Acceptera? Det är en sak att vara där på besök, en annan bo tillsammans och gifta sig. Jag hoppas att det ska gå smidigt för min son att anpassa sig. Brukar du träffa andra Svenskar som bor i USA? Det finns en hel del Svenskar i Toronto.


    Han anpassade sig väldigt snabbt! En jämnårig kille bodde i huset brevid, så dom blev vänner direkt, och då tog engelskan fart också.

    Jag har också gift mig här, och M hade träffat min nya innan vi flyttade hit, och dom kom överens direkt!

    Finns tyvärr inga svenskar här, men det finns en ?svensk? klubb eller liknande för folk med svenskt ursprung, liksom finns det sons of norway.

    Barn anpassar sig lätt, det är nog oftare vi vuxna som har svårt att anpassa oss :)
    M 2010 | B 2017 | A 2019
Svar på tråden Utlandsflytt med 9 åring