• Snartdax

    Du som har två söner men ingen dotter

    Du som har två söner (eller fler) men ingen dotter:

    Tror du att mammor till döttrar är lyckligare?

  • Svar på tråden Du som har två söner men ingen dotter
  • Snartdax

    Nä, jag tänker som ni. Att kön är oviktigt och inte säger något om barnets personlighet.

    Det som var så skumt var hur hon uttryckte sig om andra pojkmammor. Som om hon haft denna diskussion med flera andra som tyckte likadant.

    Just denna dag var hennes söner rätt bråkiga så kanske hade hon en dålig dag. Mina döttrar var för en gångs skull lugna. Så kanske drog hon slutsatser som inte stämmer. Ytterst skumt att uttrycka sig så ändå kände jag.

  • Snartdax

    Man läser ju ibland om mammor som mest av allt önskar sig en dotter. Kanske något sådant som ligger bakom uttalandet. Jag fick idag reda på att en tjej vi båda känner fått reda på att Jon väntar en flicka och att hon hade berättat det för nämnda pojkmamma förra veckan. Kanske triggade det henne?

    Jag upplever att hon har väldigt fin relation med sina söner och innan detta uttalande trodde jag aldrig att hon kände sig missnöjd eller bar på en önskan om en dotter. Jag tror alltså inte att barnen drabbas, men det måste ju vara tungt för henne att bära om hon nu reagerar såhär.

  • Anonym (Båda sorterna)

    Har pojke, flicka, pojke.

    Enda skillnaden jag märker av är att jag kan roa mig med att köpa klänningar och sätta upp hennes hår på olika sätt när det ska va lite festligt.

    I övrigt är det ingen skillnad och vi kör samma sak med dem alla, de är med och bakar, spelar fotboll etc. De är liksom barn...

    När tonåren så småningom kommer förväntar jag min fler hormonella utbrott från flickan (karma) ...så pojkar kanske är att föredra... ????

  • Tecum

    Nej, din väninna pratar dumheter. Vi har två söner och min fru hade inte varit lyckligare om vi haft en eller flera flickor istället. Dessutom är pojkar lättare att hantera när de kommer i puberteten, de är inte så utagerande som flickor.

  • EnAnonumius
    Snartdax skrev 2018-11-22 17:52:47 följande:
    Man läser ju ibland om mammor som mest av allt önskar sig en dotter. Kanske något sådant som ligger bakom uttalandet. Jag fick idag reda på att en tjej vi båda känner fått reda på att Jon väntar en flicka och att hon hade berättat det för nämnda pojkmamma förra veckan. Kanske triggade det henne?

    Jag upplever att hon har väldigt fin relation med sina söner och innan detta uttalande trodde jag aldrig att hon kände sig missnöjd eller bar på en önskan om en dotter. Jag tror alltså inte att barnen drabbas, men det måste ju vara tungt för henne att bära om hon nu reagerar såhär.
    Men ditt inlägg här svar ju aldrig på frågan som LFF ställde.

    Jag ompostar LFF's fråga här, då jag faktiskt undrade samma sak som hen. Och hoppas att du reflektera över frågan, och svara på den.

    (Ompostar/coterar LFF's fråga)
    "Vad exakt var det din väninna såg som problematiskt med att inte ha en dotter?"
    (slut citat)

    Så ja vad är det problematiska med att inte ha en dotter som mamma, enligt din vänina?

    Jag undra detta också. 
    Jag själv har ett barn, en son ( Hjärta), och jag har aldrig saknat en dotter. Elle burit på någon "hemlig önskan/saknad" om en dotter. Jag är glad och stolt över det barnet jag fick och det har gått mycket bra för honom i livet med. Han är utbildad och jobbar som förskolepedagog och är gift med en kvinna med en underbar personlighet också.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tvåsöner)

    Hej

    Jag har två söner som jag älskar över allt annat. Jag har aldrig brytt mig om könet. Kollade inte innan. Om vi får ett till barn, har det ingen som helst betydelse vilket kön det blir. Jag har ALDRIG känt att jag vill ha en tjej för att köpasmå klänningar etc.

    Däremot skulle jag självklart älska en tjej lika mkt som en kille.

    Barn är ett mirakel!

    Men med det sagt vill jag även säga att när jag läser ditt inlägg tänker jag inte alls som dig. Mina killar är fantastiska som individer och som syskon. Dem är bröder och lika mkt som de älskar varnade, lika mkt slåss de.

    Jag brukar ?sucka? ibland och säga att jag tror det är ?enklare? att ha kille och tjej eller två tjejer. För jag har fått för mig att killar är vildare och mer fysiska.

    Jag säger inte att det är en sanning. Jag säger att det är mina tankar. Det har dock inget med att göra att jag skulle vara mindre lycklig. Jag hade inte velat byta med ngn annan för allt i världen. De är mitt allt.

    Men jag tänker att det kanske är det hon menar. Inte att hon är olycklig.....

  • Snartdax

    En Anonumius (och LFF):

    Jag har inte något svar på frågan vad hon exakt menade som var problematiskt med att inte ha en dotter.

    Hon sa det lite i farten så att säga och vi blev sedan avbrutna så några följdfrågor hann jag inte med. Vi är inte nära vänner utan mer ytligt bekanta, så därför är det mycket troligts att jag inte kommer att få något svar på frågan. Jag känner mig inte själv bekväm med att ta upp diskussionen igen.

  • Inteintresserad

    Jag har haft turen att få 2 friska barn och de är de absolut viktigaste för mig .. Att de blev just 2 grabbar bestämde ödet, vi får se vad den tredje bebisen kommer få för kön mem vi tänker precis likadan som tidigare, huvudsaken bebis mår bra könet är inte viktigt

  • Snartdax
    Inteintresserad skrev 2018-11-22 19:58:46 följande:

    Jag har haft turen att få 2 friska barn och de är de absolut viktigaste för mig .. Att de blev just 2 grabbar bestämde ödet, vi får se vad den tredje bebisen kommer få för kön mem vi tänker precis likadan som tidigare, huvudsaken bebis mår bra könet är inte viktigt


    Hur är reaktionerna från människor i din omgivning? Har du fått några kommentarer om vilket kön du ?bör? önska dig? Folk är nämligen inte kloka. Och väldigt kön-fokuserade.
  • Snartdax

    Citattecken och Familjeliv är tydligen en dålig kombo - därav alla frågetecken i inlägget ovan. Ursäkta.

Svar på tråden Du som har två söner men ingen dotter