• mommadearest

    Vad gör ni på nyårsafton i år? :)

    Som rubriken lyder, vad gör ni på nyårsafton i år? Hur ser er nyår ut?

    Gör ni något speciellt?
    Någon särskild mat?
    Tradition?
    Vilka firar ni med? 

    :) 

  • Svar på tråden Vad gör ni på nyårsafton i år? :)
  • modsey
    mommadearest skrev 2018-11-25 19:25:19 följande:

    Som rubriken lyder, vad gör ni på nyårsafton i år? Hur ser er nyår ut?

    Gör ni något speciellt?

    Någon särskild mat?

    Tradition?

    Vilka firar ni med? 

    :) 


    Vi brukar fira bara med barnen, maken och jag ( Om han inte jobbar natt) vi har rätt många julmiddag så just nyår är skönt att ta det lugnt bara vi.

    Vet inte vad vi lagar för mat i år, vi brukar göra riktigt festligt tre rätters och champagne.. lite inne på franskt tema som i gåslever , Foie gras  kanske i crustader och något med musslor eller några ostron. ( föröttstallrik). Något med hummer, soppa eller gratinerad, och någon fint kött som entrecote eller kalv. Creme brullet till dessert kanske.
  • Anonym (IW)

    Kommer aldrig mer *fira* in det nya året. Smällarna och fyrverkerierna har verkligen tagit all glädje ur det sen min hund blev skotträdd. Så det blir att försöka hålla sig undan allt så gott det går, som varje år. Bättre än att sitta och gråta på nån toalett eller på en madrass i klädkammaren i alla fall.

  • lövet2

    Så lite som möjligt. 3 av mina vuxna barn jobbar inom vården, och de brukar försöka byta till sig en ledig julafton, och då jobbar de nästan alltid på nyårsafton i stället. De barn som är hemma, är helt ointresserade av att fira nyår. Om de får en godisskål, så är de nöjda.

  • Anonym (**)

    Går ner på stan strax innan tolvslaget för att kika på fyrverkerierna och avslutar sedan med att ta en öl eller två på det lokala vattenhålet.

  • Anonym (H)

    Sitter hemma och ser en film eller läser en bok.

    Var länge sedan jag hade någon att fira med.

  • Anonym (Sara)

    Knytis hos svåger med sågott som hela min mans släkt i Sverige.

  • Anonym (Anonym)

    Väntar mitt och mannens fösta barn vilken dag som helst så vi lär bara mysa med bebis och äta något extra gott på nyår i år.

  • Anonym (//)

    Vi är bara familjen, två vuxna och två barn. Har inte så stort socialt nätverk och alla verkar ha sina fasta nyårs-festkompisar. Så i år reser vi bort, åker skidor över nyår. Tror det blir bra.

  • Mongoliet

    Ensam i en stuga vid en sjö. Kanske sällskap, kanske inte. Nykter.

  • Tihi
    modsey skrev 2018-11-25 19:53:39 följande:
    Vi brukar fira bara med barnen, maken och jag ( Om han inte jobbar natt) vi har rätt många julmiddag så just nyår är skönt att ta det lugnt bara vi.
    Vet inte vad vi lagar för mat i år, vi brukar göra riktigt festligt tre rätters och champagne.. lite inne på franskt tema som i gåslever , Foie gras  kanske i crustader och något med musslor eller några ostron. ( föröttstallrik). Något med hummer, soppa eller gratinerad, och någon fint kött som entrecote eller kalv. Creme brullet till dessert kanske.
    Nej, nej, nej! Snälla köp inte Foie gras! Ankorna/gåsarna blir tvångsmatade med rör ner i halsen tills dom nästan spricker bokstavligt talat. Gråter Googla och tänk om!


  • modsey
    Tihi skrev 2018-11-26 19:57:49 följande:

    Nej, nej, nej! Snälla köp inte Foie gras! Ankorna/gåsarna blir tvångsmatade med rör ner i halsen tills dom nästan spricker bokstavligt talat. Googla och tänk om!


    Har redan hemma. Vet om det men fått i present
  • Anonym (IW)

    Troligtvis "kanske inte" då, om du ska fira ensam?


    Mongoliet skrev 2018-11-26 19:49:35 följande:

    Ensam i en stuga vid en sjö. Kanske sällskap, kanske inte. Nykter.


  • Rödtjärnens Anna

    Om det inte är för kallt ska vi vara på släktgården. Den ligger i en liten by, mitt ute i skogen.

    Vi brukar äta trerätters, gå ut vid tolvslaget och se på stjärnorna och skåla in det nya året. Sen går vi in och ser på film (alltid samma film).

    På nyårsdagen tar vi med oss glögg eller kaffe och går en promenad till ett vindskydd vid en sjö och fikar.

Svar på tråden Vad gör ni på nyårsafton i år? :)