• Anonym (?)

    fler moskéer i sverige tack

    Vad tycker ni är bra respektive dåligt med moskeer i sverige?

  • Svar på tråden fler moskéer i sverige tack
  • Anonym (Nejtack)
    Anonym (Lucy) skrev 2018-12-01 22:44:44 följande:

    Fast muslimer behöver ju sina moskeer precis som kristna behöver kyrkor och huliganer sina lag.

    Dessutom e det rätt mycket man kan göra åt att en buss låter men man skiter bara i det för man vill spara in kronorn.

    Du sätter faktiskt huvet på spiken i inlägget när du skriver att du personligen anser bussen uthärdlig men böneutropen outhärdliga. I slutändan handlar det faktiskt om just personliga åsikter. Och jag tror att var och en begriper att enskilda individers preferenser sällan kan vara det som styr samhällets arbetare mot övriga medborgare. Man får helt enkelt baraacceptera att saker förändras och stör man sig så mycket att man mår dåligt så måste man nog börja jobba med sig själv och sina känslor. För det e bra mycket trevligare att må bra än att gå irriterad eller hur?


    Mycket märkligt inlägg. Du har skev och mycket konstig verklighetsuppfattning om du är seriös i det du skriver
  • Anonym (dr)
    Anonym (Nejtack) skrev 2018-12-01 22:51:10 följande:
    Mycket märkligt inlägg. Du har skev och mycket konstig verklighetsuppfattning om du är seriös i det du skriver
    Fullt realistiskt inlägg tycker jag, kristna muslimer och hulliganer bör jämnställas och sorteras bort ur ett fungerande samhälle.
  • oanonym
    Anonym (dr) skrev 2018-12-02 03:39:51 följande:

    Fullt realistiskt inlägg tycker jag, kristna muslimer och hulliganer bör jämnställas och sorteras bort ur ett fungerande samhälle.


    En tankepolis?

    Eller vad menar du med sorteras bort?
  • Maya84
    Anonym (Lucy) skrev 2018-11-30 07:40:03 följande:
    Kan du arabiska?? Om inte så låter det konstigt att du ens skulle kunna uppatta budskapet därmed blir det ju bara högljutt babbel utomhus. Precis som från vilken krog eller uteservering som helst.
    Du tror att budskapet i sig skulle vara en hemlighet? Om du inte själv kan arabiska, så tycker jag att du ska fråga någon som kan, förklara budskapet åt dig. Jag har även bott i ett arabiskt land i 7 år, och vet exakt vilket budskap som förmedlas. Du verkar också vara en av de som fullständigt struntar i vilka budskap som en viss grupp människor har som mål att sprida, eftersom du själv inte förstår språket, då är det ju skitsamma eller hur?
  • Anonym (Varför bry sig)
    Anonym (dr) skrev 2018-12-02 03:39:51 följande:
    Fullt realistiskt inlägg tycker jag, kristna muslimer och hulliganer bör jämnställas och sorteras bort ur ett fungerande samhälle.
    Hulliganer?

    Varför vill du sortera bort överviktiga, lite hull är förresten bara att ha, håller kylan borta.

    Själv vill jag varken sortera bort folk som inte kan stava eller huliganer.

    Sortera bort människor, en sådan obehaglig tanke egentligen.
  • Anonym (Lucy)
    Maya84 skrev 2018-12-06 23:52:44 följande:

    Du tror att budskapet i sig skulle vara en hemlighet? Om du inte själv kan arabiska, så tycker jag att du ska fråga någon som kan, förklara budskapet åt dig. Jag har även bott i ett arabiskt land i 7 år, och vet exakt vilket budskap som förmedlas. Du verkar också vara en av de som fullständigt struntar i vilka budskap som en viss grupp människor har som mål att sprida, eftersom du själv inte förstår språket, då är det ju skitsamma eller hur?


    Jaja. Då kan du ju berätta vad man säger under böneutropen för mig då. Så får jag veta.
  • Maya84
    Anonym (Lucy) skrev 2018-12-07 22:33:13 följande:
    Jaja. Då kan du ju berätta vad man säger under böneutropen för mig då. Så får jag veta.
    "Gud är störst, jag vittnar att det inte finns någon annan Gud än Allah, jag vittnar att Mohammed är Guds sändebud, Kom till bön och frälsning, för bönen är bättre än sömn, Gud är störst, det finns ingen annan Gud"

    Känns som att det ska vara upp till var och en om de vill ta till sig detta och inte påtvingas av nån uråldrig ideologi som inte kan acceptera att det finns fler människor än muslimer på jorden.
  • Anonym (Lucy)
    Maya84 skrev 2018-12-07 22:51:49 följande:

    "Gud är störst, jag vittnar att det inte finns någon annan Gud än Allah, jag vittnar att Mohammed är Guds sändebud, Kom till bön och frälsning, för bönen är bättre än sömn, Gud är störst, det finns ingen annan Gud"

    Känns som att det ska vara upp till var och en om de vill ta till sig detta och inte påtvingas av nån uråldrig ideologi som inte kan acceptera att det finns fler människor än muslimer på jorden.


    Liknande passager går väl att hitta i de flesta monoteistiska religionerna inklusive kristendomen. Vad exakt är så stötande med att religiösa utövare övertygar sig själva med att de har rätt. Böneutropen vänder sig till muslimer och inte till andra avfällingar eller hur
  • Maya84
    Anonym (Lucy) skrev 2018-12-07 23:16:34 följande:
    Liknande passager går väl att hitta i de flesta monoteistiska religionerna inklusive kristendomen. Vad exakt är så stötande med att religiösa utövare övertygar sig själva med att de har rätt. Böneutropen vänder sig till muslimer och inte till andra avfällingar eller hur
    Men va?
    Nu gick vi väl in på just böneutrop som vissa moskéer utropar i högtalare och rätten att slippa lyssna, och inte olika religioners budskap?
    Kristendomen tvingar knappast någon att lyssna på deras budskap genom en högtalare emot någons vilja, för det är väl det vi kom in på, och just därför skrev jag budskapet, efterssom du bad om det, så det vore väl på sin plats att diskutera själva tvånget över att tvingas lyssna på andra minoriteters religösa budskap?
  • Anonym (Lucy)
    Maya84 skrev 2018-12-07 23:31:36 följande:

    Men va?

    Nu gick vi väl in på just böneutrop som vissa moskéer utropar i högtalare och rätten att slippa lyssna, och inte olika religioners budskap?

    Kristendomen tvingar knappast någon att lyssna på deras budskap genom en högtalare emot någons vilja, för det är väl det vi kom in på, och just därför skrev jag budskapet, efterssom du bad om det, så det vore väl på sin plats att diskutera själva tvånget över att tvingas lyssna på andra minoriteters religösa budskap?


    Fast vad menar du. Är det mer rätt att majoriteten tvingar på de övriga sina föreställningar då. Kristendomen återspeglas ju i så gott som hela vår samhällsstruktur helgdagar ritualer festligheter osv. Jag är faktiskt inte med på hur man å ena sidan anser att all den störande reklam man utsätts för under dygnets alla vakna timmar är ok samtidigt som man anser,att det e så störande med religiösa budskap. Ja i mitt tycke är troende människor svaga individer som behöver religion för att kunna bringa reda i en vad de uppfattat som kaotisk och skrämmande värld. Men de behöver den ju så låt dem ha den. Reklam fyller däremot inget som helst syfte annat än att förmå människor att ge mer av sin lön till företagsledare. Det är i mitt tycke störande både upplevelsemäsdigt och själsligt/moraliskt.
  • faren
    Anonym (?) skrev 2018-11-27 20:09:35 följande:

    Vad tycker ni är bra respektive dåligt med moskeer i sverige?


    Kommer man till ett land, och väljer att det skall bli ens nya "hemland", då måste man respektera det landets trationer, och lagar och reglar.

    Kan man inte det det, då får man förinta det det landet man har har flytt frånn, för att i stället ta över ett annat land, som bjuder på alt det som man förlorande.

    Men man måste göra det med respekt. och inte med den totala racismen, som råder mot sveneidiotena, vi betaler er generation av ick arbetande sammhalls snyltare, och alla ni andra som sög ut vår generasösitet.

    Ni sög upp alla bidrag som fanns. Så ni alla har fina hus och lägenheter, i era Balkan länder, och alla ni andra som kommer från de de länder som Sverige säljer vapen till.

    (Försörjar med vapen).

  • Maya84
    Anonym (Lucy) skrev 2018-12-07 23:43:03 följande:
    Fast vad menar du. Är det mer rätt att majoriteten tvingar på de övriga sina föreställningar då. Kristendomen återspeglas ju i så gott som hela vår samhällsstruktur helgdagar ritualer festligheter osv. Jag är faktiskt inte med på hur man å ena sidan anser att all den störande reklam man utsätts för under dygnets alla vakna timmar är ok samtidigt som man anser,att det e så störande med religiösa budskap. Ja i mitt tycke är troende människor svaga individer som behöver religion för att kunna bringa reda i en vad de uppfattat som kaotisk och skrämmande värld. Men de behöver den ju så låt dem ha den. Reklam fyller däremot inget som helst syfte annat än att förmå människor att ge mer av sin lön till företagsledare. Det är i mitt tycke störande både upplevelsemäsdigt och själsligt/moraliskt.
    Så du har inte din fulla rätt, i ditt eget hem att välja om du vill se en viss reklam eller inte? Vad hindrar dig från att stänga av all media som vill att du ska se deras reklam? vad hindrar dig från att leva på ett sätt som gör att du kan undvika att ge delar av din lön till företag som vill ha dina pengar? Om man väljer att leva i dagens samhälle, mitt bland allt som vill åt dina pengar, får man väl helt enkelt stå ut efterssom du har valet att välja själv att sponsra detta eller inte?

    Jag har inte det valet om jag bor bredvid en moské som tvingar mig att lyssna på detta inne i mitt hem, eller? Du har också rätt att avstå från kristna traditioner, och du kan kan knappast hitta religiös propaganda överallt i dag 2018. Tvärtom, man ska ju förbjuda allt kristet nuförtiden, för att inte uppröra andra med andra religioner och synsätt.
    Ja, låt religösa må bra av den vaneställningen, men tvinga inte på andra detta om de ej vill ta del av den. Moskéer kan fungera utan böneutrop, och därför tycker jag det är skrämmande att de väljer att andväna sig av detta, när de vet att människor inte vill ta del av den.
    Att religionen i sig, är kvinnofientlig och utrycker sitt hat gentemot minoriteter som homosexuella tex är väl en annan diskussion som ingen vågar ta upp, men är endast fakta. Så, böneutrop som vill upplysa om denna religion tar jag avstånd från.
  • oanonym
    Anonym (Lucy) skrev 2018-12-07 23:16:34 följande:

    Liknande passager går väl att hitta i de flesta monoteistiska religionerna inklusive kristendomen. Vad exakt är så stötande med att religiösa utövare övertygar sig själva med att de har rätt. Böneutropen vänder sig till muslimer och inte till andra avfällingar eller hur


    Böneutropet ska även proklamera islam över en stad. Det är inte bara en påminnelse om bön, enligt många.

    ?Böneutropet ska proklamera islam över en stad. Denna innebörd i böneutropet återfinns i kommentaren till ?Umdat Al-Ahkam? som är en av de viktigaste böckerna för islamisk juridik (fiqh). I den kan vi läsa under kapitlet för böneutrop ?Adhan?. Jag citerar: ?Adhan är en mycket viktig ritual i religionsutövningen av islam, man kan likna det vid den muslimska flaggan och utropet visar att folket i staden är muslimer. Det är också viktigt för proklamationen av Allahs ord och på så sätt manifestera Allahs religion (islam). Böneutropet inleds med ?takbir? genom att proklamera ?Allaho akbar? för att visa att Allah är den störste och att allting och alla, utom Allah i islam, ska böja sig. Det islamiska vittnesbördet är den andra satsen i böneutropet (Det finns ingen Gud utom Allah och Muhammed är hans sändebud).
  • faren

    ödjmökhet. Man kan inte sälja vepan till alla krik, om man inte tar miljoner krigsflyktingar tillbaka

    Som en omvänt dikatatur; "Alla ni som är trötta och ut brända: Kom hit och jobba på Samhall. Det finns fortfarande idioter, som heter svenskar, de vet att jag mår bra, men jag hade lite ont i min axel, och jag fick jobb på Samhall

    Hela min släkt har lurar de jävla svennerna, och jag har en fin lägenhet i Balkan. Eller, Alla som bor i Balkan , och bor i Sverige: Ja, vi har alla fin hus i vårt älskade  hemland! Tack Sverige, idiotlandet! Men ni gav os mycket Och nu kan ni bara ge resten till os, för vi rån Balkan har snott ert land, nej ni gav bort det till os!

    Ny regering? massor andra efternamn?. 

Svar på tråden fler moskéer i sverige tack