• fuexi

    Skönhetsexpert på Kicks - fråga mig vad ni vill!

    Hej!

    Jag jobbar som skönhetsexpert och säljare på Kicks. Jag innehar stor kunskap om hudvård, makeup och skönhet i övrigt.

    Fråga mig vad ni vill!

  • Svar på tråden Skönhetsexpert på Kicks - fråga mig vad ni vill!
  • fuexi
    Anonym (Lite salt) skrev 2018-12-02 09:23:20 följande:

    Varför har alla anställda på kicks så märklig överdriven sminkning? Obs seriös fråga - det ser jättekonstigt ut och jag förstår inte.


    Då har du aldrig träffat mig! Jag sminkar mig väldigt naturligt och har aldrig ögonskuggor och tung countoring på mig på jobbet (antar det är det du syftar på). Många tjejer på Kicks är dock Make Up artister och verkar lägga hela sin själ i att visa upp hela reportoaren varje dag på jobbet.
  • fuexi
    Anonym (Sara) skrev 2018-12-02 09:29:01 följande:

    En följdfråga då: måste man använda smink under sina arbetspass?

    Viken utbildning har du? Make up artist eller något annat?


    Jag skulle säga att det inte är ett uttalat krav men de ser gärna att man använder i alla fall lite lättare sminkning som minst, de gillar även att man är kreativ i makeupen och kanske visar upp något nytt läppstift eller läppglans. Detta gjorde jag inte så gärna om jag inte köpt det själv då jag aldrig någonsin skulle använda testers i butik, tips från coachen

    Jag är utbildad inom Kicks, internutbildningar och mycket självlärd. De flest blir dock bara anställda med en Make Up utbildning som krav men har man ett brinnande intresse och stor kunskap kommer man långt.
  • fuexi
    Anonym (?) skrev 2018-12-02 10:36:47 följande:

    Hur är deras egna utbildningar granskade? Vet du att det är fakta och inte tyckande?

    Du kallar dig skönhetsexpert efter att vara egenlärd och gått internutbildningar. Håller du i kurser? På vilket vis ger du folk råd?


    Det är fakta självklart. Hudvård, make up, hårvård - allt ingår. Sen hur mycket man vill utbilda sig inom företaget är upp till hur ambitiös man själv är. Jag har gått på och gjort alla utbildningar frivilligt vilket inte är ett krav som anställd.

    Min titel är skönhetsexpert, det stämmer. Skulle absolut säga att jag är mer kunnig än gemene man som kommer in som kund. Men självklart är det skillnad på skönhetsexpert, hudterapeut och Make Up artist. Fler frågor?
  • fuexi
    Anonym (Ph) skrev 2018-12-02 19:46:33 följande:

    Kan du ge tips på julklapp till tonårskille (16år) och tonårstjej (14år). T ex hudvård, duschcreme, deo. Vad är poppis i dessa åldrar och inte för gubbigt/tantigt? Gärna i presentförpackningar om det finns på kicks.

    Undrar också om concealer för mörka ringar under ögonen. Har använt trio-concealer från Kicks eget märke länge och gillar den men hittar den inte längre. Har den utgått? Finns det någon motsvande från kicks?


    Åh vad kul frågor!

    Nu kring jul kommer det så roliga presentboxar och till honom tycker jag du ska kika på en giftbox från Diesel (innehåller duschgele o parfym), giftbox från Zlatan/Ronaldo/David Beckham om han gillar fotboll alternativt hudvård giftbox från Bulldog.

    Till tonårstjejen tycker jag verkligen man kan välja och vraka, det finns så mycket. Alltifrån lyxiga, trendiga ansiktsmasker från Starskin i giftbox, Juicy Couture Viva La Juicy giftbox (en parfym och duschgele) som är en ung, vaniljfylld, söt doft eller kanske Real Techniques Giftbox med 4 sminkborstar i världsklass om hon intresserar sig för smink.

    Tyvärr finns den inte kvar hos Kicks, det har du helt rätt i! Om du gillar just det krämiga så rekommenderar jag dig Make Up Store Concealer trio som är likvärdig. Om du vill ha tips på min självklara favorit under ögonen så är det Undercover från Dior, då i flytande form.
  • fuexi
    Anonym (.) skrev 2018-12-02 10:54:36 följande:

    Vilken hårfärg sliter minst på håret? Något speciellt märke?


    Skulle säga det är lite hugget som stucket. Rekommenderar dig att ge håret mycket kärlek i övrigt istället; hårinpackning och värmeskydd.
  • fuexi
    pyssel skrev 2018-12-02 11:06:04 följande:

    Lär ni er i internutbildningen att vara väldigt offensiva mot kunderna? Har slutat gå in på något av de tre Kicks som är i närheten av den anledningen.


    Nej vad tråkigt att höra! Öppen kan man vara men vad tråkigt att de upplevs som offensiva. Synd att du inte handlade i min butik istället!
  • fuexi
    Anonym (Lager på lager på lager....) skrev 2018-12-02 10:56:01 följande:

    Hej!

    40 sportig tvåbarnsmamma här som dessutom arbetar som förskollärare å därför väldigt sällan använder mer än mascara å lite rouge...

    Jag blur så häpen när någon av alla dessa tips på sminkningar dyker upp i mina sociala medier. Dessa tjejer å killar använder sänka sjuka mängde smink att täcka med. Det är så många lager med olika täckkrämer i olika färger å nyanser. Jag fattar å ser ju att resultatet blir fantadtiskt. Inte ett märke, finne eller fräknar syns. Men jag undrar hur kan man röra ansiktet alltså ha en mimik, peta bort ett hårstrå som lagt sig över kinden osv med den mängden smink. Hurvser det ut efter några timmar? Å hur mår juden under dag efter dag? Själv tycker jag Det ser mest äckligt å onaturligt ut... min fråga är hår ungdomar som sminkar sig så cehligen ut å lever varje dag så där?


    Nja det är nog väldigt ovanligt att gemensamma går omkring sådär varje vardag. Hemligheten är nog puder och settingspray för att sätta makeupen på plats. Sen idag är de mer kvalitativa produkterna lättare och låter huden andas mer vilket också gör att det inte blir ?tungt? på huden. Min genomsnittliga kund använder foundation, mascara och rouge precis som du. Så även jag som ändå har ett intresse för det, men på helgen är det roligt att få vara lite kreativ ibland!
  • fuexi
    snedtak skrev 2018-12-03 20:28:28 följande:

    Hur mycket utbildning får ni i produkternas innehåll?

    Jag försöker undvika produkter med bl.a. palmolja, SLS/SLES och PFAS, men jag brukar inte få så bra svar om jag frågar om PFAS-fria produkter till exempel.


    Gillar din fråga. I det avseendet får vi ingen utbildning via Kicks däremot har jag ett eget intresse i vilka produkter som inte innehåller hormonstörande eller cancerframkallande ämnen (antar att det är vad SLS och PFAS innebär? Jag utgår från en lista online där de olika ?dåliga? ämnena är listade så har mest koll på vad ingredienserna heter). Detta egna intresse skulle jag säga är högst ovanligt att hitta hos personalen på Kicks, tyvärr. Tänker att detta inte är något positivt för företaget att lära sina anställda. Jag t.ex använde de mesta produkterna innan jag läste mera själv och nu har jag rensat ut alla produkter med dessa ämnen i.
  • fuexi
    Duckan skrev 2018-12-04 08:55:51 följande:

    Supertorr 40+ här som ska köpa ny foundation. Har testat och gillade Laura Mercier Tinted moisturizer men finns det någon annan du kan rekommendera? Inte för täckande, bra utbud av nyanser.


    Om du är torr brukar jag rekommendera att först ta en titt på din hudvård, vad har du för serum och ansiktskräm? Många kunder kommer in och vill byta foundation då de känner sig för torra, i många fall slutar det med att dom lämnar med ett fuktgivande serum istället.

    Är hudvården bra och fuktgivande så kan en fuktgivande primer vara räddaren i nöden, finns en fuktgivande från Smashbox som är grym om man känner sig torr. Den heter ?Primerizer?.

    Vill du ändå testa ny foundation så tycker jag Lumnious Sheer från Sensai är en lätt och fin foundation som ger ett inte så täckande resultat.
  • fuexi
    Duckan skrev 2018-12-04 11:06:42 följande:

    fuexi, Sensai har min väninna talat om (MUA på Å). Får kolla på den.

    Ang min hud så provar jag alt möjligt, budget till dyrare. Till vardags sitter jag på kontor framför skärm vilket gör det hela värre. Helger hemma mår huden lite bättre, konstigt kanske men sant. Därav har jag dragit ner på foundation just till vardags men lite klet vill jag ändå ha


    Det låter som att en fuktspray skulle hjälpa dig under dagarna när du sitter vid datorn, rekommenderar dig primerizer från Smashbox. Den kan du ha under sminket som primer (i sprayform) men även som setting mist och fuktspray över sminket under dagen. Massa fukt i den ++++
  • fuexi
    Anonym (ljus) skrev 2018-12-04 11:29:44 följande:

    Jag är väldigt ljus i min hy och undrar hur ni avgör vilken foundationnyans era kunder ska köpa. Belysningen i butikerna är ju ofta ganska smickrande, men man vill se bra ut även utomhus i dagsljus.


    Jag ber alltid att få lägga lite av foundationen på mina kunder. Sedan ser både jag och kunden om den matchar eller ej, är kunden trots allt osäker så brukar jag rekommendera att ta ett varv på stan och fundera och kika utomhus hur det känns alternativt så lägger jag lite i en provburk så kunden kan prova en gång själv hemma istället. Så fråga efter prov nästa gång på den färgen som Skönhetsexperten valt ut åt dig! =)
  • fuexi
    Anonym (Rosa) skrev 2018-12-04 12:16:12 följande:

    Jag har en väldigt ljus, men rosa/röd hy som dessutom är extremt oljig. Detta medför stora problem för mig att hitta en foundation som matchar hals och bröst. I dagsläget blandar jag ljus neutral foundation med en mörkare med kall underton. Detta är otroligt jobbigt och att hitta en perfect match verkar hopplöst då jag har testat så många att jag har en hel uppsjö av färger hemma. Kicks på min lokala ort är dessutom helt värdelösa som hjälp.

    Finns det någon foundation du skulle kunna rekommendera som skulle kunna matcha mig?


    Svårt att säga såhär på rak arm när jag inte har sett dig och din hudton. Det går jättebra att blanda två nyanser men jag förstår dig absolut att du tycker det blir lite bökigt. Har du testat Bare Minerals foundation i puderform? Den jobbar man in och mineralerna smälter in på ett väldigt fint och naturligt sätt vilket gör att jag tycker den brukar smälta in fint i hudtonen även om den skulle variera lite mot ens egna nyans. Väldigt lätt att borsta ut också och finns i matt som kan hjälpa oljigheten.

    Jag tänker på din oljighet, upplever du dig oljig i hyn även på morgonen när du vaknar eller är det enbart under dagen när du gått med hudvård + smink? 

    Har du fått hjälp av någon på Kicks att prova ut nyans någon gång? 
  • fuexi
    Mandel skrev 2018-12-04 13:27:50 följande:

    Hur klarar du av att jobba i butiken utan att få migränanfall dagligen?

    Jag klarar knappt av att gå förbi utanför era butiker utan att bli illamående av all parfymstank och jag har helt slutat handla för jag klarar inte av att hålla andan i flera minuter som det tar att gå in och hitta produkten jag vill ha, stå i kö och sedan komma ut igen för att åter kunna andas.

    Tycker att det är märkligt att det inte är större krav på bättre ventilation/utsug i era butiker och speciellt i gallerior där doften sprider sig ut i "korridoren"
    Jag är inte ens allergisk och reagerar så här, så hur det är för folk med allergier...


    Jag jobbar på en butik där vi har parfymflaskorna instängda bakom glas. Jag upplever att det hjälper en hel del, vet inte om alla butiker kanske inte har det så?
  • fuexi
    Anonym (A) skrev 2018-12-04 13:37:01 följande:

    Vilken foundation och concealer ska man ha om man har torr och VÄLDIGT ljus och dessutom neutral underton? Den behöver vara ganska täckande. Har inte hittat någon som passar min hudton. De ljusaste nyanserna från alla märken jag testat (vilket är de flesta som finns i Sverige) är alltid antingen för mörka, för gula eller för rosa (en var för grå...) (ofta en kombination).


    Jättesvårt att säga när jag inte ser din hudton, rekommendera dig att komma in till en Kicksbutik och få hjälp att prova ut en nyans.

    Angående din hy, vad har du för ansiktsprodukter?
  • fuexi
    snedtak skrev 2018-12-04 20:28:25 följande:
    Exempel på olika PFAS-ämnen är:
    C9-15 Fluoroalcohol phosphate Ammonium C6-16 Perfluoroalkylethyl Phosphate, Polyperfluoroethoxymethoxy difluoroethyl PEG phosphate, Polyperfluoromethylisopropyl ether, Perfluorononyl dimethicone, Polytef Polytefum PTFE
    Ja precis, de är de ämnena jag själv undviker.

    Sulfaterna dock är jag lika insatt i men Lernberg Stafsing t.ex är en favorit när det kommer till hårvård, använder bara deras produkter som är sulfat och parabenfria.
  • fuexi
    Anonym (Bare minerals) skrev 2018-12-04 20:36:13 följande:

    Åh får jag fråga en sak. Jag använder Bare minerals vanliga foundation osv. Så har jag köpt förpackningar med flera olika produkter i och nu råkar jag ha fem burkar med något som heter "Bare minerals all over face color - i färgen "warmth"

    Vad är detta för något, hur används det och framför allt, är det något jag som är väldigt ljus kan använda eller är det bara att skänka bort till någon mörkare?


    Ja wow den måste du testa! Precis som någon skrev att den använder den till bronzer så är det just det, ett färgat puder för att lägga på kinderna/kindbenen näsan, hakan och pannan. Men ta det lite försiktigt, vill minnas att den är väldigt pigmenterad så det inte blir för mycket färg för dig. 

    Sök på "bronzer tutorial" på Youtube för att se videos hur du lägger det. Eller varför inte söka på t.ex "all over face color warmth bare minerals" kanske det finns video med specifikt den? =)

Svar på tråden Skönhetsexpert på Kicks - fråga mig vad ni vill!