• SGTM

    Låna bil av sambo (ej gemensamt köp)

    Jag har en sambo som vill leva i ett lugnt och omhändertagande förhållande, utan gräl.
    Vi blev tillsammans för ett par år sedan och blev sambo för cirka ett halvår sedan. Han har kvar sitt boende (med kringkostnader), då vår relation varit mycket som inte går att säga är synonymt med lugnt. Vi betalar därför för våra respektive boenden, men han bor i min lägenhet. Vi delar på matkostnader. Jag får betala dubbla elkostnader sedan han flyttade in.

    Jag har bil, sedan många år. Jag är införstådd med en oskriven regel att du betalar för att låna någons bil. Inte bara bränsle utan en "symbolisk" summa för att bilen inte är gratis.
    Min bil kostar mig i snitt 40 000 kr per år, vilket nedräknat per dag landar på 100 kr, bara om den står still och inget behöver åtgärdas. Försäkring, skatt, parkering, service, lån.
    Det är MIN bil.

    Min sambo har en annan bild av hur man "står i skuld" till andra, om de lånar ut bil eller sig själva för att hjälpa till/underlätta. Det är inte pengar utan praktisk hjälp, t.ex. vid en flytt eller om någon fått punktering och då behöver skjuts hem. Och han säger att hans vänner är likadana.

    Vi har hamnat i ett läge där han anser att ja, han kan betala för bränslet han förbrukar men inte en krona mer. För då betalar han ju för min bil, och om jag säljer den så får han inte ta del av "vinsten" (alla vet att bilar är förlustaffärer utom min sambo, tror jag).
    Jag begär inte att han ska gå in och betala halva kostnaden för bilens stående utgifter, som skulle vara 1 500 kr per månad ungefär. Jag vill bara att om han t.ex. kör inom stan (mindre storstad) så bör han åtminstone kunna ge mig 50 kr som tack för lånet, men icke. För det är för dyrt och inte värt vad det ger.

    Jag har sagt att om han vill ha fri tillgång på bil när han behöver kan vi samköpa en (för han lär få svårt att betala in halva summan av vad jag redan lagt på nuvarande, bättre att börja om på ny kula), men han vill inte ha den kostnaden i sitt liv.
    Jag har sagt att vill han inte betala så får han inte låna bilen.
    Han anser dessutom att om jag inte använder bilen själv och han frågar om att få låna den så borde jag bara liksom säga "det är lugnt, ta du den, jag ska ändå inte ut". Jag har påtalat att då han inte betalar för bilen (varken halva kostnaden eller ens symboliskt för enstaka tillfällen) så bör han inte få ha fri tillgång och jag borde få säga nej, ÄVEN om jag själv inte använder bilen. Han anser att han inte har fri tillgång, för då borde han inte behöva fråga..

    Jag har försökt stämma av med andra hur de gör (de flesta samäger ju sina fordon eller har varsin bil och därigenom lånar hejvilt, för båda betalar för varsin). Men andra har partners som inte har körkort, men där de betalar för bränsle och lite till. Jag brukar t.ex. låna bil av min syster (då jag behöver bilbarnstol när jag och syskonbarnet ska iväg) och då lämnar jag min bil med nyckel till dem, så vi liksom byter bil. Och vi tankar upp varandras bilar om vi kör dem men annars betalar vi för lånet (bränsle plus lite extra).
    Diskussionen urartar till att han anser att allt är slitage och bör bedömas likvärdigt (som hans TV för 20 000 kr slits också, så om han ska börja betala för slitage på bilen så ska jag betala för slitage på TV:n).

    Hur gör ni? Och OM ni samäger, hur hade ni resonerat om ena parten har en bil som ni kan låna?

  • Svar på tråden Låna bil av sambo (ej gemensamt köp)
  • Deceree1
    SGTM skrev 2018-12-03 23:02:17 följande:

    Jag har inte bett om betalt för omkostnader. Läs tråden ordentligt innan du uttalar dig.


    Jo du vill ju ha betalt för allt som rör bilen ju. Är det skatten? Däck? Bensin? Reservdelar? Försäkringen?

    Bilen står väl på dig? Under några år hade inte sambon bil men jag hade bil. Jag kunde gå till mitt jobb. För honom va det längre. Så han fick ta bilen. Sen va det han som hade bil ett par år men inte jag. Då lånade jag bilen ibland. Nu har vi varsin.
  • Deceree1

    Livet är alldeles för kort för att man ska bråka om petitesser. Om man är generös och givmild behöver man inte ha ågren när man ligger på sin dödsbädd. En smula ödmjukhet är något man får igen. Karma.

  • FreshLinen

    Förstår inte varför det skulle vara svårt att tolka och förstå.

    Det finns folk som gärna ställer krav men när det kommer till dom själva så står dom som frågetecken.

    Många sambos lever ojämnt. Ena betalar mycket mer ön den andra. Hos vissa är det bara ena som sköter hushållet och skulle det vara stökigt en dag så är det den som aldrig städar själv som kommer med krav om hur det ska se ut. Klassiskt!


    fjanten skrev 2018-12-03 16:41:32 följande:

    Jo, fast det var din tolkning som var intressant här. Hur du tycker att det rör TS (?) eller vad du menade med den meningen?


  • FreshLinen

    Håller delvis med.

    Jag är själv en sån som alltid ställer upp, alltid hjälper till, inte rädd för att skita ner mig.

    Knystar aldrig om pengar eller tjönster men betalar alltid om någon handlat till mig.

    Jag älskar att ge bort gåvor.

    Tyvärr så är det ytterst sällan som jag får något tillbaka. Nu har jag börjat ställa krav. Responsen blev som förväntat-folk blev förvånade och tysta.


    Deceree1 skrev 2018-12-04 02:51:48 följande:

    Livet är alldeles för kort för att man ska bråka om petitesser. Om man är generös och givmild behöver man inte ha ågren när man ligger på sin dödsbädd. En smula ödmjukhet är något man får igen. Karma.


  • Linda5
    SGTM skrev 2018-12-03 09:05:05 följande:

    Det låter som att det finns två läger här; De som inte låter hjärtat styras av pengar och de som låter ordet partnerskap ligga till grund för fifty-fifty.

    Jag tackar för de olika åsikterna, det är givande. Jag kommer inte gå isär från min partner, för att jag vill dela på bilkostnaderna, då vi älskar varandra och vill nå en samsyn i våra olikheter. Jag är uppväxt i en familj där det var "millimeterrättvisa" och van vid att betala för mig, det har aldrig varit uppe på diskussion förrän jag träffade min partner som är uppvuxen i en familj där pengar flyter runt utan att någon "äger" dem och han har därigenom en bild av att pengar inte är något man stolpar upp. Och vi ser olika på sakers värde.

    Jag har en bil som jag köpt och räknat med slitage på. Jag vill ha ett miljötänk och jag vill inte slita på bilen i onödan. Förra året småkörde jag bilen så att den inte hann ladda upp och startade därför inte när jag skulle åka iväg. Jag har levt med bilfolk omkring mig, jag har levt med dålig ekonomi, haft dåliga erfarenheter av tidigare relationer och jag har en inneboende ångest för att saker ska gå sönder.

    Jag behöver att vi delar lika för att må bra, han behöver att vi inte bryr oss om mitt och ditt för att det spelar ingen roll.

    Jag har slutat ta bilen till jobbet då jag vet hur mycket det sliter, och min sambo är medveten om detta (både att det sliter och att jag inte tycker om det).

    Tack för feedback, egna erfarenheter och råd.


    Jag tycker nog att det ändrade sig när du förklarade mer utförligt. 
    Från början tyckte de flesta att du var snål men efter ditt utförligare svar så är det inte många som tycker att din sambo har rätt.
    Tyvärr är det så att du blir utnyttjade och det tycket de flesta efter att du förklarade noggrannare. 
    Sen är det ju ditt val om du vill bli utnyttjad eller inte. Men ta en fundering på hur svaren svängde.
    Lycka till.
  • Mongoliet
    Linda5 skrev 2018-12-04 11:12:06 följande:

    Jag tycker nog att det ändrade sig när du förklarade mer utförligt. 

    Från början tyckte de flesta att du var snål men efter ditt utförligare svar så är det inte många som tycker att din sambo har rätt.

    Tyvärr är det så att du blir utnyttjade och det tycket de flesta efter att du förklarade noggrannare. 

    Sen är det ju ditt val om du vill bli utnyttjad eller inte. Men ta en fundering på hur svaren svängde.

    Lycka till.


    Tror nog att alla från första början tyckte att sambon var den snåle. Tänker mest att vill man verkligen ha en relation där det diskuteras brinn-tid på TV:n, el-åtgång mm. Där någonstans hade jag nog gett upp.
  • FreshLinen
    Mongoliet skrev 2018-12-04 11:17:53 följande:

    Tror nog att alla från första början tyckte att sambon var den snåle. Tänker mest att vill man verkligen ha en relation där det diskuteras brinn-tid på TV:n, el-åtgång mm. Där någonstans hade jag nog gett upp.


    Jag uppfattade som att ts var den som började med att vilja ta betalt för slitage för bilen. Därefter la sig sambon på hennes nivå och menade att det var slitage på hans tv som hon inte betalade för.

    En relation ska inte gå ut på att utnyttja varandra. Däremot nyttja på ett sätt som gynnar båda parter.

    Om ts sambo utnyttjar henne så förstår jag att hon blir ?snål?. Jag har blivit utnyttjad flera år och vet mycket väl hur det är. Ändå måste det någonstans finnas en gräns för vad man kan förvänta sig ta betalt för.

    Om elräkningen är dubbelt nu så tycker jag snarare att det borde vara en större issue än en bil som kostar precis lika mycket nu som innan han kom in i bilden.

    Slitaget på lägenheten? Det finns hur mycket som helst att påpeka im man ska vara petig.
  • Jamesdio
    FreshLinen skrev 2018-12-04 11:48:25 följande:
    Jag uppfattade som att ts var den som började med att vilja ta betalt för slitage för bilen. Därefter la sig sambon på hennes nivå och menade att det var slitage på hans tv som hon inte betalade för.

    En relation ska inte gå ut på att utnyttja varandra. Däremot nyttja på ett sätt som gynnar båda parter.

    Om ts sambo utnyttjar henne så förstår jag att hon blir ?snål?. Jag har blivit utnyttjad flera år och vet mycket väl hur det är. Ändå måste det någonstans finnas en gräns för vad man kan förvänta sig ta betalt för.

    Om elräkningen är dubbelt nu så tycker jag snarare att det borde vara en större issue än en bil som kostar precis lika mycket nu som innan han kom in i bilden.

    Slitaget på lägenheten? Det finns hur mycket som helst att påpeka im man ska vara petig.
    Nej, värdeminskningen är en kostnad som blir högre när sambon utnyttjar bilen istället för att den står stilla. Den kostnaden syns inte nu utan först när ts vill byta bil och då får ut mindre för den. Bränslekostnad är inte det enda man har i förbrukningskostnad dessutom. Kanske lite olja, spolarvätska, däck, bromsbelägg mm som kommer gå åt i en snabbare takt och blir en förhöjd kostnad för ts. Plus allmänt slitage som gör att de dyrare reparationerna kommer tätare.
  • FreshLinen
    Jamesdio skrev 2018-12-04 13:30:14 följande:

    Nej, värdeminskningen är en kostnad som blir högre när sambon utnyttjar bilen istället för att den står stilla. Den kostnaden syns inte nu utan först när ts vill byta bil och då får ut mindre för den. Bränslekostnad är inte det enda man har i förbrukningskostnad dessutom. Kanske lite olja, spolarvätska, däck, bromsbelägg mm som kommer gå åt i en snabbare takt och blir en förhöjd kostnad för ts. Plus allmänt slitage som gör att de dyrare reparationerna kommer tätare.


    En bil mår inte bra av att stå hela tiden heller.

    Vad är billigast då. Köra regelbundet o riskera slitage eller låta batteriet dö och gummit torka så man måste köpa nytt?

    Du och jag kan diskutera detta i evigheter och ändå inte vara överrens. Ännu en gång så handlar det om värderingar, oftast hemifrån och hur man är uppväxt.

    Kan man inte komma överrens så får man antingen lära sig att acceptera hur den andre vill ha det eller så får man försöka kompromissa. Annat alternativ finns inte i detta läget. Ts kommer aldrig att bli nöjd om han inte betalar.
  • Lilyje

    Jag tycker inte det är fel att vilja ha betalt lite mer än bensinpeng, varje gång man startar bilen så tillkommer ju slitage på allt, från hjulen till motorolja typ, så nyttjar man någon annans bil så borde ju sånt slitage räknas in i kostnaden.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Ess

    Försäkringen kan bli dyrare om man är två som kör bilen, för då går den fler mil per år.
    En rätt viktig sak är att diskutera vem som står för kostnaden om bilen går sönder eller sambon blir inblandad eller vållande till en olycka.

  • Persikaplommon
    Deceree1 skrev 2018-12-04 02:51:48 följande:

    Livet är alldeles för kort för att man ska bråka om petitesser. Om man är generös och givmild behöver man inte ha ågren när man ligger på sin dödsbädd. En smula ödmjukhet är något man får igen. Karma.


    Så enkelt är det inte.

    Livet är alldeles för kort för att slösa på falska vänner och snyltare som endast vill umgås med en så länge man är generös och givmild.

    Att man väljer bort människor som bara tar och aldrig ger beror oftast inte på den ekonomiska biten , utan vilken typ av människor man vill umgås med.

    Precis som FreshLinen skriver är vanligt att man får ingenting tillbaka , och många blir dumpade om man inte har mer att ge.
    FreshLinen skrev 2018-12-04 10:27:14 följande:

    Håller delvis med.

    Jag är själv en sån som alltid ställer upp, alltid hjälper till, inte rädd för att skita ner mig.

    Knystar aldrig om pengar eller tjönster men betalar alltid om någon handlat till mig.

    Jag älskar att ge bort gåvor.

    Tyvärr så är det ytterst sällan som jag får något tillbaka. Nu har jag börjat ställa krav. Responsen blev som förväntat-folk blev förvånade och tysta.


  • Ignoramus

    Jag har inte körkort och min sambo tjänar mer än mig. Men jag betalar ändå lika mycket på alla försäkringar, skatter, reperationer och bensinkostnader (samt all bensin om han skjutsar mig någonstans (utanför stan)).

    På ett sätt känns det skönt att det är "rättvist", på ett annat sätt blir det ju faktiskt inte rättvist efentligen eftersom han tjänar mer och jag står för alla mina bussresekostnader (medan vi delar på bensinen när han kör inom stan).

  • Solarn
    Ignoramus skrev 2018-12-04 17:49:04 följande:

    Jag har inte körkort och min sambo tjänar mer än mig. Men jag betalar ändå lika mycket på alla försäkringar, skatter, reperationer och bensinkostnader (samt all bensin om han skjutsar mig någonstans (utanför stan)).

    På ett sätt känns det skönt att det är "rättvist", på ett annat sätt blir det ju faktiskt inte rättvist efentligen eftersom han tjänar mer och jag står för alla mina bussresekostnader (medan vi delar på bensinen när han kör inom stan).


    Men varför har du det så?
  • Deceree1
    Persikaplommon skrev 2018-12-04 17:39:01 följande:

    Så enkelt är det inte.

    Livet är alldeles för kort för att slösa på falska vänner och snyltare som endast vill umgås med en så länge man är generös och givmild.

    Att man väljer bort människor som bara tar och aldrig ger beror oftast inte på den ekonomiska biten , utan vilken typ av människor man vill umgås med.

    Precis som FreshLinen skriver är vanligt att man får ingenting tillbaka , och många blir dumpade om man inte har mer att ge.


    Det kanske är lätt för mig att säga då jag inte har råkat ut för det :))
  • Ignoramus

    Ok nu i efterhand fick jag nog det att låta lite värre än vad det är. Till saken hör att sambon inte kör speciellt ofta han heller, bilen används kanske nån gång varannan vecka eller så. Hade han kört den varje dag hade jag inte gått med på det här upplägget. :)


    Solarn skrev 2018-12-05 11:32:58 följande:

    Men varför har du det så?


    BeautifulLiz skrev 2018-12-05 15:26:26 följande:

    Undrar också...


  • Solarn
    Ignoramus skrev 2018-12-06 09:59:56 följande:

    Ok nu i efterhand fick jag nog det att låta lite värre än vad det är. Till saken hör att sambon inte kör speciellt ofta han heller, bilen används kanske nån gång varannan vecka eller så. Hade han kört den varje dag hade jag inte gått med på det här upplägget. :)


    Fast oavsett hur mycket han kör är det ju orättvist att hans resekostnader är era gemensamma och dina är dina egna.
Svar på tråden Låna bil av sambo (ej gemensamt köp)