• sextiotalist

    Vilka kunskapsluckor stör ni er mest på hos folk?

    Anonym (ja) skrev 2018-12-03 22:30:37 följande:

    Jag är irriterad på att svenskar är så historielösa gällande det egna samhället. Därför stör det mig att så många tror att det är tradition att ta mannen efternamn, att folk gifte sig och fick barn tidigt förr (nej, det skedde efter 30 även på 1800-talet). osv osv

    Tycker också det är lustigt att så många tror att män är fertila hela livet. 


    Ja, det är sorgligt att man inte känner till historien bättre. Till mångas försvar, det var inte det man tog upp på lektionerna i skolan.
  • sextiotalist
    Gaskarl skrev 2018-12-04 07:42:32 följande:

    Jag stör mig på att unga, moderna människor är så sopiga på geografi, man vet inte hur Sverige ser ut, dom hittar ingenstans utan GPS, dom kan inte läsa karta. Och att folk i radio, inte alla, inte vet vilka Clash var.


    VA, vet inte alla vilka Clash var ;) ?
    GPS är min räddning, jag har väldigt dåligt lokalsinne i stadsmiljö (ute i skog och på landsbygden brukar det fungera bättre) så trots min aktningsvärda ålder, så är jag glad för att GPS finns, för nu äntligen kan jag hitta utan att fråga tretusen personer på vägen :)
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2018-12-04 07:48:45 följande:

    Jag tycker att det är tråkigt att det hos många saknas vilja att lära. De vill inte ta till sig kunskap ens när den ges dem utan egen ansträngning. Någon som stavar fel eller som använder ord och begrepp felaktigt och som får kännedom om det kan ändå envisas med att fortsätta på samma sätt för att de "gör som de vill". Det gör de naturligtvis också, men det är klart att det inte är ett särskilt begåvat val att företa sig. 


    Ja, jag har äntligen lärt mig den hårda vägen (uppläxad av Pope Joan några gånger) det heter kutym och inte kotym ;)
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2018-12-04 07:56:00 följande:
    Krävdes bara två försynta påpekanden i ditt fall. 
    hrmpf, försynta ? Flört
  • sextiotalist
    Anonym (Cessi) skrev 2018-12-04 10:44:30 följande:
    Det blev väl lite tjatigt, va? ;)

    Hej, jag tycker förresten att dem som inte kan särskriva rätt är så pinsamma. Ska inte dra alla över en kant förstås, men dagens ungdom vet inte när andra världs kriget var. Det läste jag i en artikel!
    Och självklart var andra världs kriget särskrivet i artikeln och man använder dem rakt igenom artikeln :)
  • sextiotalist
    Anonym (Tillräckligt glatt) skrev 2018-12-04 11:36:29 följande:
    Tror att österbotten ligger på västkusten...
    Österbotten ligger på Finlands västkust.
  • sextiotalist
    Gaskarl skrev 2018-12-04 12:17:33 följande:

    Jag anser att mycket som jag stör mig på beror på internet. Folk tänker inte längre, på samma vis som äldre gör, man lär sig inget, för det behövs inte, allt finns i telefonen.. Som geografi, moderna människor vet bara hur det ser ut i den närmaste 200x200 metersytan.. Ungefär så, sedan kanske det finns de som stör sig på oss lite äldre, som har kunskaper pm sådant som unga inte har en aning om vad det är.


    Jag skulle nog påstå att det är mer ungdomar idag som är beresta än under min uppväxt.
    Jag blir lite ledsen när man dissar en hel generation på det här sättet, jag upplever att dagens ungdomar är bra pålästa, när det gäller det mesta, även geografi.
    Vet inte vilken krets du omger dig av, men jag känner inte igen bilden. Den moderna människan är väl aldrig så berest som idag.
  • sextiotalist
    Anonym (Cessi) skrev 2018-12-04 12:18:35 följande:
    Ja, tänk att det finns folk som tror att Österbotten ligger på västkusten och Västerbotten på östkusten!
    Oh shit, dags att möblera om kartan kring de nordliga delarna av Östersjön. För att kommentera seriöst, Västerbotten ligger på Östersjöns västra sida (eller mer exakt Bottenhavet) och har sin kust på Sveriges östkust, Österbotten ligger öster om Bottenhavet/viken) och har sin kust på Finlands västra sida
  • sextiotalist
    Anonym (Cessi) skrev 2018-12-04 12:43:15 följande:
    Ah, du är en av de!
    Ja, och påstår även att Västerbotten ligger i Sverige och Österbotten i Finland, ja, jag kan hänvisa till en källa :)

    https://www.google.se/maps/place/V%C3%A4sterbottens+l%C3%A4n/data=!4m2!3m1!1s0x467940535dcf0633:0xb4db7863582da0f?ved=2ahUKEwjHpZmBkobfAhWihqYKHVPeBgkQ8gEwFHoECAYQCA

    https://www.google.se/maps/place/%C3%96sterbotten,+Finland/data=!4m2!3m1!1s0x4687ed7e3f350a95:0xca1a00c87c443247?ved=2ahUKEwjZ_a2NkobfAhUBCiwKHTC6DJUQ8gEwDXoECAEQCA

    Så jag och google maps har samma kunskapsluckor :D
  • sextiotalist
    Anonym (Ovetande människor) skrev 2018-12-04 14:18:54 följande:
    Den fungerade ju i praktiken som en skatt, och när folk i allt mindre utsträckning äger tv så dyker naturligtvis först förslag på licenspengar på andra "hushållsartiklar" upp som ett brev på posten.. Sedan beslutar man raskt att licensen ska tas bort och och SVT ska skattefinansieras.. Man höjer dessutom i praktiken avgiften eller vad tusan det nu var.... Och avlidna ska pröjsa!

    Hur TV-licensen fungerar har jag kännt till sedan mellanstadiet, jag formulerade mig vara lite dåligt.
    Och här har vi kunskapsluckan, avlidna kommer inte betala, däremot har de betalat fram till sin död. Det är på inkomstskatten man betalar den skatten och en död mig veterligen har ingen inkomst

    Däremot så beräknas avgiften på hela årets förvärvsinkomst, men det innebär ju i praktiken att Pelle betalar fram till sin död, därefter ingen inkomst och ingen avgift.
    Det gäller ju alla skatter. Man gör en slutsummering på året om de skatter man betalat är korrekta, det gäller ju även dödsbon.
  • sextiotalist
    Anonym (Gomez) skrev 2018-12-04 14:46:41 följande:
    Fast en riktig skitskatt är det!
    Jag har velat haft detta länge, även om jag inte en som gillar skatter. Men jag mer fördelar än nackdelar.
    Min mamma och svärföräldrar är vinnare

  • sextiotalist
    Anonym (Tillräckligt glatt) skrev 2018-12-04 23:06:51 följande:

    Här har vi orsaken till att det inte finns några kvinnliga ståuppkomiker som nån egentligen skrattar åt. 

    Är inte du för gammal för att vara lillgammal?

    Googla "glatt funktion", Cissi, och skäms. Fy på dig.


    Jag glömde en smiley.
  • sextiotalist
    Anonym (Tillräckligt glatt) skrev 2018-12-05 07:26:10 följande:
    Haha
    Inte lätt att försöka sig på att travestera på forum. Jag förstod att hon skrev detta med glimten i ögat.
  • sextiotalist
    Anonym (heroine) skrev 2018-12-04 22:37:07 följande:
    Jag blev heroinist, vilket har förstört hela mitt liv. Denna "underbara" naturliga drog opium..
    Jo, heroin är en förädling av opiumet genom raffinering, kokat med ättika, blandat med saltsyra. Men naturligt går väl nästan att säga. För att inte nämna att opiumberoendet är samma beroende som det av heroin..

    Vi kan ju även nämna de naturliga kokabladen. Även tillverkningen av kokain är en enkel process med röjsågar, bensin, och lite andra trevliga saker.

    Jag stör mig nog mest på folks kunskapsluckor gällande geografi, politik (gillar man enbart EN sak med ett parti så skiter man i resten, alla förstår nog vilka jag syftar på), sådana som på allvar förnekar den globala uppvärmningen eller skiter i den.
    Folk som anser att personer som jag och "mina gelikar" borde dö istället för att medicineras, jobba och leva normala liv, för "drogmissbruk botar man inte genom att ge mer droger!" Metadon är en medicin som ingen av mina arbetskamrater ens vet att jag tar, jag tvingas ta den pga dumma beslut som ung och för att bli normal, som jag var innan (eller så lik mig som jag var innan, den jag var går inte att återställa)
    Kunskapsluckor som all slags religion orsakar! 
    Kunskapsluckor som att inte förstå att vi har rätt att älska vem vi vill (i vuxen ålder)-oavsett om det nu är samma kön. 
    Det finns hur många naturliga och farliga ämnen som helst. Det många inte känner till är att flera av våra läkemedel har sitt ursprung i naturliga ämnen, t.ex magnecyl, det aktiva ämnen Acetylsalicylsyra, som finns i ett träds bark. Det är ju jättebra att man kan göra den syntetisk, så man slipper ta ner en massa träd för att få fram detta ämne.
    Opium är ju även smärtlindrande och lugnande, det använde man innan man fick fram (syntetiska) mindre farliga mediciner som har motsvarande effekt.

    Bensoesyra, som också kan utvinnas naturligt (och finns naturligt i t.ex lingon), har e-nummer 210. Askorbinsyra (C-vitamin) har e-nummer 300.
  • sextiotalist
    Adolf Josefsson skrev 2018-12-05 08:34:06 följande:

    Stör mig på folk som tror att populärkultur ifrån just det årtionde då de själva växte upp är synonymt med allmänbildning. Som sextiotalisterna i tråden som tror att The Clash är ett tillräckligt kännt band för att räknas som allmänbildning.

    Kunskap om ett mediokert band som hade medioker genomslagskraft under några få år på 1970-talet är knappast att räkna som allmänbildning. The Clash var kanske topp hundra bland band under några få år, jag tror knappast att dessa sextiotalister kan räkna upp ett enda band från 2010-talet som ligger på samma nivå. Betyder det att de är korkade då?


    Jag tolkade det som att man sa det med en viss ironi.
    För övrigt så vet min son mycket väl vilka Clash var (men han är väl upplärd hemifrån ;) ).
    Däremot så måste jag nog påstå att många unga är mer medvetna om musiken från 80-talet än vad vi var i samma ålder om musik som var 20 år gammal då. Och även om man ser det från andra hållet. Vi äldre är nog mer kunnig om den musik som våra ungdomar gillar än vad våra föräldrar var.
    Jag kanske inte kan nämna band, men däremot så känner jag absolut igen många hits när jag hör dom. Är för övrigt dålig på band och musiker generellt, men låtarna känner jag igen, så nej, jag skulle inte kunna nämna många band, men det kunde jag inte då heller. Troligen lite mer procentuellt (eftersom det var färre band på den tiden som var kända) än idag.

    Så jag är rätt säker på att det är fler 80-talister och 90-talister som känner till bandet Clash, än vi 60-talister kände till sångare från 40-talet, när vi var i samma ålder.
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-05 10:17:39 följande:
    Vi 60-talister hade inte tillgång till musik på samma sätt som dagens generationer har eftersom det inte fanns mängder med radiokanaler som spelande olika genrer från mängder med årtionden, nu finns det rockkanaler som kör musik från 50-talet och framåt och diverse andra kanaler som tar upp blues, jazz osv,
    Nog har The Clash, Pink Floyd, Led Zeppelin, Queen mfl .gjort  musik som påverkat utvecklingen precis som de påverkats av tidigare musiker
    absolut, det stämmer. Men jag tror också att mycket musik är mer över generationsgränserna idag. Idag kan man ju se både barn, barnbarn och den äldre generationen på samma konserter.

  • sextiotalist
    Gaskarl skrev 2018-12-05 10:43:09 följande:

    Kanske var så att det mesta som gjordes förr, inte bara musik, hade mer substans. Ta The Clash, Led Zeppelin, Queen med mera, det är musik som funkar än idag, vem kommer att minnas dagens musik/artister om 40 år? Allt är mer fäskvara/ytligare idag.


    Skulle tro att det kommer vara en del som lever kvar. Det mesta som producerades för 40 år sedan är bortglömt idag av stora massan.
    Vi äldre borde vara lite ödmjuka, vi kan inte resonera som vår föräldrageneration som dissade vår musik.
Svar på tråden Vilka kunskapsluckor stör ni er mest på hos folk?