Inlägg från: Anonym (Vad anser du?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad anser du?)

    Julklappar till syskonbarn

    En fråga..

    Du och ditt syskon kommer överens om en summa pengar som ni skall spendera till varandra på jul, för att hålla det "rättvist"

    Ditt syskon och dennes partner skall få klappar för 1000:- (fritt fördelat)
    Din syskons barn skall få klappar för 400:- var.
    Du själv har däremot bara två barn, skall de då få klappar för 600:- var eller för 400 var av ditt syskon?


    Och allt om att julklappar inte skall köpas, eller prat kring summor, eller om man tjänar olika spelar ingen roll, utan just exemplet ovan, inget annat
  • Svar på tråden Julklappar till syskonbarn
  • Anonym (Vad anser du?)
    sextiotalist skrev 2018-12-04 12:03:41 följande:

    Mitt ärliga svar är att jag hade inte ens redovisat vad julklapparna kostar, att man hintar varandra att man vill begränsa har jag inga problem med. Men att jaga julklappar för att nå upp till en viss summa (eller begränsas av den) tycker jag inte om.
    Åt andra hållet, så hade jag inte ens lagt någon energi på att ta reda på vad julklapparna kostar heller.


    Så varför skriver du då i tråden om du inte ens vill svara på frågan?

    Bara för att berätta att du gör annorlunda, jösses du måste ha mycket trådar att kommentera 
  • Anonym (Vad anser du?)
    Djurvän03 skrev 2018-12-04 12:06:27 följande:
    Instämmer!
    Gör ni på ert sätt så gör vi på vårt sätt.
    Jag bryr mig inte om hur ni firar jul, utan frågan var vad som var rättvist i den aktuella frågan, alltså inte hur ni firar jul utan i det som står i trådstarten
  • Anonym (Vad anser du?)
    Anonym (Emma) skrev 2018-12-04 12:13:41 följande:

    Skulle nog tänka att det blir 400kr/barn för alla barn oavsett hur många syskon dom har. Sen skulle jag nog bara se dom 400 kronorna som ett ungefär på vad som jag "borde" spendera, speciellt om alla barn firar jul ihop och ser vad alla får. Sen om något barn får ett paket för 500 och ett annat för 350 spelar nog mindre roll om det är bra paket och något som barnet uppskattar.


    Vi sätter summorna som riktsummor, sedan är det upp till mig om jag vill köpa för mer. Men det är mest så att syskonet vill att man skall spendera lika mycket som minst till varandra. Jag brukar köpa det jag vill oavsett om det blir dubbelt upp till dem.

    Tack för att du svarade på frågan som ställdes
  • Anonym (Vad anser du?)
    sextiotalist skrev 2018-12-04 12:15:15 följande:
    Troligen kommer du få fler liknande svar. Så du tycker beloppet på gåvan är viktigare än vad de får?
    Som jag svarade så har jag inga problem med att man hintar om att begränsa sig till en ungefärlig summa, men att gå in och detaljstyra beloppet är både snålt och ogint.
    Så bara för att man har en ca summa som man ger varandra för så är man snål.. Hur tänker du då?

    Klart jag får olika svar, för folk vill hellre vädra sina åsikter än frågan som ställs i trådstarten. Vilket jag inte förstår mig på. Vill man inte svara på frågan, varför ens svara då?
  • Anonym (Vad anser du?)
    Anonym (A) skrev 2018-12-04 12:19:53 följande:

    Nej summan är per barn, oavsett hur många. 400 per barn oavsett om det är 2 eller 3 eller 7 alltså. 


  • Anonym (Vad anser du?)
    sextiotalist skrev 2018-12-04 12:27:53 följande:
    Snål är man när man vill veta priset och lägger sig i detta. Än en gång, det är inte alls fel att göra en begränsning, men när du ska styra beloppet för det din syster ska ge dina barn, då är det snålt.
    Vem har sagt detta?
    Var står det?

    Det står att VI har bestämt en summa, var står det att mitt syskon (inte syster) eller jag enskilt bestämmer summan? Vi har kommit överens om en summa för julklappar.. Nu frågade jag hur den summan skall tolkas
  • Anonym (Vad anser du?)

    Tack för svaren.

    Detta är alltså inget problem mellan oss alls vill jag tillägga.
    Jag begär inte mer än vad jag ger osv. Sedan brukar vi ge mer än så om vi hittar en bra grej.

    Jag är mest nyfiken på hur man ser det rent generellt i frågan om vad som är rättvist då det finns så många olika sätt att se på vad som är rättvist.

    Och jag håller med, rättvisas för föräldrarna är att samma summa ges mellan familjerna, men barnen skall givetvis inte känna att de ena får mer än de andra och det är alltid viktigast

  • Anonym (Vad anser du?)
    Anonym (S) skrev 2018-12-05 01:58:03 följande:

    Som jag förstår det är frågan vem det ska vara rättvist för? I mina ögon så känns det mer naturligt att det är mottagarna av julklapparna som man ska försöka göra det rättvist för, speciellt om det som i detta fallet är barn. Kan absolut förstå om man vill ha rättvisa mellan givarna också, men då kanske man snarare bör satsa på en gemensam julklapp till hela syskonskaran. Sen kanske jag inte tycker att skillnaden mellan 400 och 600 spelar superstor roll, så i detta fallet går det väl att göra vilket som egentligen, men om skillnaden i antalet barn hade varit större hade det ju blivit mer märkbart för barnen att kusinerna fick dyrare/fler julklappar ifall man eftersträvade rättvisa mellan givarna.


    Vi är ganska generösa båda två så det är som sagt inga problem.
    Var mest nyfiken på hur folk diskuterade kring en sådan fråga då vissa säger ditt och datt här. Mellan mig och mitt syskon är det en ickefråga, barnen får det de vill ha och blir glada över och vi ser det mest som en minimisumma,
  • Anonym (Vad anser du?)
    Anonym (S) skrev 2018-12-05 01:58:03 följande:

    Som jag förstår det är frågan vem det ska vara rättvist för? I mina ögon så känns det mer naturligt att det är mottagarna av julklapparna som man ska försöka göra det rättvist för, speciellt om det som i detta fallet är barn. Kan absolut förstå om man vill ha rättvisa mellan givarna också, men då kanske man snarare bör satsa på en gemensam julklapp till hela syskonskaran. Sen kanske jag inte tycker att skillnaden mellan 400 och 600 spelar superstor roll, så i detta fallet går det väl att göra vilket som egentligen, men om skillnaden i antalet barn hade varit större hade det ju blivit mer märkbart för barnen att kusinerna fick dyrare/fler julklappar ifall man eftersträvade rättvisa mellan givarna.


    Vi är ganska generösa båda två så det är som sagt inga problem.
    Var mest nyfiken på hur folk diskuterade kring en sådan fråga då vissa säger ditt och datt här. Mellan mig och mitt syskon är det en ickefråga, barnen får det de vill ha och blir glada över och vi ser det mest som en minimisumma,
  • Anonym (Vad anser du?)
    Djurvän03 skrev 2018-12-04 17:36:39 följande:
    Varför är du så otrevlig TS? Startar du en tråd får du vara beredd på att få olika sorters svar. Sextiotalist skrev vad hon/han tycker, vilket jag tyckte lät vettigt. Det är ju inte så att du måste följa de råd du får här. Men lite nyanserat tänk är inte farligt du vet.
    Ja jag är beredd på att få olika svar men svar som inte ens svarar på frågeställningen tycker jag bara är korkat.

    Finns massor med trådar där TS frågar tex, 

    Är klänning A eller B snyggast jag kommer köpa en av dem.
    Och då skall folk börja ge förslag på andra klänningar och jeans, eller en byxdress för de tycker klänningar är fult osv.
    Tycker det är väldigt oartigt när frågan är enkel
    klänning A eller B
    inte intressant om du tycker byxdressar är bättre och klänningar är fula.
    A eller B inget annat svar efterfrågas

    Därför många trådar spårar ut helt totalt här inne, för att folk inte håller sig till trådstarten
Svar på tråden Julklappar till syskonbarn