• jagochminkatt

    Torrfoder till katt med känslig mage

    Hej!


    Min katt hade väldigt mycket problem med torrfoder som kattunge att jag efter många om och men valde att utesluta torrfoder helt. Nu är hon 8 månader och jag tror hon är redo att vänjas in för ett torrfoder!


    Har ni tips på BRA torrfoder för känsliga kattmagar? Pris spelar verkligen ingen roll!! :)

  • Svar på tråden Torrfoder till katt med känslig mage
  • Monchichier

    Royal Canin digestive care är det enda som funkat för min katt.
    Det och lite kokt vit fisk två gånger om dagen.

  • Vattenlilija

    Jag har inte hittat något torrfoder som jag ansett varit tillräckligt bra. =/  Katter är köttätare och bör inte äta kolhydrater. Innehåller i ovan nämnda foder är:
    Ingredienser:
    Vegetabiliska proteinisolat, vetefodermjöl, ris, fisk (torkad), animaliskt fett, fjäderfäprotein (torkat), animaliskt protein (hydrolyserat), majsglutenfoder, majsmjöl, lignocellulosa, cikoriafibrer, mineraler, sojaolja, fiskolja, fruktooligosackarider (0,3%), psyllium (skal och frön (0,2%).

    Från "kattstatus.se"
    Katten är varken fysiskt eller kemiskt rustad för att hantera kolhydrater: Den har fel sorts tänder och käkar, för liten magsäck och för korta tarmar. Den saknar fler av de enzym som bryter ner kolhydrater och har inte ett tillräckligt väl utbyggt system för att reglera de svängningar i blodsocker som uppstår när det är kolhydrater i maten. Rovdjur är byggda för att ha en konstant blodsockernivå.

    Företag som tillverkar kattfoder hävdar ju dock att deras mat är jättebra och säljer den gärna dyrt. =/ Diabetes ökar tex bland katter pga torrfodret.
    Själv har jag gått över till barf (mush vaisto) och har en katt som mår jättebra :)

  • Monchichier
    Vattenlilija skrev 2018-12-04 17:44:39 följande:

    Jag har inte hittat något torrfoder som jag ansett varit tillräckligt bra. =/  Katter är köttätare och bör inte äta kolhydrater. Innehåller i ovan nämnda foder är:
    Ingredienser:
    Vegetabiliska proteinisolat, vetefodermjöl, ris, fisk (torkad), animaliskt fett, fjäderfäprotein (torkat), animaliskt protein (hydrolyserat), majsglutenfoder, majsmjöl, lignocellulosa, cikoriafibrer, mineraler, sojaolja, fiskolja, fruktooligosackarider (0,3%), psyllium (skal och frön (0,2%).

    Från "kattstatus.se"
    Katten är varken fysiskt eller kemiskt rustad för att hantera kolhydrater: Den har fel sorts tänder och käkar, för liten magsäck och för korta tarmar. Den saknar fler av de enzym som bryter ner kolhydrater och har inte ett tillräckligt väl utbyggt system för att reglera de svängningar i blodsocker som uppstår när det är kolhydrater i maten. Rovdjur är byggda för att ha en konstant blodsockernivå.

    Företag som tillverkar kattfoder hävdar ju dock att deras mat är jättebra och säljer den gärna dyrt. =/ Diabetes ökar tex bland katter pga torrfodret.
    Själv har jag gått över till barf (mush vaisto) och har en katt som mår jättebra :)


    Det ovan nämnda torrfoder är det enda, på riktigt det enda (ja, jag har testat oändligt mycket foder) som inte ger min katt rännskita.
    Egentligen är det enda som "är tillräckligt bra" BARF, men det får han rännskita av också. 

    Så, jag anser att det enda fodret som stabiliserar magen på katten faktiskt är jäkligt bra. För min katt.
  • Minkoppte

    Hill's I/d. Det är särskilt lämpat för känsliga magar och som en bonus så lämpar det sig även näringsmässigt för en katt som fortfarande inte vuxit klart.

    Alla foder gör inte det.

  • Ida3434
    hills digestive care i/d använder vi till vår katt som har väldigt känslig mage och den maten funkar jättebra. 
Svar på tråden Torrfoder till katt med känslig mage