• Anonym (Tjingeling)

    Vit jul? Och då pratar jag inte om snö.

    Nu sprids åter filmer/klipp/annat som propagerar för att man ska fira en vit jul.
    Inte ens en lite Skåne till sillen "bör" man ta. Enligt dem.

    Jag tillhör inte nykterhetsivrarna men är heller ingen fyllkaja, dock känner jag ju att jag vill ha en öl till maten, en sup till sillen, en cognac till kaffet och såklart glögg.

    Inte i en enda följd såklart men utspritt över julafton.
    Det är ju ingen fyllefest det handlar om utan dryck till maten och lite avec så att säga.

    Hur förhåller ni er till alkohol på julafton?

  • Svar på tråden Vit jul? Och då pratar jag inte om snö.
  • Anonym (Tjingeling)
    Tom Araya skrev 2018-12-09 11:27:16 följande:
    Nej, problematiken är att detta inriktar sig mest till folk som inte har problem, istället för att fokusera på där problemen finns och där problemen finns är inte en kampanj inriktad mot enbart jul till särskilt stor nytta.
    Just så.

    Min kompis som delade filmen i fråga är mer eller mindre helnykterist för övrigt.

  • hammarhajen

    Alkohol på jul handlar väl inte om att det är just JUL, utan en fest och högtid och att man samlas runt en god middag som någon (många?) lagt ner omsorg på. I sådana sammanhang serveras nästan alltid vin eller öl, så varför skulle julen vara annorlunda? Men självklart har man ju ett ansvar gentemot barnen att inte dricka så att man blir "konstig" eller oansvarig.

    Tänker också att det är mycket bättre att barn får se att vuxna kan dricka med måtta, än att de lär sig att det finns två lägen: helt vitt eller fyllefest. 

    För mig är för övrigt läsk till mat jättekonstigt och nästan som att förstöra mat att dricka kolsyrat och smaksatt socker till. Då skulle jag hellre dricka vatten. 

  • Anonym (MM)

    Oj så olika man kan se det. För mig är det där redan en stor mängd alkohol men så dricker jag inte heller alkohol alls, inte någon gång. Det man kanske inte tänker på då man dricker är att de som inte dricker, fort märker att någon druckit alkohol, och denna tror sig inte vara påverkad. Och just sådant tror jag kan vara skrämmande för barn. För det är klart de lägger märke till att folk ha druckit.  Detta är min åsikt. För mig är alkoholfritt alltid det självklara alternativet. 

  • Anonym (Nyfiken)
    tankfull skrev 2018-12-09 16:07:26 följande:

    Jag har aldrig hört någon som vänder sig till människor med sunda alkoholvanor och säger till dem att de inte får dricka.

    Varför skriver du baaaaarnen som om det är efterblivna människor som tycker att en vit jul kan vara en bra idé för att skydda barnen från dem som inte klarar av att det finns alkohol tillgängligt? De som inte kan dricka alls för att de inte klarar att sätta stopp.

    Mamma, pappa, mormor, morfar och farmor kanske har fullt normala alkoholvanor, men farfar som också sitter med vid julbordet kanske inte klarar av att bara ta EN snaps till sillen för att han är alkoholist. Och farfar kan potentiellt förstöra julen för både barnen och de vuxna, därför kanske det i sammanhanget kan vara idé att vänta med snapsen till juldagen då man firar med sina vänner som inte har alkoholproblem. Man tar en vit julafton för barnen. Är detta för svårt för folk att fatta?


    Varför ska ingen få dricka alkohol på julen bara för att vissa har problem? Lika lite som att julklappar är bara för barnen, lika lite är själva julfirandet bara för barnen. Det är allas högtid!
  • Anonym (Tycker alltid mycket)

    Problemet är nog att de som dricker för mycket (=så att det påverkar barnen negativt) också tycker att de dricker på det sätt som många skriver att de gör i tråden. De inser inte att de dricker för mycket. Det är sjukt svårt att få föräldrar med problematiskt alkoholintag att förstå att barnen blir påverkade av det.

    Jobbar på ett ställe som har telefonväkteri på julafton dit barn kan ringa om de behöver lite stöd och nån att prata med. Hjärtskärande...

    Det är egentligen inte värre att dricka för mycket på julafton än någon annan dag, men det är ju en helg som lyfts fram som barnvänlig på olika vis. Kanske därför som man försöker få föräldrar i riskzonen att tänka till i förväg? De riktiga alkoholisterna når man knappast med reklamfilmer, för dem är spriten viktigare än barnen.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (MM) skrev 2018-12-09 18:52:58 följande:

    Oj så olika man kan se det. För mig är det där redan en stor mängd alkohol men så dricker jag inte heller alkohol alls, inte någon gång. Det man kanske inte tänker på då man dricker är att de som inte dricker, fort märker att någon druckit alkohol, och denna tror sig inte vara påverkad. Och just sådant tror jag kan vara skrämmande för barn. För det är klart de lägger märke till att folk ha druckit.  Detta är min åsikt. För mig är alkoholfritt alltid det självklara alternativet. 


    Man dricker mer alkohol under Nobelmiddagen och ingen av deltagarna brukar bli fulla. Att du tycker att en normal mängd alkohol är mycket säger mer om dig än vad det gör om dem som dricker det till julmiddagen.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-12-09 19:15:18 följande:
    Man dricker mer alkohol under Nobelmiddagen och ingen av deltagarna brukar bli fulla. Att du tycker att en normal mängd alkohol är mycket säger mer om dig än vad det gör om dem som dricker det till julmiddagen.
    Vem säger att det är en normal mängd alkohol? 
  • Anonym (Tjingeling)
    Anonym (MM) skrev 2018-12-09 19:17:25 följande:
    Vem säger att det är en normal mängd alkohol? 
    En öl, en sup, en cognac och lite glögg är för de flesta ingen överkonsumtion. Detta är också utdraget över hela julafton.

    Sedan lägger jag gärna till en Baileys eller två till kvällskaffet också. Ibland, när andan faller på.

    Det är nog för svårt för en nykterist att uppskatta en normal konsumtion... en konsumtion som inte stör någon. Men som kanske inte  hade förstört julen för oss som vill ha det, men direkt minskat myset och njutningen.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Tjingeling) skrev 2018-12-09 19:22:42 följande:
    En öl, en sup, en cognac och lite glögg är för de flesta ingen överkonsumtion. Detta är också utdraget över hela julafton.

    Sedan lägger jag gärna till en Baileys eller två till kvällskaffet också. Ibland, när andan faller på.

    Det är nog för svårt för en nykterist att uppskatta en normal konsumtion... en konsumtion som inte stör någon. Men som kanske inte  hade förstört julen för oss som vill ha det, men direkt minskat myset och njutningen.
    Jo, jag har förstått att det är viktigt med alkohol för många. Det gör ju inte att det är rätt fast det är vanligt? Jag skriver bara att det kan vara svårt att själv se att man är påverkad av alkohol. Inte berusad, men påverkad. Detta kan skrämma barn fastän man själv tror att det inte syns - så märks det av. Alla gör givetvis som de vill men som påverkad av alkohol kan man inte heller se sig själv med ögon som den som inte druckit en droppe. 
  • Anonym (A)

    Jag dricker inte. Varken på julafton eller någon annan dag på året. Fattar inte varför alkohol är så otroligt viktigt för folk.

Svar på tråden Vit jul? Och då pratar jag inte om snö.