Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Medicin

    Det är en sak att det är samma ingredienser. Men sättet att göra är inte samma. Och därmed är det inte samma produkt. Dessutom är andra stödämnen.

    Så, det är inte säkert att den har samma effekt. Men jag tror att det inte händer såå ofta att det är påtagligt sämre med den billigare medicinen. Så jag tar den ändå och kollar hur den funkar.

  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-11 12:06:05 följande:
    Fast jo, synonympreparat är samma läkemedel eftersom de har samma verksamma ämne. Och ja, de har samma effekt, eftersom de har samma verksamma ämne. Dock kan folk reagera på att det kan vara olika hjälpämnen. Men det är fortfarande samma läkemedel.
    Jag frågade min man, som är biokemist, för en tid sedan. Han sa att det är så med kemi eller biokemi, att om man framställer något på ett lite annorlunda sätt så är det inte samma produkt. Även om det innehåller exakt samma ingredienser. Och det låter logiskt. Tänk dig att du blandar två ämnen som reagerar med varandra. Om då någon annan blandar ämnen i en annan ordning, så kan det bli ett annat produkt.

    Även hjälpämnen kan interagera med huvudämnen, men jag tror man har ändå ganska bra koll på det, så det händer nog inte så ofta. Oftast är det nog hjälpämnen som folk reagerar mot.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-11 15:35:25 följande:
    Återigen, synonympreparat är samma läkemedel. Ex alvedon och Panodil eller Cidoton och panocod, två läkemedel (ibland olika fabrikat), samma verksamma substans, dvs samma läkemedel, men det ena ordinarie (dyrare) och det andra synonympreparat (billigare).
    Du pratar förbi mig. Läser du vad andra skriver?
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-11 21:25:50 följande:
    Ja, jag läser vad du skriver.

    Har du förstått det jag förklarat för dig?
    Du har skrivit två gånger att det ÄR samma produkt om det är samma ingredienser.

    Och jag säger att min man - som har forskat inom biokemi - säger att det inte är så, eftersom det kan ge två olika resultat om man använder två olika metoder. Även om det är exakt samma ingredienser.

    Måhända att det inte skiljer sig så ofta, men det KAN göra det.

    Dock vet jag inte om det i dina exempel kan vara mediciner där man inte kan göra på olika sätt, om det kanske bara är ett enda ämne. Hjälpämnen lär det dock ändå vara och då är ju ändå ett produkt som har skapats.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-11 23:42:02 följande:
    Eftersom det inom vetenskapen ÄR samma läkemedel. Det ena är ett dyrare originalpreparat och det andra ärnett synonympreparat som oftast är billigare. Enda som kan skilja är hjälpämnen, ex laktos som finns som hjälpmedel i en del läkemedel.
    "inom vetenskapen"? Du menar kanske "enligt apoteket"? Om det verkligen skulle finnas något officiellt där som du tänker på, så kan du väl länka till det?  

    Och för tredje gången: Det är INTE bara hjälpämnen som kan skilja, det är också metoden, framställningssättet. Om du blandar ihop samma ämnen på ett annat sätt, så kan du få ett annat resultat.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-12 20:37:35 följande:
    Nej, den medicinska vetenskapen.

    Synonympreparat med samma verksamma ämne ÄR samma läkemedel, fungerar på samma sätt men kan ha olika hjälpämnen.
    Säger vem, står var då? 

    Men du brukar väl generellt bara tro det som står någonstans och inte tänka själv...?.
  • AndreaBD
    ulfina skrev 2018-12-14 16:25:12 följande:
    Nej, det är inte hjälpämnena jag reagerar på då jag får utsättningssymptom om jsg byter antidepp fabrikatt.

    Det måste vara de verksamma ämnena som har olika halveringstider eller nåt
    Jag har också haft det med antidepressiva (Venlafaxin/Efexor). Det var inte samma, eller? Iofs kom jag aldrig ihåg vilken sort det var som jag inte tålde, men jag fick så många olika sorter som gick bra, så det måste har varit något udd.

    Det är svårt att säga om det är utsättningssymptom eller annat. Jag menar - vad skiljer vanliga biverkningar av utsättningssymptom? Det kan ju vara samma. Som jag skrev tidigare: Om man blandar samma huvudämne med olika hjälpämnen, eller framställer medicinen på ett annat sätt, så är det inte exakt samma medicin. Förutom att det kan vara hjälpämnena, kan det också vara kombinationen av huvudämnet och just det hjälpämnet som finns med där.

    Oavsett - undvik det helt enkelt. Be din läkare att få något annat. Eller ännu bättre: Om du har kvar på receptet, ta ut mera och be dem på apoteket om en annan sort. De har hört det så många gånger numera, de brukar inte påstå längre att det inte förekommer.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-14 18:30:13 följande:
    Samma verksamma ämne, samma läkemedel. Kan dock ha olika hjälpämnen som man kan reagera på.

    Venlafaxin och Efexor är samma läkemedel med det verksamma ämnet venlafaxin. Efexor är synonympreparat och Venlafaxin orginalet men de kan innehålla olika hjälpämnen.

    Efastad är också ett synonympreparat till Venlafaxin.

    Det är inget ovanligt att man som person reagerar på hjälpämnerna i läkemedlerna.
    VARFÖR säger du 10 gånger samma sak??? Tror du det bidrar till något?Jag har redan sagt att jag inte håller med dig. Och självklart vet jag vilket verksamt ämne det är.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-14 23:37:14 följande:
    Vad du håller med om eller inte är helt irrelevant.

    Jag upprepar eftersom jag hoppas att fakta någon gång kanske går in.
    Och dina 9 upprepningar är ännu mer irrelevanta och går mig på nerverna. Fortsätt du att tro på den officiella versionen då - som inte ens apotekspersonalen tror på längre. Du kan ju uppenbarligen inte tänka själv.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-15 00:00:27 följande:
    Det är fakta. Och ja, även apotekspersonal tror på fakta.
    Nej, det är just INTE fakta. Det är en mycket förenklad version av kunskapsläget för ett antal år sedan. Det förändras hela tiden - eller kan förändras genom att forskningen kommer fram till nya insikter. Det finns inte bara eviga sanningar inom naturvetenskap, medicin och läkemedelsforskning. Ibland kommer man fram till nya insikter och märker att tidigare insikter inte håller.

    I det här fallet tror jag dock att man mest har förenklat det för vanligt folk. Jag har ibland pratat lite närmare med apotekspersonal om det, och man märker att de har en officiell version som de förmedlar först. Men om man ifrågasätter den, så erkänner de i regel att det inte är så enkelt och att det är möjligt att andra faktorer påverkar. Apotekare kan ju en hel del biokemi, de vet bättre än vad de säger generellt.

    Det KAN vara viktigt att veta om det bara är hjälpämnen (då skulle man kanske inte få flera olika biverkningar, som är lika de vanliga biverkningarna man kan få av just den medicinen). Man har ju t.o.m. sagt till folk att det inte kan stämma att de har flera biverkningar, men de har dem. Och även läkare erkänner att det är så. Jag har ju tagit upp det med läkare också. För några år sedan så sa några också att det inte kan vara så.  
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-15 12:55:13 följande:
    Ingen idé att diskutera med någon som har noll kunskap i ämnet.
    Det är DU som har noll kunskap, eftersom du bara upprepar gamla "sanningar" som har visat sig inte stämma.

    Men skitsamma, du får gärna upprepa din mantra. Men ge åtminstone andra en chans att fördjupa sig lite i ämnet. Du märker uppenbarligen inte heller att folk inte är hjälpta av du påstår.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-15 12:55:13 följande:
    Ingen idé att diskutera med någon som har noll kunskap i ämnet.
    Det är DU som har noll kunskap, eftersom du bara upprepar gamla "sanningar" som har visat sig inte stämma.

    Men skitsamma, du får gärna upprepa din mantra. Men ge åtminstone andra en chans att fördjupa sig lite i ämnet. Du märker uppenbarligen inte heller att folk inte är hjälpta av du påstår.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-15 19:05:33 följande:
    Jag upprepar fakta. Du vill inte ta till dig gå utan eftersom du har noll kunskap i ämnet.
    Kunskap??? Kunskap??? Vad är det för kunskap att upprepa att man bara kan reagera mot hjälpämnen? Det är ingen kunskap, det är att upprepa det som apoteket går ut med. Tror du inte jag vet det, jag har ju också hört det många gånger.

    Om du hade minsta förmåga att tänka själv, så skulle du ju kunna förstå att det inte KAN vara den enda möjligheten. De går ut med sånt så att folk inte tjatar för mycket, men de vet inte säkert.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-15 19:06:38 följande:
    Jag har inte märkt speciellt mycket till att folk inte bli hjälpa av läkemedel. Kanske är det i din bekantskapskrets som folk är resistenta mot alla läkemedel som finns.
    Jag pratar om den här TRÅDEN, inget annat. Folk har problem med läkemedlen och du upprepar samma mantra där du ju säger att de INTE KAN HA PROBLEM. Det är då verkligen inte hjälpsam.

    Jo, jag minns ditt nick från tråden då du påstod att skatten man betalar efter att man har sålt en fastighet beror på hur mycket lån man har på huset. Ungefär 10 personer talade om dig i den tråden att det inte är så, men du upprepade bara att det visst är så. Skillnaden är att de andra visste vad de talade om, de hade sålt hus själva, inklusive jag.

    Jag vill inte skämma ut folk i onödan, jag utgår ju ifrån att du har något slags handikapp, men du borde ju förstå att det är dags att lägga ner - eller tagga ner lite. Du skämmer ju bara ut dig själv.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-16 01:13:05 följande:
    Det är det reella vinsten som berör på vad man var i lån. Skatten har inget med lånet att göra (vilket jag för övrigt inte heller påstod).

    Jag förövrigt också sålt hus och lägenheter...
    Om jag inte blandar ihop dig med någon annan nu, så var det minst 10 personer som förklarade att det var helt fel. Och då hade vi konkreta siffror och pratade om hur mycket man faktiskt betalar till skatteverket och alla sa att det är si och så mycket och du påstod att det beror på hur mycket lån man har. Men oavsett, det är inte det vi diskuterar egentligen.
  • AndreaBD
    Tiina87 skrev 2018-12-16 01:10:39 följande:
    Hur läser du egentligen?

    Att folk reagerar på hjälpämnerna som drt näms i tråden är inget ovanligt, vilket jag påpekat flera gånger.
    AndreaBD skrev 2018-12-16 00:28:14 följande:

    Kunskap??? Kunskap??? Vad är det för kunskap att upprepa att man bara kan reagera mot hjälpämnen? Det är ingen kunskap, det är att upprepa det som apoteket går ut med. Tror du inte jag vet det, jag har ju också hört det många gånger.

    Om du hade minsta förmåga att tänka själv, så skulle du ju kunna förstå att det inte KAN vara den enda möjligheten. De går ut med sånt så att folk inte tjatar för mycket, men de vet inte säkert.


    Att det finns människor som inte tål olika läkemedel pga den verksamma substansen är inte heller ovanligt. Men de människorna tål inte heller synonympreparat. De får andra läkemedel med andra verksamma substanser utskrivna (i den mån det går).

    Så ja, du saknar kunskap och därför är det helt meningslöst att diskutera. Det kanske hade gått att diskutera OM du hade läst VAD jag har skrivit. Men även det verkar du ha problem med.
    Suck.  Jag tyckte inte det var nödvändigt att bekräfta att jag har förstått att apotekets officiella versionen att bara hjälpämnen skiljer sig mellan olika preparat med samma verksamma ämne. Det förstår väl varenda vuxen människa. Och det stämmer i princip.

    Sedan säger de dock också att man därför inte kan ha biverkningar av något annat än av hjälpämnena. Och det är DET som jag bestrider.  Man skulle kunna få biverkningar av kombinationen - om du blandar ihop två ämnen, så får du ett tredje ämne som resultat. Och det kan man också reagera mot. Eller så skulle en annan metod kunna göra att man får ett annat produkt. I teorin. Om nu läkare eller apoteket skulle gå ut med nån studie som visar att det inte är ett problem med just dessa ämnen, DÅ skulle man kunna utesluta andra orsaker än hjälpämnena. Det måste man då antagligen göra för varje medicin. Därför kan man i nuläget inte utesluta det.

    Som sagt, det finns ingen kunskap man kan sakna här. Inte med den officiella versionen i alla fall.
Svar på tråden Medicin