• Anonym (Haon)

    Spruta på barnen, socanmäld, skäl till oro?

    Såg en som sprutade på barnen vid matbordet om de betedde sig dåligt, de har alltså en sprejflaska som de kallar mr Manners och istället för att det blir gap runt bordet så sprejar de på den som bråkar. Det är inget straff, utan det är ett roligt avbrott istället för att gapa. Alla skrattar.

    Vi provade så och barnen berättade det för en som socanmälde det, är det nåt att vara orolig över? Ingen blev ledsen över sprutet.

  • Svar på tråden Spruta på barnen, socanmäld, skäl till oro?
  • Pope Joan II
    Ascendere skrev 2018-12-11 09:46:08 följande:
    Vad menar du?
    Det är självklart föräldrarna som sätter normerna och reglerna, inte barnen.

    Om föräldrarna gör fel så är det upp till föräldrarna själva att inse det och korrigera sitt beteende, inte barnen.
    Herregud. 
    Vad menar du själv? Ts hävdar att det är en skojig sak när det i själva verket handlar om att korrigera felaktiga beteenden. Används vattnet som en lek så kan alla spruta på alla, används det som en bestraffning så är det inte en lek. 
  • Anonym (anonym)

    Sprut vatten är något man gör på katten när den försöker klättra i julgranen eller klösa på finsoffan eller på hunden när den röjer i kattlådan inte på barn som tjafsar eller stökar vid matbordet.

  • Anonym (Haon)
    Pope Joan II skrev 2018-12-11 09:59:43 följande:

    Vad menar du själv? Ts hävdar att det är en skojig sak när det i själva verket handlar om att korrigera felaktiga beteenden. Används vattnet som en lek så kan alla spruta på alla, används det som en bestraffning så är det inte en lek. 


    Det är ett lekfullt sätt att avbryta ett dåligt beteende, men det gör det inte till en lek.
  • Lånehajen
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-11 08:29:39 följande:

    Vi anmälde våra grannar för ett liknande kränkande beteende. Deras barn fick böta 1 kr varje gång de använde ett svärord. 


    Mycket effektivt sätt att dra ner på svärandet, själv fick man betala 5 kr när det begav sig och tog inte många gånger innan jag slutade.
  • Anonym (heh)

    Så länge "reglerna" kring vattensprutan är klart etablerade och barnen faktiskt tycker det är en rolig grej (kan ju vara roligare än en tillrättavisning) så ser jag ingen större fara i det.
    Vi syskon brukade sitta på golvet framför TVn när vi var små (på den tiden när det bara fanns en TV per svensson-hushåll, och bara två kanaler att välja på), och busade vi för mycket och inte lugnade ner oss vid tillsägelse så slängde mamma en kudde på oss. Jag upplevde inte detta som kränkande.

  • Anonym (j)

    Och vad tycker du att dina barn lär sig av detta?
    Om de pratar för mycket i klassrummet, tycker du då att läraren ska spreja vatten på dina barn?
    Lär dina barn att använda ord istället, prata med dem, diskutera och argumentera. Förklara för dem hur man beter sig och varför.
    Läs på om lågaffektivt bemötande.
    När vattensprutan inte ger effekt längre, ska du börja med eltrådar då ? Bara en liten lätt elstöt, som en markering, inte farlig alls.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (j) skrev 2018-12-11 13:32:58 följande:

    Och vad tycker du att dina barn lär sig av detta?
    Om de pratar för mycket i klassrummet, tycker du då att läraren ska spreja vatten på dina barn?
    Lär dina barn att använda ord istället, prata med dem, diskutera och argumentera. Förklara för dem hur man beter sig och varför.
    Läs på om lågaffektivt bemötande.
    När vattensprutan inte ger effekt längre, ska du börja med eltrådar då ? Bara en liten lätt elstöt, som en markering, inte farlig alls.


    Min mamma höjde  beloppet när den kränkande behandlingen slutade fungera. Det blev 2 kr per svärord, vi blev anmälda och placerade på fosterhem - skadligt........
  • Anonym (Hm)
    Anonym (nej) skrev 2018-12-11 09:48:13 följande:

    Det låter som en lite väl hård uppfostringsmetod, men att anmäla till soc enbart på grund av det tycker jag är att gå för långt.


    Det tycker jag med
  • Anonym (anonymm)

    Att folk inte ens kan vara seriös i en sådan här tråd är ju skrämmande.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (anonymm) skrev 2018-12-11 14:07:09 följande:

    Att folk inte ens kan vara seriös i en sådan här tråd är ju skrämmande.


    TS börjar ju med titeln att händelsen är anmäld till soc för att de har vattenkrig vid matbordet. Tycker man kan få vara löite oseriös när ett troll börjar med en sån här tråd.
Svar på tråden Spruta på barnen, socanmäld, skäl till oro?