• Butterfly83

    Vågar inte berätta att min man vägra ha sex med mig

    Jag levde en längre tid i ett äktenskap där jag som kvinna var den som alltid blev avvisad. Ursäkterna var att han inte hade lust, jag gjorde det på fel sätt, han var för trött eller det fanns inte tid. De gångerna som vi hade sex gick det snabbt och kändes som en handling som han gjorde mest bara för att få en orgasm. Ibland hände det att han avbröt mitt i allt för att han verka finna situationen motbjudande. Jag försökte göra vad han gilla och som han sa att var ?rätt? sätt men alltid sluta det ändå med att det var fel.


    Jag berätta aldrig för någon av mina vänner om detta. De flesta här beskriver det som att bli tvingad att leva i ett sexlöst förhållande. Jag såg inte det på det viset. Istället skämdes jag över situationen och att jag misslyckades hela tiden. Det var inte bara skammen som fick mig att vara tyst utan även respekt mot min man. Jag tyckte inte att jag hade rätten att prata om hans privata saker med andra människor.


    Finns det andra kvinnor som upplevt samma? Är det ovanligt att det är kvinnan som blir utan eller vågar inte de som blir utsatt för det prata om situationen?  

  • Svar på tråden Vågar inte berätta att min man vägra ha sex med mig
  • Anonym (Exakt)
    Anonym (Elinella) skrev 2018-12-12 17:21:08 följande:

    Ni undrar aldrig om det finns en bakomliggande orsak till bristen på sexlust? Jag menar istället för att skylla på er själva..försök finna orsaken hos honom.

    Kan han vara:

    1) Otrogen

    2) Deprimerad

    3) Ha brist på testosteron

    4) för mycket arbete (utmattad)

    5) ekonomiska problem 

    6) Sjukdom

    Det finns möjligheter att ordna till sådana problem om man vill. Otrohet kanske inte ingår då, men kan vara bra att utesluta.

    Om mannen har tappat attraktionen kanske man ska tänka efter om man vill jobba på att stanna i ett sådant förhållande. Visst kan parterapi möjligen fungera, men det allra viktigaste är att man får behålla sin självkänsla och sitt självförtroende.


    För min del är det svårt då vår dotter skulle knäckas.

    Dessutom tar hon mkt plats som ensambarn och ger inget utrymme för mig och min man att umgås bara vi samtidigt som jag träffade min man i en period då jag var vilsen i livet och inte mådde helt bra så han blev emotionellt stöd till mig.

    Det har jag förstått i efterhand att han egentligen inte är den rätte.

    Men vi har världens mest fina, lätta, intelligenta och underbara dotter.
  • Butterfly83
    Anonym (Elinella) skrev 2018-12-12 17:21:08 följande:

    Ni undrar aldrig om det finns en bakomliggande orsak till bristen på sexlust? Jag menar istället för att skylla på er själva..försök finna orsaken hos honom.

    Kan han vara:
    1) Otrogen
    2) Deprimerad
    3) Ha brist på testosteron
    4) för mycket arbete (utmattad)
    5) ekonomiska problem 
    6) Sjukdom

    Det finns möjligheter att ordna till sådana problem om man vill. Otrohet kanske inte ingår då, men kan vara bra att utesluta.

    Om mannen har tappat attraktionen kanske man ska tänka efter om man vill jobba på att stanna i ett sådant förhållande. Visst kan parterapi möjligen fungera, men det allra viktigaste är att man får behålla sin självkänsla och sitt självförtroende.


    I mitt fall var det inte sexet som var det riktiga problemet. Det var bara en följd av ett mycket större problem. Jag kunde bara inte se det när jag mådde dåligt. Istället för att använda min energi på att fixa det som höll på att förstöra mitt förhållande lade jag min tid på att hacka på mig själv. 

    Nu i efterhand har jag funderat på vad som på riktigt gick fel en hel del. Jag hoppas jag nästa gång kan göra det bättre och att jag blir av med den skräck som jag skapat åt mig själv med att fokusera på fel saker.
  • Anonym (Elinella)
    Anonym (gay) skrev 2018-12-12 17:27:29 följande:
    7) Gay.

    Det finns ett ganska stort mörkertal med män som vägrar accepterar sin sexuella läggning. Sociala trycket är stort och man kämpar för att passa in i rollen som heterosexuell.. Tiden kommer ikapp en och det är svårt att låta sig attraheras..

    Det har du alldeles rätt i. En anledning jag inte ens tänkte på. 
    I vilket fall som helst så kan det finnas många bakomliggande orsaker som inte har något med kvinnan att göra. Det typiska är att man skyller på sig själv, att det är något fel på en. 


    Jag hade en vän vars man var otrogen, och hon förstod (trodde) det inte trots att omgivningen misstänkte det länge. Han angav sig som singel som sökte förhållande på diverse sociala medier och dejtingsidor. Han tog till och med sig deras barn på en dejt med en annan kvinna när hon låg på sjukhus. Ändå trodde hon att han inte ville ha sex för att han var för trött eller för att hon fått lite bristningar. Allting kom fram i ljuset en dag när en annan kvinna hörde av sig till min vän. Hon förlät och han upprepade samma "misstag" flera gånger.


     

  • Anonym (Elinella)
    Anonym (Exakt) skrev 2018-12-12 17:35:52 följande:
    För min del är det svårt då vår dotter skulle knäckas.

    Dessutom tar hon mkt plats som ensambarn och ger inget utrymme för mig och min man att umgås bara vi samtidigt som jag träffade min man i en period då jag var vilsen i livet och inte mådde helt bra så han blev emotionellt stöd till mig.

    Det har jag förstått i efterhand att han egentligen inte är den rätte.

    Men vi har världens mest fina, lätta, intelligenta och underbara dotter.

    Om det inte finns ett bakomliggande problem hos honom som går att fixa, så kanske du borde ställa ultimatum för att kunna fortsätta tillsammans. Tala om för honom hur viktigt det är att få känna sig älskad i ett förhållande. Själva sexet är inte det enda viktiga utan intimiteten, och den försvinner alltsomoftast med bristen på sex. Om ni är nära varandra, kramas, myser, pussas, kysser varandra, håller om varandra osv så känns kanske inte bristen på sex lika påtaglig, men den ena partnern brukar tyvärr sluta med det i rädslan för att det ska leda till sex. 


    Brist på intimitet gör i sin tur att den andre inte känner sig älskad. Gör att den känner sig oattraktiv och riskerar få dåligt självförtroende. 

    Har du funderat på att tala med din man att du behöver sex och närhet?  Om han inte kan ge dig det, be om att få ha ett öppet förhållande om han vill fortsätta sitt liv med dig? 

  • Anonym (Elinella)
    Anonym (Elinella) skrev 2018-12-12 18:02:24 följande:

    Om det inte finns ett bakomliggande problem hos honom som går att fixa, så kanske du borde ställa ultimatum för att kunna fortsätta tillsammans. Tala om för honom hur viktigt det är att få känna sig älskad i ett förhållande. Själva sexet är inte det enda viktiga utan intimiteten, och den försvinner alltsomoftast med bristen på sex. Om ni är nära varandra, kramas, myser, pussas, kysser varandra, håller om varandra osv så känns kanske inte bristen på sex lika påtaglig, men den ena partnern brukar tyvärr sluta med det i rädslan för att det ska leda till sex. 


    Brist på intimitet gör i sin tur att den andre inte känner sig älskad. Gör att den känner sig oattraktiv och riskerar få dåligt självförtroende. 

    Har du funderat på att tala med din man att du behöver sex och närhet?  Om han inte kan ge dig det, be om att få ha ett öppet förhållande om han vill fortsätta sitt liv med dig? 


    Skickade lite för fort. 
    Jag menade inte ett öppet förhållande som främsta alternativ, utan i första hand en älskare om du sköter det diskret.
  • Anonym (Exakt)
    Anonym (Elinella) skrev 2018-12-12 18:04:45 följande:

    Skickade lite för fort. 

    Jag menade inte ett öppet förhållande som främsta alternativ, utan i första hand en älskare om du sköter det diskret.


    Känner själv för en älskare som sagt då jag är i liknande sits men vet att min bästa vännina skulle få spader om hon fick veta om eventuell otrohet då det är det värsta hon vet i sina förhållanden.

    Tror hon skulle avsäga sig att vara min kompis om jag skaffade en älskare diskret om ifall jag berättade för henne.
  • Anonym (Elinella)
    Butterfly83 skrev 2018-12-12 17:40:34 följande:
    I mitt fall var det inte sexet som var det riktiga problemet. Det var bara en följd av ett mycket större problem. Jag kunde bara inte se det när jag mådde dåligt. Istället för att använda min energi på att fixa det som höll på att förstöra mitt förhållande lade jag min tid på att hacka på mig själv. 

    Nu i efterhand har jag funderat på vad som på riktigt gick fel en hel del. Jag hoppas jag nästa gång kan göra det bättre och att jag blir av med den skräck som jag skapat åt mig själv med att fokusera på fel saker.
    Brist på intimitet leder oftast till bråk om annat. Det är dock inte alltid bristen på sex som utgöt det största problemet utan närheten som försvinner med detsamma. Det är svårt att känna sig som ett par eller känna sig älskad om man lever "i bästa fall" som vänner.

    Problemet är att du tog på dig skulden för hans brister, vilket är det typiska och vanliga folk gör. Ju längre tid det får fortgå, desto sämre självförtroende får man. Att han dessutom lade skulden på dig att du gjorde fel var riktigt illa gjort av honom. Men jag gissar att det är enklare att skyffla över sina fel på den andre partnern istället för att tala ut om den riktiga orsaken bakom hans beteende.
  • Anonym (Elinella)
    Anonym (Exakt) skrev 2018-12-12 18:15:50 följande:
    Känner själv för en älskare som sagt då jag är i liknande sits men vet att min bästa vännina skulle få spader om hon fick veta om eventuell otrohet då det är det värsta hon vet i sina förhållanden.

    Tror hon skulle avsäga sig att vara min kompis om jag skaffade en älskare diskret om ifall jag berättade för henne.
    Det bästa vore om du kunde få din mans tillstånd. Då blir det ju inte en otrohet, utan en överenskommelse. Men om du tror att det är helt uteslutet, så kanske det inte är bra att ta upp det med din vän. 

    Tror du att din man hellre vill ha en separation, än att låta dig få ditt behov tillfredsställt av någon annan? 
  • Anonym (Exakt)

    [quote=79282954][quote-nick]Anonym (Elinella) skrev 2018-12-12 18:25:22 följande:[/quote-nick]Det bästa vore om du kunde få din mans tillstånd. Då blir det ju inte en otrohet, utan en överenskommelse. Men om du tror att det är helt uteslutet, så kanske det inte är bra att ta upp det med din vän. 

    Tror du att din man hellre vill ha en separation, än att låta dig få ditt behov tillfredsställt av någon annan? [/

    Jag har någon gång hintat om att andra män visar. intresse och bett om mitt telefonnummer osv och undrar när jag ska bli singel..

    Han rycker på axlarna och verkar inte bry sig...r

  • Anonym (tt)

    Min flickvän var likadan. Hennes självkänsla var alltid nere. Sex var det sista på kartan. Det kunde avbrytas mitt i. Levde så här länge, var helt förstörd vid uppbrottet men inser idag att det är det bästa som hänt mig, ens självkänsla finns inte kvar när man är med en partner där man blir avvisad

Svar på tråden Vågar inte berätta att min man vägra ha sex med mig