Inlägg från: Anonym (jeans eller vitklädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jeans eller vitklädd)

    Tekniker utan sjukhuskläder på patientrum

    Låt oss ponera att du ligger på sjukhus. En person klädd i vanliga kläder (dock med namnskylt och passerkort) kommer in i ditt rum, ursäktar sig för att hen stör och börjar sen greja med nån grej uppe i taket. Är du ok med detta? Om nej, skulle du vara mer ok med en person klädd i sjukhuskläder?

    Jag är personen som kommer komma in och en diskussion pågår just nu om huruvida jag ska ha vanliga kläder eller om jag ska låna sjukhuskläder över dagen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-12 22:50
    Jag har ingen typ av arbetskläder. Inte blåställ, inte en tröja där det står varifrån jag kommer, inte arbetsbyxor. Inget. Min arbetsplats står inte för något sånt och oftast behöver jag det inte heller. Jag har en liten namnskylt och ett passerkort men inget mer.

  • Svar på tråden Tekniker utan sjukhuskläder på patientrum
  • Anonym (jeans eller vitklädd)
    modsey skrev 2018-12-12 22:13:50 följande:

    Antar att du har någon slags byggjobbskläder? I så fall tycker jag det är helt ok !


    Jag har jeans och t-shirt/hoodie, dvs vanliga kläder. Det enda som skiljer mig utseendemässigt från valfri anhörig är namnskylt och passerkort.

    Vi kommer vara 4-5 personer som gör samma jobb, 2 har sjukhuskläder medan vi övriga 2-3 inte har det i normalfallet även om det finns möjlighet att låna över dagen. Jobbet rör service på medicinsk utrustning som är utplacerad i patientrummen. Frågan gäller alltså vad du som patient skulle vara mest bekväm med.
  • Anonym (jeans eller vitklädd)
    FtS70 skrev 2018-12-12 22:21:15 följande:

    Eh, tror du att våra datakillar, vaktmästare och liknande har läkarrockar? Du har ju ingen patientkontakt!?


    Datakillarna är i normalfallet inte inne i patientrum (och de hos oss som rör sig mest ute på avdelningar har dessutom tröjor som talar om var de kommer ifrån), åtminstone våra vaktmästare har tydliga arbetskläder, samma med folk som hanterar transporter mm.

    Så länge jag bara rör mig i korridorerna ska jag självklart inte ha sjukhuskläder men nu handlar det om att tillbringa större delen av en dag inne på patientrum.
  • Anonym (jeans eller vitklädd)
    Anonym (Praktisk) skrev 2018-12-12 22:26:29 följande:

    Jag jobbar på ett sjukhus I blåkläder.

    Då fattar folk att jag inte vet något om sjukvård.


    Vi har bett om arbetskläder i form av en tröja eller liknande som identifierar oss som personal men inte som sjukvårdspersonal. Det blev en mikroskopisk namnbricka som är jättebra när man sitter på möten men lite väl liten när man faktiskt måste ut och röra sig i vården.
  • Anonym (jeans eller vitklädd)
    Aniiee skrev 2018-12-12 22:33:32 följande:

    Jag förväntar mig att du har blåställ om du är vaktmästare. Är du uppe i taket är du mot all förmodan just vaktmästare (eller vad just du kallas....)


    Jag jobbar med IT och jobbar vid detta tillfälle ihop med medicinskteknisk personal (som har sjukhuskläder). Vi kommer ändra inställningar på medicinskteknisk utrustning.
  • Anonym (jeans eller vitklädd)
    FtS70 skrev 2018-12-12 22:42:25 följande:

    Fråga chefsläkaren om det i hens tycke spelar någon roll! Du vill inte få sura blickar av någon viktigpetter! ????

    Men, som sagt, sjukvårdskläder innebär att folk kan rycka i dig om pat svimmar eller kräks...


    Vi pratar inte läkarrock här utan samma typ av sjukvårdskläder som varenda undersköterska har...

    Biten med att folk riskerar att börja rycka i mig om nån svimmar eller kräks är däremot något att ta med i beräkningen om det skulle bli så att vi lånar kläder.

    Av de två som är ansvariga för utrustningen vi ska hjälpa till med anser den ena att vi ska låna kläder (mycket av hygienskäl) medan den andra anser att vi inte ska göra det. Just hygienskäl gör att vi lånar kläder när vi rör oss i vissa områden, t ex operation, men detta är inte ett område där det är krav utan några hyfsat vanliga vårdavdelningar.
  • Anonym (jeans eller vitklädd)

    Är det lika missvisande när folk som jobbar med denna utrustning dagligen kommer i vårdkläder? För det gör de, de har arbetskläder trots att de inte har någon vårdande roll (förutom vårdande av utrustningen då).

    Bara en nyfiken fråga...

  • Anonym (jeans eller vitklädd)
    Bibbidi skrev 2018-12-14 11:22:42 följande:

    Hade föredragit dina vanliga kläder. Vårdkläder hade nog fått mig att tro att du var sjuksköterska eller liknande.

    Hade inte brytt mig ifall du kom in på rummet, finns det verkligen folk som gör det när du går in på ett rum för att fixa med taket?


    Jag har varit inblandad i ett liknande jobb för ca 1,5 år sen och utöver att min förklaring av vem jag var tog en evinnerlig tid (mina sjukhusklädda kollegor från medicinsk teknik hejade bara lite snabbt och meddelade att de skulle ändra en inställning, gjorde det och gick ut igen medan jag var tvungen att förklara vem jag var och varför jag var där, men det är något som är hanterbart) så var det någon patient som nekade mig att komma in på rummet. Då var vi 4 personer på en ganska begränsad yta så det var inga problem att någon av de två som var sjukhusklädda gick in istället men den här gången kommer vi vara utspridda på 2-4 avdelningar samtidigt som det är ganska tidskritiskt att det blir gjort fort.
  • Anonym (jeans eller vitklädd)

    En av de ansvariga anser att vi ska ha sjukhuskläder av hygienskäl.

    En av de ansvariga anser att vi ska ha vanliga kläder, ev med en engångsrock över. Efter att ha jobbat i såna rockar när jag varit inne på de yttre delarna operation (inte operationssalar, de kräver fullt ombyte) vägrar jag jobba så en hel dag. De är fruktansvärt varma och jag brukar vara genomsvettig efter 30-60 min, 8h av det samtidigt som jag håller på och klättrar känns inte som en fungerande lösning.

    Personligen skulle jag föredragit arbetskläder där det står var jag kommer ifrån men det alternativet finns inte. Vad jag har att välja på är alltså mina egna, privata kläder som jag använder varje dag ELLER att låna kläder från Medicinsk Teknik.

  • Anonym (jeans eller vitklädd)
    Anonym (S) skrev 2018-12-15 01:20:34 följande:
    Det är inget alternativ med det jag föreslog då? Alltså egna byxor och sjukhuströja.
    Kan ta upp det som förslag till de ansvariga. Det är de som får bestämma i slutändan hur jag och kollegan klär oss medan vi hjälper dem, ITs del i det hela kan egentligen lika gärna göras från korridoren men utan oss då är de bara två som ska ändra inställningar på ca 200 apparater.
  • Anonym (jeans eller vitklädd)

    Personligen känner jag väl att om jag ska utföra samma uppgifter som en medicinsktekniker så ska jag vara klädd som de är. Vissa där har en vårdutbildning i grund medan andra bara är ruskigt duktiga på att skruva på apparaterna.

    Jag presenterar mig ju som "Hej, jag heter NN och kommer från IT. Jag ska bara ändra en en ställning på X" så sannolikheten för att någon börjar prata vårdrelaterade saker med mig känns rätt minimal (och i så fall är det ju bara att säga ifrån) men kläderna visar att jag har rätt att gå in i rummet. Vid ett tidigare tillfälle har en patient vägrat låta mig komma in i rummet och krävde att någon "sjukhusklädd" kom istället. Skulle helst slippa ta tid för sådant strul i samband med ett tidskritiskt moment.

    Dock är det inte jag som bestämmer i slutändan utan det är de bägge ansvariga som får ta beslutet även om det är bra att ha hört åsikter från patienters synvinkel.

    (Ja, jag skulle ha mer förtroende för en person i sjukhuskläder som skruvade än för någon i vanliga kläder men det kan ha att göra med att jag vet vilka yrkesgrupper som klär sig hur. Nej, jag skulle inte automatiskt börja prata om min sjukdomshistoria bara för att någon vitklädd person kom in på mitt rum, det kan ju liksom lika gärna vara en lokalvårdare...)

  • Anonym (jeans eller vitklädd)
    Tveksamt skrev 2018-12-17 13:23:08 följande:
    Om det är som här så är det inte tillåtet enligt hygienreglerna. På mitt sjukhus är det antingen vitklädd eller privatklädd som gäller, man får inte blanda.
    Ren gissning är att det finns liknande regler på andra sjukhus.
    Har aldrig sett nån som blandat så det är mycket möjligt att det är samma hos oss.
  • Anonym (jeans eller vitklädd)

    Efter möte idag verkar det som att jag och kollegan från IT inte kommer gå in i patientrummen. Ev gör man allt fjärr och om det inte går så ska ansvariga från MT ta hand om allt klättrande i taket.

Svar på tråden Tekniker utan sjukhuskläder på patientrum