Inlägg från: nathanochnemi |Visa alla inlägg
  • nathanochnemi

    Fuck BVC...

    Hej, jag och min man fick vår underbara son för snart 11 månader sedan. Och har bytt BVC från Brösarp till Degeberga då det är lättare för oss att ta oss dit och det var hemskt redan där.

    MEN det är nog det värsta vi gjort, otrevlig personal och så helvetes dömande. Vi gick en handfull gånger i Brösarp men efter att aldrig få våra frågor besvarade eller att dom säger att vi inte kan ge vår son febernedsettande om han har 38 graders feber så tröttna vi och bytte till Degeberga i hopp om något bättre.

    Men redan första mötet där klappade oss mothårs, när sköterskan tittar med en avsky i blicken på oss (då vi sticker ut från hur man "ska klä sig" i dagens läge). Hon pratar kort till oss och skjuter ner alla våra frågor. Vi väljer då att inte göra en stor grej av det och gör vad vi kom dit för, tills vår son får syn på sin napp och tar den. Då drar hon ut den och säger "Nej, usch du ska inte använda den skabbiga nappen" (då understryker jag att vi köper nya nappar regelbundet, dels för han har tänder och dom går sönder). Jag reagerar på att hon använder ordet "skabbig" men som sagt så gör jag ingen stor grej av det. Vi tackar för oss och går därifrån.

    Nästa besök som var för bara någon vecka sedan, så är hon lika kort och har samma blick som första gången, sitter tyst i sin stol och verkligen synar oss. Under vägningen och mätningen så kommer vi in på att vår son har fått smak för detta med barnprogram och speciellt Babblarna, hon säger då att han inte bör få kolla på barnprogram utan då är det bättre att han biter i min telefon, för hon har inte låtit sina barn få se på barnprogram när dom var små. Och sen händer detta med nappen igen (denna gången en helt ny napp, köpt för inte alls längesen) då hon IGEN använder ordet skabbig. Då stannar jag upp och tittar på henne, då hon undviker ögonkontakt med mig. Hon säger även från ingenstans att vår son ska INTE sova hos oss i vår säng (varken jag eller min man har tagit upp något om någon sömn alls) jag tacklar då detta med att han sover inte alltid mellan oss men att han varit orolig och förkyld och fått sova mellan oss under den veckan där och att det inte stör varken mig eller min man alls)

    Men nu när jag fått distans från det och tänkt igenom detta så stör detta mig mer än något annat. Ångrar att jag inte bara skällde ut henne när jag hade chansen. Hur fan kan man hålla på såhär? Och dels använda ett ord som "skabbig"? What? Om man jobbar med detta yrke ska man inte kunna behandla alla lika och välja sitt ordförråd? Nej usch. Och nu vill jag bara hoppa av BVC då vi kan se själva om vår son har ett avvikande humör eller beteende. Sen att min man jobbat på barnsjukhus i några år själv och har en son sen tidigare.

    Kan man hoppa av BVC, hur gjorde ni? Eller är det någon som har erfarenhet av BVC i Degeberga?

    Mvh E&M

  • Svar på tråden Fuck BVC...
  • nathanochnemi
    JodiBabe skrev 2018-12-14 15:32:15 följande:

    Men gud vilken vidrig, dömande tant!

    Det borde väl gå att byta BVC? Eller byta tant iaf? Tycker ni ska säga till henne. "Tycker det känns som du dömer oss på nåt sätt".

    Är ni hårdrockare? ????????


    Ja, har kollat efter en BVC i Kristianstad istället och har pratat med mannen om att vi ska se för där är en annan som jobbar på samma avdelning, om hon kan ta oss istället.

    Min man är så 100% hårdrockare det går att bli och jag är väl mer hippie av mig, men rättfärdigar inget. Vi bör hur vi än ser ut eller klär oss bli behandlade som en vanlig typisk Svensson familj och som de föräldrar vi är. Hade räckt att bara slå en titt över vår Instagram för att se att vi lever inte direkt något inaktivt liv, vi bor på går, har får och odlar det mesta själva osv och barnen leker här. (detta är väl rätt så ointressant i frågan, men en bra sak iallafall)
  • nathanochnemi
    Anonym (A) skrev 2018-12-14 15:38:28 följande:

    Ja jag hade absolut slutat gå dit och dessutom kontaktat den ansvariga chefen för stället om detta. Har ni tur är han/hon vettig. Min bror blev otrevligt och nonchalant bemött av en läkare på vårdcentralen så han ringde högsta chefen och klagade och ifrågasatte hur de kan ha sådan vårdpersonal. Chefen var väldigt bra och beklaga verkligen och lovade att vidta åtgärder. Läkaren jobbade strax därefter inte kvar där längre... 


    Usch, har också stött på en del otrevlig personal i vården, hoppas dock att din bror blev bättre och fick hjälpen han förtjänar. Men ja det är nog det vi också får göra, eller mest logiska att göra. Vore tråkigt om fler gick på samma nit som oss och slutade lika frustrerade som oss.
  • nathanochnemi
    Anonym (A) skrev 2018-12-14 15:38:28 följande:

    Ja jag hade absolut slutat gå dit och dessutom kontaktat den ansvariga chefen för stället om detta. Har ni tur är han/hon vettig. Min bror blev otrevligt och nonchalant bemött av en läkare på vårdcentralen så han ringde högsta chefen och klagade och ifrågasatte hur de kan ha sådan vårdpersonal. Chefen var väldigt bra och beklaga verkligen och lovade att vidta åtgärder. Läkaren jobbade strax därefter inte kvar där längre... 


    Usch, har också stött på en del otrevlig personal i vården, hoppas dock att din bror blev bättre och fick hjälpen han förtjänar. Men ja det är nog det vi också får göra, eller mest logiska att göra. Vore tråkigt om fler gick på samma nit som oss och slutade lika frustrerade som oss.
    Anonym (Ellie) skrev 2018-12-14 15:42:41 följande:

    Om ni inte vill byta bvc så byt bvc sköterska. Jag gick inte alls ihop med min sons första bvc sköterska heller. Hon var också väldigt nedlåtande i sin attityd och svarade aldrig på frågor. Jag tyckte också hon var kall och hårdhänt med barnet. Det var väldigt obehaglig upplevelse. Så jag förstår er känsla.


    Anonym (Ellie) skrev 2018-12-14 15:42:41 följande:

    Om ni inte vill byta bvc så byt bvc sköterska. Jag gick inte alls ihop med min sons första bvc sköterska heller. Hon var också väldigt nedlåtande i sin attityd och svarade aldrig på frågor. Jag tyckte också hon var kall och hårdhänt med barnet. Det var väldigt obehaglig upplevelse. Så jag förstår er känsla.


    Vissa bör inte få ha vissa jobb. Hoppas det blivit bättre för dig/er.
  • nathanochnemi
    Anonym (Hur) skrev 2018-12-14 16:12:45 följande:

    Hur tänker ni då kring alla vaccinationer?

    Kan ni inte anmäla bemötandet?


    Går ju att boka in sånt på vårdcentralen som tur är.

    Klart vi kan och kommer mest troligt göra men kanske också bra om vi själva kan ta med henne vad vi faktiskt tycker och vad som är felet. Och anmäla efter det
  • nathanochnemi
    JodiBabe skrev 2018-12-14 17:16:05 följande:

    Jag är själv hårdrockare, så du behöver inte känna att du behöver förklara dig för mig.  

    Alla frågetecken var dessutom hårdrockstecken. 

    Stor kram till dig, byt till Kristianstad! 


    Ahaaa, vad roligt att vi inte är dom enda. Och att du vet vad jag menar, hehe (: Vad lyssnar du på? Mannen min är ju death metal till brutala grader. Jag själv är mer 60- 80's :)

    Ja, är ju oftast oss folk rynkar näsan till.

    Kram, ja. Får ta och göra det (:
  • nathanochnemi
    JodiBabe skrev 2018-12-15 11:00:19 följande:

    Jag älskar 60-tal, men annars är jag lite mer som din man  gillar nästan alla former av metal, dock inte alltför melodisk death metal. den tycker jag är smörig,  

    folk måste skaffa sig ett liv. jag tycker det är coolt med föräldrar som vågar gå en egen väg. tyvärr måste jag se proper ut på jobbet, men då blir det viktigare att uttrycka sig privat.


    Fan Vad fett, mannen tycker också sånt är smörigt, haha. Så han hade förstått exakt vad du menar med det :D

    Jag håller med dig! Ja, vissa jobb kräver ju vissa kläder men tror du ser cool ut i dom ändå. Jobbade inom industri ett tag och där kände man ju sig måttligt sexig i stövlar och pösiga arbetskläder, haha.
  • nathanochnemi
    Anonym (mor) skrev 2018-12-15 11:30:39 följande:

    På min tid gick man till BVC med sin bebis för att den skulle vägas, mätas och få sina vaccinationer enligt programmet. Minns inga pekpinnar eller några anmärkningar. T EX så ammade jag inget av mina barn för det funka bara inte så de fick flaska nästan från dag ett. ALDRIG hörde jag ett enda knyst från ngn på BVC kring det. Inga lektioner om näringen i modersmjölken och fördelen med amning etc etc etc. Jag skulle inte tyckt illa vara utan förstått deras ståndpunkt......men aldrig ett pip. Inget gnäll på ngt annat heller. SKULLE ngn klagat på ngt hos mig så hade jag för mitt barns skulle uppträtt civiliserat och så belevat som möjligt och försökt få en annan sköterska nästa gång. Jag skulle inte heller spökat ut mig för att visa min särart och mitt "mod att sticka ut" utan det skulle jag i så fall valt att excellera med i andra sammanhang.


    Spökat ut? Ursäkta? Man ska väl kunna klä sig som man vill och ändå bli behandlad med respekt. Där är hemskt mycket vi inte gillar hos andra men inte fan glor vi snett på dom, vet du varför? För vi har respekt och hyfs i kroppen. Men det är super bra att ingen sagt något till dig, hur hade du reagerat om någon valde ett oprofessionellt ordförråd angående ditt barn? Du hade bara låtit det vara? Eller om ditt barn blev mobbat? Du hade bara kollat på? Då bör du nog inte vara "mor". Open your damn eyes...
  • nathanochnemi
    JodiBabe skrev 2018-12-15 12:06:02 följande:

    coolt!! 

    tack, haha! hoppas jag har lite attityd i de propra kläderna. Tror du såg cool ut i dina stövlar och pösiga arbetskläder med. 

    kör ert race! 


    Har du säkert annars måste andra vara blinda. Haha, hoppas iallafall, lyckades ju lite då och då smuggla in mina bandtröjor under min fula skjorta, haha.

    Det ska vi och detsamma till dig och rock on. Släpp aldrig stilen eller attityden, folk som oss är grymma! \m/
  • nathanochnemi
    Anonym (Mamma till två) skrev 2018-12-15 12:20:46 följande:

    Ursäkta, ni har provat två BVC och båda var hemska?

    Bvc är till för barnen och de har viktig information till föräldrar. Att inte ge Alvedon till ett barn med 38 graders feber är ju ett vettigt råd, feber har man inte förrän tempen är över 38,5 och Alvedon är inte bra att använda i onödan.

    Jag undrar också , om ni klär er så att folk reagerar så starkt, hur blir det då för barnet? Vad kommer barnets lärare tänka om er? Vad tänker andra föräldrar? Och hur kommer det att påverka ert barn? Barn är inte alltid snälla och inkluderande och det är lätt att hamna utanför.


    I onödan? Vi ger inte läkemedel i första hand kan jag bara upplysa. Och konstigt då att BVC och sjukhuset säger olika saker? Hmm...

    Vi klär oss som vi vill, får vi reagera på din klädsel för den är nog bra tråkig. Vad ska folk tro om dig? Vi själva skiter i vad folk tror om oss, vi är suveräna på alla tänkbara sätt och det är bara att slå upp Instagram eller göra ett hembesök för att se att våra barn lider inte brist i något för att vi klär oss på ett visst sätt. Påverka vårt barn? Vårt barn blir en egen människa med tiden om han vill ha en röd tröja idag och en tröja med immortal imorgon så har han väl det? Och vill han bli på ett visst vis, så tro mina ord! Så kommer jag att stötta honom i det. Ska du klä dina barn i resten av livet och berätta för dom vad folk kommer tro om dom? Hoppas verkligen inte det.

    Har gått i skolan själv och är väl medveten om detta men då är det ju deras uppfostran och föräldrar det är fel på, inte mitt barn.
  • nathanochnemi
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-15 17:48:44 följande:

    Mina barn väljer själva sina kläder och är väldigt noga med det. Det är oerhört viktigt för de flesta barn att smälta in i gruppen i tonåren och så även för mina barn. Men självklart har ni rätt att klä er som ni vill. Jag har ju dessutom ingen aning om hur ni klär er, det var ni som kände er dåligt bemötta pga er klädstil, om det är så kan det ju vara skäl att reflektera över vilka signaler ni sänder ut. Så tänkte jag. Men ni väljer förstås helt själva.


    Var inte pga av vår klädstil, bara påpeka att vi inte ser ut som du. Var mer beteendet i sig jag berättade om, kanske inte läsa så fort?

    När vår son är tonåring får han klä sig precis hur han vill men nu är han 11 månader och klär dig väl inte mer annorlunda än andra barn, och vad vi har på oss avgör inte vad han har på sig.
  • nathanochnemi
    Anonym (Precis) skrev 2018-12-15 17:54:10 följande:

    Man kan tycka att alla som arbetar i vården bör kunna se bortom ert yttre skal med kläder och tatueringar men så är icke fallet. Jag jobbar själv i vården sedan snart 25 år tillbaka och har mer än 5 års högskolestudier inom ämnet. Har arbetat på BVC antal år men inte just nu, och träffat många barn och föräldrar i olika samhällsklasser.

    Och tyvärr TS och TS sambo, folk som har säregen stil, tatueringar på händer och hals osv sänder vissa signaler som vanligt folk reagerar på. Folk som jag. Skulle nog dock kunna hålla minen bättre än vad er Bvc sköterska gjorde.

    Av egen erfarenhet som förälder så hade ett av mina barn en i klassen vars pappa såg ut som en kriminell missbrukare, tatuering som slingrade sig upp på halsen, över armar och knogar och fingrar, en tjock kätting kring halsen. Mamman såg (ursäkta om ngn tar illa upp) ut som en billig slampa. Jag och flera andra föräldrar tillät inte våra barn att leka med barnet som hade dessa föräldrar. Sen i fyran hamnade barnet i en annan klass när klassen splittrades.

    Det är mycket ovanligt att folk är missnöjda med Bvc, och ni har hunnit förbruka två????


    Då bör du nog byta yrke. Min sambo har som jag skrev själv jobbat med en döende pojke i 6 år inom vården. Och där har aldrig ifrågasatts några kläder. Så hur föräldrar i dina barn klasser ser ut hänger nog mer på att du är avundsjuk och dömande.

    Och om du nu jobbar inom vården, hade du satt en patient åt sidan för personen i fråga inte är klädd som just DU vill att den ska vara. Att tycka att någon ser ut som en kriminell eller en slampa är lika osmakligt som att använda ordet "skabb", kan lätt slå vad om att dom två är roligare föräldrar än du och din man ihop. Döm aldrig boken efter omslaget. Vi har en stor bondgård, bra ekonomi, får, hundar, mil av mark, skog och mycket mer. Vilket många inte skulle tro att vi har, så som sagt döm ALDRIG.

    Att vara öppen och vänlig mot folk kommer ta dig längre i livet. Jesus sa att "behandla andra som du själv vill bli behandlad". Tänk på det (:
  • nathanochnemi
    Colourfulrainbow skrev 2018-12-15 18:35:47 följande:

    Jaha, så en hel klass fryste ut ett stackars barn bara för att det här stackars barnet hade en pappa som hade tatueringar och en mamma som klädde sig i urringat och kort kjol? 

    Och folk undrar var mobbning kommer ifrån. Det kommer från vuxna. Barn föds icke-fördomsfulla, och det är vuxna som gör dem till mobbare.


    Helt på din sida, helt sjukt. Och elakt av alla andra föräldrar att göra så, istället för att visa att man kan acceptera och leka även om vi har olika kläder osv.
  • nathanochnemi
    Colourfulrainbow skrev 2018-12-15 18:54:46 följande:

    Blir bara så arg när jag läser sånt. Pappan var säkert inte ens missbrukare, eller så kanske han var det för 20 år sedan och blivit nykter. Mamman hade säkert bara någon urringad tröja eller en kort kjol, men det var tillräckligt för att de andra föräldrarna skulle se på henne med avsmak. 

    Och en hel klass, plus alla föräldrar som fryst ut ett stackars barn. 

    Men för att svara på din trådstart så tycker jag att du ska ta upp det med hennes chef. Hennes beteende var helt oacceptabelt. 


    Hade själv en i min klass när jag gick i skolan som föräldrar och barn fryste ut. Har gått med denna tjej sedan dagis och vi har alltid varit bra vänner och är än idag. Så blir lika arg när föräldrarna gör att barnen väljer att bete sig så istället för att motarbeta mobbning. Och tror inte heller det var så farligt som beskrivs i kommentarsfältet, så håller helt med dig.

    Ska göra det, tack för tipset. Ska verkligen göra så och byta.
  • nathanochnemi
    JodiBabe skrev 2018-12-16 10:46:31 följande:

    \m/ Detsamma!  

    ha en grym advent!


    Detsamma till dig! :D\m/
  • nathanochnemi
    Anonym (mor) skrev 2018-12-16 14:56:05 följande:

    Men hold your horses. Det jag säger är att OM man har heltatuerat ansikte som förälder (som Michael i mitt exempel) och kommer till BVC med sitt barn (som vi ju pratar om här) så KAN man råka bli sneglad på lite extra. Inte elakt och "diskriminerande" på minsta vis utan bara nyfiket och en smula förvånat! Jag vet ju inte om Michael blir det alls........men OM så tycker jag inte att det är konstigt. Idag är snart sagt alla tatuerade och inget konstigt alls. Heltatuerade armar vart man vänder sig MEN fortfarande är tatuerade ansikten väldigt ovanliga.


    Vem har sagt något om tatueringar i ansiktet? Även om vi har tatueringar eller inte så ska vi som sagt bli bemötta med respekt också. För hade vi kritiserat någon annans utseende eller stil, då vet både du och jag att det blivit liv. Vi följer inte normen men ska ändå få samma respekt tillbaka som vi visar dom, behandla andra som du själv vill bli behandlad.
  • nathanochnemi
    Anonym (Precis) skrev 2018-12-17 15:19:22 följande:

    Det här är ett forum och man kan tycka vad man vill,

    Jag och uppenbarligen fler med mig skulle aldrig släppa hem ett barn till någon som har föräldrar man reagerar negativt på. ALDRIG. Varför skulle jag riskera att utsätta mitt barn för diverse saker bara för att vara en fair&good lady?Utan att ge för mycket detaljer så kan jag berätta att pappan HAR ett kriminellt förflutet, där både vapen och droger funnits med. För mig räcker det, jag vill inte ha någon kontakt med familjen och vill inte att mina barn ska leka med deras.

    Vi bor i Stockholm i ett medelklass villaområde. I barnens klasser är det några föräldrar med en och annan tatuering, men ingen annan med rakat huvud och slingrande tatuering upp över hals och knogar. Jag må vara fördomsfull, men när jag möter personer som har ett sådant utseende är inte det första intrycket positivt.

    Som jag tidigare skrivit arbetar jag i vården, men är varken inspirerad av Florence Nightingale eller någon annan välgörare. Tro inget annat än att de yrkesverksamma du möter inom vården är helt vanliga människor med sina fördomar och nycker. Men, oavsett vad jag tänker om de jag möter i mitt yrke så är det inget jag visar utåt. Möjligen diskuterar diskret med en kollega, ja, det är sant, vi pratar OM patienterna, det gör man överallt, men givetvis inte så sekretess mm bryts.

    Jag förstår att folk reagerar på TS utseende och att vissa inte klarar att hålla det för sig själva. Givetvis behöver man inte direkt vara en dålig förälder när fallet är som i detta, men någonstans måste man förstå att den som väljer att vara avvikande oavsett vad det gäller kommer få höra det, och jag kan inte riktigt se att det skulle vara ok att utsätta sina oskyldiga barn för det.

    Sen förstår jag också med tanke på kommentarer att många i den här tråden antagligen själva har fullt ned tatueringar eller udda klädstil som TS beskriver.


    Hur kan du säga att du reagerar på vår stil då du inte vet hur vi ser ut? Bara för vi bryter normerna betyder inte att vi sitter i tv och dricker blod. Det är en stooooor skillnad mellan att ha en tröja med Vader på och hugga huvudet av katter (Låter lite som du tror vi är exempel nr 2).

    Sen är ett tips att läsa vad du berättar öppet här, antar att ni "prata skit" när du diskuterar en person med din kollega, känns inte super tryggt att veta att det är så helvetes dåligt inom sjukvården. Och känner ni inte er sinnessjukt falska och elaka som diskuterar hur en patient ser ut osv? Usch. Konstigt man vill ha så lite med vården som möjligt att göra, folk som gör så bör inte jobba där.
Svar på tråden Fuck BVC...