• Bebis201901

    Bf jan/feb med första barnet

    Ni som väntar första barnet och har bf i januari februari - nu börjar det bli nära!

    Hur mår ni? Hur känner ni i för förlossningen? Jag är faktiskt peppad så inga skräckhistorier tack

    V 36 och har väl typ lite av alla krämpor man kan ha Har börjat få vääääldigt mycket sammandragningar, de gör inte ont men kommer ofta ofta. Nån mer som har det? Tycker nästan lite synd om den lilla i magen men förstår att hon inte känner de lika mycket som jag

  • Svar på tråden Bf jan/feb med första barnet
  • Jilka

    Hej!
    Jag har BF 22/1. Mår helt ok men ser fram emot att slippa graviditet :). Har mått illa genom hela graviditeten, men mellan v. 21-32 så var det endast några timmar om dagen om jag åt Lergigan komp. Nu är illamåendet tillbaka igen sådär mer på heltid, men på en hanterbar nivå. Har inte problem med att äta eller så. Längtar dock till att kunna tycka mat känns roligt igen :) Jag hade mycket sammandragningar för några veckor sedan, och en hel del foglossning, men då blev jag sjukskriven så jag kunde arbeta 75 % och det räddade mig. Foglossningen blev mer hanterbar och sammandragningarna slutade komma i vila, så nu har jag dem mest när jag rör på mig. 

    Jag är inte heller nervös inför förlossningen ännu :) Tänker att så många gjort det innan och att det kommer vara personal runt omkring mig som har koll :) 

  • jfaericsson

    Tänkt flera gånger att jag ska skriva i någon tråd så nu passar jag på när den är nystartad :D

    Är i vecka 35+2 nu, mår väldigt bra men känner såklart av krämpor jag med. Mest frustrerande på natten då den höften jag ligger på domnar bort efter ett tag och är ju inte så smidigt längre att vända sig om (läs flodhäst) så vaknar en hel del gånger under natten.. :) Men som du säger, det närmar sig ju faktiskt nu så bara att stå ut :D

    Är också peppad på förlossningen, har verkligen inga förväntningar så hoppas det blir en bra upplevelse oavsett hur den blir :)

    Har din bebis fixerat sig än? :)

  • Bebis201901
    Jilka skrev 2018-12-17 19:37:38 följande:

    Hej!

    Jag har BF 22/1. Mår helt ok men ser fram emot att slippa graviditet :). Har mått illa genom hela graviditeten, men mellan v. 21-32 så var det endast några timmar om dagen om jag åt Lergigan komp. Nu är illamåendet tillbaka igen sådär mer på heltid, men på en hanterbar nivå. Har inte problem med att äta eller så. Längtar dock till att kunna tycka mat känns roligt igen :) Jag hade mycket sammandragningar för några veckor sedan, och en hel del foglossning, men då blev jag sjukskriven så jag kunde arbeta 75 % och det räddade mig. Foglossningen blev mer hanterbar och sammandragningarna slutade komma i vila, så nu har jag dem mest när jag rör på mig. 

    Jag är inte heller nervös inför förlossningen ännu :) Tänker att så många gjort det innan och att det kommer vara personal runt omkring mig som har koll :) 


    Samma bf!

    Mådde också väldigt illa fram till v 18 typ men sen fick jag ett uppehåll. Kom dock tillbaka för några veckor sen men som tur är bara på morgonen och innan frukost. Nu räcker det att äta frukost och så tar jag lergigan på kvällen. Skönt för sömnen
  • Bebis201901
    jfaericsson skrev 2018-12-17 19:38:45 följande:

    Tänkt flera gånger att jag ska skriva i någon tråd så nu passar jag på när den är nystartad :D

    Är i vecka 35+2 nu, mår väldigt bra men känner såklart av krämpor jag med. Mest frustrerande på natten då den höften jag ligger på domnar bort efter ett tag och är ju inte så smidigt längre att vända sig om (läs flodhäst) så vaknar en hel del gånger under natten.. :) Men som du säger, det närmar sig ju faktiskt nu så bara att stå ut :D

    Är också peppad på förlossningen, har verkligen inga förväntningar så hoppas det blir en bra upplevelse oavsett hur den blir :)

    Har din bebis fixerat sig än? :)


    När har du bf då? Mitten av januari?

    Ah ja domnade kroppsdelar suger! Jag har haft problem med min arm och höft, vaknat i smärta och fått sitta upp och sova men vi köpte faktiskt en ny madrass, en sån med memoryskum och så la vi den ovanpå den vi hade för att sängen skulle bli mjukare och det har hjälpt!

    Nä jag trodde det för magen kändes så långt ner och hade ont i ljumskarna osv men när vi var hos bm sa hon att bebis var ruckbar, ganska långt ned men inte fixerad Din då?
  • midvintern

    Jag har BF 20/1, men min gynekolog (bor utomlands och har endast besök hos en gynekolog och inte barnmorska då det tydligen är standard här), tror att bebisen kommer att komma tidigare Glad


    Har sammandragningar när jag rör mig mycket, och rejäla förvärkar under kvällarna, plus foglossning som gör det besvärligt att sova då jag knappt kan vända mig, haha. Någon annan som har förvärkar nu, hur känns de för er isåfall?


    I övrigt mår jag fint förutom att man känner sig fruktansvärt otymplig och långsam. Sen är det lite nervöst då det är första barnet och jag föder utomlands, utan familj i närheten (förutom min man såklart), på ett sjukhus där de flesta inte talar engelska. Men försöker att ta det lugnt och tänka positivt Cool

  • Bebis201901
    midvintern skrev 2018-12-17 21:18:40 följande:

    Har sammandragningar när jag rör mig mycket, och rejäla förvärkar under kvällarna, plus foglossning som gör det besvärligt att sova då jag knappt kan vända mig, haha. Någon annan som har förvärkar nu, hur känns de för er isåfall?


    Oh ja förvärkar fick jag smaka på inatt för första gången. De kändes som rejäl mensvärk som stegrades och sen mattades av och så höll det på. Gjorde jvligt ont, blev lite förvånad. Sen de släppte har de bara molat.

    Hur känns dina?
  • midvintern
    Bebis201901 skrev 2018-12-17 21:37:58 följande:
    Oh ja förvärkar fick jag smaka på inatt för första gången. De kändes som rejäl mensvärk som stegrades och sen mattades av och så höll det på. Gjorde jvligt ont, blev lite förvånad. Sen de släppte har de bara molat.

    Hur känns dina?
    Samma här, som rejäl mensvärk till en början, men som sedan även spred sig till ryggen och liksom "strålade ut". Mina har hållit på på från och till i cirka tre timmar varje gång :)
  • Bebis201901
    midvintern skrev 2018-12-17 22:57:06 följande:

    Samma här, som rejäl mensvärk till en början, men som sedan även spred sig till ryggen och liksom "strålade ut". Mina har hållit på på från och till i cirka tre timmar varje gång :)


    Okej Jag pratade med bm som ville att jag skulle lämna urinprov iaf så det har jag gjort nu. Spännande om en ska gå runt och ha de smärtorna till och från i en månad nu
  • Bebis201901

    Mina sammandragningar kan ha berott på urinvägsinfektion för det fick jag veta idag att jag tydligen har Knasigt, har inte tänkt tanken. Well well nu har jag iaf fått penicillin...

Svar på tråden Bf jan/feb med första barnet