• sysop

    Ska Julle få spela fotboll med sina killkompisar

    Julle, 8, utkastad ur pojklaget ? föddes som flicka
    www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/bK1793/julle-8-utkastad-ur-pojklaget--foddes-som-flicka

    Som åttaåring stoppades Julle, som är född som flicka, att spela vidare med Veberöds AIF:s pojklag.
     
    Beslutet av föreningens styrelse har stöd i Svenska fotbollförbundets regler.
     
    ? Jag blev jättesårad, säger Julle i TV4:s Kalla Fakta.
     
    ? Det är horribelt, säger mamma Petra Douhane.
     
    I de utvecklade länderna ökar antalet barn och ungdomar som söker vård för könsbekräftande behandling dramatiskt.
     
    Samhället har blivit öppnare och möjligheten att få hjälp har blivit bättre.
     
    I måndagens Kalla Fakta i TV4 granskar programmet om svensk fotboll är i takt med tiden och berättar om fallet med Julle, född som flicka men som identifierar sig som pojke.
     
    Som åttaring tvingades Julle att lämna det pojklag han spelat med i Veberöds AIF i två års tid.
     
    ? Inför en fotbollscup så var inte Julle med på kallelsen. Styrelsen hade tagit ett beslut att flickor skulle spela med flickor och pojkar med pojkar. De klippte rakt av och ingen ville kommentera beslutet, säger mamma Petra Douhane i Kalla Fakta.
     
    ? Det var inga roliga dagar. Julle var helt förtvivlad så klart. Det klippte av det hela hans liv handlade om. Han var helt övertygad att berodde på att han var dålig. 
     
    ? Jag blev jättesårad, säger Julle.

    Bytte skola
    Han bytte även skola när inbjudningar till kalas inte längre kom och när han inte längre var delaktig i det som hände på rasterna på skolgården eftersom han fick höra att ?Du är tjej?.
     
    ? Bilden som fotbollsföreningen har att Julle inte är en kille verkar överförd till många andra. Det var tydligt att de som började retas och frös ut honom var på grund av information som inte kom från något barn utan från någon förälder, säger Petra Douhane.
     
    Kalla Fakta-reportern Andréas Sundberg försöker intervjua Veberöds AIF:s ordförande Nils Åke Stålring.
     
    ? Vi har sagt att vi inte gör några uttalanden i media. Det beslutet har vi tagit. Det förvärrar bara Julles situation.
     
    Julle själv undrar varför han inte får spela i sitt lag?
     
    ? Ja, det kan han göra. Det vet han ju om. Nej, vi pratar inte mer om detta.
     
    ? Vi har Svenska fotbollförbundet bakom oss. Inte i det här specifika fallet utan i det som gäller rent generellt. Det här är ju något helt nytt som inte har funnits tidigare där man är en fysisk person men vill känna sig som en annan. Det är något nytt i hela idrottsvärlden. Fundera lite kring vad det kan få för konsekvenser. Prata med Svenska fotbollförbundet, säger Stålring till Kalla Fakta.
     
    Louise Frisén, överläkare i barnpsykiatri, säger i programmet om vad man ska tänka på i bemötandet av barn i liknande situationer som Julle:
     
    Onödigt tabu
    ? Det är väldigt viktigt att de får känna sig bekräftade som den de är. Att kalla personen för det pronomen som hen, han eller hon önskar. Det är viktigt att bejaka det sätt som det här barnet vill uttrycka sig på. 
     
    ? Det här är olika varianter på mänskligt varande som det inte borde finnas så mycket tabu kring, säger Frisén.
     
    Veberöds AIF har blivit stämda för diskriminering för agerandet kring Julle.
     
    ? Det är i förhoppningen att någon som kommer efter oss inte ska behöva gå igenom en sådan här kamp och uppleva det som Julle varit med om, att bli diskriminerad på det sättet. Jag hoppas det bli en debatt i samhället och att det ska finnas en annan förståelse och bemötande ? för det finns inte nu. Jag tycker det är horribelt att man får behandla barn på det här sättet, säger Petra Douhane.
     
    Sedan ett halvår tillbaka spelar Julle efter ett längre uppehåll åter igen fotboll, men nu med Lunds FF:s pojklag 10 år.
     
    ? Det kändes kul och jag kände mig ganska glad och välkommen, säger Julle.
     
    Fotnot: Kalla Fakta sänds i TV4 klockan 21 i kväll 2018-12-17.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-07 22:02
    Jesper Eurenius styrelseledamot i Veberöds AIF:s pojklag gör en pudel och erkänner att klubben agerat felaktigt när man tidigare förbjudit Julle att spela i pojklaget.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Julle få spela fotboll med sina killkompisar
  • sysop
    Panduro skrev 2018-12-18 16:16:06 följande:
    Hur vet Julle att Julle är en pojke? Hur känns det att vara pojke respektive flicka? Hur vet du vad du har för kön? Vet du hur det känns att känna sig som det kön du inte är?
    Troligen på samma sätt som du vet vad du är, jag har ingen specifik kunskap på detta område men jag har själv uppfattat mig som att mitt fysisk stämmer överens med mitt psykiska. Men det tar inte bort min förmåga att tänka hur det skulle vara om det inte var så, och då får det fysiska ta ett steg bakåt för den inre upplevelsen om vem och vad man är.

    Ni som benhårt hävdar att har man snopp så är man kille och har man snipa så är man tjej, tänk om ni skulle vakna upp imorgon med den andra saken mellan benen skulle ni då bli en annan person bara av den orsaken eller skulle ni fortsätta att vara samma person som innan?
  • Anonym (zero)
    sysop skrev 2018-12-18 16:24:21 följande:

    Ni som benhårt hävdar att har man snopp så är man kille och har man snipa så är man tjej, tänk om ni skulle vakna upp imorgon med den andra saken mellan benen skulle ni då bli en annan person bara av den orsaken eller skulle ni fortsätta att vara samma person som innan?


    Samma person som förut, förutom att jag skulle vara en homosexuell kvinna som önskade att hon blev man igen...
  • Anonym (Henom)
    sysop skrev 2018-12-18 16:24:21 följande:

    Troligen på samma sätt som du vet vad du är, jag har ingen specifik kunskap på detta område men jag har själv uppfattat mig som att mitt fysisk stämmer överens med mitt psykiska. Men det tar inte bort min förmåga att tänka hur det skulle vara om det inte var så, och då får det fysiska ta ett steg bakåt för den inre upplevelsen om vem och vad man är.

    Ni som benhårt hävdar att har man snopp så är man kille och har man snipa så är man tjej, tänk om ni skulle vakna upp imorgon med den andra saken mellan benen skulle ni då bli en annan person bara av den orsaken eller skulle ni fortsätta att vara samma person som innan?


    Nu är det inte riktigt så världen fungerar att man bara genom någon slags magi vaknar upp med ett annat kön mellan benen. Har man av naturen en snopp så är man kille, har man en vagina så är man tjej. Rätt enkelt för de allra flesta att förstå. Tråkigt att en del försöker måla upp en slags fantasyvärld om annat.
  • Bananböjaren

    Den vägen tycker jag det är helt okej. Männen/killarna inom idrott ser jag inte som en könskvoterad klass utan som "elit"klassen. Det får man väl inte säga, men det är ju ändå männen som presterar på högsta nivå, den klassen borde vara öppen för alla.

    Vilket den ju är i många sporter. T.ex. inom ishockey finns det inga regler att kvinnor inte skulle få spela i männens serie. Kanadas föredetta landslagsmålvakt i damlandslaget spelade för ett antal år sen några säsonger i den finska nästhögsta serien (för män) har jag för mig.

    Sen kan jag förstå att kvinnorna vill ha en egen klass, men är lite trött på gnället man läser i medierna om att män tjänar så mycket mera inom idrott, och att det borde vara jämställt. Idrott är ju område där resultaten verkligen räknas, och är det enda som räknas.

  • Anonym (C)

    Nej, när dem är så små spelar det ju ingen roll. Men som tonåringar, vuxna är det fysiskt skillnad på killar och tjejer. 

  • Anonym (Bea)
    Limajo skrev 2018-12-18 11:21:56 följande:
    Jag håller med om att det är självklart. Pojkar ska få spela med pojkar och Julle är en pojke.
    Men snälla, Julle önskar sig vara en pojken men hon är de facto en flicka.
    En dag kanske hon med hjälp av hormoner och operationer, plus ändring av det juridiska, kan accepteras som man.
    Dock kommer hon inte accepteras som man av alla.

    Jag, t ex, skulle aldrig i världen inleda ett förhållande med en transman.
    En transman är för mig en omdonad kvinna, liksom att en transkvinna är en omdonad man.

    Det är bra att acceptansen har blivit större för dessa människor, dock är vi många som inte kan se dem till 100% som deras önskekön.
  • Anonym (Bea)
    Limajo skrev 2018-12-18 18:54:26 följande:
    Julle är född pojke men saknar vissa kroppsdelar. Läs på om transpersoner och hur deras hjärnor ser ut jämfört med de som trivs i sin kropp. Varför ske en kvinnlig hjärna värderas lägre än en snopp? För den ena sticker ut och den andra syns inte?

    Och det är lite småäckligt att du drar in dina egna preferenser i sängen i en diskussion om en åttaårig pojke.
    Fast du har fel, i allt i kommentaren.
    Jag har läst massor, har följt flera transpersoner i sociala medier. Har även en kollega som är transperson.

    Och det är inte ett dugg äckligt att se framåt i tiden, det är ju inte som så att jag skulle gå och lägga mig med detta lilla flickebarn. Inte heller en pojke för den delen.
  • Anonym (Henom)
    Anonym (Bea) skrev 2018-12-18 19:10:40 följande:
    Fast du har fel, i allt i kommentaren.
    Jag har läst massor, har följt flera transpersoner i sociala medier. Har även en kollega som är transperson.

    Och det är inte ett dugg äckligt att se framåt i tiden, det är ju inte som så att jag skulle gå och lägga mig med detta lilla flickebarn. Inte heller en pojke för den delen.
    Jag skulle aldrig varken dejta eller lägga mig med en människa som hade bytt kön, jag skulle bli helt avtänd. Kan jättegärna ha som vän men aldrig någonsin som partner. 


  • sysop

    Vad är det som är så farligt med att låta Julle spela fotboll med sina killkompisar?

    Jag är ganska övertygad att det inte kommer att utlösa ett tredje världskrig och inte heller påskynda problemen med klimatet om en liten kille får göra det som han älskar så mycket nämligen spela fotboll.

    så vad är det som ni är så rädda för?

    Känns lite som konflikten mellan Kina och Tibet, om liknelsen i övrigt ursäktas

  • Anonym (Anna)

    Om en anorektiker ser sig själv som fet men i själva verket är ett benrangel, ska vi erbjuda hen fettsugning då? Bara för att man har en störning i könsidentiteten så betyder det inte att vi ska bejaka den störningen. Dessutom korrigeras detta helt av sig självt i 80 % av fallen efter ett rejält bad av de egna könshormonerna i puberteten. Vi kan inte förutsäga vilka.
    Det är förstås synd om de sista 20 %, men att stympa den egna kroppen hjälper tyvärr inte. De mår lika dåligt och har lika hög självmordsfrekvens ändå. Gissningsvis är det för att det finns mycket samsjuklighet vid psykiatriska sjukdomar och om en så basal funktion som könsidentiteten inte fungerar så är risken att det är mer som inte fungerar.

    Sedan tycker jag att det är rätt knasigt att ha könsuppdelade lag före puberteten över huvud taget. Kroppsligen har barnen inte olika förutsättningar då. Däremot får killar får mycket bättre fotbollsträning än tjejerna, om det är duktig på fotboll man vill bli. De förväntas inte "bara ha kul" på samma sätt och förväntas lära sig mer teknik.

Svar på tråden Ska Julle få spela fotboll med sina killkompisar