• Anonym (Skit också)

    Magsjukt barn - när har ni övriga i familjen blivit sjuka?

    Magsjuka dagarna innan jul...mardröm

    Om ert barn fått magsjuka, hur långt efter har syskon och ni föräldrar blivit sjuka om ni blivit det?

    Har städat med klorin och ytdesinfektion, tvättat allt i höga grader (över 80) och tvättat händerna supernoga samt handspritat efteråt.

  • Svar på tråden Magsjukt barn - när har ni övriga i familjen blivit sjuka?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Skit också) skrev 2018-12-18 11:25:07 följande:

    Magsjuka dagarna innan jul...mardröm

    Om ert barn fått magsjuka, hur långt efter har syskon och ni föräldrar blivit sjuka om ni blivit det?

    Har städat med klorin och ytdesinfektion, tvättat allt i höga grader (över 80) och tvättat händerna supernoga samt handspritat efteråt.


    Inkubationstiden på vinterkräksjukan (sannolikt då det är den som går nu) är 12-48 timmar. Då får du nog räkna med den tiden efter barnet kräkts sista gången. 
  • Anonym (inte)
    Anonym (Skit också) skrev 2018-12-18 11:25:07 följande:

    Magsjuka dagarna innan jul...mardröm

    Om ert barn fått magsjuka, hur långt efter har syskon och ni föräldrar blivit sjuka om ni blivit det?

    Har städat med klorin och ytdesinfektion, tvättat allt i höga grader (över 80) och tvättat händerna supernoga samt handspritat efteråt.


    Det är inte alltid alla blir sjuka bara för att ett barn eller vuxen blivit sjuk. Men om vi blivit det så har det oftast gått 1-2 dagar mellan insjuknanden. 
  • Bolliz

    Man kan vara imun mot calisi (vinterkräksjukan). Tänk på att det är mekanisk handtvätt som gäller. Virkon eller klorin.

    Ytsprit o handsprit dödar inte calisi

    Hoppas ni klarar er!

  • Anonym (Aldrigsjuk)

    Jag har haft turen att på 8 år aldrig blivit smittad av mina barn eller make när dom är magsjuka och då är det jag som får ta hand om allt från att torka spya, tvätta osv.

    Har 6 barn förövrigt

    Så man behöver inte bli magsjuk även fast nån annan är det.

  • Anonym (Terese)

    Har en dotter på 11 år. Hon har varit magsjuk två gånger och jag har inte blivit smittad någon av gångerna.

    Har haft munskydd när jag torkat upp, drängt stället i där kräket finns med klorin. Tvättat sängkläder i 90 grader. Duschat av dottern efter varje gång hon kräkts. Tvättat händerna med mycket tvål o varmt vatten.

    Ja, jag har spyfobi. Är man bara noggrann så kan man slippa att bli smittad.

  • Anonym (inte)
    Anonym (Terese) skrev 2018-12-19 10:17:10 följande:

    Har en dotter på 11 år. Hon har varit magsjuk två gånger och jag har inte blivit smittad någon av gångerna.

    Har haft munskydd när jag torkat upp, drängt stället i där kräket finns med klorin. Tvättat sängkläder i 90 grader. Duschat av dottern efter varje gång hon kräkts. Tvättat händerna med mycket tvål o varmt vatten.

    Ja, jag har spyfobi. Är man bara noggrann så kan man slippa att bli smittad.


    Jag brukar aldrig bli smittad trots att jag inte gör allt det där. Det är inte alls säkert att alla blir smittade bara för att en är sjuk. 
  • Duckan

    När dottern var liten blev jag ofta smittad nåt dygn efter. Senaste åren har jag inte blivit smittad alls av hennes magsjuka.

  • Anonym (A)

    Det har varit olika, vissa gånger har jag klarat mig.

  • cosinus

    Extremt olika. Har varit allt mellan 1-5 dygn mellan.

    Men de riktigt djäkliga varianterna har som regel haft max 2 dygn innan nästa legat. Däremot har det hänt några ggr att en unge åkt dit, sen har det gått 4-5 dagar och sen nästa och så 4-5 dagar till och så nästa o s v. De är jätteluriga.

  • Anonym (Skit också)

    Det har nu nästan gått 66 timmar sedan jag tog hand om allt kräks och verkligen utsattes för smittan. Och dottern kräktes också sist då.

    Har städat med klorin och ytdesinfektionsmedel, tvättat det mesta i 95 grader och övrigt i 80.

    När sjutton vågar man andas ut?

    Har extrem kräkfobi så detta är en mardröm.

  • Meriall
    Anonym (Skit också) skrev 2018-12-19 14:50:11 följande:

    Det har nu nästan gått 66 timmar sedan jag tog hand om allt kräks och verkligen utsattes för smittan. Och dottern kräktes också sist då.

    Har städat med klorin och ytdesinfektionsmedel, tvättat det mesta i 95 grader och övrigt i 80.

    När sjutton vågar man andas ut?

    Har extrem kräkfobi så detta är en mardröm.


    Är det vanlig magsjuka så bör du klarat dig. Hur gammalt är barnet? Förskolebarn smittas ibland av magsjuka som vuxna inte kan få.
  • Anonym (Skit också)
    Meriall skrev 2018-12-19 15:28:51 följande:

    Är det vanlig magsjuka så bör du klarat dig. Hur gammalt är barnet? Förskolebarn smittas ibland av magsjuka som vuxna inte kan få.


    Hon är 7 år.
  • Anonym (Skit också)

    När vågar man andas ut?

    84 timmar sedan hon kräktes och jag utsattes som värst.

  • Anonym (Skit också)

    En person svarade 4-5 dagar och det sitter fast pga min fobi. Det har nu nästan gått fyra dygn och jag känner stor oro nu. Kommer jag bli sjuk nu???

  • Anonym (Nyligen sjukt barn)
    Anonym (Skit också) skrev 2018-12-20 18:27:45 följande:

    En person svarade 4-5 dagar och det sitter fast pga min fobi. Det har nu nästan gått fyra dygn och jag känner stor oro nu. Kommer jag bli sjuk nu???


    Visst finns det en risk, men den är väldigt liten efter så lång tid. Min dotter (8 år) kräktes sista gången senast för ca 60 timmar sedan och jag pustar ut nu och antar att ingen annan blivit smittad. Har tre andra barn och första gången dottern kräktes kom allt över golvet så jag blev tvungen att torka upp och decinfisera. Har tvättat och spritat händerna massor, både på mig själv och även de andra barnen. Städat toan efter varje kräkning och inte låtit dottern vistas i köket. Har också en viss kräkfobi (dock inte så allvarlig) och nojar mest över att behöva fira jul med sjuk familj. Håller tummarna att varken du eller vi ska behöva bli drabbade
  • Anonym (Skit också)

    Fobin är hemsk.

    Jag mår hemskt.

    Hoppas kbt ska funka. Börjar efter nyår.

    Fyra dygn nu snart.

    Hur långt efter har ni blivit sjuka?

Svar på tråden Magsjukt barn - när har ni övriga i familjen blivit sjuka?