• Anonym (Batgirl)

    Dålig far, bra morfar

    Jag vill börja med att säga att jag älskar mitt barn över allting annat på den här jorden. Det finns ingenting jag inte skulle göra för lillplutten och jag skulle aldrig ändra på något.

    Men, min far var en väldigt dålig pappa när jag växte upp. Han bodde cirka en mil ifrån mig men jag såg honom kanske 2-3 gånger om året. Han hade/har även en flickvän som behandlade mig illa under min uppväxt, inte fysiskt men hon sa saker som att jag såg ut som en hora när jag ville ha en klocka med grön urtavla när jag runt 10 år. Pappa sa aldrig ett ord till henne. Det finns mer men jag känner inte för att gå igenom allt.

    Nu har jag fått min egna bebis, ca 1 år gammal. Och pappa besöker oss helt plötsligt flera gånger i månaden... Från att ha hört av sig vid jul och min födelsedag typ.

    Jag har från början bestämt mig för att mina personliga åsikter inte ska påverka bebisen. Så länge det är en positiv relation för bebisen tänker jag inte hindrar den, och han verkar på riktigt vara en bra morfar.

    Men, jag känner mig sårad. Jag tror ärligt talat inte att min pappa hade märkt om jag lämnade rummet när han besöker oss. Jag kan inte ens föra en enkel konversation med honom då han knappt svarar på min frågor utan enbart pratar bebisspråk med plutten.

    Jag trodde på något sätt att det bara var hur han var innan, men nu verkar det ju ganska uppenbart att han snarare bara inte tyckte att jag dög. Jag vet inte vad jag ska göra med dessa känslorna. Jag tänker absolut inte skada relationen de bygger, men jag tycker samtidigt att det är jobbigt att träffa honom.

    Prata med honom har jag försökt, men då kommer det enbart en massa ursäkter och undanflykter.

    Några råd?

  • Svar på tråden Dålig far, bra morfar
  • Anonym (Batgirl)

    Och hur kan man vara en värdelös pappa samtidigt som man visar sig vara en bra morfar? Det borde ju ändå gå emot krävas liknande kvaliteter...

  • Anonym (Batgirl)
    Meriall skrev 2018-12-18 15:39:46 följande:

    Är du tjej och ditt barn en pojke...?


    Ja. Tanken har slagit mig att problemet skulle ligga där... Men jag vet inte.
  • AnnaSthlm

    Du bär av förklarliga skäl på mycket obearbetad ilska och besvikelse på din pappa. Självklart triggas det när du själv fått barn. Jag skulle verkligen rekommendera att låta dessa känslor komma ut på ett ofarligt sätt. Om du inte vill eller kan träffa en terapeut där du kan få bearbeta allt detta så börja med att skriva dagbok eller liknande. Googla på hur andra gjort för att bearbeta barndomstrauman. Stort lycka till!

  • lilagrodautanben

    Min pappa var sjukt dålig, alkoholiserad dygnet runt. Låg på avgiftning på min bal i nian.

    Men mina barn har betytt allt för honom. Han har tagit hand om dom så dom slapp förskola och jämt skjutsat, hämtat, lagat middag osv. Någon slags kompensation kanske.. han blev spiknykter när min äldsta föddes för 11 år sedan och var nykter fram till sin död för två år sedan. Han var bäst och jag saknar honom otroligt! Har inga andra i nätverket och barnen saknar honom varenda dag..

  • Anonym (Tess)

    Det är väldigt annorlunda att vara morfar jämfört med att vara pappa. Man har inget ansvar som morfar, kan gå när det blir tråkigt. Som pappa blir man låst på ett annat sätt. Jag tror det har mer med sådana saker än dig som person att göra. Dessutom upplevde jag med mina barn att det finn en del människor som gillar bebisar men sen när barnen är större så svalnar intresset. 

    Jag tycker inte att du ska. bortse från dina känslor i det hela. Ditt barn kommer bli påverkad negativt ifall du mår dåligt. Du får försöka hitta en balans som fungerar för dig. 

  • Anonym (Elin)

    Kan ni träffas på något neutralt ställe? Eller kan du skriva ett brev som förklarar precis hur du känner?

    Kanske har polletten trillat ner och din pappa verkligen verkligen vill vara en fin morfar?  Dina känslor är förmodligen en blandning av att se din pappa ge ditt barn allt som du inte fick, och hans fortsatta kyla (upplever jag din beskrivning) gentemot dig. Alltså både det han inte gav när du var barn men heller inte nu när du är vuxen.

Svar på tråden Dålig far, bra morfar