• embr91

    Känns som kroppen ger upp, men läkarna tror mig inte!

    Hej alla fina! 

    Hoppas att någon härinne känner igen det jag skriver så jag kan få lite klarhet i mitt mående just nu. 

    Det som är, är att jag har som en stor klump i halsen, nästan konstant. Den kommer och går, och har gjort det i några år nu. Jag är 27, och kan komma ihåg att jag haft detta i ca 6 år nu. Det som är "nytt" är att klumpen varit i halsen nu i ungefär en månads tid, och innan har den kommit ibland. Jag har fått svårt att svälja mat, har alltid ätit långsamt men nu är det som att det inte kommer ner i magsäcken. Det är inte som att maten kommer upp igen, eller att det "rinner ur" munnen. Men jag tycker det känns som att den fastnar på vägen liksom. Det är lättare med flytande mat, eller mjukare mat som tex köttbullar, mos, osv. 
    Samtidigt har jag ledvärk, muskelvärk som kommer och går också. Munnen och käken är stel, och det känns som typ att läppen sugs tillbaka. Tänk som en gammal person med löständer. Jag är också torr i munnen, och behöver dricka ofta. Sover ca 9 timmar per natt, men skulle kunna sova mer. Väldigt trött på dagarna, känns som jag inte sovit alls ibland. Drömmer väldigt mycket och vaknar ofta. Jag har stickningar runt munnen. Behöver kissa ofta. Öronen kliar. Fått acne. 

    Alltså jag blir livrädd. Jag är rädd för att jag fått tex ALS, MS, cancer eller nått annat. Väntade på en remiss i två månader, och fick tid på öron näsa hals. Hon tittade på mig i 6 min, och sa att det såg bra ut när jag svalde, och citat - du verkar frisk. 
    Det känns som att ingen tror på mig. Nu är jag remitterad tillbaka till vc och där är det två månaders väntan igen. Är det någon som känner igen symptomen?! Jag blir galen av tanken av att dö som 27 åring, och just när det har med halsen och svälja att göra... 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-29 00:06
    Glömde skriva att jag får ont i magen ibland. Typ under brösten, så går det som en strimma framförallt på kvällen/natten. Jag får också dubbelslag i hjärtat ganska ofta också....

  • Svar på tråden Känns som kroppen ger upp, men läkarna tror mig inte!
  • EpicNurse

    Låter mer som diabetes.

    Dina symtom låter inte alls som MS eller Als. Cancer kan man ju alltid få man dina symtom är väldigt spridda och inget som direkt kan kopplas till en cancersort.

    Det är ju jättebra att du ska undersökas igen, men se till att få taget ett socker, och så måste man ju göra en gastroskopi.


    ~ Sjuksköterska ~
  • Goldskin

    En äldre bekant till mig, har problem med svalget och beskriver så som du säger med maten. Jag tror att det var något med att det ?hål? eller svalget (vet inte va jag ska kalla det) som maten går ner i hade krympt. Han är väldigt gammal och skör så operation var uteslutet, men han kan bara ät mjuk mat och små bitar och svårt att svälja.Om han har andra biverkningar vet jag inte. Han är 80+.

    Hoppas du får den hjälp du behöver!

  • Fågel Flax

    Hej TS.

    Det finns mycket som kan ge de symptom som du beskriver. Själv hade jag velat haft kollat upp sköldkörteln och även Sjögrens syndrom. Men också bråck på magmunnen, och i allra enklaste fall, tyst reflux. Det behöver alltså inte vara cancer, och kanske är det inte ens så troligt att det är det.

    Oengagerade önh-läkare är förresten inga rariteter inom landstingen, tyvärr. Jag är så ledsen för din skull att även du fått uppleva det.

    ?????

    Jag arbetar inte inom vården, så ovanstående förslag är vad de är, och kan läggas till övriga forummedlemmars spekulationer.

    Lycka till, hoppas att allt blir bra!

  • Dennadagdettaårdennastund

    Tycker det låter som ångest!

  • Dennadagdettaårdennastund

    Tycker det låter som ångest!

  • Dennadagdettaårdennastund

    Eller jag menar att ångest kan kännas så också, men du kan ju ha något annat också.

  • Pope Joan II
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-12-29 10:23:31 följande:

    Tycker det låter som ångest!


    Det tycker jag också att det gör. Klumpkänsla i halsen är väldigt ofta förknippat med ångest, och det är ts andra symptom också. 
  • Meriall

    Du kan via werlabs ta prover på sköldkörtel och blodsocker bland annat väldigt fort om du betalar själv. Hade jag gjort i ditt fall. Då kan du utesluta några av förslagen i tråden iaf om det ser bra ut.

    Har din vikt ökat/minskat?

  • 1234568

    Tror inte det är cancer, eller något annat dödligt. Dina symptom är typiska för en del sjukdomar, som man behöver utesluta eller bekräfta .

    -Sköldkörtelsjukdom, du behöver kontrollera TSH, T4 och gärna även T3 och TPO (antikroppar).
    -Diabetes. Kan ge trötthet , törst och mera urin. ör det behöver du kontrollera glukos och gärna långtids socker.
    -Reflux! (eller andra problem i övre magen). Detta behöver du en gastroskopi för. Har man en inflammation i magsäcken så kan man även drabbas av vissa bristsjukdomar, som i sin tur ger trötthet.
    -JÄRNBRIST, b12 brist, d-vitamin brist och folatbrist. Framförallt b12 och järnbrist kan ge en klumpkänsla i halsen, och problem att svälja. Dessa ger alla även trötthet som besvär. Du behöver kontrollera ferritin, b12, folat och d vit (kom ihåg att ferritin ska vara över 30 för att vara ok, många läkare följer endast referensvärden och dom är satta allt för lågt).

    Jag tror att någon av dessa ovanstående problem förklarar ditt mående. Du kan beställa alla proven via werlabs (örutom gastroskopin). Bra att också ta blodbilden samtidigt, och krea, na+ka pga din ökade urinmängd och törst.

Svar på tråden Känns som kroppen ger upp, men läkarna tror mig inte!