Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

    Mitt överviktiga barn är besatt av mat:(

    Anonym (Eriks) skrev 2018-12-29 11:09:14 följande:

    Han får lättmjölk eller vatten som dricka. Cola zero ibland på helgen. På helgen får han en liten tallrik med chips.

    Annars i veckorna äter vi kött/fisk med antingen pot, bulgur eller fullkornspasta.

    Ja fick hans läkare till att testa sköldkörteln iaf men de värdena var bra. Ska säga nästa gång om det här med att han inte känner sig mätt


    Jag tycker ni skall servera mellanmjölk som mättar böttre och sluta med cola zero som bara ökar aptiten. Se till att han får ordentlig hemlagad mat med tillräckligt med fett som mättar. En liten hemlagad efterrätt då och då, några gånger i veckan, gjord på bra råvaror, för att stilla det sötsug som barn oftast har. Se också till att han rör på sig minst en timme varje dag. Sluta helt med cola zero , chips och liknande.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Eriks) skrev 2018-12-29 10:05:14 följande:

    Ja han säger faktiskt ibland att han inte vet om han är mätt. Och efter ca 1timme efter att vi har ätit middag så undrar han när vi ska äta igen.


    Se till att ni äter långsammare och se till att han får lite ner fett i maten som mättar bättre. Sen är rörelse också jätteviktigt, barn skall röra på sig och ha kul då kommer han inte fundera på om han är hungrig.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Eriks) skrev 2018-12-29 12:43:04 följande:

    Jag får "tvinga" ut honom på promenader nu. Han har haft olika aktiviteter men gett upp. Nu ska han iaf börja med en ny. Men jo han tänker ändå på mat. Så fort han kommer hem så vill han äta( och det får han såklart efter han idrottat)

    Han säger själv att det är svårt att ta lagom mycket mat o mellanmål i skolan. Och där är det ju svårt för mig att påverka


    Vårt samhälle har blivit extremt stillasittande och det skadar barnen, de får dålig kondition och många får även övervikt. Alla barn behöver minst sextio minuters rörelse varje dag. I vårt hem har det alltid varit obligatoriskt för barnen att idrotta. Om barnet är överviktigt blir det ju tuffare, för då är det tyngre för barnet och svårt att vara liks bra som de andra. Min son ör ingen idrottskille men något som fungerade bra för honom var karate, det är väldigt bra träning, inte så tävlingsinriktat i yngre åldrar och de får träna lite disciplin och koncentration också.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-29 18:25:49 följande:

    Gillar han grönsaker och frukt? Håller han på med nån fysisk aktivitet som han gillar? Det hela kommer säkert ordna sig så länge ni föräldrar är konsekventa. Se gärna till också att begränsa godisintaget på lördagar till typ 200 gram eller vad ni finner lämpligt.


    200 g godis, det är ju jättemycket för ett barn! Du kan väl inte mena att du ger ditt barn 200 g godis på en lördag??? Tänk 200 g choklad, det är ju en jättestor chokladkaka lämplig för en familj! Inte konstigt att barn blir överviktiga om ni ger sådana mängder.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-29 20:31:46 följande:

    Det är inte lördagsgodiset som gör barn överviktiga om barnet äter normalt och rör på sig resten av tiden. Och vilken familj delar en chokladkaka på fyra pers. Låter smått hysteriskt. Mängden måste så klart anpassas efter barnet. En barn på 130 cm ska inte äta samma mängd som ett barn på 180 cm. Ett barn som rör sig konstant kan äta pizza, ett barn som inte rör på sig bör undvika det.


    En normal chokladkaka är på 100 g.

    En chokladkaka på 200 g är jättestor.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-29 20:31:46 följande:

    Det är inte lördagsgodiset som gör barn överviktiga om barnet äter normalt och rör på sig resten av tiden. Och vilken familj delar en chokladkaka på fyra pers. Låter smått hysteriskt. Mängden måste så klart anpassas efter barnet. En barn på 130 cm ska inte äta samma mängd som ett barn på 180 cm. Ett barn som rör sig konstant kan äta pizza, ett barn som inte rör på sig bör undvika det.


    Just nu pratar vi om överviktiga barn som INTE rör sig konstant utan max en timmer per dag.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (asdf) skrev 2018-12-29 21:10:54 följande:

    Har inte påstått att man skulle stigmatisera barnet eller ge barnet kroppsångest (nog för att barnet drabbas av det utanför hemmet) utan om att inte normalisera för stora portioner. Det är välkänt att en "normalstor" kanelbulle bara var hälften så stor på 70-talet som idag.


    200 g godis tycker jag är jättemycket.

    Jag brukade köpa Kung Markattas ekologiska godis i små påsar med 70 g. Mina barn gillade dessa jättemycket. Som alternativ köpte jag tex Marabous choklad med mandel på rulle, tror det var 70 g.

    Vi poppade också popcorn i kastrull, jättegott!

    Sen äter vi alltid efterrätt på lördag kväll
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (asdf) skrev 2018-12-29 21:10:54 följande:

    Har inte påstått att man skulle stigmatisera barnet eller ge barnet kroppsångest (nog för att barnet drabbas av det utanför hemmet) utan om att inte normalisera för stora portioner. Det är välkänt att en "normalstor" kanelbulle bara var hälften så stor på 70-talet som idag.


    200 g godis tycker jag är jättemycket.

    Jag brukade köpa Kung Markattas ekologiska godis i små påsar med 70 g. Mina barn gillade dessa jättemycket. Som alternativ köpte jag tex Marabous choklad med mandel på rulle, tror det var 70 g.

    Vi poppade också popcorn i kastrull, jättegott!

    Sen äter vi alltid efterrätt på lördag kväll
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-29 21:00:59 följande:

    Det är inte roligt som barn att sticka ut mot kompisarna med sina mat- och godisvanor. Jag tycker inte ens man ska prata om att ens barn väger onormalt med barnet. Det är mycket positivare att försöka få barnet att finna glädje i idrottande och sen fixa vettig kost och vettiga portioner utan att nämna det. Barn vill vara som kompisarna och ger man dom verktygen och bra förebilder förstår dom själva när dom kommer upp lite i ålder.


    Jag har inte köpt sk normalt smågodis regelbundet till mina barn. Fullt med socker, färgämnen och en massa kemikalier, vill jag inte ge mina barn. De har aldrig klagat över det. Vi har köptsmågodis till påsk och Halloween, men att sitta varje helg och proppa i sig detta....?
  • tvillingmammaVastmanland

    Det är är inte konstigt att barnen, så många av dem, blir överviktiga. Sitta vid skärmar större del av fritiden. Stora påsar med smågodis. En del dricker väl också stora mängder läsk.

  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-29 21:26:33 följande:

    Mitt barn har det välkända sockersuget vilket gör att vi aldrig har bullar och kakor hemma men jag skulle aldrig säga anledningen till honom utan här är bara det normala att vi inte har sånt hemma. Sen kör vi med mindre tallrikar än dom flesta andra men det är inte heller nåt som nån tänker på. En väninna har ställt sin son på vågen, mätt honom med måttband och helt förbjudit socker. Hennes son står still viktmässigt och hon hittar gömt godispapper i sonens rum. Jag skulle inte komma på tanken att mäta vare sig vikt eller centimeter eller förbjuda nåt. Däremot ställer jag andra krav på träning än vad hon gör. Man ska passa sig för att skuldbelägga barns matintag. Styra utan att det märks är bättre. Säger heller aldrig att han ska träna pga vikten utan för att han ska bli bättre och bättre på planen.


    Håller helt med dig. Man kan dock tala om det i allmänna ordalag, att godis inte är nyttigt, för någon.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-29 21:49:54 följande:

    Fast väldigt mycket är inte nyttigt för någon. Dumt att fördöma och därmed riskera att ge skuldkänslor när barnet ev. äter nåt onyttigt nån gång. Finns alldeles för många som har nån form av ätstörning. Ta bara alla vuxna som barnen ser roa sig med kolhydratsnojja, räkna poäng, 5-2, kaloriräknande mm. Upplagt för problem. Jag vill styra mina barn till vettig inställning till både mat och träning.


    Jag har varit väldigt noga med tre saker för mina barn:

    Minimalt med smågodis.

    Minimalt med läsk.

    Massor av rörelse i form av idrott , lek och friluftsliv med familjen.

    Det har fungerat för oss.

    Jag har däremot aldrig ransonerat mat, glass , tårta eller kakor,

    Jag tror att just läsken och smågodiset är värst för kropp och tänder då det inte mättar, utan bara ökar sockersuget.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-29 22:21:50 följande:

    Sen är det lätt om ens barn aldrig haft problem jämfört mot att ändra ett beteende utan att det ska ges en massa pekpinnar och skapa skuldkänslor. Min son har varit mullig i rätt många år men man märker att det är nu som han själv börjar göra bra val vilket kommer gynna honom i långa loppet.

    Men jag undrar en sak med era vanor... Om dina barn är hemma hos nån och det bjuds på läsk och godis tackar dom nej då?


    Ja, det är svårare om barnet redan fått en övervikt, Då skulle jag satsat på mer motion. Inte bara vardagsmotion utan mer regelbunden idrottsträning. Ett barn som växer, får minst en timme vardagsmotion varje dag plus idrottsträning några gånger i veckan kan bli av med övervikten utan några större inskränkningar i kosten, förutsatt att man äter hälsosamt med mycket frukt och grönsaker, dagligen. Det har jag sett på flera barn.

    Svar på din fråga:

    Nej, det gör de inte. De tackar ja om de blir bjudna.
  • tvillingmammaVastmanland

    Det värsta av allt är ju att ge barnet ett stressat och sjukt sätt att se på mat, kan leda till ätstörningar och andra hemskheter.

    Men att lära barnen att äta bra och balanserad mat, med frukt och grönt flera gånger om dagen. Godis och läsk bara till fest. Att lära sig att röra på sig och träna från att man är liten.

    Det tycker jag är bra att lära sina barn.

  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Pytt) skrev 2018-12-30 00:25:05 följande:

    Okej. Nu vet vi att du är duktig. Bra så?


    Förstår att mina inlägg kan tolkas så.

    Men jag är inte duktig, jag har kämpat hela livet mot övervikt som grundlades i barndomen. Därför har jag gjort allt jag kunnat för att mina barn skall få en naturlig och bra hållning till mat och lära sig bra kost och motionsvanor från att de är små. Det är jättesvårt att bli av med en övervikt som grundlagts i barndomen, enligt fetmaläkarna i princip omöjligt. Kroppen bildar fler fettceller om man ör överviktig som barn och den ställer in sig på en nivå som den vill behålla.
  • tvillingmammaVastmanland
    Alexi skrev 2018-12-30 16:15:31 följande:

    När ochhur bör barn lära sig koppöingen intag - vikt? Det är ju ändå något man behöver förstå och så småningom ta eget ansvar för?

    Tassar inte föräldrar lite väl mycket på tå utifrån rädsla för anorexia?


    Vi pratar inte om vikt hemma. Vi pratar om kostens betydelse för hälsan. Många barn utvecklar ätstörning idag.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (mor) skrev 2018-12-30 15:01:01 följande:

    Men då gäller det förstås att man SJÄLV är en sådan person som rör på sig och som gillar frukt och grönt! Som förälder är man förebilden.


    Menar du att jag också måste äta kaninmat.....? Istället för pommes och cola?????? Självklart är föräldrar förebilder och jag och min man tränar, promenerar och äter nyttigt.

    Det finns dock många föräldrar i god form med otränade barn, det räcker inte att vara förebild man måste nog hjälpa de små till att börja träna också.
Svar på tråden Mitt överviktiga barn är besatt av mat:(