Inlägg från: Desire223 |Visa alla inlägg
  • Desire223

    Lögnen om tomten

    Har länge haft en tanke angående det här med tomten. Eftersom föräldrar gärna lär sina barn att det är fult att ljuga, men samtidigt kör med tomten? Är det något ni bara gör för att det alltid varit så, eller reflekterar ni över att ni faktiskt ljuger för barnen men gör det ändå? Eller tycker ni inte det är en stor grej?

  • Svar på tråden Lögnen om tomten
  • Desire223
    Anonym (Vili) skrev 2018-12-29 21:22:09 följande:

    Är lite förvånad själv, för jag har aldrig trott på tomten, vi har aldrig haft nån tomte som kommit på julafton när jag var liten. Men vår dotter tror stenhårt på tomten och vi uppmuntrar det. Vet faktiskt inte varför. Hon är 4 år.


    Samma här. Aldrig haft tomte. Trodde dock på tomten en vända som barn vill jag minnas. Tycker det är roligt att fråga föräldrar hur de tänker. Tyvärr blir de flesta sura när jag påpekar att de ljuger, haha. Som om det vore en nyhet liksom.
  • Desire223
    Gryntroll skrev 2018-12-29 22:08:43 följande:

    Hos oss kommer tomten, men båda barnen har från 2-3 års ålder sett att det varit pappa. Så vi har det mer som "teater" och ett sätt att dela ut klapparna. Barnen är nu 6 och 9 och hjälper till som "nissar" sedan några år.

    Trots att de själva är med och "handlar tidning/klär om/knackar på" och i princip aldrig trott trott på tomten så blir det förväntansfullt och pirrigt.


    Det tycker jag låter som ett hälsosamt sätt att använda tomte på. Ingen ljuger, men känslan finns ändå. Själv har jag alltid tyckt att tomtar är jobbiga tillägg på jul, haha. Iallafall om det är andra än familjemedlemmar.
Svar på tråden Lögnen om tomten