Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

    Biomamman vill inte ha barnen på vår vecka

    Pappan har skadat sig på jobbet. Han är helt sängliggande förutom de få tillfällen han stapplar med kryckor till badrummet för att kissa. Han är vaken, pigg och glad annars.

    Barnen bor varannan vecka. Jag (bonusmamma) hade hand om barnen nyårsafton så att vi fick fira ihop. Eftersom pappan inte kan ta hand om barnen alls så anser jag att de bör vara hos sin mamma nu tills han mår bättre. Jag har erbjudit mig att ta barnen på dagen ibland och avlasta, göra kul saker med dem. Men att kväll/natt är en känslig stund där de behöver en anknytningsperson. Mamman är frisk, kry, hemma och ledig.

    Mamman vill absolut inte ha barnen. Hon anser att hon inte har något ansvar om det inte är hennes vecka och att det är mitt ansvar att ta hand om barnen när pappan inte kan. Hon sa att det valet gjorde vi när vi flyttade ihop och att barnen inte har något rätt att välja. Vi ska helt enkelt tvinga oss på dem, oavsett vad dem känner inför det. Det gick så långt att hon började gråta i telefonen över att hon inte vill hämta dem. Barnen är 4 och 6 år gamla.

    Jag älskar mina bonusbarn och har hämtat dem var och varannan vecka sen jag och pappan träffades för att hon har varit sjuk och inte orkat. (Jag var arbetslös och pappan jobbar väldigt långa dagar när barnen är hos mamman så det föll sig naturligt att jag fixade det då). Men då har pappan kommit hem på kvällen och nattat dem, pratat om saker de behöver prata med honom om och tröstat dem när de haft mardrömmar. Jag anser att det är jätteviktigt att jag och bonusbarnen bygger en trygg relation som håller livet ut. För jag räknar ju med att jag och pappan håller ihop nu. Då kan jag inte tvinga mig på dem när de inte vill ha mig där. De är barn, jag är vuxen.

    Mamman har tidigare varit inlagd för psykiska besvär och då hade jag givetvis hand om barnen när pappan också var sjuk och ingen ordinarie vårdnadshavare var tillgänglig. Men nu är mamman alltså frisk, hon vill bara inte vara förälder just nu.

    Har jag rätt eller har mamman rätt? Är det mitt ansvar på våran vecka? Eller är hennes reaktion med att argumentera över barnen på mig och sen börja gråta för att hon inte vill hämta dem lite oroväckande? 

    Hur kan man agera i den här situationen?

  • Svar på tråden Biomamman vill inte ha barnen på vår vecka
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (bibo) skrev 2019-01-01 13:21:23 följande:

     


    Så småningom tror jag att jag kommer vara en viktig del i deras liv. Jag vet att de tycker jättemycket om mig, men barnen vill dock inte alltid ha mig i alla situationer. Det kan vara känsligt framför allt på kvällstid, då de kan vara ledsna och bara vilja vara med pappa. För mig har det varit naturligt att respektera det. Med tiden blir det ju fler och fler kvällar då det går lika bra med mig liksom. Vi kommer dit, men är inte där än. De vill ju gärna ha sin mamma eller pappa då. Jag vill absolut inte bli en bonusförälder som de inte känner någon tillit till.
    Anonym (M) skrev 2019-01-01 16:38:33 följande:

    Jag tycker att det är helt uppenbart att mamman är väldigt sjuk hon också. Att man inte är inlagd betyder ju inte att man blivit frisk, oavsett om det handlar om fysiska eller psykiska sjukdomar. Men det blir såklart jobbigt för dig som är den enda fullt fungerande vuxna som barnen har just nu. Kan du få avlastning någon annanstans ifrån? Släkt? Vänner?


    Hon säger själv att hon är frisk, trött och lite utmattad men absolut inte sjuk på något sätt. Jag behöver egentligen inte avlastning dagtid, tvärtom kan jag tänka mig att avlasta henne på dagen. Då kan vi göra roliga saker. Det är på kvällen och natten som barnen är ledsna, trötta och vill vara nära sin förälder. De drömmer rätt så mycket mardrömmar just nu. Jag vill verkligen inte bli en sån som barnen hatar för att jag tar för mycket plats och tränger mig på. Jag vet att vi kommer dit, för vi har redan kommit så långt.
    Anonym (Aldrig) skrev 2019-01-01 16:44:46 följande:

    Jag hade inte tagit hand om barnen, jag hade hellre flyttat ut.


    Där är vi ju helt olika. Jag älskar min familj oavsett var de bor. Men tycker att barnen förtjänar det dom behöver och önskar.
    antonanton skrev 2019-01-01 16:46:02 följande:

    Vilken tur att barnen har fått en sådan bra och klok bonusmamma! Det kan de behöva med en mamma som är sjuk.


    Tack, jag hoppas ju att hon inte behöver vara "sjuk" för evigt. Hur det nu än fungerar.




  • Anonym (Ledsen)
    Lilyje skrev 2019-01-01 17:15:43 följande:

    Men om pappan är pigg och glad trots sängbundenheten så kan väl barnen gå in till honom på kvällen/natten när dom behöver sin förälder?


    De har aldrig kommit in till varken oss eller mamman. De ligger och ropar i sina sängar. Stora tjejen har på senare tid börjat säga att hon är rädd för att komma ner, men redan när de var små och vi sov i vardagsrummet (bodde i lägenhet) så har de aldrig kommit ut. 
    tankfull skrev 2019-01-01 17:17:40 följande:
    Det finns inget domstolsbeslut. Vill påpeka igen att mamman ringer var och varannan vecka och ber oss hämta tidigare, ha dem längre o.s.v. för att hon är sjuk. Så det argumentet håller inte tycker jag. Hon behöver mycket hjälp men ställer aldrig upp. När vi påpekat det så säger hon att hon SÅKLART skulle hämta barnen om det var samma situation, att pappan är sjuk. Men när det kommer till kritan så vill hon inte. Är det inte mer oroande att hon över huvud taget inte vill ha barnen en sekund mer, än att jag inte känner mig redo att ta fullt ansvar? Jag har inga barn. Detta är min första relation till familjelivet.

    Hon har dessutom också en sambo som tar mycket ansvar hemma hos henne. Så hon är inte alls själv.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Svea) skrev 2019-01-01 17:41:57 följande:

    Det är pappans ansvar att lösa det med barnen när det är hans vecka.


    Men varför ringer hon då varje gång det är hennes vecka att vi måste hämta? Om det är det upplägget man valt och kommit överens om, varför gäller det bara på ena hållet? Vad hade hänt om pappan faktiskt inte haft några släktingar, ingen sambo? Ska barnen då laga mat själva, själva gå till affären, själva skjutsa sig till skola och dagis? Det går ju inte. 
  • Anonym (Ledsen)
    Lilyje skrev 2019-01-01 19:12:27 följande:
    Men kan inte du gå in till barnet och följa med det till pappan om det inte duger med dig?

    Självklart är det tråkigt att mamman inte ställer upp, men nu är det så och då får ni göra det bästa av situationen.

    Barnen kommer komma ihåg vem som fanns där när dom behövde det när dom växer upp, så den enda förloraren här är mamman. Dom ska inte behöva känna sig oönskade i båda sina hem.
    Så självklart egentligen, varför har jag aldrig tänkt på det? Klart att jag kan göra det. Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Ledsen)

    Barnen är absolut inte oönskade i vårt hem och jag tar givetvis hand om den nu när mamman inte vill. Jag har lagat mat, myst, lekt och busat med dem mer än vanligt. Det gick bra att natta idag, de verkar hyfsat förstående för pappans smärtor. Pappan vill ju ha sina barn här mer än något, men han kan inte göra något.

    Jag är bara så chockad över det faktum att mamman var arg, grät och argumenterade allt möjligt mot att hon absolut inte skulle behöva ha hand om barnen. Det känns så hemskt. Jag/pappan har hämtat dem VARJE GÅNG hon ringt och varit sjuk. De har bott här nästan 2 veckor i sträck för att hon varit "sjuk". Hon har vid flera tillfällen ljugit om att hon är sjuk och sen har det visat sig att hon är på fest istället. Det gör lite ont i hjärtat. Det är ju hennes barn, BORDE hon inte vilja ha dem? Älskar hon dem inte?

  • Anonym (Ledsen)

    Pappan är ju sjukskriven just nu, och kan inte köra bil för att lämna på skola/förskola heller. 6åringen har ju förvisso inte skolplikt, men börjar ju skolan snart igen.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hejja) skrev 2019-01-01 21:11:49 följande:
    Om 6-åringen går i förskoleklass har hen visst skolplikt.
    Har det ändrats? Trodde inte skolplikten gällde förrän 1 klass.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hejja) skrev 2019-01-01 21:26:22 följande:
    Ja det är nytt sedan i höstas. Har själv en 6-åring i förskoleklass.
    Ok, vi har givetvis alltid lämnat i skolan ändå och pappan hade säkert koll på det här till mitt försvar. :P Jag börjar mitt jobb kl 6 och så tidigt har inte fritids/förskola öppet i vår kommun. Hämta kan jag ju såklart göra då jag slutar vid 14.
Svar på tråden Biomamman vill inte ha barnen på vår vecka