• Corneliass

    Vad ska jag ha med mig i BB-väskan?

    Snart är det dags för mig att packa BB-väskan och undrar därför om någon skulle kunna ge mig sina bästa tips för vad som är bra att ha med sig? 

    Det jag tänkt ha med mig är:
    Kläder till bebis, mig och sambo (dvs sköna trosor, tofflor, sköna mjukis eller pyjamasbyxor, någon skön tröja, strumpor, amnings-bh, tjockare overall till bebis, 2 bodys, 2 byxor, lite tjockare strumpor + ett par tunnare, 2 mössor en tjockare och en tunnare, sambon får packa själv och bestämma vad han vill ha med sig)
    Hygienartiklar (schampo, balsam, tvål, deo)
    Läppbalsam 
    Hårborste
    Hårtofsar 
    Ansiktskräm 
    Babynest 
    Snuttefilt 
    En tjockare filt 

    I snack/godisväg har vi inte riktigt funderat på ännu utan det tar vi lite längre fram när det väl är dags att packa. Jag har tänkt att packa om ungefär ca 1-2 veckor men tänkte ändå skriva en lista och planera för vad vi ska ha med oss. 
    Är det någonting vi glömt? Mobil + laddare är en självklarhet såsom legitimation osv, men det tar vi med oss i farten när vi väl åker in. 
    Det känns som att jag har glömt någonting som jag tänkt ha med mig, men det dyker nog upp! 

    Tack på förhand :) 


    Gravid med första barnet
  • Svar på tråden Vad ska jag ha med mig i BB-väskan?
  • Tessaloniki

    Deodorant har jag hört att man ska undvika - bebisen behöver känna din doft när du ammar och eftersom armhålan inte är långt bort så kommer deodoften störa. I övrigt finns massa Youtube videor med vad man ska packa :)

  • Dunciss

    Har nyss packat bb-väskan och den ser ut ungefär som din. Babyskydd till bilen har vi också med. Antar att ni också har det? Har med kontaktlinser, tandborste och tandkräm, när det gäller schampoo och tvål duger det som finns på sjukhuset för mig :)

    Har med morgonrock, är praktiskt när man ska amma. Om du tar med egen pyjamas så tänk på att det är bra om den går att knäppa upp framtill.

    Jag kommer också att ta med hörlurar till telefonen, bara om man vill ringa samtal så man kan ha händerna fria.

  • Corneliass
    Tessaloniki skrev 2019-01-03 20:09:29 följande:

    Deodorant har jag hört att man ska undvika - bebisen behöver känna din doft när du ammar och eftersom armhålan inte är långt bort så kommer deodoften störa. I övrigt finns massa Youtube videor med vad man ska packa :)


    Jaha okej, dåså! :) Då skippar jag nog det faktiskt, känns logiskt det du skriver. 
    Gravid med första barnet
  • Corneliass
    Dunciss skrev 2019-01-03 20:16:10 följande:

    Har nyss packat bb-väskan och den ser ut ungefär som din. Babyskydd till bilen har vi också med. Antar att ni också har det? Har med kontaktlinser, tandborste och tandkräm, när det gäller schampoo och tvål duger det som finns på sjukhuset för mig :)

    Har med morgonrock, är praktiskt när man ska amma. Om du tar med egen pyjamas så tänk på att det är bra om den går att knäppa upp framtill.

    Jag kommer också att ta med hörlurar till telefonen, bara om man vill ringa samtal så man kan ha händerna fria.


    Min sambo har körkort men av vissa anledningar vet han inte om han vill köra in till sjukhuset när det väl är dags. Men om han kör in själv så kommer vi absolut ha med det! 
    Tandborste och tandkräm, just det! Det kommer jag lägga ner innan då jag köpt nytt :) 
    Hörlurar kan vara en bra grej, som du säger om man vill ringa och samtidigt ha händerna fria. 
    Gravid med första barnet
  • Dunciss
    Corneliass skrev 2019-01-03 20:22:31 följande:

    Min sambo har körkort men av vissa anledningar vet han inte om han vill köra in till sjukhuset när det väl är dags. Men om han kör in själv så kommer vi absolut ha med det! 

    Tandborste och tandkräm, just det! Det kommer jag lägga ner innan då jag köpt nytt :) 

    Hörlurar kan vara en bra grej, som du säger om man vill ringa och samtidigt ha händerna fria. 


    Fast även om ni tar taxi hem kommer ni ju att behöva babyskydd. Här i sthlm brukar taxibolagen bara kunna erbjuda bilar med babyskydd från 6 kg och uppåt. Kan vara ett tips att kolla upp innan :)
  • Corneliass
    Dunciss skrev 2019-01-03 20:24:41 följande:
    Fast även om ni tar taxi hem kommer ni ju att behöva babyskydd. Här i sthlm brukar taxibolagen bara kunna erbjuda bilar med babyskydd från 6 kg och uppåt. Kan vara ett tips att kolla upp innan :)
    Min mamma eller pappa kommer med största sannolikhet göra oss till FL och så kommer vi även förmodligen bli hämtade med privat bil :) 
    Gravid med första barnet
  • Dunciss
    Corneliass skrev 2019-01-03 20:31:43 följande:

    Min mamma eller pappa kommer med största sannolikhet göra oss till FL och så kommer vi även förmodligen bli hämtade med privat bil :) 


    Ok, men oavsett vem som kör måste ni ju ha babyskydd menar jag :)
  • Corneliass
    Dunciss skrev 2019-01-03 20:34:27 följande:
    Ok, men oavsett vem som kör måste ni ju ha babyskydd menar jag :)
    Ja det är ju självklart. Men då tar ju förstås vår skjuts med det hemifrån oss. 
    Gravid med första barnet
  • Dunciss
    Corneliass skrev 2019-01-03 20:38:58 följande:

    Ja det är ju självklart. Men då tar ju förstås vår skjuts med det hemifrån oss. 


    Ah ok, då förstår jag :)
  • Corneliass
    Dunciss skrev 2019-01-03 20:46:53 följande:
    Ah ok, då förstår jag :)
    Yes :) Men tusen tack för dina tips! 
    Gravid med första barnet
  • Sticky

    Dina underbyxor måste vara stora så att du får plats med en sådan "blöj-binda". Sedan rekommenderar jag verkligen att ta med en längre kofta som döljer baken, eftersom att den gigantiska tjocka bindan syns annars, konturen alltså.

    Ta med gravidbyxor, vanliga byxor kan man inte ha direkt efter man har fött.

    Deo, duchkräm osv som är parfymfri och utan konstiga tillsatser.

    Och en av de viktigaste sakerna: sådan salva som man smörjer bröstvårtor med. Brukar ofta göra rejält ont med amningen de första veckorna. Jag hade aldrig klarat mig utan amninganapp heller, för att avlasta vid vissa amningar.

    Lycka till!

  • Corneliass
    Sticky skrev 2019-01-03 21:07:49 följande:

    Dina underbyxor måste vara stora så att du får plats med en sådan "blöj-binda". Sedan rekommenderar jag verkligen att ta med en längre kofta som döljer baken, eftersom att den gigantiska tjocka bindan syns annars, konturen alltså.

    Ta med gravidbyxor, vanliga byxor kan man inte ha direkt efter man har fött.

    Deo, duchkräm osv som är parfymfri och utan konstiga tillsatser.

    Och en av de viktigaste sakerna: sådan salva som man smörjer bröstvårtor med. Brukar ofta göra rejält ont med amningen de första veckorna. Jag hade aldrig klarat mig utan amninganapp heller, för att avlasta vid vissa amningar.

    Lycka till!


    Då skriver jag upp det. Tack så mycket! :) 
    Gravid med första barnet
  • Jag är bara jag

    Babynest är onödigt- bädden på bb ser ut sån. MAM kompresser om du ska amma. Och- ve och fasa!- om du skulle behöva sättas igång nåt att sysselsätta dig med under tiden. Bok, korsord, spel, vad som helst. Igångsättning kan ta uppåt 4 -5 dygn. Jag höll på gå under av tristessen!

  • Lynxsa

    Vattenflaska!

    Kannon under förlossningen när man blir torr i munnen av lustgas och smidigt när man ammar och är törstig som en gnu.

    Hade absolut tagit med deo, parfymfri. Jag svettas massor första dygnen efter förlossningar.

  • Corneliass
    Jag är bara jag skrev 2019-01-03 21:37:05 följande:

    Babynest är onödigt- bädden på bb ser ut sån. MAM kompresser om du ska amma. Och- ve och fasa!- om du skulle behöva sättas igång nåt att sysselsätta dig med under tiden. Bok, korsord, spel, vad som helst. Igångsättning kan ta uppåt 4 -5 dygn. Jag höll på gå under av tristessen!


    Babynest har jag blivit rekommenderad av närstående då dom tyckte det var väldigt bra att lägga i den lilla "plastsängen". Så det kommer jag ha med mig i alla fall då jag tänker att det är skönt att ha även i sin egna säng bredvid sig. 
    Tack! Lägger nog ner kort bland annat ifall någonting skulle dras ut på tiden :) 
    Lynxsa skrev 2019-01-03 21:38:56 följande:

    Vattenflaska!

    Kannon under förlossningen när man blir torr i munnen av lustgas och smidigt när man ammar och är törstig som en gnu.

    Hade absolut tagit med deo, parfymfri. Jag svettas massor första dygnen efter förlossningar.


    Ja! Jättebra, det skriver jag upp direkt :) 
    Gravid med första barnet
  • Jag är bara jag
    Corneliass skrev 2019-01-03 21:45:48 följande:
    Babynest har jag blivit rekommenderad av närstående då dom tyckte det var väldigt bra att lägga i den lilla "plastsängen". Så det kommer jag ha med mig i alla fall då jag tänker att det är skönt att ha även i sin egna säng bredvid sig. 
    Tack! Lägger nog ner kort bland annat ifall någonting skulle dras ut på tiden :) 

    Ja! Jättebra, det skriver jag upp direkt :) 
    På mitt bb somras fanns det babynest i de där plastsängarna. Bredvid dig i sängen ryms hur som helst inte babynesten, sängarna är trånga och smala. Är man snittad har man oftast flera kuddar runt sig för att kunna ligga p.g.a smärtan- då går inte barnet ha där mitt i röran.
  • Corneliass
    Jag är bara jag skrev 2019-01-03 21:57:47 följande:
    På mitt bb somras fanns det babynest i de där plastsängarna. Bredvid dig i sängen ryms hur som helst inte babynesten, sängarna är trånga och smala. Är man snittad har man oftast flera kuddar runt sig för att kunna ligga p.g.a smärtan- då går inte barnet ha där mitt i röran.
    Okej! Kommer ändå ha med mig det, sen om det används eller inte får vi se. 
    Gravid med första barnet
  • Loppan84

    Blev sjukt torr i huden och slemhinnor. Därför: Nässpray + saltspray, läppsyl och fet parfymfri body lotion. Lång kofta är ett måste.

    Och ang byxor - tänk på att ta med gravidbyxorna. Jag hade köpt några nya mjuka byxor att ha på mig eftee födseln men det kunde jag bara glömma - första veckan efter förlossningen gick jag inte ner utan UPP 3 kg pga jag fick så mkt vätska under födseln. Så det är inte så smart stt ta med massa byxor i storlek 34-36 som jag gjorde haha

  • Corneliass
    Loppan84 skrev 2019-01-07 00:28:32 följande:

    Blev sjukt torr i huden och slemhinnor. Därför: Nässpray + saltspray, läppsyl och fet parfymfri body lotion. Lång kofta är ett måste.

    Och ang byxor - tänk på att ta med gravidbyxorna. Jag hade köpt några nya mjuka byxor att ha på mig eftee födseln men det kunde jag bara glömma - första veckan efter förlossningen gick jag inte ner utan UPP 3 kg pga jag fick så mkt vätska under födseln. Så det är inte så smart stt ta med massa byxor i storlek 34-36 som jag gjorde haha


    Tack! 
    Nej min plan är att ha med mig ett par pyjamasbyxor som jag levt i under graviditeten, så dom vet jag att jag kommer kunna ha. Sen även gravidtajts till hemfärden :) 
    Gravid med första barnet
Svar på tråden Vad ska jag ha med mig i BB-väskan?