• molly50

    Underligt beetende av bonusdotter 16 år

    Anonym (Ts) skrev 2019-01-05 22:07:34 följande:

    Hej

    Min sambo sen flera år tillbaka har en dotter som är 16 år. Flickan har valt att bo heltid hos sin mamma pg av att vi bor i en annan stad och flickans mamma bor närmare skolan. Bonusdottern har inget eget sovrum hos oss utan delar rum med yngre syskon där bonusdottern har egen sminkhörna och säng. Bonusdottern är hos oss var tredje helg.

    Sambons dotter kom hem till oss igår och bad om att få en ram för att kunna sätta in ett foto på hennes föräldrar som hon ställde på hennes sminkbord.

    Jag har inte sagt någonting ännu, är lite förvånad över själva grejen. Även sambon är förvånad men inte sagt någonting.

    Är det inte lite konstigt beteende?

    Det känns konstigt att min sambos ex är på bild i mitt hem.

    Överreagerar jag?


    Ja,jag tycker nog att du överreagerar.
    Att din bonusdotter vill ha en bild på sina föräldrar i sin lilla hörna behöver inte betyda att hon vill provocera dig eller så.
    Utan hon vill kanske bara ha en bild på sina föräldrar för att de är viktiga personer i hennes liv.
    Om du har en bra kontakt med din bonusdotter i övrigt så förstår jag inte varför du hakar upp dig på ett foto på hennes föräldrar?
    Carpe Diem
  • molly50

    Men har det någon betydelse huruvida flickan bor hos sin pappa eller är gäst?
    Tråden handlar om att hon vill ha ett foto på sina föräldrar i sin lilla hörna i rummet.
    Personligen skulle jag inte se mina barn eller bonusbarn (om jag hade några) som gäster.


    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-06 23:37:37 följande:
    Sin mamma är väl en sak men mamma o pappa ihop? Då kan du nog räkna med att bonusdottern ville skuffa ut ditt arsle.
    Om man har sådana problem med att ens bonusbarn har foton på sina föräldrar så bör man kanske fundera på var problemet verkligen ligger.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-07 00:45:55 följande:
    Det bör man inte provoceras av men behöver 176 pers i en tråd skriva att trådstartaren överreagerar? Det blir lite tjatigt. Jag tycker personligen att snorungen borde sitta och span in såna bilder i sin telefon istället, tänk dig hur hon blir om 20 år?
    Men vad är det egentligen som är så fel med att ha foton på sina föräldrar?
    Varför blir du så provocerad av det?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-07 13:33:07 följande:
    Jag blir inte provocerad utan jag talar mer ur en annan synvinkel än alla andra här. Hon får väl ha hur många jävla kort hon vill på sin mamma och pappa men det handlar snarare om tajmingen och platsen. Ungar kanske också kan lära sig när, var o hur det är läge för saker o ting. Är det optimalt att ställa fram en bild på mamsen o pappsen ihop i ett rum som man spenderar väldigt lite tid i där dessutom ens yngre syskon bor i?

    Jag kan sätta en peng på att hon gör det för att ge långfingret till farsans nya. Handlar det om saknad och utan baktankar så hade hon tittat på bilder i mobiler.
    Men vad vet du egentligen? Hon kanske tar undan bilden när hon inte är där?
    Eller så gör hennes pappa och/eller TS  det.
    Att titta på bilder i en mobil är inte riktigt samma sak som att ha ett foto framför sig på ett bord.
    Och återigen. Klarar man inte av att se ett foto på sin partner med sitt ex så är det inte bonusbarnet som är problemet.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-09 18:31:31 följande:
    Återigen så tror jag inte att TS reagerar på fotot i sig utan magkänslan säger nog att ungen gör det medvetet för att göra ett ?statement?. Baktankar finns där men det är först o främst hennes pappa som borde prata med henne.

    Jag köper inte att hon satte kortet där för att det är fint att titta på, kanske om hon var i lågstadieåldern eller lindrigt förståndshandikappad.
    Men du måste ju också förstå att alla inte tänker likadant som du.
    Det kan faktiskt vara så att bonusdottern helt enkelt vill ha ett foto på sina föräldrar i den lilla hörna hon har för att göra den till sin egen.
    Om TS tror att bonusdottern har andra baktankar så behöver hon kanske själv jobba på sin egen osäkerhet.
    Att pappan kan försöka ta upp det här till diskussion med sin dotter kan jag däremot hålla med om.
    Framförallt om även han själv tycker det verkar konstigt.
    Men det är ju inget man behöver göra en stor affär av.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (puh) skrev 2019-01-09 23:39:52 följande:
    Inte för att jag vill göra stor affär av det här nu men anta att styvdottern har en agenda och är passivt aggressiv. Är det då ändå ts som måste göra upp med sin osäkerhet? Osäker kan man ju bli för mindre utan att det handlar om att man är osäker som person. Att bli utsatt för passiv aggressivitet och baktankar är väldigt obehagligt och man kan bli väldigt ställd inför ett sånt beteende. Är det dessutom din partners barn som utsätter dig för det så blir du kanske ännu mer ställd för att du vill vara rädd om relationerna. Man vill inte göra så stor affär av det men samtidigt ska du dela hem med en person som inte känns schysst mot dig. Hur gör man då?
    Som jag skrev så kan ju pappan försöka ta upp det här till diskussion med dottern om han och TS tycker att det känns konstigt.
    Men om hon har baktankar med det här och är passivt aggressiv så kan ju saken bli värre om man gör en för stor affär av det.
    Att dottern då får vatten på sin kvarn.
    Hon är ju bara där var tredje helg dessutom så känns det jobbigt/konstigt med fotot så kan de ju bara ta bort det när dottern inte är där.
    Vad det gäller osäkerheten så undrar jag varför man annars tycker att det känns konstigt med ett foto om det inte är för att man är osäker.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-13 11:15:45 följande:
    Ja nu har hon ju gjort det så då får väl kortet stå där. Sen så ska väl TS köpa in samma sköljmedel, tvättmedel, schampo, tamponger osv som flickans mamma har. Gull gull!
    Det har jag aldrig påstått. Jag tycker bara inte att det är något att göra en så stor affär av.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (puh) skrev 2019-01-13 13:27:47 följande:
    Som jag har försökt förklara så behöver det inte vara fotot i sig utan i kombination med en känsla av att hon gör det som en akt av passiv aggressivitet.

    Jag håller med om att inte ge dottern vatten på sin kvarn. (OM hon har baktankar.)
    Ja,visst kan det vara så. Men det är ändå inget man ska göra en för stor affär av,tycker jag.
    Just för att inte ge dottern vatten på sin kvarn.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-14 00:51:24 följande:
    Jag har inte sagt att TS ska göra någon stor affär av det, hon ska bara låtsas som det regnar.

    Det jag sa var att jag inte för en jävla sekund tror på att 16 åringen inte hade baktankar i handlingen. Det är skillnad!
    Ja,det tycker jag med. Men du verkar göra en rätt stor sak att att TS bonusdotter vill ha ett foto på sina föräldrar vid sin lilla sovhörna.
    Du verkar se ner på henne för att hon kanske saknar att ha båda sina föräldrar hos sig. Du verkar bara kunna se att hon har ett ont uppsåt med fotot.
    Och det är det jag reagerar på.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-14 12:09:48 följande:
    Vad spelar det för roll? Sover ni sämre om nätterna bara för att jag inte håller med er i den här frågan?
    Inte alls. Jag har bara svårt att förstå hur man kan vara så dömande mot en person utan att ha mer information än den vi har fått av TS.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-15 19:35:23 följande:
    I min värld är det minst lika korkat att fria när man fått alldeles för lite på fötterna.
    Och hur är det relevant i det här sammanhanget?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-15 19:35:23 följande:
    I min värld är det minst lika korkat att fria när man fått alldeles för lite på fötterna.
    Sorry! Jag missförstod ditt inlägg så jag får nog skriva ett nytt svar.

    Jag tycker det är bättre att fria än fälla om man inte har tillräckligt med information.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (puh) skrev 2019-01-17 19:47:03 följande:
    Det brukar ju vara synonymt för goda människor att hellre fria än fälla. Problemet är om jag till exempel har en chef som beter sig passiv-aggressivt och berättar det för dig men eftersom du inte har träffat min chef och du inte tycker att det jag berättar för dig är mycket att hänga upp sig på så vill du hellre fria än fälla min chef. Allt jag ville var att få råd i hur jag ska hantera min passiv-aggressiva chef men du vill inte bemöda dig för du är en godare människa när du friar hellre än fäller.
    Jag tycker också att det beror på situationen.
    Om man känner personen som berättar en sak i förtroende s¨antar jag att man litar tillräckligt mycket på personen för att veta om det h*n berättar är sant eller inte.
    Men i ett diskussionsforum som detta,där man oftast bara har en version att gå på så är det lite svårare.
    Jag menar alltså att det kan vara skillnad på om man känner personerna eller inte.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (puh) skrev 2019-01-17 23:24:40 följande:
    Jag känner inte någon härinne men jag vet hur det känns att bli utsatt för passiv-aggressivitet av ett styvbarn. Jag tycker att man kan hålla alla dörrar öppna när man svarar någon på det här forumet. Upplever ts att något är konstigt så kan det vara för att något faktiskt är konstigt, även om det lilla ts har sagt även kan tolkas till flera olika scenarion. Jag tycker att du reducerar ts upplevelse ifall du ser det som att det handlar om att antingen fria eller fälla hennes styvbarn. En tonåring lär knappast bli dömd ifall hon har ägnat sig åt passiv-aggressivitet mot pappas fru.
    Jag tycker att TS bonusdotter har blivit dömd av flera härinne. Och det är det jag reagerar på.
    Det skulle ju likaväl kunna vara så att det är TS som är osäker.
    Det är ju svårt att avgöra med den lilla information vi har.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Gargamel) skrev 2019-01-18 23:26:28 följande:
    Det tror inte jag om jag ska vara ärlig, då blir man alltid besviken på människor.

    Med det sagt, jag tycker inte att TS ska reagera på den där bilden men hon reagerar pga att magkänslan säger att ungen gör det där för att pissa lite revir.

    Ni tycker att det är så jävla charmigt och gulligt men det tycker inte jag, skitungen borde fan åka till nåt fattigt land i Afrika och volontärjobba om hon nu vill stöta på ?riktiga? jävla problem.
    Jag tycker inte heller att TS ska reagera på bilden. 
    Men vi vet ju inte om bonusdottern gör det för att pinka in revir eller inte.
    Det är inget TS har nämnt.
    Det enda TS har skrivit är att hon tycker det verkar konstigt.
    Och det kan ju likaväl bero på att TS själv är osäker,eller hur.

    Sen har jag aldrig påstått att jag tycker det är charmigt eller gulligt. Bara att det kan finnas fler orsaker till att bonusdottern vill sätta upp fotot på sina föräldrar än för att jävlas.
    Man måste kunna se utanför ramarna.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2019-01-20 12:05:42 följande:
    Jag tycker inte heller att TS ska reagera på bilden. 
    Men vi vet ju inte om bonusdottern gör det för att pinka in revir eller inte.
    Det är inget TS har nämnt.
    Det enda TS har skrivit är att hon tycker det verkar konstigt.
    Och det kan ju likaväl bero på att TS själv är osäker,eller hur.

    Sen har jag aldrig påstått att jag tycker det är charmigt eller gulligt. Bara att det kan finnas fler orsaker till att bonusdottern vill sätta upp fotot på sina föräldrar än för att jävlas.
    Man måste kunna se utanför ramarna.
    Jag ska tillägga att vi vet ju inte hur TS och bonusdotterns relation ser ut i övrigt. Därför tycker jag inte att man ska hänga upp sig på en enda händelse. I detta fallet fotot.
    Carpe Diem
  • molly50

    Jag kan hålla med om att tjejer oftare än killar snackar skit och hugger folk i ryggen.
    Killar kör oftare med raka rör.
    Men vi tjejer finns också som inte snackar skit och hugger folk i ryggen.
    Därför tycker jag inte man ska generalisera.
    De tjejer jag har haft i min bekantskapskrets som snackat skit osv tillhör inte längre mina bekantskaper.
    Då jag är ärlig själv så föredrar jag likasinnade personer omkring mig.

    Men detta är väl egentligen OT:


    Carpe Diem
  • molly50
    Brumma skrev 2019-01-21 12:01:14 följande:
    Precis så.

    OT litegrann, men det kom sig av att vissa tar för givet att bonusdottern gör det ENBART för att vara elak eller ha ngn slags baktanke.. för att det är så tonåringar/tjejer/kvinnor gör.. Och det är ju att dra generaliseringen till absurdum..
    Ja,det är det jag tycker också.
    Så länge man inte vet hur TS och bonusdotterns relation ser ut i övrigt så ska man nog inte hänga upp sig på en liten detalj.
    Carpe Diem
Svar på tråden Underligt beetende av bonusdotter 16 år