• Anonym (Oldie)

    Alla ni som upplevt 70- och 80-talet

    Jag verkligen spricker av avundsjuka på er. Jag är så otroligt insnöad på dessa två årtionden och önskar att jag hade fått uppleva hela 70- och 80-talet som tonåring eller vuxen så att jag i detalj kunnat uppleva allt. Är själv född -79 så mina minnen består av 80-talet, vilka är rätt vaga. Tittar på bilder (privata från mina föräldrar/släktingar och på nätet) och klipp från dessa årtionden och försöker verkligen leva mig in i hur det var då. Besöker ställen jag vuxit upp i på 80-talet. Lyssnar mestadels på musik från dessa tider och anser att bästa musiken faktiskt producerades då. Har gått så långt som att söka på nätet efter riktiga 70-talskläder. Hittar bara skit som säljs som maskeradkläder, dvs inga riktiga vardagskläder.

    Jag har en otroligt romantiserad bild av just 70- och 80-talet, men mest 70-talet. Jag skäms inte för min romantisering. De som känner mig vet om detta. Bruka reta mamma med att säga att hon borde ha fått mig tidigare så jag fått uppleva det hon fått. Brukar fråga personer äldre än mig om hur det var på den tiden. Känner en otrolig fascination för just dessa personer. När jag träffar någon första gången är de första tankarna som poppar upp hos mig att den här personen har upplevt de här årtiondena och jag kan inte sluta tänka på det varje gång jag möter personen. Jag föreställer mig den personen hur denne säkert var och såg ut på den tiden. Och så känner jag en fascination blandat med avundsjuka.

    Jag fattar egentligen inte hur det blev såhär men de här känslorna har bara vuxit fram och stannat kvar. Jag har dock varit en del nostalgisk av och till under mina vuxna år. Nu är det en del av mitt vardagliga liv och jag vill inte släppa det. Jag mår bra av det, känner mig "hemma" i att drömma om dessa årtionden och ta del av allt som går att ta del av och att jag känner mig som mig själv i detta, men är samtidigt frustrerad över att jag inte kan uppleva de åren, och att det inte finns något jag kan göra åt det.

    Så alla ni som fått vara med på riktigt - ett stort hjärta till er <3

  • Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet
  • Kverulant67
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-02 13:10:18 följande:
    Det hände massor men man visste inte vad som hände 5 mil bort eftersom åtminstone de jag kände inte läste dagstidningar om man inte var tvungen att göra detta som skolarbete. Det fanns en tv-kanal som sände nyheter någon gång per dag som täckte riket och inte togs bränder i soprum eller att någon blivit knivhuggen upp i dessa sändningar de stora händelserna som upplopp och stora raggarbråk togs upp.

    Har aldrig hört talas om några strumpbyxor på killar i mellanstadieålder min bror hade långkalsonger vintertid
    Nu använde ju säkert inte alla gossar kalasbyxor, men väldigt många var det! Så bara för att din bror inte gjorde det så innebär det ju inte att alla inte gjorde det....
  • Anonym (anonym)
    Kverulant67 skrev 2019-07-02 13:28:33 följande:
    När det gäller överfall med skadlig utgång så finns det ju statistik från BRÅ som visar hur den började stegras på 90-talet och nu har skenat helt.
    Och de festa överfall är kopplade till rån på 70 och 80-talet fanns det inte mycket att råna folk förr inga dyra saker som gick att sälja vidare dessutom inget internet så att avyttra smycken och andra föremål krävde att man hade någon som sysslade med häleri eller att man hade en pantbank som var mindre nogräknad.
    Jag använde checkhäfte långt in på 80-talet och dessa checkar var ju helt oanvändbara för andra 
    Skälet till att överfall ökat är för att det finns ekonomiska incitament eftersom människor bär på sig saker som kan säljas lätt på Blocket osv.
  • Kverulant67
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-02 13:38:41 följande:
    Och de festa överfall är kopplade till rån på 70 och 80-talet fanns det inte mycket att råna folk förr inga dyra saker som gick att sälja vidare dessutom inget internet så att avyttra smycken och andra föremål krävde att man hade någon som sysslade med häleri eller att man hade en pantbank som var mindre nogräknad.
    Jag använde checkhäfte långt in på 80-talet och dessa checkar var ju helt oanvändbara för andra 
    Skälet till att överfall ökat är för att det finns ekonomiska incitament eftersom människor bär på sig saker som kan säljas lätt på Blocket osv.
    Hmmm varför citerar du mej med detta? Jag sa det bara för personen innan sa att det inte kom fram pga att det inte fanns några sociala medier....
  • sextiotalist
    Kverulant67 skrev 2019-07-02 13:29:51 följande:
    Nu använde ju säkert inte alla gossar kalasbyxor, men väldigt många var det! Så bara för att din bror inte gjorde det så innebär det ju inte att alla inte gjorde det....
    De använde det där du bodde, men inte där jag eller anonym bodde. Både du och jag kan ju bara referera till vår närmaste krets eller hur?
  • BeautifulLiz
    sextiotalist skrev 2019-07-02 13:48:28 följande:
    De använde det där du bodde, men inte där jag eller anonym bodde. Både du och jag kan ju bara referera till vår närmaste krets eller hur?
    Och vad spelar det för roll?
    Gör alla likadant överallt nu för tiden, nej och varför skulle de då gjort det då?

    Jag minns inte att det användes kalasbyxor alls i någon större utsträckning och inte alls bland pojkar. 
    Men det kan det ha gjorts någon annanstans, vad vet jag... och vad spelar det för roll?

    Mig tvingade de bara på kalasbyxor när jag skulle ha klänning, och de där jädrans byxorna hasade ner så grenen hängde i knävecken. Det är mitt minne av kalasbyxor.
  • Anonym (?)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-01 10:07:27 följande:
    Ja jag har blivit påhoppad av män i grupp på 70-talet och där de försökte dra in mig i ett skogsparti som tur var dök några killar jag kände upp och avbröt det hela. Dessa män sa exakt vad de tänkte de skulle göra med mig och jag trodde först att det var ett dåligt skämt, efter denna händelse gick jag inte själv hem när det var mörkt eftersom när det hände fanns det människor som både hörde för att jag skrek och såg detta men inte ingrep.

    Jag blev även hotad med en stor blodig kniv av en knarkare som sparkade upp hissen jag väntade på, honom sköt polisen när de fick tag på honom, detta hände en vanlig söndagseftermiddag i ett vanligt trapphus där en vän jag skulle till bodde
    Beklagar att du blivit utsatt för det! Helt sjukt att ingen ingrep när ett helt gäng killar försöker dra in dej i ett skogsparti! Jag har varit med om liknande men då har folk ingripit väldigt fort.

    Situationen med "knarkaren" var också hemsk. Jag har själv varit missbrukare, aldrig levt på gatan eller så men hållit på med heroin när det hade gått som längst. Inte ens jag har varit med om liknande under alla år (även om obehagliga saker inträffade förstås, men aldrig mot oskyldig förbipasserande). 
    Jag hoppas verkligen att du förstår att denne "knarkare" inte bara var knarkare utan psykiskt sjuk, förmodligen inne i en psykos, dessutom med våldstendenser vilket långt ifrån alla narkomaner har.
    Att jag säger det är för att du ska slippa vara rädd så fort du möter ett gäng med människor som gissningsvis är narkomaner (lätt att det blir så när man varit utsatt för något). De flesta brott som narkomaner begår begår de mot andra narkomaner. 75-80% ungefär skulle jag gissa är inte våldsamma. Även om det är vanligare att killar slår sina tjejer eller tvingar dem till sexarbete (än bland drogfria). Eller än oftare tjejerna sexarbetar, killen hänger på som ett mähä som låtsas älska tjejen för att hon ska försörja honom med heroin. De flesta som blir rånade ute är langare eller andra narkomaner. Nu snackar jag alltså inte om livsstilskriminella, utan narkomaner som det gått väldigt långt utför med. Metadonprogrammen och möjlighet att sälja situation sthlm är toppen för att minska brott, även om det ofta är de lite "duktigare" som säljer situation sthlm  och de lite mindre duktiga som pundar loss i källarförråd och de värsta är de som rånar andra i samma sits, vissa råkar vansinnigt illa ut, flera gånger om.

    Hoppas du inte är eller ska behöva vara rädd. Även om man alltid ska hålla sej så långt ifrån våldsamma människor i psykos (narkoman eller ej) som det går och hellre ringa akutpsyk eller ambulans. Dessa människor vet inte vad de gör och bör tas in på psyk fortast möjligt för att undvika att vansinnesdåd inträffar.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2019-07-02 17:03:34 följande:
    Beklagar att du blivit utsatt för det! Helt sjukt att ingen ingrep när ett helt gäng killar försöker dra in dej i ett skogsparti! Jag har varit med om liknande men då har folk ingripit väldigt fort.

    Situationen med "knarkaren" var också hemsk. Jag har själv varit missbrukare, aldrig levt på gatan eller så men hållit på med heroin när det hade gått som längst. Inte ens jag har varit med om liknande under alla år (även om obehagliga saker inträffade förstås, men aldrig mot oskyldig förbipasserande). 
    Jag hoppas verkligen att du förstår att denne "knarkare" inte bara var knarkare utan psykiskt sjuk, förmodligen inne i en psykos, dessutom med våldstendenser vilket långt ifrån alla narkomaner har.
    Att jag säger det är för att du ska slippa vara rädd så fort du möter ett gäng med människor som gissningsvis är narkomaner (lätt att det blir så när man varit utsatt för något). De flesta brott som narkomaner begår begår de mot andra narkomaner. 75-80% ungefär skulle jag gissa är inte våldsamma. Även om det är vanligare att killar slår sina tjejer eller tvingar dem till sexarbete (än bland drogfria). Eller än oftare tjejerna sexarbetar, killen hänger på som ett mähä som låtsas älska tjejen för att hon ska försörja honom med heroin. De flesta som blir rånade ute är langare eller andra narkomaner. Nu snackar jag alltså inte om livsstilskriminella, utan narkomaner som det gått väldigt långt utför med. Metadonprogrammen och möjlighet att sälja situation sthlm är toppen för att minska brott, även om det ofta är de lite "duktigare" som säljer situation sthlm  och de lite mindre duktiga som pundar loss i källarförråd och de värsta är de som rånar andra i samma sits, vissa råkar vansinnigt illa ut, flera gånger om.

    Hoppas du inte är eller ska behöva vara rädd. Även om man alltid ska hålla sej så långt ifrån våldsamma människor i psykos (narkoman eller ej) som det går och hellre ringa akutpsyk eller ambulans. Dessa människor vet inte vad de gör och bör tas in på psyk fortast möjligt för att undvika att vansinnesdåd inträffar.
    Trodde jag skrev under mitt vanliga nick, om någon undrar. Ja det är Soë som skriver: )
  • Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2019-07-02 10:44:57 följande:
    Knivförbudet kom under 80-talet pga det var problem med knivar under slagsmål.
    Kalasbyxor var det väldigt få som använde det bland mina kompisar. Det var mest när man var påtvingad kjol eller klänning. Det är ju det mest opraktiska plagget som finns. Det var ju hur enkelt som helst att endast byta strumpor om man blev våt om fötterna
    Ha ha ja, jag hade jämt kalasbyxor på mej vid tillfällen då man skulle vara fin, men bara då. Vet att jag tjatade på min mamma om nylonstrumpbyxor, typ vita med små roliga saker på, typ rosetter eller broderier. Men hon tyckte inte att de passade barn även fast just de jag ville ha var gjorda för barn..
    Krusat hår hade man också vid finare tillfällen så man såg ut som en trollunge och kalasbyxor med grenen halvvägs till knäna
  • Anonym (anonym)
    Anonym (?) skrev 2019-07-02 17:03:34 följande:
    Beklagar att du blivit utsatt för det! Helt sjukt att ingen ingrep när ett helt gäng killar försöker dra in dej i ett skogsparti! Jag har varit med om liknande men då har folk ingripit väldigt fort.

    Situationen med "knarkaren" var också hemsk. Jag har själv varit missbrukare, aldrig levt på gatan eller så men hållit på med heroin när det hade gått som längst. Inte ens jag har varit med om liknande under alla år (även om obehagliga saker inträffade förstås, men aldrig mot oskyldig förbipasserande). 
    Jag hoppas verkligen att du förstår att denne "knarkare" inte bara var knarkare utan psykiskt sjuk, förmodligen inne i en psykos, dessutom med våldstendenser vilket långt ifrån alla narkomaner har.
    Att jag säger det är för att du ska slippa vara rädd så fort du möter ett gäng med människor som gissningsvis är narkomaner (lätt att det blir så när man varit utsatt för något). De flesta brott som narkomaner begår begår de mot andra narkomaner. 75-80% ungefär skulle jag gissa är inte våldsamma. Även om det är vanligare att killar slår sina tjejer eller tvingar dem till sexarbete (än bland drogfria). Eller än oftare tjejerna sexarbetar, killen hänger på som ett mähä som låtsas älska tjejen för att hon ska försörja honom med heroin. De flesta som blir rånade ute är langare eller andra narkomaner. Nu snackar jag alltså inte om livsstilskriminella, utan narkomaner som det gått väldigt långt utför med. Metadonprogrammen och möjlighet att sälja situation sthlm är toppen för att minska brott, även om det ofta är de lite "duktigare" som säljer situation sthlm  och de lite mindre duktiga som pundar loss i källarförråd och de värsta är de som rånar andra i samma sits, vissa råkar vansinnigt illa ut, flera gånger om.

    Hoppas du inte är eller ska behöva vara rädd. Även om man alltid ska hålla sej så långt ifrån våldsamma människor i psykos (narkoman eller ej) som det går och hellre ringa akutpsyk eller ambulans. Dessa människor vet inte vad de gör och bör tas in på psyk fortast möjligt för att undvika att vansinnesdåd inträffar.
    Killen med den blodiga kniven hade rymt från behandlingshem och blodet var hans eget efter att hans skurit sig när han stal en bil, så han hade inte som vi trodde knivskurit någon i huset. Han blev skjuten i benet när han högg efter polishunden efter att polisen spårat upp honom. Händelsen var självfallet hemskt eftersom vi när han sparkade upp hissdörren och stod där med en stor förskärare och en massa blod rinnande trodde att han var desperat efter att ha dödat någon. 
  • Anonym (?)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-02 18:53:11 följande:
    Killen med den blodiga kniven hade rymt från behandlingshem och blodet var hans eget efter att hans skurit sig när han stal en bil, så han hade inte som vi trodde knivskurit någon i huset. Han blev skjuten i benet när han högg efter polishunden efter att polisen spårat upp honom. Händelsen var självfallet hemskt eftersom vi när han sparkade upp hissdörren och stod där med en stor förskärare och en massa blod rinnande trodde att han var desperat efter att ha dödat någon. 
    Ja det är inte konstigt att ni trodde det. Det hade jag också gjort! Fy 17 vad hemskt att möta en person med en blodig förskärare i handen och läskig blick!
  • Anonym (Anonymist)

    Psyksjuka eller rejält påtända dårar som springer runt med en blodig kniv på stan och yrar och inte vet var dom är.. och hotar första bästa människa..

    Det är ett extremt ovanligt fenomen, även om det naturligtvis förekommer. Tror dock inte att dessa människor har blivit annat än marginellt fler idag än för 40 år sedan ärligt talat..

    Hittade några nummer av en lokaltidning från tidigt 60-tal i en släktings sommarstuga för några år sedan. Samma små notiser då som nu om slagsmål & fylla på stan under helgen som varit..

    I mina föräldrars bostadsområde är det tvärlugnt nu för tiden jämfört med på åttiotalet. Då bodde det kanske 5-10% invandrare i området. Idag MINST 35%.. Sent på sommarkvällarna buskördes det med trimmade mopeder. Det var inbrott i bilar och i källarförråd. Lägenhetsinbrott rent av! Det klottrades också, även om det inte var så mycket.. Det var långt ifrån det sämsta området i stan dessutom. Idag som sagt är det lugnt. Händer ingenting.. Men visst, det ska erkännas att säkerheten har ökats. Nyckelbrickor, elektroniska lås, säkrare källarförrådsdörrar, bättre belysning med mera med mera.. Det har säkert gjort sitt till.

    EN pensionerad polis jag pratat med sa att det var MER slagsmål och fylla på lördagskvällarna på 50- talet än vad det är i modern tid. Trots större folkmängd i staden. Däremot är våldet som ändå utövas enormt mycket råare och värre!

  • Kverulant67
    Anonym (Anonymist) skrev 2019-07-04 21:38:47 följande:

    Psyksjuka eller rejält påtända dårar som springer runt med en blodig kniv på stan och yrar och inte vet var dom är.. och hotar första bästa människa..

    Det är ett extremt ovanligt fenomen, även om det naturligtvis förekommer. Tror dock inte att dessa människor har blivit annat än marginellt fler idag än för 40 år sedan ärligt talat..

    Hittade några nummer av en lokaltidning från tidigt 60-tal i en släktings sommarstuga för några år sedan. Samma små notiser då som nu om slagsmål & fylla på stan under helgen som varit..

    I mina föräldrars bostadsområde är det tvärlugnt nu för tiden jämfört med på åttiotalet. Då bodde det kanske 5-10% invandrare i området. Idag MINST 35%.. Sent på sommarkvällarna buskördes det med trimmade mopeder. Det var inbrott i bilar och i källarförråd. Lägenhetsinbrott rent av! Det klottrades också, även om det inte var så mycket.. Det var långt ifrån det sämsta området i stan dessutom. Idag som sagt är det lugnt. Händer ingenting.. Men visst, det ska erkännas att säkerheten har ökats. Nyckelbrickor, elektroniska lås, säkrare källarförrådsdörrar, bättre belysning med mera med mera.. Det har säkert gjort sitt till.

    EN pensionerad polis jag pratat med sa att det var MER slagsmål och fylla på lördagskvällarna på 50- talet än vad det är i modern tid. Trots större folkmängd i staden. Däremot är våldet som ändå utövas enormt mycket råare och värre!


    Skoj för dej!
    Här i Gbg-området skjuts folk varje vecka, detta hände i princip aldrig på 70-80 talet.
  • sextiotalist
    Kverulant67 skrev 2019-07-05 10:01:44 följande:
    Skoj för dej!
    Här i Gbg-området skjuts folk varje vecka, detta hände i princip aldrig på 70-80 talet.
    Men knivmord och ihjälslagningar förkom, även överfall av kvinnor. Bodde i Göteborg under 80-talet
  • Kverulant67
    sextiotalist skrev 2019-07-05 10:20:40 följande:
    Men knivmord och ihjälslagningar förkom, även överfall av kvinnor. Bodde i Göteborg under 80-talet
    Absolut gjorde det, men inte alls i samma grad som idag. Finns ju rätt mycket statistik från BRÅ som styrker detta.
  • Anonym (anonym)
    Kverulant67 skrev 2019-07-05 10:01:44 följande:
    Skoj för dej!
    Här i Gbg-området skjuts folk varje vecka, detta hände i princip aldrig på 70-80 talet.
    Skjutningarna har med gängkriminalitet vilket inte fanns förr. Det är ju stora pengar att tjäna för de som har monopol på narkotikahandeln eller styr annan kriminell verksamhet och skjutvapen finns att få tag på överallt 
  • Kverulant67
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-06 13:03:17 följande:
    Skjutningarna har med gängkriminalitet vilket inte fanns förr. Det är ju stora pengar att tjäna för de som har monopol på narkotikahandeln eller styr annan kriminell verksamhet och skjutvapen finns att få tag på överallt 
    Precis! Det fanns inte på 70-80 talet även om det såldes diverse droger även då.
  • Anonym (Anonymist)
    Kverulant67 skrev 2019-07-05 10:01:44 följande:

    Skoj för dej!

    Här i Gbg-området skjuts folk varje vecka, detta hände i princip aldrig på 70-80 talet.


    Det faller väl in under det jag nämnde om att våldet blivit grövre över tiden?
  • Kverulant67
    Anonym (Anonymist) skrev 2019-07-07 12:35:37 följande:
    Det faller väl in under det jag nämnde om att våldet blivit grövre över tiden?
    Jo det är ju precis det som diskuteras i tråden. Dock så har några för sej att det var lika farligt på 70-80-talet...
  • Anonym (Jag också)

    Jag hade också velat uppleva den tiden. Känner mig inte hemma i 2000-talet.

Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet