Inlägg från: megaloul |Visa alla inlägg
  • megaloul

    Sned rygg eller ej?

    Man ser att ryggraden verkar lite sned samt att bröstkorgen verkar missplacerad? Är detta Skolios eller något annat? Bör jag vända mig till en vårdcentral? Tränar för fullt och äter runt 120g protein (självklart mycket kolhydrater och lite fett också) för att bygga muskler.

  • Svar på tråden Sned rygg eller ej?
  • megaloul
    Anonym (Skoliosen) skrev 2019-01-06 16:30:20 följande:

    Jag har skolios, hade du haft det så hade läkarna och skolhälsovården reagerat på det redan som barn. Har dom sagt något?


    Nej det har de inte
  • megaloul
    Anonym (Skoliosen) skrev 2019-01-06 16:30:20 följande:

    Jag har skolios, hade du haft det så hade läkarna och skolhälsovården reagerat på det redan som barn. Har dom sagt något?


    Nej det har de inte
  • megaloul
    Långbenopluto skrev 2019-01-06 16:04:20 följande:

    Har ingen läkare reagerat tidigare när du var barn?


    Nope
  • megaloul
    Griseknoen35 skrev 2019-01-06 17:27:17 följande:

    Alltså den ser ju inte speciellt rak ut men som sagt jag är inte utbildad och det är en bild. Men om jag va du hade jag iallafall kontaktat vårdcentralen och kollat upp saken.


    Får nog blir så ????
  • megaloul
    Anonym (framåt) skrev 2019-01-07 07:29:43 följande:

    Hej igen, ja du har ju iaf sned ryggrad! Och kanske lite snett bäcken?

    Men som sagt i tråden, bäst att gå till en läkare.

    Har du några besvär i ryggen?


    Nej inga besvär direkt, känner liksom inte av det utom i vissa övningar där jag kan känna mig svagare på ena "sidan" av övningen.
  • megaloul
    Anonym (framåt) skrev 2019-01-08 08:17:47 följande:

    Ja din högra sida ser något svagare ut än vänstra, det tänkte jag på när jag såg bilderna. Men så har ju många å andra sidan.

    Jag tänker: om man inte har besvär så är det väl bara så att försöka i muskelbyggandet satsa på symmetri. Dvs den starka sidan får aldrig ta mer vikt än den svaga sidan. Och svaga sidan/sneda sidan kan behöver vissa stabilitetsövningar.

    Har tex att ena höften är utåtroterad så är alltid lite spändare i musklerna i högerbenet. Så måste göra vissa specialövningar för inre magmuskulaturen på den sidan.


    Skall tänka på det :D
Svar på tråden Sned rygg eller ej?