• Anonym (Vännen)

    Hade du berättat?

    Vi är tre vänner, flerbarnsmammor alla tre.

    Kan kalla dem Anna och Elin.

    Anna är lite väl glad i alkoholen och har druckit sig berusad både en och två gånger med flera småbarn hemma.

    Jag och Elin har diskuterat det, men varit osäkra på hur vi ska hantera det.

    Efter vi fått höra att Anna haft flera berusade vänner hemma med barnen sovandes på övervåningen så anmälde Elin henne till soc och nu är risken överhängande att hon blir av med barnen.

    Anna är förkrossad och gråter och gråter och söker tröst hos oss. Ingen av oss har sagt att vi vet vem som anmält.

    Känner mig så falsk, men samtidigt är det väl inte min sak att berätta?

  • Svar på tråden Hade du berättat?
  • Anonym (Vännen)
    Anonym (Nej du) skrev 2019-01-08 05:21:28 följande:

    Det där är bara mumbojumbo.

    Antingen finns det mer i historien eller så är den inte sann.

    Soc går inte bara in och tar ungarna, föräldrarna erbjuds hjälp i första hand, i andra hand, i tredje hand... men om de inte tar emot hjälpen och fortsätter sitt destruktiva beteende, då kan det bli fråga om omhändertagande.

    Hon blir alltså inte av med barnen bara pga en anmälan, bara så där. Det fungerar inte så.


    Hon har ännu barnen, men hon säger att hon känner att de kommer ta dem ifrån henne.

    Hon blev anmäld i somras och det har varit många fler ?episoder? och många möten sen dess.
  • mammatill6

    Men hjälp, inte blir man av med barnen för man haft berusade vänner hemma när barnen sover, det har ju de flesta nångång. Drack hon sig berusad när hon va ensam med barnen? Det är inge bra men att ta barnen ör långt från det första som händer.

  • Fiona M
    Anonym (Vännen) skrev 2019-01-08 06:12:53 följande:

    Hon har ännu barnen, men hon säger att hon känner att de kommer ta dem ifrån henne.

    Hon blev anmäld i somras och det har varit många fler ?episoder? och många möten sen dess.


    Så... hon förstår inte allvaret utan fortsätter?
  • Anonym (Vännen)
    Fiona M skrev 2019-01-08 07:02:10 följande:

    Så... hon förstår inte allvaret utan fortsätter?


    Tyvärr ja... Hon ser inte att hon har problem, hon säger att hon bara dricker för att det är gott.
  • Fiona M
    Anonym (Vännen) skrev 2019-01-08 07:26:06 följande:

    Tyvärr ja... Hon ser inte att hon har problem, hon säger att hon bara dricker för att det är gott.


    Och du hjälper henne inte genom att förminska det och "trösta" henne.
  • Anonym (Vännen)
    Fiona M skrev 2019-01-08 08:16:50 följande:

    Och du hjälper henne inte genom att förminska det och "trösta" henne.


    Jag förminskar ingenting, men vad ska man göra när hon bryter ihop? Säga att hon bara har sig själv att skylla? Att trösta betyder inte att man klappar på huvudet och säger att det är de andra som har fel, hon vet vad jag tycker om alkohol och att dricka med barn i närheten.

    Jag har ångestproblematik och att sitta mitt i det här mår jag jättedåligt av, jag ljuger ju varje gång hon ältar vem som kan ha anmält, så jag är ju delaktig även om det inte är jag som anmält.
  • Akira Öken
    Anonym (Vännen) skrev 2019-01-08 08:56:35 följande:

    Jag förminskar ingenting, men vad ska man göra när hon bryter ihop? Säga att hon bara har sig själv att skylla? Att trösta betyder inte att man klappar på huvudet och säger att det är de andra som har fel, hon vet vad jag tycker om alkohol och att dricka med barn i närheten.

    Jag har ångestproblematik och att sitta mitt i det här mår jag jättedåligt av, jag ljuger ju varje gång hon ältar vem som kan ha anmält, så jag är ju delaktig även om det inte är jag som anmält.


    Då kanske det är ältandet du måste börja med att bryta. Det låter som att hon vill lägga skulden på den som anmält istället för att ta ansvar för sitt liv, barn och beteende. Säg det till henne klarspråk. Säg att du inte vill vara med och se på när hon förstör sitt och sina barns liv och att hon måste sluta med sitt destruktiva liv om ni ska kunna fortsätta vara vänner.
  • EmberEyes
    Anonym (Vännen) skrev 2019-01-08 08:56:35 följande:
    Jag förminskar ingenting, men vad ska man göra när hon bryter ihop? Säga att hon bara har sig själv att skylla? Att trösta betyder inte att man klappar på huvudet och säger att det är de andra som har fel, hon vet vad jag tycker om alkohol och att dricka med barn i närheten.

    Jag har ångestproblematik och att sitta mitt i det här mår jag jättedåligt av, jag ljuger ju varje gång hon ältar vem som kan ha anmält, så jag är ju delaktig även om det inte är jag som anmält.
    Då får du sluta att hjälpa henne älta. Säg att du inte vill höra mer om detta så länge hon inte själv gör något åt sitt missbruk, och låt dig inte dras med i något samtal om detta igen.
  • Anonym (Ja!)
    Anonym (Vännen) skrev 2019-01-08 08:56:35 följande:
    Jag förminskar ingenting, men vad ska man göra när hon bryter ihop? Säga att hon bara har sig själv att skylla? Att trösta betyder inte att man klappar på huvudet och säger att det är de andra som har fel, hon vet vad jag tycker om alkohol och att dricka med barn i närheten.

    Jag har ångestproblematik och att sitta mitt i det här mår jag jättedåligt av, jag ljuger ju varje gång hon ältar vem som kan ha anmält, så jag är ju delaktig även om det inte är jag som anmält.
    Ja, självklart ska du säga att hon bara har sig sjävl att skylla på att det här hände!

    Att dalta med ger henne mer vatten på sin kvarn, att det hon gör inte är så farligt. Banka in i hennes huvud med ord att det här är hennes vändpunkt, hon gör fel, det är hennes eget fel om barnen försvinner ur hennes liv. Det är endast hon som kan hindra det, genom att sluta dricka och ta emot hjälp.

    Det kan låta hårt, men att vara hård är vad som kommer att hjälpa henne.

    Säg till henne att skit i vem som anmält, det är inte det minsta viktigt här! Det viktiga är ju hur hon agerar nu.
  • Anonym (???)
    Anonym (Usch) skrev 2019-01-07 19:17:35 följande:

    Vilka j*vla idioter det finns!

    Med "vänner" som er behöver man inga ovänner!

    Grattis till att förstört livet totalt för dessa barn! Allt för ni är så jävla fega som inte ens vågar PRATA med någon ni kallar "vän".

    Så vidrigt så jag finner inga ord och JA NI SKA BERÄTTA SÅ HON KAN UTESLUTA ER FRÅN HENNES LIV OMGÅENDE!!


    oj då. Tycker du det är bättre att barn växer upp i en akoholiserad miljö+ 
  • Anonym (Herregud)

    Är man alkis för att man blir full några gånger med barnen hemma sovandes??

    Ska nog till mycket ber supande än så.

    Klart man kan bli berusad fast man har barn hemma.

    Men lev ni i en skyddad värld där ungarna aldrig kommer i kontakt med att vuxna tar ett glas och blir salongsberusade.

    På TS verkar det ju inte heller som mamman har ett stark beroende och inte kan vara utan alkohol.

    Att det finns sånna jävla översittare som er


    Anonym (Syrran) skrev 2019-01-07 19:23:07 följande:

    Ja det är ju MYCKET bättre med en alkis till mamma som förstör livet för barnen!  Min syster är alkis och tack o lov tog pappan barnet och drog. Hon var NOLL kapabel att ta hand om sonen. Hade inte pappan varit kapabel hade jag gladeligen anmält dom båda två. Minst 400000 barn i Sverige växer upp med alkoholiserade föräldrar- du tror att de lever drömliv du?


  • EmberEyes
    Anonym (Herregud) skrev 2019-01-08 12:42:53 följande:

    Är man alkis för att man blir full några gånger med barnen hemma sovandes??

    Ska nog till mycket ber supande än så.

    Klart man kan bli berusad fast man har barn hemma.

    Men lev ni i en skyddad värld där ungarna aldrig kommer i kontakt med att vuxna tar ett glas och blir salongsberusade.

    På TS verkar det ju inte heller som mamman har ett stark beroende och inte kan vara utan alkohol.

    Att det finns sånna jävla översittare som er


    Hur menar du nu? Om risken är överhängande (TS egna ord) att ungarna ryker efter 6 månader med föräldrastöd och insatser så handlar det inte om att bli full "några gånger".

    Själv hade jag hellre blivit anmäld på felaktiga grunder än riskera att soc missar ett barn som far illa, känner ingen utanför FL som inte delar den inställningen. Men det är ju eftersom jag vet att soc inte har något att klanka ner på.
    De som blir upprörda över att andra bryr sig och oroar sig för andras barn brukar själva vara problematiska, de känner sig hotade och ifrågasatta och hamnar i försvarsställning.
Svar på tråden Hade du berättat?