• Anonym (J)

    Vilja om kejsarsnitt

    Ja varför ska man inte själv få ta beslut som man inte har kunskap i? Ts, vet du vilka risker du utsätter nästkommande graviditeter för? Väldigt dumt. Och självklart kan du inte säga att vaginal förlossning är uteslutet.. du vet ingen kommer ut där trots att man inte vill.

    Du får säkert ditt snitt beviljat då många inte orkar argumentera med blivande mammor som tror sig veta sitt eget bästa. Du borde hanterat denna rädslan INNAN du blev gravid.

  • Anonym (J)
    Anonym (Kejsarsnitt) skrev 2019-01-08 11:43:54 följande:

    Mötet är klockan 13.00. Min sambo kommer alldeles snart och hämtar upp mig och sen åker vi till sjukhuset. 

    Ett argument jag har är detta:

    Jag har Ulcerös Kolit och min ändtarm är redan "trasig" som läkaren själv beskrev det som. Jag vill inte riskera att spricka så mycket att jag får mer men i ändtarmen än vad jag redan har. Speciellt eftersom jag har så mycket problem med ändtarmen idag pga min aktiva Ulcerös Kolit. 

    Har också med mig att hur ska min kropp klara av att föda ett barn om mitt huvud är övertygad om att jag inte kan det. Huvudet och kroppen måste sammarbeta och jag kan inte arbeta i stressade situationer där jag även är rädd. Som jag absolut kommer att vara i en vaginal förlossning där jag inte känner mig trygg och bekväm, som jag även tvingats till. Då ökar risken för akut snitt och andra bestående men. 

    Jag tar åt mig av vad du skriver och tar med mig det till mötet. Tack! 


    Du vet verkligen inte alls vad du pratar om. Så jävla tröttsamt.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 15:07:18 följande:

    Varför valde du kejsarsnitt då, om det var så hemskt?


    Hon valde förmodligen inte utan var tvungen till det vilket de flesta är. Såklart.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 16:02:52 följande:

    Jomen det är väl lite det jag menar. Att hennes vaginala förlossning var på väg att sluta så illa att antingen hon eller barnet (eller bägge två) var på väg att stryka med. Kejsarsnittet räddade förmodligen minst ett liv den dagen. Hade hon fortsatt utan snitt hade hon kanske önskat att hon hade fått bli förlöst med snitt. De här kritikerna är ärligt talat de mest obegripliga.


    Men snälla du. Är du över huvud taget medveten om att det finns otaliga tillstånd som kräver PLANERADE snitt?
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:07:35 följande:

    De där profylaxkurserna låter inte så himla naturliga måste jag säga. Då skulle de ju liksom inte behövas ;)

    Och lol. "Om inga andra risker tillkommer."

    Nä det var ett bra sätt att friskriva sig på. "Fallskärmshoppning är 100% säkert... så länge allt går precis som det ska"

    Tyvärr händer det ju att andra risker tillkommer som inte alls är speciellt bra för vaken mor eller barn.


    Och det gör det inte vid snitt? Hur många snitt har du medverkar vid? Vet du vad andning gör vid smärta? Läs på innan du skriver en massa dumheter.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kejsarsnitt) skrev 2019-01-08 16:10:38 följande:

    Till er som faktiskt förstår mig och bryr sig så vill jag tala om att Aurora-barnmorskan förstod mig till 100% om min rädsla för ändtarmsskador. Främst eftersom jag redan har en så skadad tarm. Det var ingen tvekan utan hon skulle så fort som möjligt boka in mig till en läkare för att prata om kejsarsnitt. 

    Jag var otroligt nervös och rädd innan men nu känns allting mycket bättre. 

    Ni som skriver spydiga kommentarer vet uppenbarligen inte vad Ulcerös Kolit innebär för kroppen, och speciellt inte en aktiv Ulcerös Kolit. Att min ändtarm är trasig är min läkares egna ord och om jag spricker så mycket eller får andra skador i ändtarmen så kan det betyda att jag kommer läcka avföring hela tiden. Både avföring, blod och slem när jag har mina skov. 

    Vi kvinnor borde stötta varandra och inte trycka ner varandra och säga det ena och det andra. Blir lite ledsen faktiskt men ni/du som skrev att jag inte har någon aning om vad jag pratar om, har själv ingen aning vad UC innebär och hur min tarm ser ut inifrån och vad jag utsätter mig för genom att genomgå en vaginal förlossning. 


    Du nämnde inte ens din sjukdom i din ts så såå himla viktigt borde det ju inte varit.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:29:04 följande:

    Utgången är väl detsamma? Att det bedöms som betydligt SÄKRARE än vaginala förlossningar? Hade personen ignorerat kravet på kejsarsnitt och kört på ändå hade det kanske inte blivit så lyckat... Trots att det förlossningssättet är "sååååä säkert och naturligt".


    Föd hur du vill men för inte över din osäkerhet, rädsla och okunskap på andra. Vem som helst inom obstetriken skulle skaka på huvudet åt dina inlägg.

    Det finns för din kunskap tillstånd som är ett absolut förlossningshinder, ex placenta praevia och bäckenträngsel. Tror du på riktigt att vården skulle köra på en vaginal förlossning där pga att det i normalfallet är det absolut bästa för mor och barn att bli förlöst på? Tack och lov att sectio finns, när det verkligen behövs.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:31:42 följande:

    Jo, men jag är inte så dum att jag förnekar riskerna. Man ska vara medveten om riskerna vid båda alternativen. Och sannolikt vet jag mer om kejsarsnitt än profylaxtanten, då jag till skillnad från henne har genomgått ett.

    Andningen gör säkert skillnad, men hade den varit naturlig hade hon inte behövt lära sig den.


    Profylaxtanten födde sina barn vaginalt med hjälp av andning. Helt återställd direkt efteråt. Du genomgick en stor bukoperation (i onödan) som i framtiden riskerar att påverka dig negativt vid framtida graviditeter, andra bukop eller smärtor pga sammanväxningar. Men för all del, klanka ner på profylaxtanten när det är du och dina rädda medsystrar utan ngn egentlig kunskap inom området som får en förhöjd risk för vidriga (livshotande) komplikationer vid nästa graviditet medan profylaxtanten riskerar att vara en av de ca 4 % som får en sfinkterskada men som trots det högst troligt inte blir en av få som får bestående men och hörs och syns här på fl.

    Profylax är bra för alla smärttillstånd förresten. Testa vet jag!
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:51:54 följande:

    Jag känner mycket väl till de fallen, och tycker såklart också att det är jättebra att kejsarsnitt finns även av medicinska skäl. Förstår inte riktigt hur du tillskriver mig de åsikterna?

    Hela diskussionen grundar sig i att någon som haft hemska kejsarsnittupplevelser (som inte varit frivilliga, vare sig de varit akuta eller planerade) ondgör sig över kejsarsnitt när en vaginal förlossning sannolikt hade kostat henne eller barnet livet. Ja, det är himla tråkigt när något går snett, men bevisligen var det fortfarande bättre än alternativet?

    Jag har väl för fan själv varit i ts sits för inte alltför längesedan. Livrädd över att få fel beslut av någon oinkännande läkare och sen inte veta var man i så fall ska vända sig. Det sista jag (och förmodligen hon) behövde var såna som er, som hånar rädslan och kallar den obefogad. Vi skrämmer inte upp varandra eller sprider någon okunskap. Tvärtom så stöttar vi varandra eftersom vi känner samma rädsla och vill guida varandra till säkerhet.

    Om något säger jag att snittet var en dröm, och att jag lyckades få det beviljat av humanitära skäl trots att min kommun är erkänt sträng. Det inger hopp, inte skräck. Skärp dig.


    Nej det inger inte hopp. Det är bara som du tror men hade du sett detta dagligen hade du tänkt om. Din rädsla ger dig inte rätt i att snitt bör beviljas utan medicinsk indikation. Helt fel väg att gå. Men det kommer du aldrig inse.

    Nu har du troligen (brukar låta så) fått de barn du vill ha, men om inte.. så är du nog inte så övertygad om att det var rätt val att ge efter för rädslan när du sitter där med två barn och inte önskar något hellre än att få ett tredje men din läkare starkt avråder dig ifrån det pga riskerna att du och barnet kan dö i en ruptur vid ytterligare graviditet.

    Att snitta förstföderskor utan medicinsk indikation är aldrig rätt. Om folk tänkte på detta skulle det se annorlunda ut.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:59:57 följande:

    Ok, jag kände iofs i princip ingen smärta så jag vet inte hur användbart det är för mig, men... Profylaxtanten VILLE föda vaginalt, det är väl hela skillnaden i det här fallet. En andningskurs hade inte hjälpt mig. Psykologsamtal hade inte hjälpt mig. För min anledning är inte botbar, den är vad den är och det kan ingen göra något åt.

    Operationen var inte i onödan. Risken är jag medveten om men är villig att ta. Om det bara blir det här barnet så tycker jag fortfarande det var värt det, för nu fick jag åtminstone ett barn. Och tro mig, vi läser på. Vi vet vad vi ger oss in på.

    Hehe alla jag känner i alla generationer har fått ordentliga skador eller blivit traumatiserade. Alla utom två. Det är inga vackra siffror, och betydligt högre än dina 4%. Maximal (statistiskt osannolik) otur eller en eftervård som inte lyckas fånga upp alla? Jag vet vad jag tror.


    Exakt du tror. Tror du att man suturerade grad 2 bristningar korrekt förr? Att musklerna sattes ihop så att de kunde läka? Tror du den kunskapen som finns idag fanns förr? För bara 10 år sedan? Små enkla bristningar gav men som de inte gör idag.

    Och om du ska köra med hemmagjord statistik kan jag säga att av alla i hela min släkt och av alla mina vänner (jävligt många barn)så har jag inte en enda som har blivit traumatiserad eller fått stora skador. Du tror för mycket. Tråkigt när man låter rädslan för nojig man inte känner till ta över så.

    Du borde verkligen praktisera på mvc ett tag.. träffa folk på efterkontrollerna och se vad de säger. Då skulle du nog tänka om i frågan.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 17:59:57 följande:

    Ok, jag kände iofs i princip ingen smärta så jag vet inte hur användbart det är för mig, men... Profylaxtanten VILLE föda vaginalt, det är väl hela skillnaden i det här fallet. En andningskurs hade inte hjälpt mig. Psykologsamtal hade inte hjälpt mig. För min anledning är inte botbar, den är vad den är och det kan ingen göra något åt.

    Operationen var inte i onödan. Risken är jag medveten om men är villig att ta. Om det bara blir det här barnet så tycker jag fortfarande det var värt det, för nu fick jag åtminstone ett barn. Och tro mig, vi läser på. Vi vet vad vi ger oss in på.

    Hehe alla jag känner i alla generationer har fått ordentliga skador eller blivit traumatiserade. Alla utom två. Det är inga vackra siffror, och betydligt högre än dina 4%. Maximal (statistiskt osannolik) otur eller en eftervård som inte lyckas fånga upp alla? Jag vet vad jag tror.


    Du kan ju använda profylax vid behov i framtiden.. om du får svåra sammanväxningar eller andra smärttillstånd.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 18:18:31 följande:

    Finns ju en möjlighet att de inte vill berätta för dig... Speciellt inte om du har den framtoningen även privat. Så det var farligt att föda vaginalt framtill för tio år sedan? Intressant!

    Den stora majoriteten av de jag talar om har dock fött barn de senaste fem åren.


    Det har alltid varit farligt att föda barn vet du. Därför det finns sectio att ta till vid nödfall. Hade vi snittat alla så hade utfallet av döda mammor/barn och komplikationer ökat dramatiskt. Också svårt att förstå?

    Att få framfall och dålig knipförmåga är inget farligt men såklart irriterande och större risk för förr? Svårt att förstå?

    Jag diskuterar inte sånt här med de jag känner. Inte någon i min närhet har ångrat att de födde vaginalt. Det beror kanske på var man bor? Hur man ser på födandet.
    Ignoramus skrev 2019-01-08 18:16:17 följande:

    Jag vet ju hur jag själv kände. Svar från likasinnade ingav hopp, och ni kom med skrämseltaktik helt i onödan.

    Så det är rätt att snitta de som redan har blivit traumatiserade av förlossningen en gång? Det blir ju indirekt det du menar... Det känns ju som ett onödigt steg i processen, eller?


    Tar du inte in någonting alls av det jag skriver? De som blir traumatiserade av sin förlossning är få i sammanhanget. Tar detta igen: DU KAN INTE JÄMFÖRA ATT SNITTA EN OMFÖDERSKA MED EN FÖRSTFÖDERSKA.

    Du kan inte sitta och säga att folk kom med skrämseltaktik i onödan bara för att det hittills gått bra för DIG. Du är en person. Betyder noll för vilka komplikationer andra får genom att göra samma val som du.

    Och en sak till. Att tycka att det är vidrigt smärtsamt att föda barn är inte samma sak som att bli traumatiserad. Jag grät i tre veckor efter min fjärde förlossning pga att smärtan var så vidrig. Men inte fan är jag traumatiserad för det. Det är inte alltid rätt att fly från det som är skrämmande. Bättre att jobba med rädslan.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 18:20:18 följande:

    Nej, men om det hade varit naturligt hade kroppen vetat det automatiskt utan någon kurs... Hoppas VERKLIGEN inte att du tog bilen till något sjukhus inför din förlossning, det om något är ju sci-fi!!


    Det naturliga är att spänna sig vid smärta. Man behöver lära sig att följa med i stället.. hela födandet är väldigt naturligt. Det är vad som finns inuti kvinnans huvud som Inte är det.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 18:32:48 följande:

    Amen herregud, ska vi skamma alla som får komplikationer nu också efter att prompt ha insisterat på en vaginal förlossning men sen måste akutsnittas! De kostar ju pengar dubbelt upp, vilken satans belastning på samhället. Det är väl bara bra om vi kejsarsnittade inte kan ploppa ut lika många barn som er, så har vi reducerat klimatpåverkan otroligt mycket och så är vi kvitt på det viset.

    Tack på förhand förresten för att ni kommer bidra till momsen på inkontinensblöjor! Ni gör ett bra jobb!!

    Det handlar om några få tiotusen extra jämfört med en problemfri förlossning - en totalt obetydlig summa i sammanhanget. Våra respektive barn kan i slutändan komma att kosta samhället flera miljoner - eller vara en ren vinstaffär.


    Inkontinens och levatorpåfrestningar orsakas ofta av graviditeten så den klubben kan du också ingå i sen ;).
  • Anonym (J)
    LittleSunshine84 skrev 2019-01-08 21:40:22 följande:

    TS! Skönt att det gick bra! Jag har också UC och förstår dig till 100%. Försök att inte ta åt dig av vad folk skriver, för precis som du själv skrev så har folk ingen aning om hur det är att leva med vår tarmsjukdom.

    Jag väntar på mitt andra snitt och är nu i v31. Mitt första var ett akutsnitt men var ändå en bra upplevelse. Det kommer att gå bra!

    Bor du i Sthlm? I så fall kan jag varmt rekommendera SÖS!


    Hade ts nämnt sin sjukdom i trådarbeten så hade troligen tråden låtit annorlunda.
    Anonym (Sarah) skrev 2019-01-08 21:41:31 följande:

    Nej, det har du inte. Du har ingen aning.

    Din stora skräck är att genomgå kejsarsnitt, och du tycker inte att någon annan ska genomgå kejsarsnitt heller. Om inte du (!) godkänner anledningen.

    Naturligtvis har du ingen talan, utan som tur är så finns det läkare som är kunniga och insatta som avgör om det finns anledning till snitt eller ej.

    Och det finns inget du kan göra åt den saken.


    Kan upplysa dig om att ingen läkare beviljar snitt utan medicinsk indikation för att de tror att det är det bästa för mor och barn. De gör det för att de inte orkar stå emot er ;). Det är jag som hör hur det talas om er sen ;).
  • Anonym (J)
    LadyMommy skrev 2019-01-08 21:55:32 följande:

    Jag håller tummarna att det går bra för dig. Jag sa till min bm att bevilja snittet redan första besöket annars skulle jag göra abort eller föda utomlands och själv bekosta allt. Med tiden trodde de att jag skulle vänja mig vid tanken av en normal förlossning men det blev bara värre o värre. Blev nekad första besöket med en fruktansvärd läkare i Malmö som på plats sågade mig. Tittade på mina höfter och min längd, och sa att jag inte ska böla utan jag var gjord för att föda barn. Anmälde henne till lex maria, fick träffat en ny läkare och psykolog som förstod att jag menade allvar. (Mina höfter blev btw inte bredare, bakifrån kunde man inte ens se att jag var gravid- hela vägen fram tills bf dagen. Trots +15kg)

    Fick snittet beviljat 1 mån innan med satt datum. Under tiden fick jag ångestattacker och kunde inte njuta av graviditeten. Visste att jag inte var gjord för en vaginal förlossning samt att många bekanta som skrämt upp mig (omedvetet) efter deras egna förlossningar gjorde inte saken bättre.

    Är ingen kontrollfreak men det är en stor del av mina snitt-bekanta som fick sina snitt igenom när dem gick pushade för sina snitt, att de vill ha kontroll över förlossningen.

    Jag hade en rädsla och hotade som jag skrev tidigare med dra utomlands eller skada mig själv (inget jag eg skulle göra) för att få fram budskapet. (Då det var sent att hota med abort längre fram i graviditeten).

    Dagen kom, 1v innan bf snittades jag, fick en gosse på 4500g!!!!! FATTA KLÄMMA UT DET DÄR?! De sa själva att det skulle sluta i snitt så det var bra att det var planerat. Tänk om jag inte hade fått snittet och hade gått över tiden?

    Under alla ultraljud sa de att barnet skulle väga ca 3,5kg.

    Så ingen förvarning med andra ord.

    Andra barnet, fick snittet på direkten, 1,5år efter. Även hon, 4600g veckan innan bf.

    Stå på dig, lita på din magkänsla. Hota om behövs och kräv ditt snitt! Därför betalar vi skatt!

    Lycka till!!!


    4,5kg ligger inom det normala och ungar i den storleken föds problemfritt varje dag. För att veta om man är bäckentrång måste man röntga. Det går liksom inte att se utanpå ;).
  • Anonym (J)
    Anonym (Sarah) skrev 2019-01-08 22:08:31 följande:

    Mmm, eller hur! Ditt påstående är så ologiskt dumt att man blir full i skratt.

    Och vilka är "er" menar du? Mina snitt gjordes av medicinsk anledning.

    Du låtsas att du är insatt i ämnet, men du avslöjar för varje inlägg du skriver att du egentligen inte har en aning om vad du snackar om. Pinsamt värre!


    ;) jobbat inom obstetriken i en massa år och jo lilla du, det är helt sant. Hade du medicinska skäl för sectio, så vad tjafsar du om? Klart det beviljas då! Det tillhör inte ens diskussionen.

    Den enda som är pinsam är du själv. Okunskap blir lätt pinsam. Kvinnor som ska ha snitt till varje pris utan anledning ses inte direkt med blids ögon på av vården. Vad du än tror.
  • Anonym (J)
    Ignoramus skrev 2019-01-08 22:42:44 följande:

    Och kvinnor som fått sina underliv förvandlade till stora gapande hål ser inte med speciellt blida ögon på förlossningsvården...


    Nej för det är ju vårdens feel att de ser till att bli gravida. Buhuu
  • Anonym (J)
    Anonym (poo) skrev 2019-01-10 22:01:07 följande:

    Gud är så trött på dessa kvinnor som bara VILL ha KS. 

    Sluta läs Aftonbladets skräckhistorier, folk föder barn dagligen utan skador.

    Du ska inte vilja har ett KS, det är en sista utväg och en operation du inte ska ta lättvindigt på. Det kan bli stora komplikationer som du inte är berädd på, och sedan har du igen att skylla på.

    Jag förstår mig inte på dessa kvinnor som blir gravida men sedan inte vill få ut ungen. Hur fan tror ni det ska gå till? Magi? Harry Potter kommer med en trollstav och plockar ut ungen. Om ni är så rädda så bli inte gravid, adoptera ett husdjur istället.

    Jag har fött 3 barn och det har inte varit några problem, trots att jag är liten till växten och barnen varit närmare 5kg allehopa.


    Ja visst är det skrattretande. Håller helt med dig.
  • Anonym (J)
    Anonym (Rosett) skrev 2019-01-12 18:12:39 följande:

    Klart man kan andas sig genom ett akutsnitt! Egentligen borde väl alla som snittas lära sig det så slipper de ryggmärgsbedövningen och smärtan ;)


    Ryggbedövning. Det heter RYGGBEDÖVNING.
Svar på tråden Vilja om kejsarsnitt